Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Køyring eller flyging?
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=1&t=674
Side 1 av 1

Forfatter:  Jornus [ Fre Feb 08, 2008 10:28 pm ]
Innleggets emne:  Køyring eller flyging?


Forfatter:  stressballen [ Fre Feb 08, 2008 10:38 pm ]
Innleggets emne: 


Forfatter:  yallaair [ Fre Feb 08, 2008 10:49 pm ]
Innleggets emne: 


Forfatter:  yallaair [ Lør Feb 09, 2008 11:32 am ]
Innleggets emne: 


Forfatter:  vector 250 [ Man Feb 11, 2008 11:40 am ]
Innleggets emne: 

Hei hei, selvsagt hat jeg vært og flydd. Jeg fikk ikke med meg at forumet funket selv om klubbsiden var nede før nå nettopp.
Jeg var og fløy med kosetraineren min med den bittelille søte .30 firetakteren. Jeg fant raskt ut at å dra looper med høyvinget fly med vingestrikk til feste for vingen IKKE er bra. Det kom et jævlig smell fra flyet og jeg forstod ikke med en gang hva det var, og flyet ble helt spedalsk etterpå og umulig å kontrollere.jeg klarte å karre det inn over marka og bare stoppet motoren og lot det dette i bakken. Det duvet ned mer eller mindre likt et fallende løv så skadene ble helt minimale. Hva var smellet? Jo det var vingestrikkene som strakk seg slik at det oppstod et mellomrom mellom kropp og vinge og så small det sammen igjen når jeg kom ut av loopen. Selvsagt smatt det ikke helt på plass men vingen ble sittende skjeivt og med veldig feil angrepsvinkel og balanseror stagene stod fast i klem nedimot kroppen. dette gå mildt sagt spesielle fly egenskaper, men jeg var dritheldig som fikk så små skader, bare noe kosmetisk smårusk.

Forfatter:  vector 250 [ Man Feb 11, 2008 11:51 am ]
Innleggets emne: 

Søndagen var bedre, da fløy jeg Katana og gjorde en del hovring over en svær damm i enden av stripa. Dyppet sideroret godt nedi noen ganger, det var meget stilig.
Fikk også flydd 3 lipo pakker med mitt nye Pitts dobbelt dekker, og det fløy helt utmerket. Veldig pent fly å se på i lufta og snillt og lettflydd samtidig som det var nok respons i rorene til heftig acro flyging og det gikk også greit å hovre det i noen lange sekunder.
Siden det var alldeles vindstille når jeg kom hjem så tok jeg frem det nybyggde inneflyet mitt (Blitz, dobbeltdekker) og testet det hjemme i nabolaget. Jeg tømte 6 lipo pakker og ble meget fornøyd med flyet. Det kan flys UTROLIG sakte, nesten så man kan gå bak det og fly beint frem i knehøyde. Det var fin respons i alle rorene og det var lett å hovre det. Neste gang jeg skal fly det skal jeg flytte batteriet litt lenger bak slik at det blir enda mer stabilt i hover. Det var litt nesetungt slik som det var satt opp nå. Jeg må ha ny motor og, for det var litt marginalt med power, bare såvidt det kneket seg ut av hover.

Forfatter:  vector 250 [ Man Feb 11, 2008 12:18 pm ]
Innleggets emne: 

Det kom også en ung nybegynner ned på marka med ny trainer som skulle testes. Etter at vi hadde sjekket over ting, limt litt her og der og justert utslag og linker var det klart for jomfrutur.
Jeg tok det opp og trimmet det så det gikk beint og forklarte og viste eigeren hvordan han skulle bruke stikkene. Etter to minutter med instruksjon tok han over radioen og fløy solo, jeg stod og sløvet i bakgrunnen og spiste matpakke. Han hadde slik roen på det at jeg ikke var det minste nervøs.
Etter en stund landet jeg det for han, vi tanket opp og jeg tok det opp igjen og ga han radioen. Nå var han godt igang med litt forsiktig acro flyging og tok noen store fine looper, han fløy opp den tanken og jeg landet det igjen. Etter ny refueling foretok han den neste takeoffen selv og det gikk fint, litt uti flygingen tok han en noe tettere loop som sikkert ga akkurat litt for mye G-krefter og vi hørte et kraftig smell (shit tenkte jeg inni meg, dette ligner veldig på det som skjedde meg selv dagen før) flyet ble helt tullete og det var absolutt umulig å få kontroll over det. Jeg fikk radioen og fikk dradd av motoren for å minske farten i nedslaget og dessverre var ikke den unge lovende like heldig som jeg selv var dagen før. Flyet gikk ned på asfalt veien ved enden av stripa med et brak. Det ble ganske hard medfart og det var fryktelig synd for denne gutten var jammen talentfull og det hadde vært kjekt om første flyet hade vart mer enn tre turer. Det var ikke annet enn pur uflaks som ødela. Det er ganske skremmende hvor lite som skal til før vingestrikkene gir etter. Vi hadde på fire strikk og de var strammet godt opp i kryss mønster, likevel skulle det ikke særlig mye til før vinge og kropp skillte lag. Jeg tror at det er en god ide og ha på en strips på hver side av vingen i tillegg til strikk, slik at stripsene tar G-kreftene vekk fra strikkene når man drar en loop.
Jeg regner med at han snart kommer tilbake og da regner jeg med at ting vil gå bedre. Det er ingen tvil om at denne gutten kommer til å bli dyktig å fly, jeg har aldri før opplevd at noen har tatt det så kjappt og hatt en slik ro som han hadde.

Forfatter:  Bjarne [ Man Feb 11, 2008 10:28 pm ]
Innleggets emne: 


Forfatter:  stressballen [ Man Feb 11, 2008 10:47 pm ]
Innleggets emne: 


Forfatter:  yallaair [ Man Feb 11, 2008 11:05 pm ]
Innleggets emne: 


Forfatter:  yallaair [ Man Feb 11, 2008 11:18 pm ]
Innleggets emne: 


Forfatter:  djupevik [ Man Feb 11, 2008 11:44 pm ]
Innleggets emne: 


Forfatter:  yallaair [ Tir Feb 12, 2008 12:36 pm ]
Innleggets emne: 


Forfatter:  yallaair [ Tir Feb 12, 2008 12:43 pm ]
Innleggets emne: 


Forfatter:  vector 250 [ Tir Feb 12, 2008 3:13 pm ]
Innleggets emne: 


Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/