Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 2:10 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Tir Jun 22, 2010 9:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Ja muligens det er dei turene jeg har hatt med Katana'n i fjor sommer som nabo'n husker. Ikke vet jeg. Kansje også vingen har skremt noen. Jeg fekk også servert at det var et rotorblad som hadde stått fast i en husvegg. Det må da være fra et helikopter. Jeg har riktignok startet opp og testet motor'n på heli'n i hagen bak huset, men aldri kræsjet. Bak huset kan det uansett ikke treffe noen.. Riktig nok har jeg sluttet å teste heli i hagen, rett å slett for min egen sikker het skyld. Jeg vil stå lenger vekke under testing. Jeg frykter at det er none som har "smurt på litt" siden jeg ikke kan se at noen jeg kjenner har mistet noe rotorblad. Derimot kan det vært noen unger som har funnet det i søppelbøtta og begynt å leke med det. Jeg vet ikke hva som er tilfelle... :?:

Dette viser bare hvor lite tolmodige folk er til andre som har en "gøy-hobby". Tror dette kan bli en utfording til areal til å utøve hobby på :(


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Tir Jun 22, 2010 11:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Skumle greier dette her....

Sikkerhet må en ha i høysetet, helt klart, men det finnes grenser. Personlig synes jeg at av og til må en stå litt på sitt, og jeg føler at dette er ett av tilfellene. Jeg ser ingen fare i et fly som Parkmaster, vel å merke så lenge en ikke flyr over andre hus eller mennesker. Det er ikke et glidefly, og går ting galt så detter det stort sett rett ned. Jeg synes ikke det bør være nødvendig at du slutter å fly parkmaster i hagen din. Noen liker å skape problemer uten at det egentlig er et problem, og denne typen personer bør ikke vinne terreng.

Når vi derimot snakker om raske vinger og nitromodeller, så endrer saken seg fort. Der må jeg faktisk innrømme at jeg hadde reagert selv, hvis jeg hadde hatt noe slikt flyvende rundt husveggene og over taket. Det er ikke sikkert jeg hadde sagt noe, men jeg hadde absolutt ikke likt det. Jeg vet at ting kan skje. Vi må huske på at selv om vi ikke hører noe klage, så kan det fremdeles dannes misnøye. Hvis folk føler seg utrygge, så er det allerede skjedd skade.

Selv flyr jeg ikke ting som støyer eller som "tar stor plass på himmelen" når det er snakk om nabolag. Da går det i små helikopter og fly av type parkmaster. Når det gjelder ting som bråker og går fort, så drar jeg ut på landet, vekk fra folk. I begynnelsen av min luftkarriere var jeg mindre påpasselig på dette, men jeg har endret syn på saken etterhvert som jeg har lært mer. En kan si hva en vil, men flyr en ting som går fort og bråker så får det konsekvenser. Kort sagt så er ikke det opp til oss som utøver hobbyen å vurdere hva som er farlig eller ikke, slikt er forbeholdt de som føler seg truet. Jeg sier ikke at vi ikke vet hva som er farlig, men vi må høre på klager med et åpent sinn så lenge klagen er realistisk. Det er bare å ta sine forholdsregler.

Eksempelvis:
Alt over 500-size helikopter = vekk fra folk
Alt av nitrofly og bensinfly = vekk fra folk
Alt av raske modeller = vekk fra folk
Alt av bråkete modeller = vekk fra folk

Da er 3D-modeller på rundt 500 gram eller mindre bedre egnet som hagemodeller, eller for å kunne brukes på fotballplasser eller lignende. Helikopter av mindre størrelse går nok også an, så lenge en begrenser området en flyr på. Dette er noen regler som jeg prøver å leve etter, og som jeg selv føler ikke går på bekostning av den generelle befolkningen. Nå sitter jeg forøvrig i Steindalen og lader batteri for harde livet. Jeg har pakka bilen med 6 helikopter og 4 fly, og skal leke meg godt i morgen, helt trygt :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Ons Jun 23, 2010 12:37 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
yallaair skrev:
Det er faktisk folk som anser isopormodeller i 20 km/t som en trussel, det bare understreker hvor viktig det er å få til aksepterte områder å fly på :!:


Hva med denne stripa på Grov? er det ingen progresjon der?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Tir Jun 29, 2010 10:16 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
http://www.youtube.com/watch?v=BnDwDu4T ... re=related


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Tir Jun 29, 2010 11:51 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Tagbart skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=BnDwDu4T ... re=related
Huff, den der var stygg, nesten bra at han fikk kuttet i leggen og ikke lenger oppe på kroppen når uhellet først var ute. Hadde vert kjekt å visst hvor stort helikopter det var som forårsaket dene skaden.
Å gardere seg 100% mot sånne ting er vel vanskelig uten sikkerhetsnett foran både tilskuere og flyger.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Ons Jun 30, 2010 2:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Den der var stygg, og kunne sikkert gått verre som BGH var inne på. Kan kanskje være en tanke å advare om sterke scener når man legger ut slikt. Ikke sikkert at det er alle som synes det er koselig å se rett inn i en oppflerret legg her inne.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Fre Sep 06, 2013 8:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
http://www.nettavisen.no/nyheter/article3674300.ece

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Sikkerhet på stripa!
InnleggSkrevet: Fre Nov 01, 2013 10:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
http://www.diydrones.com/profiles/blogs ... t-arrested

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC