Dato/klokkeslett: Tir Apr 23, 2024 10:09 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Til alle hobbyinteresserte!
InnleggSkrevet: Tir Jul 03, 2012 8:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag spurte Thomas meg om jeg hadde lest lederen i siste utgave av modell & elektronikk, noe som jeg hadde, men som jeg gjerne ikke tok alvorlig nok når jeg leste bladet første gang. Jeg har en tendens til å skumlese nye blader. Etter å ha lest den på nytt, så synes jeg også at dette bør nå ut til medlemmene våre. Det er liksom vi som er hobbynorges siste front, så kanskje vi bør ta et steg tilbake og se om vi kan gjøre noe mer for hobbyen vår. Det er opp til oss og vår generasjon å formidle gleden med denne hobbyen videre, men det krever at vi bryr oss littegrann. Folk flest tenker ikke over hvor lite som skal til, som f.eks det å besøke en messe, å delta på en konkurranse, eller være tilskuer for den saks skyld. Kanskje noe å tenke på for alle sammen.

Jeg siterer Knut Pedersen, en ildsjel for det norske bladet Modell & Elektronikk.

Hei alle hobbyfolk!
- Denne gang må jeg faktisk gjøre meg litt morsk og alvorlig i stemmen. Hvis det kan føre til at hobbyfolk over hele landet kan våkne og innfinne seg der ting skjer så har jeg ihvertfall oppnådd noe. Det er nemlig fortsatt en del ildsjeler blant oss som står på og lager arrangementer av ymse slag innen vår tekniske hobby. Når både publikum og deltakere uteblir fullstendig fra enkelte arrangement fører dette til at den lille gnisten som er igjen hos de nevnte ildsjeler slukker for godt. Det er alltid stor økonomi og risiko innblandet i alle arrangementer og med for liten oppslutning ender som regel dette med et større underskudd som blir enda en belastning som havner på ildsjelenes skuldre. Da vil det i ettertid neppe bli satt igang noe lignende arrangement og den type hobby det kan være snakk om vil ganske raskt dø ut.

- En av hendelsene jeg tenker på er det elendige publikumsfremmøte ved Teknisk Hobbymesse i Bergen i våres, med ca 430 tilskuere innenfor dørene. Det burde vært minst fire ganger så mange tilstede. Hvor var dere hen, alle vestlendinger som burde ha støttet opp om, og tatt vare på hobbymiljøet på vestlandet.

- Likeså skulle det ha vært Nordisk Mesterskap for skala modellbåter i Bergen i sommer. Det har arrangøren måtte avlyse fordi det var kun påmeldt to dansker og noen av gutta fra den lokale skalabåtklubben i Bergen. Ingen fra modellbåtmiljøene i Finland eller Sverige hadde anledning til å komme. Selvfølgelig har disse lang reisevei, men til slike sommerlige arrangement pleier man alltid å ta reisen som en kombinert sommerferietur. Skal man sette igang et nordisk mesterskap må det minst være en deltaker fra hvert av de nordiske landene med i konkurransen. Avlysning var derfor eneste utvei. Det tristeste å se i denne saken er at det heller ikke ble påmeldt en eneste nordmann, bortsett fra de lokale medlemmene fra arrangørklubben, som jo bor i bergensområdet. Gutta fra Bergen Skala Modellbåtklubb hadde gjort en kjempejobb med egen hjemmeside for arrangementet med all informasjon på både engelsk og norsk. Med et fyldig og spennende program for både fredag, lørdag og søndag lå det utallige timers arbeid i forberedelser. Det blir derfor ikke noe Nordisk Mesterskap. Gutta i Bergen har isteden omgjort arrangementet til et sommerlig båttreff for alle interesserte, men da kun på lørdag. Kom igjen alle båtfolk og møt opp! Å vise frem modellene sine kunne kanskje føre til litt rekruttering og nytt blod inn i denne hobbyen.


Knut Pedersen er en ildsjel som reiser rundt på messer og treff i hele verden for å dokumentere litt til oss slappe nordmenn, i form av bladet Modell & Elektronikk. Selv har jeg abonnert på dette bladet i mange år, og verdsetter det stort. Det minste vi kan gjøre er å engasjere oss littegrann hvis vi har lyst til å fortsatt ha slike messer eller konkurranser rundt omkring. Det letteste er jo bare å gi faen og legge seg på sofaen foran tv'n, men samtidig så er det ikke så fryktelig vanskelig å få med seg noen messer og treff i løpet av et år. For vi er jo litt interessert i dette, er vi ikke? Om en synes det er litt bryderi å komme seg dit, så er det iallefall noe en glemmer så fort en kommer inn forbi dørene på en slik messe. Det er absolutt verdt det. Jeg vil også legge til at mer fremvisning av egne modeller vil også kunne gi blod på tann til gamlekara som tidligere har fartstid innen hobbyen, men som av en eller annen grunn la opp hobbyen på et tidspunkt. Jeg vil også legge til at dette ikke er enestående tilfeller innen båt, men også innen de andre grenene til teknisk hobby. Så vi bør kanskje passe bedre på hva vi har i norge. De som gir faen kan bare fortsette å gjøre det, men de som bryr seg, eller sitter på gjerdet, kan kanskje ta et steg tilbake og se på det store bildet. Er det virkelig så fælt å engasjere seg littegrann?

Jeg skal iallefall gjøre mitt, og jeg skal gjøre det med glede :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til alle hobbyinteresserte!
InnleggSkrevet: Tir Jul 03, 2012 9:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja helt enig i at vi må prøve å støtte opp om hobbyen vår om vi ønsker at miljøet skal utvikle seg. Dessverre er jeg normalt for bundet opp mot skolen til å kunne ta fri for å reise på treff utenom sommeren, men jeg prøver å skaffe meg oversikt slik at jeg hvertfall kan planlegge inn det som er mulig å nå. Treffet i Bergen gav blod på tann, og jeg kommer til å kikke etter slike treff og konkurranser igjen. Sitter faktisk å funderer på Skalabåt VM neste år om tidspunkt og sted klaffer sånn noen lunde. Det at jeg og Håvard reiste til Bergen i lag gjorde det hele enda mer morro og sosialt.

Håpet nå er å få med meg et treff i Tønsberg, men det ser ut til at de legger treffene sine på de merkeligste tidspunkt. Når man er pensjonist er vel alle tidspunkt gode :P

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til alle hobbyinteresserte!
InnleggSkrevet: Ons Jul 04, 2012 12:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Når vi først er inne på dette med aktivitetsnivå er det kanskje en tanke å være litt navlebeskuende i samme sleng.

Vi er pr dags dato 25 betalende medlemmer. Av disse er 7 medlemmer av båt, 12 i bil, 5 i fly og 3 i helikopter. Dvs noen er dobbeltmedlemmer, og en er kvadruppel medlem :P Aktivitetsnivået er som vi alle vet veldig varierende, og det er både greit og forståelig. Men, det er en ting jeg savner, og det er evnen til å gi respons, tilbakemeldinger og forslag til klubben. Det har det siste året vert lagt ut flere poster til diskusjon som omhandler klubb aktiviteter eller etterspørsel etter forslag til hva vi skal finne på. Er det slik at majoriteten ikke bryr seg så mye om hva som skjer selv om man har betalt penger for å være med i klubben? Det kan være rimelig frustrerende å prøve å arrangere noe og spørre om enkle tilbakemeldinger på om datoer eller tidspunkt passer, for så å ikke høre et pip. Jeg oppfordrer alle til å ta et lite tak i seg selv og engasjere seg nok til å i det minste gi tilbakemelding når man prøver å få til noe. Har dere ønsker om aktiviteter er det ingen ting i veien for å komme med forslag heller, det er det vi har dette forumet til! Om man ikke ønsker å legge ut slikt offentlig kan man fint sende en personlig melding til avdelingsleder for relevant avdeling, så legger vi gjerne ut en diskusjon på saken.

Jeg håper at flere vil engasjere seg litt for å få klubben til å fremstå som litt mer attraktiv og aktiv. Det skal ikke så mye til, og det er til stor hjelp for de som prøver å få til noe.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til alle hobbyinteresserte!
InnleggSkrevet: Ons Jul 04, 2012 1:12 am 
Slitt spur'gear!
Slitt spur'gear!
Brukerens avatar
Innlegg: 90
Bosted: Florø
Nå er ikkje eg så dypt inne i saken eller hvordan det ligger ann i florø, men eg tenker at når vi etter kvert får party teltet i boks (er på sett og vis ikkje nødvendig for og sparke igang noe sånt) så tenker eg at det kan vere en ide og fronte litt mer her i byen. Eg veit at pr dags dato er det mangen som er potensielle til og starte med hobbyen men trenger en real dytt. Så eg tenker det at og få tilatelse til og stå i et hjørne på foreksempel parkeringsplassen forran amfi en lørdag og stille sterkt med utstilling av det vi har og klarer og skaffe, kan vi muligens få vist oss litt fram og få folk intresserte. Dei veit at vi er her men vi må trykke det i tryne på folk xD. Det er litt jobb men eg kan sei at eg er meir en gjerne er med på sånt. Hadde vert supert og verve flere fått bygd opp et større miljø. Det handler vel mest om og nå fram til folk :D Det er mulig.

_________________
Herman Fjellro


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Til alle hobbyinteresserte!
InnleggSkrevet: Tor Jul 05, 2012 10:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Flott artikkel som belyser et viktig tema!
Det går nok litt i bølger med folk. For min egen del hadde jeg en periode der jeg var helt hekta på RC. Dette var stort sett når jeg var student og hadde mye ledig tid og stram økonomi :mrgreen:

Nå derimot er jeg mindre på forumet og lite aktiv på samlinger/treff. Jeg prøver å stikke innom forumet og vise at det er liv i meg fortsatt, og selv om jeg ikke har så mye nytt å fortelle innen RC er det kjekt å følge med og kommentere litt på andres tråder. Jeg ser jo på dere her på forumet som en del av min utvidede vennekrets :) Selv om det er lite prosjekter å skrive om fra min side så er jeg jevnlig ute å flyr eller kjører litt bil, så hadde jeg bodd hjemme i Førde istedenfor Bergen hadde dere mest sannsynlig sett en del mer til meg ;)

Så tilslutt må jeg bare rose ildsjelene her inne og beklage for at jeg ikke har hatt tid eller tatt meg tid til å være mer aktiv! Får bare håpe på at det kommer en ny bølgetopp om ikke så altfor lenge :mrgreen:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC