Dato/klokkeslett: Lør Apr 20, 2024 11:39 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: www.rcpartfinder.com - et litt større prosjekt
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 3:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Grunnet alt det elendige været vi har hatt i Førde i vinter har jeg benyttet tiden til å realisere en liten idè jeg fikk i juletida. Arbeidet startet 2. januar.

Nettsiden er ikke ferdig og mangler mye innhold, men dere får et inntrykk av konseptet. Konsepetet kjenner en fra andre nettbutikker, men vi tar sikte på å finne priser fra «alle» butikker og ha «alle» modeller.

For å nå siden må en slenge på /?alpha -> http://www.rcpartfinder.com/?alpha

Hva tror folk? kom gjerne med innspill. Svarer på ting etterhvert :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 4:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Absolutt et tøft prosjekt, og har sikkert mye for seg, men kan nok også være med på å drepe butikker siden folk blir sendt rett i nettbutikkene til andre. Det vil si hvis f.eks jeg sitter med samme del til samme pris, og en person i førde bruker denne siden, så er sjansen stor for at delen blir bestilt rett fra nettbutikken han ble sendt til. Ergo en muligens killer for lokale butikker.

Og hvem har ansvaret for å ha alle oppdateringer gjort, med tanke på korrigeringer osv. Hvem sitter med ansvaret for at folk kanskje bestiller feil deler basert på feil info fra din side? Klarer folk egentlig ikke å laste ned brukermanualene sine selv?

I mine øyne gjør dette kanskje til at det blir lettere å være stor i norge, og vanskeligere å være liten.

Hva er egentlig hovedtankene bak dette prosjektet?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 5:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
stressballen skrev:
Ergo en muligens killer for lokale butikker.
Det er allerede mulighet for hver registrerte butikk til å hente ut en link på ønsket produkt også linke det fra sin side der kunder kun vil få opp priser fra den butikken. Jeg ser på det som en hjelp til å minke distansen mellom de store og små butikkene. En liten butikk vil gjerne ikke ha ressurser eller økonomi til å utvikle og vedlikeholde et sånt system selv.

Valget om å bestille på nettet er til stede uansett om tjenesten er tilgjengelig eller ikke. Nå er det kun en plass for folk å finne deler, pengene ligger vel ikke der? En lokal butikk stiller med mye bedre support enn en plass på nettet og vil fremdeles ha mulighet til å selge deler og større ting.

stressballen skrev:
Og hvem har ansvaret for å ha alle oppdateringer gjort, med tanke på korrigeringer osv.
Dette skjer mer eller mindre automatisk. Kun delenummer må legges inn manuellt om produsenten endrer det. Å legge inn alle modeller i verden er litt av en jobb og er i vuderingsfasen hvor jeg vurderer å åpne for at alle kan legge inn sin modell.

stressballen skrev:
Hvem sitter med ansvaret for at folk kanskje bestiller feil deler basert på feil info fra din side?
Det ansvaret må folk selv sitte med, som vanlig. Det kommer jeg nok til å skrive utrykkelig om ting går ut av den lukkede alpha-versjonen. Dette er kun for å gjøre ting lettere og forhåpentligvis lettere å finne rett del.

stressballen skrev:
Klarer folk egentlig ikke å laste ned brukermanualene sine selv? Hva er egentlig hovedtankene bak dette prosjektet?
Godt poeng. Det er egentlig det første jeg og tenker, at folk ikke klarer å finne deler på gamle måten. Tanken bak dette er vel å gjøre det lettere for nybegynnere og ikke minst raskere for alle oss andre. Elefun har sitt eget sånt system, de tror hvertfall at det hjelper på et eller annet.

Jeg ønsker kun å gjøre ting bedre for alle i denne hobbyen og har derfor utviklet dette verktøyet for å komme kunden til gode. På samme måte som prisguiden.no

Så langt er dette bare en lukket alpha og er takknemmlig for alle tanker og meninger :D

Edit: la til elefun punkt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 7:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
stressballen skrev:
Ergo en muligens killer for lokale butikker.
Det er allerede mulighet for hver registrerte butikk til å hente ut en link på ønsket produkt også linke det fra sin side der kunder kun vil få opp priser fra den butikken. Jeg ser på det som en hjelp til å minke distansen mellom de store og små butikkene. En liten butikk vil gjerne ikke ha ressurser eller økonomi til å utvikle og vedlikeholde et sånt system selv.


Kan du utdype dette litt? Snakker du om at f.eks jeg må linke opp hver del jeg vil ha tilgjengelig i denne tjenesten? Et av mine poeng er at jeg har knapt nok tid til overs som jeg har, og om det må brukes mye tid til å følge opp et slikt system, så blir det vanskelig i mitt tilfelle iallefall. Vet ikke helt om jeg forsto deg her.

Wulong skrev:
Valget om å bestille på nettet er til stede uansett om tjenesten er tilgjengelig eller ikke. Nå er det kun en plass for folk å finne deler, pengene ligger vel ikke der? En lokal butikk stiller med mye bedre support enn en plass på nettet og vil fremdeles ha mulighet til å selge deler og større ting.


Jeg er enig og ikke enig. På f.eks første eksempelet jeg gikk inn på så kom det opp 3-4 alternativer med norsk flagg. Jeg gikk inn på det øverste, og havnet da hos elefun. Pengene ligger veldig ofte der personene blir linket videre til, altså der en finner delen først. Er ikke alle som gidder å sjekke lokale alternativer. Bare i florø er det massevis av salg som går direkte til f.eks elefun uten at en bryr seg med å undersøke lokalt. Jeg vil ikke at noen skal misforstå meg i dette, jeg skjønner at dette systemet kan være fint, men jeg ser også på hvilke følger det kan få, selvfølgelig fordi at jeg forsøker å drive en butikk selv. Mange butikker som får den første kontakten med kunden klarer ofte å sørge for et langvarig og godt kundeforhold. Det betyr at hvis en lokal kar helt tilfeldig kommer inn på en annen nettbutikk (selv om jeg kan skaffe samme vare), så vil den kunden ofte holde seg der hvis en er fornøyd. Også ved kjøp av store ting. Så ofte taper den lokale butikken før en får prøvd seg i det hele tatt.

Elefun har dette systemet for at brukerene lettvint finner delene direkte hos dem selv, og derfor kan legge delene rett i handlekurven. Dette blir noe helt annet.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 7:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
stressballen skrev:
Kan du utdype dette litt? Snakker du om at f.eks jeg må linke opp hver del jeg vil ha tilgjengelig i denne tjenesten? Et av mine poeng er at jeg har knapt nok tid til overs som jeg har, og om det må brukes mye tid til å følge opp et slikt system, så blir det vanskelig i mitt tilfelle iallefall. Vet ikke helt om jeg forsto deg her.
Nei, delen finner den selv. Du måtte kun ha linket til produktet. Det er kjapt, men tror jeg kan lage en enda bedre API.

stressballen skrev:
Jeg er enig og ikke enig. På f.eks første eksempelet jeg gikk inn på så kom det opp 3-4 alternativer med norsk flagg. Jeg gikk inn på det øverste, og havnet da hos elefun. Pengene ligger veldig ofte der personene blir linket videre til, altså der en finner delen først. Er ikke alle som gidder å sjekke lokale alternativer. Bare i florø er det massevis av salg som går direkte til f.eks elefun uten at en bryr seg med å undersøke lokalt.
Med litt arbeid klarer jeg nok å gi mer lokale treff, at den lister opp lokale butikker først. Noe som er vinn-vinn for alle slik som jeg ser det. Jeg er og med på hva du sier om kundene, men at kundene skyter seg selv i foten ved å handle på nettet i stedet for å sjekke lokalt er vel et overordnet problem. Etisk, som jeg er, så er det like mye et ønske for meg å holde økonomien og folketallet i distriktene 8)

stressballen skrev:
Mange butikker som får den første kontakten med kunden klarer ofte å sørge for et langvarig og godt kundeforhold. Det betyr at hvis en lokal kar helt tilfeldig kommer inn på en annen nettbutikk (selv om jeg kan skaffe samme vare), så vil den kunden ofte holde seg der hvis en er fornøyd. Også ved kjøp av store ting. Så ofte taper den lokale butikken før en får prøvd seg i det hele tatt.

For å nå den situasjonen du beskriver må mitt system mer eller mindre være kjent og brukt av flertallet. Om jeg har tid eller ambisjoner til å nå det målet er en annen sak. Om jeg ønsker det må jeg nok jobbe sammen med alle små, fordi denne siden er liten og det blir kanskje brukermassen og?

stressballen skrev:
Elefun har dette systemet for at brukerene lettvint finner delene direkte hos dem selv, og derfor kan legge delene rett i handlekurven. Dette blir noe helt annet.
Tror du misforso meg her. Jeg mente at siden Elefun bruker energi på et sånt system er et slags bevis på at folk ikke gidder å laste ned manualer for å finne delnummer selv.

En annen tanke er at om ikke jeg realiserer dette gjør kanskje noen andre det. Kanskje noen som ikke er like etisk og små.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 7:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er nok mange uttrykk som jeg ikke kjenner til her, data er ikke helt min greie. Men hvis et slikt system blir utbredt, så vil det nok forsvinne mer salg til utlandet enn før tenker jeg. Hadde vært en annen sak om den hadde vært basert på norske butikker. Men et artig prosjekt :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 8:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
Tror du misforso meg her. Jeg mente at siden Elefun bruker energi på et sånt system er et slags bevis på at folk ikke gidder å laste ned manualer for å finne delnummer selv.


Jo lettere det er for kundene til elefun å handle deler hos dem, til mer tjener de på det, så at de bruker tid på å utvikle partfinderen er ikke vanskelig å forstå. Hele systemet inngår også i en plan om å bli den mest brukervennlige butikken, slik at kunden har dem som en "total" leverandør.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 8:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
stressballen skrev:
Det er nok mange uttrykk som jeg ikke kjenner til her, data er ikke helt min greie.
Du er ikke alene om å ikke kunne data, derfor gjør et sånt system det enkelt for datahatere å finne det de vil ha ;)

stressballen skrev:
Men hvis et slikt system blir utbredt, så vil det nok forsvinne mer salg til utlandet enn før tenker jeg. Hadde vært en annen sak om den hadde vært basert på norske butikker.
Det blir bare spekulasjoner. Den sorterer allerede butikker etter hvor søkeren holder til i verden. Dvs. for oss blir norske butikker listet først og lokale aller først, når det blir ferdig.

stressballen skrev:
Men et artig prosjekt :D
For å like problemløsing og noe som kan hjelpe flest mulig, har det vert gøy. Tror jeg har tilbakelagt 100 timer og de som har/er vert med å hjelpe har brukt litt tid og. En ting er det "dere" ser, men mesteparten av arbeidet ligger nok på admin-siden :lol:

stressballen skrev:
Jo lettere det er for kundene til elefun å handle deler hos dem, til mer tjener de på det, så at de bruker tid på å utvikle partfinderen er ikke vanskelig å forstå. Hele systemet inngår også i en plan om å bli den mest brukervennlige butikken, slik at kunden har dem som en "total" leverandør.
Nettopp, alle ønsker det lettere. Jo lettere det er for en nybegynner å finne deler til bilen sin, jo mer sannsynlig er det at han holder seg i hobbyen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Ons Feb 09, 2011 8:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er godt mulig at jeg bør holde meg unna slike diskusjoner siden jeg forsøker å drive hobbybutikk. Jeg står med en fot i to leirer, der jeg prøver å drive en butikk, og i den andre leiren har en sterk personlig interesse i hobbyen vår. For at en butikk skal overleve, så må den selge mer enn deansplugger, karbonstenger og annet småtteri, noen biler og helikopter må også selges. Allerede i dag er det lite salg av slikt her i Florø, så hvis det forsvinner flere slike salg til andre butikker og utlandet enn hva det gjør idag, så blir det iallefall ikke lettere å drive butikk her, selv om det kommer flere interesserte til. En butikk overlever ikke kun på å selge reservedeler.

Det er en av grunnene til at jeg lager til en innendørs bilbane, for å skape mer aktivitet og interesse rundt hva vi gjør, og forhåpentligvis for å selge mer biler enn hva jeg gjør idag. Det gjenstår å se hva som skjer.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Tor Feb 10, 2011 3:41 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Hvorfor ikke også liste butikknavnet i produkt listen du får opp ? Tenker så en selv kan vurdere litt hvor en skal handle det.

For min egen del så velger jeg flere ganger dyrere leverandører om jeg har handlet fra dem fra før osv.

Annen sak er å kunne lage en komplett dele bestillings liste der en kan generere en totalsum og ikke bare en og en del, siden en ofte (jeg i hvertfall) trenger mer en en del i slengen :)

Fleste webshapper har vel forøvrig ett eller annet api/xml/soap grensesnitt du kan prate mot for å plukke priser og delenummer ? (mulig jeg har feil der)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Tor Feb 10, 2011 4:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
rfauske skrev:
Hvorfor ikke også liste butikknavnet i produkt listen du får opp ? Tenker så en selv kan vurdere litt hvor en skal handle det.
Ja det er en lur idè, skal legge litt mer arbeid i den popup-biten der.

rfauske skrev:
Annen sak er å kunne lage en komplett dele bestillings liste der en kan generere en totalsum og ikke bare en og en del, siden en ofte (jeg i hvertfall) trenger mer en en del i slengen :)
Det er nok en god idè :) Du tenker en slags handlekurvfunksjon? Har også tenkt at RCPF kan gi forslag på typiske skadedeler når en velger en del.

rfauske skrev:
Fleste webshapper har vel forøvrig ett eller annet api/xml/soap grensesnitt du kan prate mot for å plukke priser og delenummer ? (mulig jeg har feil der)
Hmm, jeg tror egentlig ikke det, mtp. konkurranse og priser. At konkurrerende bedrifter kan lytte på prisoppdatering hos konkurrent og stille seg automatisk etter det. Har hvertfall ikke sett det noen plass. Om det er tilfelle, ville det gjort arbeid litt lettere, men det virker nogenlunde nå.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Tor Feb 10, 2011 4:15 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Tenker bare at det er rart om ikke prisjakt.no el.l. har ett eller annet interface som dei jobber mot nettsjappa på. Men om det er helt åpent er en annen sak ;)

Tenkte litt sånn handlekurv funksjon ja der en kan samle det en trenger før en ser hvordan tilgjengeligheten er i dei ulike butikkene rundt der en bor/lever el.l. (samt at det er en fordel å vite om alt en trenger er på lager hos samme leverandør så en slipper å handle rundt for å få fiksa det en ønsker)

Som en kommentar til stressballen, så hadde det nopk gjort seg å hatt integering mellom butikksystemet ditt og websidene (om du ikke alt har det), så blir det mindre arbeid for deg og mer oppdatert status på ting for oss andre :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Tor Feb 10, 2011 4:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
rfauske skrev:
Tenker bare at det er rart om ikke prisjakt.no el.l. har ett eller annet interface som dei jobber mot nettsjappa på. Men om det er helt åpent er en annen sak ;)
Etter hva jeg har lest før så er det en gjeng som oppdaterer prisene manuellt, håper de ikke gjør det fremdeles :shock:

rfauske skrev:
Tenkte litt sånn handlekurv funksjon ja der en kan samle det en trenger før en ser hvordan tilgjengeligheten er i dei ulike butikkene rundt der en bor/lever el.l. (samt at det er en fordel å vite om alt en trenger er på lager hos samme leverandør så en slipper å handle rundt for å få fiksa det en ønsker)
Må legge inn hvor mange produkter butikken har på lager, for å realisere det, hmm. Kan bli tricky.

rfauske skrev:
Som en kommentar til stressballen, så hadde det nopk gjort seg å hatt integering mellom butikksystemet ditt og websidene (om du ikke alt har det), så blir det mindre arbeid for deg og mer oppdatert status på ting for oss andre :)
Vet ikke om jeg forsto dette, men det var kanskje kun med til stressballen. Priser o.l blir automatisk oppdatert i mitt system.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Tor Feb 10, 2011 4:51 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Sitat:
rfauske skrev:
Som en kommentar til stressballen, så hadde det nopk gjort seg å hatt integering mellom butikksystemet ditt og websidene (om du ikke alt har det), så blir det mindre arbeid for deg og mer oppdatert status på ting for oss andre :)
Vet ikke om jeg forsto dette, men det var kanskje kun med til stressballen. Priser o.l blir automatisk oppdatert i mitt system.
[/quote]

Var kun tenkt til stressballen ja.

Regner med at din var automatisk.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Tor Feb 10, 2011 9:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Pr dags dato er det dessverre manuelt slavearbeid, men jeg har lyst til å få til noe der, helt klart. Koster nok litt å få på plass med mitt butikksystem tenker jeg. Blir absolutt mindre arbeid for meg da, og som du sier lettere for alle kundene mine også.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC