Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 7:43 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Tor Jun 03, 2010 10:16 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Eg tar meg den frihet å dobbel poste dette!



Registrert: 26 Jul 2008, 20:25
Innlegg: 491
Bosted: Førde
Eg har laget en helipad på skaflestad ett godt stykke fra der vi sitter. Men etter å gitt beskjed om sikkerhet flere ganger, så virker nærmest di eg sier det til sure på meg for at dei må gå ett stykke vekk med heliet sitt. Det gjer meg faktisk rimleg forbanna. Hvis en ser på større striper rundt om kring i verden og Norge, så ser en at sikkerheten er nesten på topp. Koffor skal ikke vi gjere det samme. Det er nesten rart at det ikke har skjedd noe alvorleg her i nærområdet. Eg var ei stund ikke så flink til dette, og når eg gir beskjed, så får eg gjerne i trynet at:du gjer no ikke det! Men saken er at det har eg begjynt med, og da er det vel ikke vits i å seie nåke slikt berre for at en er sur fordi en må bere heliet sitt litt vekk.

Eg syns vi sitter alt for nær stripa med tanke på fly også. Men det er ikke så lett på Skaflestad da veien går rett ved. Lurer på om det er nåke som kan gjerast med det? Men iallefall så har eg klippt en bra firkant ca 30-40 meter unna der vi sitter.

Heli er LIVSFARLEG. Enkelt og greit. Så håper at dei helifolka som leser dette tar dette til ettertanke. Er det problem å bere heliet ca 30-40 meter?

http://rc.runryder.com/helicopter/t70830p1/

http://www.heliguy.com/nexus/dangers.html

http://rc.runryder.com/helicopter/t169336p1/

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=165680

And the list goes on and on and on!!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Tor Jun 03, 2010 11:12 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Dette var et bra innlegg angående sikkerhet så jeg tar å legger denne som prioritert under "samlinger i fylket".

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Tor Jun 03, 2010 11:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Alt du skriver er sant, men et fly er vel like farlig. Jeg får klump i halsen hver gang jeg ser folk henger over propellen på flyet sitt når de ruser motoren før takeoff eller skal stille på noe. Er det en svakhet i propellen kan man takke for seg.

Erfaringsmessig har det gått bra for de fleste og mange undertrykker nok adrenalinet med lang erfaring. Hva er egentlig sikkerhet? jo, tenke det verste utfallet og ikke være tilstede når det inntreffer.

Hobbyen er farlig og er en av grunnen til av i bedriver den. Ellers hadde vel vi drevert sunnfjordbokklubb.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Tor Jun 03, 2010 4:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
Alt du skriver er sant, men et fly er vel like farlig. Jeg får klump i halsen hver gang jeg ser folk henger over propellen på flyet sitt når de ruser motoren før takeoff eller skal stille på noe. Er det en svakhet i propellen kan man takke for seg


+1


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Fre Jun 04, 2010 11:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Veldig bra post. Viktig å merke seg at ulykker er aldri uhell, men blir forårsaket av noe. Dette kan være enten menneskelig svikt eller feil på utstyr. For oss som daglig jobber med potensielt dødlige operasjoner, er det lett å se faren som også er i hobby'n.

Hva som er farligst av heli og fly er ikke godt å si, begge har tatt liv. Men jeg har flydd inn i en fot med fly på halv gass uten at vedkommende fekk blåmerker (har det på film!) :mrgreen: Treffer en noen med heli vil det uansett bli store personskader. Derfor bør vi passe oss og ikke fly med noe som helst tett opp i "standplass" med mange uoppmerksomme folk tilstede.

Å herje på over folk er et tabu. Dette er noe vi som begynte med RC-klubb i tibake på 90-tallet har fått inn i opplæringen, men er for å glemme.

Etter å ha mistet kontroll over fly eller heli flere ganger, så har jeg blitt mer og mer bevisst på å ikke fly store fly eller spesielt heli i nærheten av folk.

Nok en gang, en flott post :D Jeg skal være den første til å følge oppfordringen med å holde heli'n vekke fra folk.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Fre Jun 04, 2010 1:47 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
http://rwmaa.org/index.php?option=com_c ... &Itemid=77

Og se litt ned på denne siden! http://www.helifreak.com/showthread.php?t=34727&page=14

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=34727&page=17


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Fre Jun 04, 2010 2:19 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Når det gjelder den helipaden så er det et godt tiltak, men vi har ikke spurt om lov til å lage den der, vi skal være litt forsiktige med å ta oss for mye til rette uten å spørre først. Han som leier jordet der er vel heller lite begeistra for at vi begynner med å slå en ny plass med medfølgende tråkking i gresset.
Jeg synes ikke det er absolutt nødvendig heller, det er jo bare å flytte heliet et stykke bortover stripa vet take off og landing.

Det som imidlertid er irriterende er når det foretas hovretrening og justering av heli midt på stripa som kan pågå i lengre tid. Dette er ikke noe artig å se på for tilskuere og hindrer andre for flyging. Å ha en egen helipad for dette formålet hadde vært knall slevfølgelig men dette skjer jo ikke så ofte.

Den utskytingsrampa finner vi nok en mer strategisk plass å sette opp uten at det er til fare for noen, kanskje på andre siden av stripa mot kanalen er en bra plass å ha den, det finner vi ut av. :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Fre Jun 04, 2010 5:24 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Helipaden er kanskje 3 ganger 3 meter. Trenger ikke vere så stor engang. Og det går ann å gå på vegen bort dit og tilbake. Det hadde vert veldig kjekt Bjørn om du kunne spurt grunneiger da eg verken har prata med han før eller kjenner han. Gidder du det. Det blir alltid lit justering osv på ett heli og da er dt greit å ikke stå i vegen for andre. Dette vil også fungere meget bra. Eg har testa den, og det er faktisk litt kjekt med en helipad også.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Fre Jun 04, 2010 8:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg er absolutt med på at en helipad er en bra ting, men synes allikevel at det må kunne gå an å få til å fly heli under eksisterende forhold uten å måtte "utvide". En ting er at grunneier har godtatt nåværende stripe, og attpåtil godtar han videre flyvning selv om naboer klager, men samtidig skal en passe på at vi selv ikke begynner å kreve for mye. "Kan vi få lov til ditt og kan vi få lov til datt" kan også skape ekstra bryderi, og personlig mener jeg at det beste er at grunneier får høre minst mulig fra oss. Tror vi skal være veldig fornøyd med tilstandene slik de er nå, og ikke risikere å mase for mye.

Når det gjelder justering av heli, så bør det gå an å bære heliet ut på siden for å foreta justeringer, og bære det ut på stripa igjen for takeoff. Dette skal iallefall jeg selv kunne klare, men trenger kanskje hjelp til å bli påminnet på det :mrgreen:

På den måten blir vel også folket holdt samlet på ett område (på den ene siden av flystripa), og det blir kanskje lettere å ta hensyn til sikkerhet.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Lør Jun 05, 2010 12:03 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Det er ikke lett å få balanse i alt dette. Men vi får gjere vårt beste. Justering av nitro heli gjer til at den som flyr fly ikke hører motoren sin. Noe som er alfa omega i visse tilfeller. Iallefall under landing.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Lør Jun 05, 2010 12:11 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Det er ikke lett å få balanse i alt dette. Men vi får gjere vårt beste. Justering av nitro heli gjer til at den som flyr fly ikke hører motoren sin. Noe som er alfa omega i visse tilfeller. Iallefall under landing. Bjørn virker å ha en veldig god tone med grunneiger, og når det er snakk om 3 ganger 3 meter på en svær bø, så høres ikke det så skremmende ut at det gjer nåke. Pluss da kommer lyden av hovrende heli lenger vekk fra surkråka. Ett spørsmål er jo bare ett spørsmål. Ett av mine motto :wink: er: Det er alltid lov å spørre.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Lør Jun 05, 2010 2:37 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Jada jeg skal snakke med grunneier hvis jeg får tak i han, han er for tiden i nord norge på jobb, men han er det ingen problem med uansett. Det er litt annerledes med han som leier resten av jordet (grunneier bruker det ikke selv lenger), det er han vi må snakke med hvis vi gjør forandringer der inne og det kan jeg ta meg av.

Vi skal ikke lage til dette som noe problem for det er det ikke om vi har helipad eller ei. Jeg synes det er best som Stressballen sier at en tar av fra flystripa med helikopter også, vi har bedre kontroll om hvem som er i lufta da. "surkråka" har vært ganske så blid i det siste, det har vel sine årsaker :mrgreen:

Kom nettopp hjem fra sogndal nå, slo til på en brukt 50cc Sbach342 i thunderbolt skjema med DLE 55 motor, blir spennende å se hvordan det oppfører seg.. :roll: håper å ha den klar til søndag.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Lør Jun 05, 2010 10:57 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Fett!!! Gratulerer med nytt fly. Skal bli spennende å se. Takker for at du vil spørre leigetaker Bjørn. Men som du sier, så kan vi ta av fra stripa, det er jo det vi har gjort hele tiden. Men da dukker det problemet vi har hatt lenge opp igjen. Nemmeleg hover og innstilling. Når en skal lande er det meget nødvendig å høre motoren sin. Spesielt hvis det er en ny eller en som er under innstilling. Men det vet dere alt om. Og som eg sa tidlegere, så kan vi gå langs vegen bort til helipadden. Den trenger forsåvidt ikke vere større enn 2 ganger 2, men 3 hadde vert det beste. Autorotere å treffe padden hadde vert kult da. Men for mitt vedkommende, så må eg kanskje tørre å teste ut auto først. Har ikke gjort det før.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Tir Jun 22, 2010 4:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Halloen folkens,
jeg poster dete under sikkerhet på stripa siden det er relatert til sikkerhet. I alle fall vil det gi brensel til hvor vi skal "legge lista" hva sikkerhet angår.

I dag fekk jeg to telefoner i fra NLF (Norges Luftsport Forbund). Jeg og vector har flydd foamy (Parkmaster) i hagen min, det gjorde vi også i går kveld. Dette var tydelig vis noen naboer som har vurdert som uansvarlig og kontaktet NLF for uttalelse om hvilke regler som gjaldt for RC-fly og om dette kunne stoppes. Heldigvis kjenner jeg folka personlig som ringte meg og fekk forklart hva som var skjedd. Saken roet seg helt ned og NLF vil ikke følge saken. Jeg fekk navnet på vedkommende og vil selv prøve å løse saken "over gjerdet" :)

Dette bare illustrerer hvor forskjellig folk oppfatter hva som er sikkert og ikke. Det er faktisk folk som anser isopormodeller i 20 km/t som en trussel, det bare understreker hvor viktig det er å få til aksepterte områder å fly på :!: Neste gang er det ikke sikkert at det er folk som jeg kjenner som ringer, og dermed kan mye spetakkel oppstå.

Jeg stiller spørsmål til andre brukere her, vil dere anse isopormodeller "bak huset" og ikke over folk som en trussel? Bør jeg slutte??


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Tir Jun 22, 2010 5:53 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Parkmaster bak huset kan nok ikke være noe problem, verken med støy eller sikkerhet slik jeg ser det.....

Men kan se problemet der med deg med tanke på nitrofly og en noe små-rask vinge....

Kan det være nitro-flyene og vingen som har gjort utslaget slik at det er slutt på tålmodigheten??

Som en av de nærmeste naboene dine, kan jeg ikke si at jeg har hørt veldig masse og heller ikke til "ugunstige" tidspunkter.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC