Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 2:29 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 7:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg starter en liten tråd på dette her, for det kommer nok til å dukke opp litt av hvert som jeg kanskje trenger noen gode svar på, og det er jo så mange kunnskapsrike personer på dette forumet :D

Det dreier seg om et par objekter, først min gamle opel omega 2.6i CD, som jeg må gjøre litt forskjellig på nå. Alt startet egentlig med at den ene støtdemperen foran eksploderte, og en håndbrekksvaier som røk. Når jeg skulle bytte dette, så plasserte jeg bilen på bukker, noe som resulterte i at jeg fikk sett bilen fra vinkler som jeg ikke har sett på en stund. Og da kom jeg frem til at jeg må ta litt mer enn jeg først hadde tenkt. Idag hadde jeg meg en liten leterunde etter rust, og har funnet mye som må ordnes. Kanalen på førersiden er mye rustet fra midten og bakover, og det er helt klart at jeg må sveise en del der. Fremre del ser bra ut, og også hele passasjersiden (heldigvis). Jeg fant også noen småpunkter her og der, f.eks i dørken bak. Jeg kommer til å ribbe ut det meste av interiøret, bortsett fra førersetet selvfølgelig, og begynne behandling. Jeg har jo tidligere bestemt meg for å beholde opelen, og da må jo en skikkelig økt påregnes. Blir sikkert noen spørsmål i denne sammenhengen hvis jeg ikke finner ut av det selv.

Det andre prosjektet er en gammel snekke som vi har hatt stående ubeskyttet i hagen over laaaaaaaang tid, noe som har ført til kraftig forfall og råttent treverk flere steder. Ute av syne, ute av sinn er det noe som heter, og slik har det dessverre blitt med denne båten. Vi har heller ikke lyst til å gi den opp siden den har vært i familien vår i mange år, og dermed har den veldig høy nostalgisk verdi. En gammel tresnekke med 2-sylindret FM bensinmotor har jo sjel, så vi er villig til å bruke litt penger på å få den i orden igjen. Det spiller ingen rolle om det er mange år frem i tid før den kan brukes. Har den stått mange år i en hage, så kan den stå i mange år under restaurering også. Det er en del bord som må byttes, og noen spant også, så det er nok å gjøre. Jeg legger ut litt bilder etterhvert som jeg får ryddet og vasket båten.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 7:56 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Gamle snekker er en fin ting, hadde det selv på hytta før da bestefaren min levde. Mangen gode minner med den, var forøvrig av 1 sylindrede sorten med veiker til olje, svinghjul som knakk fingre om det slo tilbake osv :). Gammelt landgangsbåt fra oljetanker så uheldigvis så levde den mesteparten av livet sitt med å bli heist ned i vannet, så fyllt opp med saltvann (kjølevannet til motoren var åpent med sjøvann rett inn) for så å settes på dekk igjen og ruste.

Mao var det rimelig mye jobb med den så den havnet på museum så snart bestefaren min gav seg, men er jo tusen ganger mer stas enn nymotens glassfiber greier men krever sitt av jobb for å holde det vedlike.

Dei siste årene bygget han om til lukket kjøleanlegg med ferskvann, kan anbefales for slipper rust osv i motoren (første sylinderen sprakk pga det) i tilfelle din har åpent anlegg nå :)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 10:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, gamle tresnekker er alt annet enn praktisk med tanke på vedlikehold og slikt, men sjarmen er rett og slett herlig. Her er det snakk om å senke skuldrene, og da finnes det ingenting bedre enn å tøffe avgårde med ei gammel tresnekke.

Denne snekka har blitt forlatt over lang tid en gang tidligere også, men vi fikk den opp å gå da også. Mye jobb var det jo, men å jobbe på denne måten med tre er slett ikke så verst. Når en kommer til det stadiet at finishen begynner å bli bra, og en får litt lakk på, så er det verdt alt strevet. Men det skal sies at det er lenge til båten er på det stadiet. Nå dreier det seg egentlig om å få et overblikk for å se om vi kan redde den. Jeg er villig til å gjøre ganske mye før vi forkaster den, jeg føler at jeg skylder båten en overhaling. Delvis føler jeg vel også at jeg skylder min far å sette den i stand igjen, for når han levde så hadde vi jo noen storartede turer med denne båten. Jeg har vel kanskje litt lyst til å få noen familieminner med min egen familie også, samtidig som jeg gjenopplever egne minner.

Lukket kjøleanlegg var meget interessant, dette må undersøkes nærmere om jeg kommer så langt :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 11:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå fått vasket over båten utvendig et par ganger, og har vel fått et slags overblikk. Flere spant, flere bord i skroget, og flere plank på bakre og fremre dekk må byttes. En litt kjip ting som har skjedd er at noen av de bakre spantene har stått lenge under åpen himmel med de følger at de har råtnet. Dette har igjen medført at bakre del av båten er litt deformert, den har dratt seg ut til siden. Så her må båten først bli trukket tilbake til opprinnelig form, og så må nye spant på plass. Dessverre har ikke dette avskrekket meg, jeg har et sterkt ønske om å få denne i orden igjen.

Denne båten hadde opprinnelig et lite overbygg på fremre delen, men denne sa takk for seg i vinter. Det er ikke så rart, siden båten har stått ute i flere år, med store snømengder oppå taket som kun var støttet i sidene. Etterhvert har taket lagt seg mer og mer til siden, helt til det knakk sammen og datt ned i båten. Nye sidevegger skal bygges, for taket skal på plass igjen. Selve taket har klart seg ganske greit, dette er oppbygget av tre, men selve taket er av glassfiber.

Ønsket mitt er å få byttet ut alt som er råttent, gjerne med noe som er kraftigere enn før, slik at båten blir i teknisk god stand. Videre ønske er å lage til en del egne løsninger på ting, da tenker jeg mer på alt det praktiske. Jeg vil ha litt mer luksus i båten enn det har vært før. Men først og fremst må båten bli sjødyktig igjen. Motoren skal ut av båten, og plukkes fra hverandre. Dette har også vært gjort en gang tidligere. Om jeg klarer å redde den, så skal også den gjøres litt mer moderne. Skal få lagt ut noen bilder av båten nå snart.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Lør Mai 14, 2011 11:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er noen bilder av snekka. Dette er absolutt ikke de verste bildene, men bare et overblikk. Tilbakemeldinger som kan hjelpe denne båten å komme tilbake i stand kommer godt med. Da tenker jeg på slikt som hvordan bytte bord, spant og så videre :mrgreen:


Vedlegg:
CIMG1887.jpg
CIMG1887.jpg [ 144.18 KiB | Vist 17130 ganger ]
CIMG1877.jpg
CIMG1877.jpg [ 131.13 KiB | Vist 17130 ganger ]
CIMG1868.jpg
CIMG1868.jpg [ 169.67 KiB | Vist 17130 ganger ]
CIMG1861.jpg
CIMG1861.jpg [ 168.4 KiB | Vist 17130 ganger ]
CIMG1843.jpg
CIMG1843.jpg [ 144.54 KiB | Vist 17130 ganger ]
CIMG1840.jpg
CIMG1840.jpg [ 158.82 KiB | Vist 17130 ganger ]
CIMG1838.jpg
CIMG1838.jpg [ 121.91 KiB | Vist 17130 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 1:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå lest litt forskjellig om tresnekker, og det virker som at bytte av spant ikke er en uvanlig ting. Litt kjekt for meg å lese, da det virker som at det er håp for båten. Etter å ha tenkt litt mer på hva som kanskje bør byttes, så tror jeg at kjølen kanskje burde blitt skiftet også. Hvorfor ikke, siden det uansett er så mye som må gjøres.

Rasmus, hvordan var ferskvannskjølingen oppbygget i båten du snakket om? Snakker vi om radiator med viftekjøling?

Når det gjelder neste steg fremover, så ser jeg for meg at jeg må jobbe for å få fasongen til båten på plass igjen. Jeg har tenkt å montere et par taljer i båten, og lage til en forankring på utsiden av båten (som går igjennom båtsidene), og som jeg da kan bruke til å trekke båten sammen igjen. Når det er gjort, så lager jeg nye maler til spant, og lager disse. Tror nok dette blir første steg.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 1:25 am 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Brukerens avatar
Innlegg: 19
Bosted: Florø
For kjøling:

INDIREKTE KJØLING MED FERSKVANN

Med varmeveksler
Det vanligste er kjøling via varmeveksler. I et slikt system kreves to pumper. Den ene pumpen sirkulerer ferskvann gjennom motoren, varmeveksleren og eventuelt gjennom eksosmanifolden, den andre pumpen pumper sjøvann gjennom varmeveksleren og som regel gjennom motor og gearolje-kjølerne.

Kjølkjøling
I stedet for varmeveksler kan man montere rør under båten slik at disse kjøles av sjøvannet. Kjølevannet avgir sin varme til sjøvannet gjennom veggene i røret. Kjølkjøling foretrekkes først og fremst på mindre båter som går i grunne og forurensede farvann, samt for båter som brukes i ekstremt kaldt klima. Benytter man kjølkjøling sammen med tørr eksos, risikerer man ikke problemer med at sjøvannet fryser. Imidlertid er varmevekslerkjøling, selv i det kalde Norge den mest brukte metode. Sjøvannet er isolert i komponenter som er konstruert for å motstå sjøvannets korroderende virkning. Den lukkede ferskvanns-kretsen kan reguleres med termostat slik at motorens driftstemperatur er gunstigst mulig.

Nyttig info


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 1:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kjempebra info, kjenner at jeg får mer og mer tro på at det skal bli båt av dette :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 7:32 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Vi kjørte med kjõl saken og liten boks på ett par liter inne i båten. Boksen for å ha litt større vann volum i bevegelse blandt annet. Funlka fint for oss men var som sagt ensylindret sak så ikke veldig store kjøle behovet heller.

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 4:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg hadde en ny runde i båten idag, med god hjelp fra madammen. Hun hadde en god økt oppi båten, og fikk renska bort en del råtten materiale og merkelige plantevekster. Dørken er tatt ut, og det meste av beslag er skrudd av. Det ser ut som at over halvparten av spantene må byttes ut, men heldigvis ikke så mange bord.

Nå gjelder det å skaffe seg ei talje, slik at jeg kan få trekke båten sammen igjen. Jeg vil lage et par kraftige stokker som følger profilen på utsiden, og legge ei stroppe rundt båten og over disse stokkene. Så gjør taljen resten av jobben. Jeg skal også lage et par nye støttebukker, greit å tenke litt ekstra på sikkerheten her også. Jeg har tatt ut motorkassen, og skal gjøre et forsiktig forsøk på å fjerne pluggene, slik at jeg kan helle på et eller annet som kan ligge å jobbe i sylinderen. Men først og fremst må båten tømmes enda mer, og tilslutt spyles/vaskes/skrubbes godt innvendig. Jeg skal også få på plass et overbygg som jeg lager tilpasset båten, slik at det blir enkelt å få på plass presenning.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 5:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har sjekket litt til nå, og har kommet frem til at motoren heter FM S-2, som er en 2-sylindret bensinmotor med 8-12hk og dynastart.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 9:21 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
Grattulerer med nytt prosjekt!
Når det gjelder motorer som står fast, er diesel et godt hjelpemiddel. Når man har fått ut pluggane, er det berre å fylle opp sylindrane med diesel. Må etterfyllast etter kvart som den renner ned i veivhuset. Etter ei stund kan man begynne kakke litt forsiktig på stemplane, kanskje må man ta av toppane for å komme til...

_________________
Smooth on the surface - paddle like a devil underneath...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Søn Mai 15, 2011 10:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tror jeg ikke prøver meg på toppen helt enda, men skal nok få ut pluggene. Skal teste med diesel, så får vi se om lykken står meg bi :D

Tenkte å ta ut motoren etterhvert, og kanskje ta den ned på jobben. Tar tiden til hjelp med denne, skal bli spennende å se tilstanden. Men det skal bli bra dette, da kan vi jo fylle opp med radiostyrte båter/sjøfly og dra på søndagstur :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Tir Mai 17, 2011 12:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag fikk jeg omsider montert på nye dempere foran på Omegaen. Jeg påbegynte dette for noen dager siden, men etter litt rengjøring kom jeg fram til at det kanskje var like greit å gå litt grundigere til verks når jeg først hadde demperene av bilen. Støtdempertårnene var fine og fri for rust, men det kan komme fort, så jeg rengjorde og tok på tectyl innvendig i støtdempertårnene og øvre fjørfestet på støtdemperen. Jeg bare håper jeg har montert delene rett sammen igjen :mrgreen:

Jeg påbegynte også bytte av håndbrekksvaier, og måtte fjerne noen varmedeksel over eksosanlegget for å komme til, men tror det skal gå greit å bytte. Har lagt dette på is til jeg er ferdig med støtdemperbyttet. Det gjenstår å trekke til noen muttere med moment her og der, og så fullfører jeg bytte av håndbrekksvaier etter det.

Når jeg først lå under bilen for å fikse håndbrekksvaieren, så tok jeg en kikk på tilstanden ellers. Banket litt med hammer her og der, og brukte et spisst skrujern for å sjekke rusten. Da fant jeg noen små punkter som må fikses i dørken, og begynte plukkingen på kanalen. Som tidligere nevnt, så var tilstanden på bakre del av kanalen på førersiden dårlig, så her skal jeg kappe bort og sveise på ny plate tenker jeg. Om jeg ikke husker feil, så var det bunnen av kanalen som var berørt, og jeg tenker da å kutte bort det dårlige og lage en fals som står klar til ny plate, og selvfølgelig ha alt helt rent. Etter dette blir det tilpassing av ny platebit for så å punktsveise denne fast.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Restaurering av gammel snekke og opel omega
InnleggSkrevet: Lør Jun 04, 2011 11:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, nå var det på tide å få gjort litt mer på gamlekjerra. Idag var det dags for å få bort den gamle håndbrekksvaieren, noe som også kan være noe forbanna knoteri å få til. Problemet for meg besto egentlig i å finne passende verktøy, da jeg har mistet litt oversikt over hvor jeg har slike greier siden det er en stund siden jeg har mekket bil :mrgreen:

Uansett, jeg fikk løsna håndbrekksvaier i forkant og bakkant, jeg måtte også skru av flere varmedeksel over eksosanlegget, senke eksosanlegget litt, for så å løsne noen metallklemmer som holdt de gamle vaierene fast. Så var det bare å lirke på plass de nye vaierene. Nå gjenstår det bare å få skrudd til varmedekselene igjen, og feste eksosen, så skal dette være på stell.

Det er faktisk veldig kjekt å montere nye deler på gamlekjerra, siden dette er en bil jeg kjenner ut og inn. Det er få overraskelser å få når en vet hva en har med å gjøre. Det er alt for lenge siden jeg har hatt noe stell på denne, så det føles godt å endelig gjøre noe på den.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 58 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC