Dato/klokkeslett: Lør Apr 20, 2024 5:04 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 12 januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 12, 2013 10:26 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Veldig artig å få være sammen med likesinnede igjen, fikk se ting som eg aldri før har sett som f.eks. tricopter, kamerastabilisering og modellbil som gikk på 95 oktan. Legger ved en samling av snutter som blei filma når eg ikkje sjøl var i lufta. Og legg merke til at en av Stressballen sine skrens er i slow motion, det går altså an å få til med et GoPro kamera.



Legger også med et utrag fra et screenshot der gps-dataene fra EasyStar'ern er plotta inn i Google Earth, ganske tøft synes no eg, "parkeringsfunksjonen" vises ganske tydelig (grønn kurve). Posisjonene for takeoff og landing stemmer jo på en prikk.

Bilde


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 12 januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 12, 2013 10:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ufattelig tøft med logginga, dette må jeg se mer på, rett og slett kjempeinteressant :D
De forskjellige fargene, er det høydeindikasjoner, eller forskjellige stadier som starter i programmeringa?

Lurte litt på slowmo med gopro, akkurat hvordan gjør du dette sa du? Vil det fungere like bra som et highspeedkamera? Forstår ikke det helt.

Har du mer film fra dagen? Veldig kjekt å se, jeg glemte helt å filme med vanlig kamera selv.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 12 januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 12, 2013 10:57 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Det er enda tøffere å se plottinga i Google Earth direkte, då kan du snu kurvene rundt og zoome inn der du vil, det blir neste som i 3D. På bildet så er takeoff i oransje farge, det indikerer "manual mode". Så blir kurva gul, det er "stabilize mode" før den går over til grønn og "loiter mode". Legg merke til at det punktet som loiter mode kobles inn blir sentrum i sirkelen. Til slutt er det blå kurve som igjen betyr stabilize mode før landing.
Når det gjelder GoPro og slow motion så er trikset å filme alt med 120 bilder i sekundet (fire ganger normal bilderate). De scenene som du seinere vil ha i slow motion kan du så redigere til heime. Eg bruker et enkelt redigeringsprogran fra Apple (i PC-versjonen) som heter QuickTime, fungerer utmerket. Her er en video som viser kordan det kan gjøres:



Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 12 januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 12, 2013 11:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Tøft med autopilot :mrgreen: Jeg har en Skywalker X8 som snart er ferdig, tror jeg må skaffe meg en autopilot til den. Skal bruke den til FPV og da er det sikkert lurt med en "take me home" funksjon :lol: Hvilket oppsett har du i Easystar'n? Funker det der, så funker det sikkert i X8'n min.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 12 januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 12, 2013 11:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tøft....ligger begrensinga i gopro på 120fps da eller? hmmmm.....enda mer jeg må bruke tid på å prøve.... :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 12 januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 12, 2013 11:13 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Her er en link til den elektronikken som sitter i EasyStar'en, men det har kommet nyere versjon av hardwar'en, bedre og billigere (som vanlig).

http://store.diydrones.com/ArduPilot_Mega_kit_p/kt-apm-01.htm


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 12 januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 12, 2013 11:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Moro.....dette må jo selvfølgelig også prøves i bil og båt, så jeg får mer enn nok å gruble på :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 12 januar
InnleggSkrevet: Tir Jan 15, 2013 6:53 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Har prøvd å strekke "Bixler i hardt vær" snutten ut i tid for å få en slags slow motion effekt og dermed bedre kunne få sett ka som skjer. Snutten er filma med standard 30 bilder i sekundet (Panasonic Lumix DMC-FZ7), så å prøve å strekke denne vil måtte føre til et "hakkete" resultat. Men likevel, hjernen får i all fall tid til å dvele ved detaljer som det er vanskelig å få med seg i normal avspillingshastighet. setter snuttene opp etter kverandre så kan dåkke se sjøl. Likevel kvalitetsmessig langt unna Stressballen sine slow motion filmer der opptakshastigheten veksler mellom 30 og 240 bilder i sekundet (Casio ZR100 eller Casio EX-F1). Lekkert !







Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 12 januar
InnleggSkrevet: Tir Jan 15, 2013 8:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hmmmm....mulighetene med gopro øker jo egentlig betraktelig med denne funksjonen da..... Veldig artig at du har utforsket dette litt, det inspirerer meg til å sette meg mer inn i kameraets funksjoner, for her går man tydeligvis glipp av ting.

Morsomt å se slowmo av Bixler, men spør du meg, så knekker vingen når flyet treffer bakken. Ser ikke ut som at det knekker i lufta? I så sterk vind skulle vel vingen ha flagra godt, men det ser ut som at den er i posisjon helt til "impact". Jeg skjønner at Goproen vil kunne gjøre stor nytte hvis jeg f.eks filmer en heliflight der noe galt skjer. Da er det vel bare å bruke dette programmet du har brukt, og kanskje kunne finne ut hva som var årsaken til den eventuelle styrten.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 12 januar
InnleggSkrevet: Tir Jan 15, 2013 9:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
...og kanskje kunne finne ut hva som var årsaken til den eventuelle styrten.


Best å peke kameraet på senderen da (*host* stikka feil vei *host*) :mrgreen:

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 12 januar
InnleggSkrevet: Ons Jan 16, 2013 1:10 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Dere er nok ikke skarpe nok i blikket :lol: :lol: Må jo være blind for å ikke se at ene vinghalvdelen er av før flyet treffer bakken :lol:

Blir artig å teste litt ulike typer hastigheter på lukker'n, har en camone eller hva det heter. Planen er å bruke den sammen med X8'n utpå våren. FPV-brillene er utprøvd og virker på 1-2 km, så det blir sikkert mye morro etterhvert :mrgreen: Håper X8 er så stor at den danner en stabil plattform for kamera. Den ruver godt i hobbyrommet :D


Vedlegg:
bildee.jpg
bildee.jpg [ 395.11 KiB | Vist 12403 ganger ]

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 12 januar
InnleggSkrevet: Ons Jan 16, 2013 1:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vingen hang iallefall på plass på vei opp og på vei ned, men vi kan godt si at den var løs og datt av på slutten :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 12 januar
InnleggSkrevet: Ons Jan 16, 2013 11:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Videoen viser ikke så tydelig hva som egentlig skjedde, men at vingen knakk i luften er det ingen tvil om. Den ga fra seg en "SNAPP" lyd da det skjedde og flyet gikk rett ned som ei skadeskudd kråke. Det som forundret meg mest var at det datt rett ned som et tungt lodd ville gjort, jeg hadde forventet at det lette isoporflyet ville bli blåst avgårde i den voldsomme vinden da det var uten kontroll. Vingen henger fast etter kroppen fordi den henger etter servoledningen fra balanserorservoen :)

Denne dagen var det nesten vanskelig å få flyene i lufta uten at vinden knakk vingene mens man håndterte flyet før man fikk kastet det

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 12 januar
InnleggSkrevet: Ons Jan 16, 2013 12:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Vingen hang iallefall på plass på vei opp og på vei ned, men vi kan godt si at den var løs og datt av på slutten :wink:


:wink:

PS, jeg er litt nysgjerrig på hvordan glidere på 2-3 meter ville vært å launche under slike forhold? Så lenge flyet er stivt nok så hadde vel det gått fint?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 12 januar
InnleggSkrevet: Ons Jan 16, 2013 3:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Joda, vi fikk i luften 2 meterne også denne dagen, men det var med nød og neppe at de ikke ble ødelagt før de kom i lufta. Ikke greit å holde igjen et slikt fly når vinden er så sterk som det den var der. Det var om å gjøre å holde seg lavt i terrenget bak hangkanten og så reise seg fort og slippe flyet med en gang før vingene klappet sammen :lol:

Gleder meg til neste tur oppå den toppen der :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC