Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 10:08 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Søn Feb 13, 2011 2:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Dette må da være en bra ting for brukerne? Jeg liker ideen, og det kan bli virkelig bra om man hadde fått bygget opp en stor nok database slik at man omtrent finner hva som helst av modeller der. For min del så liker jeg å finne deler til mine gamle og etter hvert noe sære biler, og da hjelper det ettersom jeg har erfart som oftest ikke å gå til lokalhandlerne ettersom de selvfølgelig prioriterer å sitte med deler til mer oppdaterte modeller. Noen kan kaanskje skaffe, men det er en lang og omstendelig prosess. Nå går jeg som regel rett på ebay om jeg skal ha noe litt utenom det vanlige, men vist en side som dette kunne hjelpe og kanskje tilfeldigvis avslørt at en sjappe ikke langt unna faktisk har denne delen så må jo det være positivt :)

Nå skal jeg ikke spekulere i hvordan sånne ting påvirker småforretninger, men en ting må da være sikkert, og det er vel at internett har gjort denne hobbyen mye mer tilgjengelig for hvermansen? Faktisk så er min første bil bestilt fra nettet i 2000 fra en side som het teknisk-hobby.no! Kan forresten hende vi ringte inn for å bestille da, men de hadde uansett en nettside :mrgreen:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Søn Feb 13, 2011 3:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Internett har uten tvil gjort teknisk hobby mer tilgjengelig for hvermansen, men det betyr langt ifra at det er positivt for småbutikkene. Veldig mange går idag rett på utenlandske butikker for å få tak i det de skal ha billigst mulig, så enkelt er det bare. Selv om en i utgangspunktet bruker nettet for å få tak de sære produktene, så er veien derfra til å bli "fast kunde" i utlandet veldig kort. Blir nesten som en avhengighet for enkelte, rett på nett og trykk på kjøp, det er jo det enkleste. Jeg har selv vært ned den veien, og handler selv utenfra innimellom. Det er jo helt klart helt greit, og helt opp til hver enkelt hva en vil gjøre, jeg synes bare at det er synd at det skjer så mye av det. Ola Nordmann blir det færre og færre av, og om x antall år, så blir det KUN de store som overlever, og også som bestemmer hva som skal pushes av varer i norge. Det er ikke plass til særingene... :mrgreen:

Det er idag veldig vanskelig å tilfredsstille kundene med tanke på vareutvalg, jeg har gjort mange ekstra forsøk opp gjennom tidene, men blir ofte straffet på det. Det trenger ikke være store ting, men f.eks 3mm og 6mm depronplater, indoorservoer til under femtilappen, forsøk på å holde et greit utvalg i småtteri som ofte trengs og så videre. Tidligere prøvde jeg å bygge opp et godt reservedelslager til alle bilene jeg solgte, slik at jeg som oftest hadde delene når folk spurte, men det fungerte ikke i praksis.

Et annet eksempel er mitt eget batterikjøp til en gammel mobiltelefon. Jeg spurte først og fremst et par lokale butikker om de kunne skaffe et rimelig batteri til telefonen min, men det ble vanskelig (det forstår jeg godt, telefonen er gammel). Så mitt neste søk ble da på norske nettbutikker, og der fant jeg et, og bestilte det. Om jeg hadde sjekka utland, så kunne jeg sikkert funnet mye billigere batteri der, men det hadde jeg personlig ikke giddet å bestilt. Jeg vil heller at den norske butikken skal ligge der neste gang jeg kanskje trenger noe, fremfor at den forsvinner grunnet lite bruk. Ofte er det jo ikke så mye som skal til heller. Om jeg har 100 plastbyggesett på lager, og selger 5 stk til jul, så sier det seg selv at det ikke er nok. Hva hvis f.eks flere personer kjøper et plastbyggesett for under 200,- til et bursdagsbarn en gang i året, istedenfor en t-skjorte eller lignende? At noen tenker litt annerledes i løpet av et år betyr kanskje at en liten butikk fordobler omsetningen på en varegruppe. Det høres ut som bagateller, men det er ikke det for butikken.

Når ungene mine vokser opp, så synes jeg at det er synd at jeg må reise til Bergen eller Oslo for at de skal få se radiostyrt leketøy i hylla. Jeg er kanskje gammeldags, men verdiene mine er slik. Jeg har tro på at de koselige butikkene som holder skuldrene senket i hverdagen klarer å overleve, men det kommer helt an på oss forbrukere.

Dette har kanskje ikke så mye med tråden å gjøre, men alt jeg prøver å si er at alt som gjøres idag må tenkes igjennom, for nesten alt får konsekvenser på en eller annen måte. Jeg skriver ikke lange innlegg for å kverulere, jeg bare deler noen synspunkt, og er like glad i denne hobbyen som alle andre.

Og Djupevik, jeg kan ikke huske å ha fått en eneste forespørsel fra deg på gamle deler? :wink:
Hvor travelt har vi det forøvrig med å få tak i disse gamle delene? Ofte er det jo slik at en påbegynner bygging et halvt år etter at delene er ankommet :mrgreen:

Jeg tror nok at mitt siste bidrag til hobbyflorø m/omegn blir nå byggelokalet og innendørs bilbane, så får vi se hvordan det går derfra :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Søn Feb 13, 2011 9:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Joda. Jeg ser hva du mener. Det er desverre sånn utviklingen går... En dag vil vi savne det å gå i butikken for å faktisk se på hva vi kan kjøpe før vi gjør det.

Nå snakket jeg ikke om skala1 i forrige innlegg, det var bare generellt. Jeg har kanskje ikke bedt om deler hos deg, men jeg prøver å legge igjen noen ussle kroner når jeg først er der. Og jeg har faktisk kjøpt gavekort til min lillebror i bursdagsgave derfra! :mrgreen: Hvis jeg hadde bodd i florø hadde jeg nok lagt igjen noen kroner nå og da oftere, og spesielt en cupracer for å kunne ta del i løpet som arrangeres! Jeg synes i alle fall det er flotte tiltak du setter i gang i forbindelse med butikken din og håper den kan overleve lenge! Hvor kult hadde det ikke vært å reist til florø om 10-20 år med kidden å handle hans første RC-bil hos kåre :mrgreen:

Men uansett.. Nettet er jo her allerede så jeg synes ikke rcpartfinder skal få ansvaret for om småbutikkene får overleve, men som du sier så var det vel en god anledning til å lufte litt tanker og gi folk en påminnelse om hva de har og hva de kan miste.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Søn Feb 13, 2011 9:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Helt sant, utviklingen går slik, samtidig så tror jeg at det hadde vært mulig å fått til en god mellomting. Dette er kun ett innspill. hentydningen til deg angående gamle tamiyadeler er at vi der deler en felles interesse, og jeg har litt gamle deler liggende privat, så du er mer enn velkommen til å sende en mail hvis jeg kunne hjelpet deg med noe der :wink:

Edit: håper ikke at du tror at jeg tok meg nær av innlegget ditt på noen måte siden du skrev at du ikke snakket om Skala1, men generelt. Ingen fare for det, forøvrig så er det du skrev helt sant, slik er det jo bare :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Søn Feb 13, 2011 10:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Jeg er enig med Christian at en må se mulighetene og tenke positivt ellers kommer en ingen vei. Se bare på MPAA, alle vet at de kommer ingen vei, de må velge en alternativ fremgangsmåte.

Internett blir ikke mindre og cloud computing er det neste på trappene som vil gi økt nettbruk.

For å ha mer å tenke over; "If you can't beat them, join them."


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Man Feb 14, 2011 12:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
"If you can't beat them, join them."


hehe, denne passer ikke i alle sammenhenger :wink:

Jeg er helt enig i at en må tenke positivt og se mulighetene, jeg sier bare at en må forsøke å tenke litt lenger også. Jeg har begynt på mitt femte år med butikken nå, og det er forskjell på å være negativ, og det å kanskje stille flere spørsmål enn andre. Kanskje lett å forveksle de to, men jeg vil iallefall forsikre dere om at jeg ikke tenker negativt. Da hadde jeg pakket sammen for 3 år siden :mrgreen:

Kanskje jeg fremstår som kritisk og negativ, men det er ikke meningen. Jeg svarer, stiller kanskje litt mange spørsmål, og mangler kanskje litt på kommunikasjonssiden :mrgreen:
Selv om en kan lage bomber, så er det ikke sikkert at en bør gjøre det (uten at jeg sier at det er tilfelle med RCP, det er det nok ikke, jeg bare setter tankegangen på spissen) :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Søn Jan 06, 2013 10:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
En oppdatering.

Siden ble skapt for to år siden og jeg har fått gjort alt for lite på denne tiden grunnet fokus på skolen. På grunn av drittværet i jula når jeg var hjemme ble jeg for det meste sittende inne (d'oh). En god del av tiden gikk til dette prosjektet og da til å utvikle det bedre. En ting er det som brukeren ser, men det bakenforliggende verktøyet for å legge inn alle modellene er mest omfattende for å si det mildt. Snart på tide å annonsere!

Det er i underkant av 60 modeller, 4000 unike deler og 9000 markerte områder akkurat nå. Det er ganske lite, men nå som verktøyet er mye bedre vil det gå mye fortere for meg (og andre) å legge inn modeller. Jeg tok nettopp å la til Traxxas Funny Car samtidig som jeg skrev dette og det tok ca. et kvarter.

Om noen ser noe feil, forbedringspotensiale eller produkt-ønsker så bjeff i vei 8)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Søn Jan 06, 2013 11:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Liker veldig godt enkelheten, men jeg gikk inn på Funny car nå og fikk frem bildene. Trykket så på de grønne rutene, er det ikke meningen noe skal skje da? Fikk liksom bare frem exploded views, og kunne ikke gjøre noe mer. Kjører IE i butikken.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Søn Jan 06, 2013 11:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Når du trykker på de grønne rutene skal det komme opp et vindu, ja. Tydeligvis noe fug med IE som jeg må titte på. Om du hadde fått opp vinduet hadde det ikke vert noen priser der. Det går nok 24h før noe dukker opp.

edit: hvilken IE versjon har du?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Søn Jan 06, 2013 11:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har IE8 i butikken. Ikke le av meg på grunn av det, jeg bruker en del forhandlerwebber i butikken som funker best med IE :mrgreen: Privat har jeg gjort som jeg tror du har sagt tidligere, og bruker google chrome. Har ikke prøvd systemet der enda.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Man Jan 07, 2013 11:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Fikk testet med IE8 nå, såg noen småfeil, men det verste var at den ikke støttet resizinga som blir gjort sånn at de grønne feltene bommer helt på dele-nr. Popupvinduet virket. Tror alt skal være i orden nå.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Man Jan 07, 2013 1:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå fikk jeg testet litt mer ja, og det ser lovende ut. Noen bugs er det kanskje, men jeg synes enkelheten er til å ta og føle på, noe som er viktig. Du har klart å gjøre den veldig ukomplisert. Inngangslogoene er diggbare :mrgreen:

Jeg ser forøvrig en fin mulighet for meg her også. Det blir nå lettere for meg å ta stikkprøver på delepriser, med tanke på hva jeg ligger på i forhold til andre butikker. Da har jeg større mulighet til å holde butikken oppdatert.

En ting å være oppmerksom på, som jeg merker mye på delebestilling her i butikken, og det er alle de forskjellige versjonene av en bil. Jeg er litt oppmerksom på dette, så jeg opplever å måtte korrigere bestillinger fra kunder titt og ofte. Traxxas er flinke til å ha mange versjoner av en bil, med de forskjellene det måtte medføre. Jeg sitter f.eks med en Revo fra 2006, og der er det litt forskjellige deler ute å går i forhold til nyere versjoner. Eksempelvis så kan hex hubs være annerledes. Det blir kanskje litt viktig å få opp et varsel om dette, for rcpartfinder vil føre til at folk ikke bruker manualene som kom med bilene, og da er sjansen for feilbestillinger påfallende stor. De vil gjerne bare se at delen ligner, eller står på en plass der deres defekte del står, men allikevel kan den være feil.

Bare på de to versjonene som ligger ute av E-maxx i rcpartfinder vil det være forskjeller på hex m.mer. Og ola nordmann vil trykke seg inn på bilen med riktig navn og bilde, uten å tenke over at det er forskjellige versjoner. Jeg vet ikke helt hvordan man skulle få til å informere om slikt uten å ødelegge flyten du har fått til, men det vet kanskje du. Kanskje et pop-up vindu etter man eksempelvis har valgt traxxas, og kommer frem til bilene? "Vær oppmerksom på at det finnes flere versjoner av samme bil, og delene kan variere mellom disse. Finn rett versjon av din bil for å være sikker på at du finner korrekt del". En annen ting er at traxxas bruker et 4-sifret nummer for å identifisere de forskjellige versjonene, dette nummeret er sikkert viktig å ha med i bilnavnet. F.eks 6808 traxxas slash 4x4 2.4ghz RTR.

Dette er vel uansett kanskje et tidlig stadie å fikse sånt på, men jeg ville bare si det allikevel :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et lite prosjekt
InnleggSkrevet: Man Jan 07, 2013 2:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Jeg liker det simpelt, minimalistisk og intuitivt. Ikke alltid like enkel kombinasjon. Det er viktig at 10-åringer og 60-åringer skjønner bruken :)

En ting er at det blir lettere for deg å finne priser en annen er at du kan for hvert produkt hente en link som kun gir resultat for din butikk ved å klikke på Bilde og hente en link ala. http://www.rcpartfinder.com/p/15/external/shop/13/ som du kan integrere på i nettbutikk for å hjelpe nettkunder. Nå som jeg skriver dette innser jeg at dette ikke står noen plass på RCPF. Får skrive noen ord sånn at butikkene får øynene opp :)

Ang. produkt revisjoner: godt poeng og nyttig tilbakemelding! Jeg skal være flinkere på den fronten. For som du sier, det er viktig at alt er rett for at Ola Normann skal slippe å tenke. Det kan nok løses enkelt ved å ha produkt nummer (typ. 4 siffer som du nevner), årsmodell eller revisjonsnummer i navnet.

Takker for tilbakemeldinger og hvis du (eller noen) ser bugs/klage så er jeg alltid mottakelig for de!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et litt større prosjekt
InnleggSkrevet: Man Jan 07, 2013 8:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
RC Part Finder - Tutorial 1 - Registering a user: http://youtu.be/r_qly4s5ks0

RC Part Finder - Tutorial 2 - Add a product: http://youtu.be/GemL9nVNN4Y

RC Part Finder - Tutorial 3 - Set blueprint names: http://youtu.be/aVOdzGMLtlQ

RC Part Finder - Tutorial 4 - Upload a part list: http://youtu.be/BP7Oxd1rais

RC Part Finder - Tutorial 5 - Complete a blueprint: http://youtu.be/TfCkn8Mb0tY


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: www.rcpartfinder.com - et litt større prosjekt
InnleggSkrevet: Man Jan 14, 2013 3:20 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vil bare si at jeg skal ha meg en liten økt og hjelpe deg med å få lagt inn noen modeller, men vet ikke når jeg får gjort det. Setter nok av litt tid en kveld jeg kan kose meg med noen glass vin og knotte litt pc. Det står iallefall på lista, bare til info :D
Vi skal også gi deg tilbakemelding angående formuleringen av mailen som blir utsendt, du skal slippe å styre på alene med alt alene :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC