Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 5:53 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Nesjane lørdag 19.januar
InnleggSkrevet: Fre Jan 18, 2013 8:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg stikker inn til nesjane rundt kl 12 imorgen for å fly litt. Skal teste noen funksjoner på et quadcopter, og tar med meg Blaze, P40 warhawk, Yak54 og skysurfer (hvis jeg får bytta servoen på det ene balanseroret ikveld). Ingen biler eller heli for min del denne gangen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 19.januar
InnleggSkrevet: Fre Jan 18, 2013 11:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Fult mulig at jeg og guttungen hiver oss med:)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 19.januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 10:01 am 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Drar sansynligvis innover i 12-tida eg og, med en gammel EasyStar, skal teste rekkevidden på RC-systemet og forhåpentligvis få flyet trygt tilbake etterpå.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 19.januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 5:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette ble tydeligvis den store testdagen. Veldig moro å se Rotor gjøre sin test, som man må si at var vellykket. Rotor kan kanskje fortelle litt om dette selv. Hvis jeg kan komme med et forslag, så kan det kanskje være en tanke å lage til noe elektronikk som tar seg av landingene også? :wink: :mrgreen:

Selv skulle jeg teste quadrocopteret mitt med GPS, noe som også var vellykket. Er alltid litt spennende å slå av kontrollen når utstyret er i lufta. Først prøvde jeg failsafe-bryteren på fjernkontrollen når jeg sto i ro i lufta, og da steg quadrocopteret til 20 meter, posisjonerte seg, og landet trygt. Jeg flydde så et stykke unna, aktiverte failsafe-bryteren, og quadrocopteret steg til 20 meter, kom tilbake i posisjon, og landet trygt. Siste forsøk var å fly et stykke unna og slå av fjernkontrollen, og det samme skjedde igjen. Alt fungerte upåklagelig, og nå føles alt litt tryggere. Veldig greit å vite at man bare kan flippe en bryter og få quadrocopteret trygt hjem igjen. Jeg skal teste litt ytterligere neste gang, kanskje fly høyere og lenger bort, vi får se.

Igår bytta jeg ut servoen på den easy-fly lignende saken min, og nå fungerte flyet perfekt. Atter en gang var det helt vindstille, så gyroen gjorde ingen nytte denne gangen heller. Men flyet fungerer glimrende og er veldig stabilt, så nå er det klart til bruk sammen med ungene når det blir litt varmere i været.

Blaze fungerte også fint, fant ut litt mer om hvor sakte det kan fly i dag, men bommet på innstillingene jeg hadde gjort på forhånd på flightmode 2. Hadde jeg tenkt meg litt om, så hadde jeg satt opp alternativ på flightmode 1 også. Flightmode 0 er satt opp til å være normal, så jeg vil alltid kunne ta av, fly og lande med disse innstillingene. Radioen kan også utvides til flere flightmodes, så kanskje jeg gjør det neste gang for å finne ut hva som funker best. Men når det gjelder Blaze, så skjønner jeg meg ikke helt på flyet. Etter at jeg har trimmet inn flyet i lufta, og lander med disse innstillingene, så står spesielt balanserora med utslag nok til å ville rotere flyet. Jeg forstår ikke helt at det flyr rett med slike utslag, men det har jo litt med halen å gjøre også. Får se på det etterhvert.

Hadde også med microstryker, denne er like morsom hver gang. Moro å få prøvd den skikkelig etter at jeg delte modellen i to på en kabel. Merket ingenting på performancen iallefall, den var presis og artig i lufta. Siden denne modellen har elevon og doble sideror så bør jeg nok utforske litt på miksemuligheter, for da kan den nok gjøre litt forskjellig i lufta.

Legger ved bilde av begge landingene til Rotor, de var så bra at de fortjener oppmerksomhet :mrgreen:


Vedlegg:
CIMG5548 (Medium).JPG
CIMG5548 (Medium).JPG [ 317.39 KiB | Vist 14305 ganger ]
CIMG5549 (Medium).JPG
CIMG5549 (Medium).JPG [ 154.52 KiB | Vist 14305 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 19.januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 7:45 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Enig i at landingene ikkje akkurat var nåkk å skryte av, skal øve meg til neste gang. Men poenget i dag var å finne ut av rekkevidden på RC-utstyret, og då meiner ikkje med alt utsyret stående på bakken, men å fly flyet så langt som overhodet mulig og så se kor langt det er. Litt vågalt kanskje, men med elektronikk så skulle det være ganske safe. Utstyret som blei brukt var et Multiplex EasyStar isoporfly, en Spektrum DX6i sender (2.4 GHz), en Spektrum AR600 mottaker og en ArduPilotMega 1 for å bringe flyet trygt tilbake. Når mottakeren ikkje lenger får signal fra senderen så skulle elektronikken ta over og fly direkte tilbake til utgangsposisjonen:

Bilde

Og det virka! Etter å ha målt litt så meiner eg at flyet flaug ca. 1,5 kilometer før det mista signalet. Problemet med å fly flyet så langt vekk var at det gikk jo ikkje an å se ka som var framme og og ka som var bak på den avstanden, vanskelig å finne det igjen med kikkert til og med, men etter nåkken spennende minutter så kom det tilbake, rett som en strek (blå kurve). Konklusjonen blir altså at "failsafe" funksjonen i elektronikken virker som den skal og kan tilogmed berge flyfarkosten dersom det skulle finne på å stikke av på egenhånd...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 19.januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 7:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Imponerande at det virka så bra :)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 19.januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 8:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, du må gjerne fortsette med disse landingene, det var god underholdning. Du hadde en merkelig tiltrekning mot bilen til Pawel. Selve landingene var jo ikke så ille da, fin innflyvning og greier, det var vel bare det at det kom noe i veien hele tiden :mrgreen: . Jeg synes egentlig at alt du gjør i lufta imponerer, og det var moro å se dette. Egentlig ganske spennende å speide etter flyet, og ekstra kjekt å se at alt virket som det skulle. Og Pawel var vel glad for å få tilbake gummistrikken sin også :) En artig dag :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 19.januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 8:14 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Ja, artig og veldig spennende. Sjølve flyet er jo som ei gammal kråke. Og elektronikken var festa med to gummistrikker som Pawel måtte få uskadet tilbake. Og piloten er ganske grønn, men blir bedre og bedre. Bra at det var vindstille...


Sist endret av rotor den Lør Jan 19, 2013 8:20 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 19.januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 8:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Du fortjener litt mer skryt enn det. Du har jo tross alt vært halvannen kilometer ut i havgapet med flyet ditt idag. Da er du ikke så veldig grønn at det gjør noe. Du har gjort ting med radiostyrt fly som de færreste har gjort, selv de med mange års erfaring :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 19.januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 9:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yepp, jeg ramler helt av lasset her, blir litt for high-tech for meg. Jeg liker å holde ting enkelt og har nok litt sånn data vegresjon pga at jeg antakelig er begynnt å bli for gammel og gubbete :lol: Jeg har relativt enkle komputerradioer og kan ikke bruke de skikkelig engang :lol: :lol: Imponerende at teknikken har kommet så langt at slike ting som dette er mulig for de som klarer/orker å sette seg inn i det, og til overkommelig kostnad. Kan tenke meg at det var spennende å stå der og vente og lure på om flyet kom hjem igjen etter å ha vært utenfor rekkevidde av radioen, kult at det funket og gikk bra 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 19.januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 9:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Var rett og slett spennende og morsomt hele greia. Den uvissheten gjør virkelig susen ja, blir dritinteressant :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nesjane lørdag 19.januar
InnleggSkrevet: Lør Jan 19, 2013 11:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vi måtte jo ta livet av et lipobatteri denne gangen også, here goes: :D

http://www.youtube.com/watch?v=L0vUYasK ... e=youtu.be

Føler meg egentlig tryggest når de ødelegges på denne måten...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC