Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 3:43 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Aktiviteter flyavdeling
InnleggSkrevet: Lør Mai 25, 2013 11:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
På halltreffet idag snakket vi litt om hva klubben kan gjøre for sine medlemmer. Jeg vil gjerne ha forslag til hva som kan gjøres i flyavdelinga. Personlig synes jeg at det blir litt viktig å få inkludert nybegynnere innen fly, for lærdommens skyld, og for å kunne ta i bruk klubbflyet. Pr dags dato er det et meget lavt antall flymedlemmer, så de største sprellene vil kanskje bli vanskelig å kunne forsvare økonomisk. Men det har blitt foreslått båttur med følgende flyøkt, kanskje noen har andre forslag? Noen av medlemmene har jo båt også, så mulighetene bør utforskes. Jeg har tidligere i år hatt en prat med avdelingsleder for helikopter, og han har muligens fått tilgang på et sted å fly. Vi skal se litt på dette også.

Men uansett, for å skape litt spenning, så er det alltid plass til litt konkurranse. Og på samme måte som jeg foreslo til bilavdelinga, så bør flyavdelinga se på muligheten for å kunne premiere en konkurranse med en litt flott premie. Dette vil øke interesse, og kanskje blåse litt liv i medlemsskapet, det er iallefall noe jeg tror. Får man opp medlemstallet, og holder en årlig konkurranse med en litt "fet" premie, så vil det gå av seg selv. Altså med tanke på at medlemsskapet vil finansiere noen fine premier på årlig basis. Noen vil kanskje spørre om hvorfor man skal gidde å gjøre dette, for miljøet vil dø ut allikevel, men da tenker jeg bare at miljøet vil dø ut hvis vi lar det dø ut, og man kan iallefall ha det så moro som mulig så lenge som mulig. Jeg gidder iallefall ikke å gi opp fordi at andre gir opp. Med nok medlemmer så kan jo premien være en Iphone, 50" flatskjerm eller lignende, og det hadde jo vært moro å vinne? :D

Kom med tilbakemeldinger og input :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Aktiviteter flyavdeling
InnleggSkrevet: Søn Mai 26, 2013 11:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Et uteområde regulert av klubben for fly og heli er nok alfa-omega.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Aktiviteter flyavdeling
InnleggSkrevet: Søn Mai 26, 2013 2:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vegard skrev:
Et uteområde regulert av klubben for fly og heli er nok alfa-omega.


Helt klart. Men inntil det skjer, så hadde det vært artig å få til noe moro i mellomtiden også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Aktiviteter flyavdeling
InnleggSkrevet: Søn Mai 26, 2013 2:57 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
De beste fly opplevelsene eg har hatt har vært på Reksta (Rognaldsvåg) med motorisert glider, ganske vilt og vanvittig moro. Eg meiner vi bør få til ekspedisjoner som kan utforske hang-glider mulighetene også på andre øyer (eller plasser),vinden som kommer inn fra havet er som regel dønn stabil og det er bare kanonmoro å fly på den når den trekker oppover ei fjellside. Vi skulle jo ha nok av øyer å velge mellom her utafor byen. Bonus i denne sammenhengen er flotte naturopplevelser, men det skjer jo masse annet uforutsigbart. Se her ka de får til på Sunnmøre:



Konkurranser er eg litt meir lunken til, kanskje fordi eg ikkje har nåkke egna fly til racing, men også fordi eg ikkje kan kalle meg for nåkken presisjonsflyver akkurat. Men fjellturer med innlagt moro på toppen er eg med på !


Sist endret av rotor den Søn Mai 26, 2013 3:15 pm, endret 2 ganger.

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Aktiviteter flyavdeling
InnleggSkrevet: Søn Mai 26, 2013 3:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
stressballen skrev:
Vegard skrev:
Et uteområde regulert av klubben for fly og heli er nok alfa-omega.


Helt klart. Men inntil det skjer, så hadde det vært artig å få til noe moro i mellomtiden også :D
Vel, det skjer ikke av seg selv, men hvis alle muligheter er utforsket på den fronten skjønner jeg godt at det er interesse av å finne på alternative løsninger 8)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Aktiviteter flyavdeling
InnleggSkrevet: Søn Mai 26, 2013 5:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
omg....jeg blir sprø....hadde skrevet et langt innlegg, og så forsvant det bare. ARGH...

Alt er nok ikke utforsket nok med tanke på uteområde, det skal iallefall ikke jeg påstå. Men med dagens engasjement i medlemmer, så vil heller ikke vi andre bli overengasjerte i å utføre ting for klubben akkurat. Nå er uteområde mer en sak som ligger og summer i bakhodet, der vi velger å ta fatt i det om vi ramler over noe. Men Pawel har snakket om en plass, om det blir noe av får vi se.

Men over til forslaget om Rognaldsvågen. Uten tvil en fantastisk tur og naturopplevelse, men slike turer er kanskje for spesielt interesserte? Såvidt jeg husker var det dårlig oppmøte der også, og hvorfor skal det bli annerledes neste gang, selv om turen er spektakulær? Jeg mener, en klubbtur bør kanskje ha med seg flere enn 3-4 personer, og også være noe som flere kan delta på? Nå stiller jeg bare spørsmål her, mener ingenting dårlig om turene til Rognaldsvåg :D

Veldig greit å vite om alternative plasser, som du nevner. Finnes det et lignende sted man kan dra til, men med litt hyggeligere terreng, og som åpner for at medlemmer kan bruke mer vanlige fly? Når det skal arrangeres noe i klubbregi, så bør vi huske på at noen vil/må kanskje ha med seg barn, noen er kanskje oppi årene, noen har kanskje helsemessige utfordringer og så videre. Selv kunne jeg tenkt meg å hatt med alle ungene og madammen på en slik tur, men en 2-åring til toppen av rognaldsvåg blir kanskje litt vel slitsomt. Ikke misforstå meg her nå, jeg lurer bare på om vi kan få til alternativer som kan inkludere flere, og som samtidig gir en fin tur. Gjerne da med en rutebåt eller lignende. Hadde vært kjekt å fått samla sammen en god gjeng og dratt på en utflukt. Det fine med en tur som kan være mer for vanlige modeller er at det er flere som da har utstyr å bruke. Eksempelvis er det folk i både bil og båtavdeling som da kunne vært med. Problemet da blir vel mest trolig vindforholdene i havgapet, noe som vil ødelegge litt for nybegynnere og vanlige modeller. Er ikke så lett dette...

Personlig ble jeg mest fristet av tanken på en båttur til en øy eller lignende, og en liten gåtur videre for å komme seg til et egnet sted å fly på. Jeg kunne også tenkt meg å hatt med familien. Men videre så kunne jeg tenkt meg at dette stedet var egnet for nybegynnere. Rett og slett en mildere versjon av Rognaldsvågen, der vi kunne ha tatt bruk i klubbflyet for å la flyspirene få prøve seg. Men igjen, vindforhold blir nok et problem, uten at jeg har noe peiling på det.
Forøvrig er øyatur et godt forslag, og så kan vi jo prate litt om detaljer og se hvem som kunne tenkt seg å blitt med på noe slikt? Men er det noen som har forslag til hvilke lignende turer som kan arrangeres for nybegynnerene da?

Litt på siden angående konkurranser. Grunnen til at jeg snakker mye om konkurranser er at jeg vet av erfaring at det ofte gir litt ekstra utfordring og moro til en aktivitet. Jeg har full forståelse for at noen ikke er begeistret for konkurranser, men samtidig oppfordrer jeg alle til å gjøre et forsøk. Det er som oftest litt uhøytidlig moro, og det ER mer moro enn hva folk tror, men det forutsetter at man prøver for å finne det ut. På bilsiden har vi konkurrert i flere år nå, og vi holder koken fremdeles. I år fikk vi med oss en som ikke har kjørt radiostyrt bil før i det hele tatt, og det er fremgang for hvert løp. Her i gården trenger man heller ikke være redd for å drite seg ut, for alle som driver med radiostyrt hobby har begynt et sted, og vi kjenner oss alle igjen i en nybegynner. Å konkurrere er moro og skjerpende :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Aktiviteter flyavdeling
InnleggSkrevet: Søn Mai 26, 2013 9:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg er visst skriveglad i dag :mrgreen:

Som rotor foreslår, hvordan er interessen for en tur til Rognaldsvåg (eller andre alternativer)?
Rutebåten går fra florø kl 06.55 lørdags morninger, og går tilbake kl 15.00. Er jo andre muligheter tidsmessig selvfølgelig. På lørdager bruker båten ca 30 minutter til Rognaldsvåg, og ca 1.5 time tilbake til Florø, noe som kanskje er i drøyeste laget.

Søndager går samme båt til Rognaldsvåg kl 14.30 og drar tilbake til Florø kl 20.30. Da står turen oppgitt med 25 minutter til Rognaldsvåg, og 45 minutter på tilbaketuren. Kanskje søndager da er best egnet til en slik tur?

Om man kommer til enighet om en slik tur, så kan jo klubben kanskje stå for kostnadene med rutebåt, og kanskje noe mat om det er ønskelig. Rutebåten sveiper jo innom flere øyer også, og som Rotor sier så kunne det kanskje vært interessant å utforsket litt samtidig som at en får seg en fin tur?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Aktiviteter flyavdeling
InnleggSkrevet: Man Mai 27, 2013 8:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
stressballen skrev:
Alt er nok ikke utforsket nok med tanke på uteområde, det skal iallefall ikke jeg påstå.
Da er det enda håp. Behøver ikke være uteområde en gang. En kjeller full av sten (typ. Teds Garage) hadde nok gjort underverker for en fast samlingsplass. (EDIT: kanskje ikke helt ideelt for fly.. :roll: )

stressballen skrev:
Men med dagens engasjement i medlemmer, så vil heller ikke vi andre bli overengasjerte i å utføre ting for klubben akkurat.
Med den innstillingen blir det neppe noe bedre :cry:

Hvis engasjement blandt medlemmer er bensinen tror jeg det er lurt å bytte drivstoff ellers vet vi hvordan dette kommer til å ende. Og klubben som er en organsiasjon bør vel utnyttes for hva den er. Altså en samling av personer med samme interesse som alle ønsker å dra lasset i samme retning å nå målet fortere. Hva var målet igjen?

Å fly i Rognaldsvågen er sikkert artig og jeg kunne gjerne tenkt meg å prøve det, men det er ikke noe sted for nybegynnere. Konkurranser eller utfordrene flyging er heller ikke noe for nybegynnere. Som nybegynner ønsker man kun å fly og å lære å fly. Alle piloter vet hva dette innebærer og vet at de trenger starthjelp og et område å fly på.

En tur til Rognaldsvågen gir heller ikke noen royalties til klubbmedlemmer bortsett fra gratis billett. Derfor skjønner dere sikkert at jeg mener det er feil å bruke opp klubbkassa til å betale båtbiletter til ellers rike medlemmer når de kan brukes til mer stabile formål :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Aktiviteter flyavdeling
InnleggSkrevet: Man Mai 27, 2013 10:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter 7 års aktivitet og engasjement i denne klubben, så er iallefall litt respons fra medlemmer en av de tingene som driver meg (snakker kun for meg selv der :wink: ). Det gleder meg å se når andre medlemmer og ikke-medlemmer engasjerer seg og støtter opp om hva vi driver med, og det gleder meg enda mer å se den yngre garde ta i bruk fasilitetene når vi har treff. Jeg synes ikke selv jeg har noen dårlig innstilling, og stresser godt hver gang vi har en aktivitet på gang, uansett om det er godt eller dårlig oppmøte. Heldigvis finnes det enkelte medlemmer i klubben som ofte har mulighet til å stille opp, og hadde det ikke vært for dem, så hadde det være mye kjipere å holde på. Å bytte bensin er en god ide, men klubbmøtene viser at det er lite bensin å oppdrive :mrgreen:

Et langtidsmål er vel å få et eget område, men pr dags dato bør noe gjøres med stien som går dit. Den lange veien mot hovedmålet blir verre uten medlemmer, og man får ikke rekruttert medlemmer uten aktiviteter. Personlig mener jeg at hovedmålet bør jobbes med litt i kulissene, og at vi heller jobber mer med delmålene for å komme dit. For uansett er det en stor risiko for at det vil ta tid å få et uteområde på plass. Så min tanke er å få opp aktivitet, stabilitet og medlemstall. Men det er bare min mening. Klart, får vi området først, så hjelper jo det stort. Men HVEM skal gjøre det da? Jeg har sagt fra dag 1 på årsmøtet at jeg ikke har kapasitet til å ordne med uteområde, så her er det bare for folk å komme på banen. Jeg og Pawel snakker om muligheter innimellom, men det er fritt frem for folk å komme med permanente/midlertidige løsninger om noen har det. Jeg aner ikke hva som skjer med Grovastøylen, nøkkelen dit er det vel Børre som sitter på. Og hvis man ikke får et uteområde EVER, da er det vel bra å ha et årlig opplegg, er det ikke?

Veldig enig angående Rognaldsvåg, men pr dags dato er det eneste forslag som har kommet inn, eller iallefall forslag om lignende aktiviteter på alternative plasser. Noe bør skje, og jeg tror en tur kan på et vis være en "teambyggende" og hyggelig aktivitet som blir husket. Man kan jo velge ut noen mildere mål. Men det får bli opp til avdelingene. Om medlemmene i en avdeling synes dette er en bra ting, så er det deres valg. Det er iallefall noen som ser ut til å tenne på eksempelvis en tur til Kinn. Flere av medlemmene er også foreldre, og når foreldre kan inkludere barna, så er det utelukkende god reklame for klubben. Når det gjelder pris, så bør vi ta vurderingen deretter, men jeg tror det er snakk om 72,- pr snute pr vei. Barn koster 40,-, og mellom 2 og 11 i grupper av voksne får 25% rabatt. Uansett, så må folk melde sin interesse for at en slik tur skal bli aktuell, men det er ikke store summer det er snakk om. Om en slik utflukt gjør til at vi får rekruttert to nye medlemmer, så er turen inntjent igjen. Jeg tviler også på at dette blir noe for båtavdeling og heliavdeling, men det får de vurdere selv. Hver enkelt avdeling får avgjøre slikt sammen med sine medlemmer. Jeg kommer iallefall til å jobbe for en tur til Kinn hvis bil og flymedlemmene ønsker det.

Vi får heller være enige om å være uenige angående konkurranser. Jeg synes konkurranser er noe for nybegynnere også, men det gjelder ikke absolutt alle, og ikke i alle situasjoner selvfølgelig. Jeg mener ikke nybegynnere som nettopp har pakka ut sin første modell, men heller nybegynnere som klarer å manøvrere produktet sitt sånn halvveis. Jeg har vært på treff der det blir arrangert enkle konkurranser for f.eks kontrarotende helikopter, og der deltakeren knapt har lært seg å lette og lande med helikopter "som selv bestemor kan fly". Men på magisk vis vraltet helikopteret seg bortover marka, rundet en stokk, og kom seg over mål igjen. For et barn, så er det STOR stas å komme seg gjennom noe slikt, og det gløder av øynene deres etterpå. Når en voksen gjør det, så er det både underholdende og moro, og et godt minne fra en samling. De gangene jeg har sett det selv, så har det vært nettopp slik. At voksne driter seg ut litt er bare moro. konkurranser blir undervurdert hele tiden, de skaper spenning og latter, og for mange er det spenning/adrenalin som er nødvendig for å opprettholde en løpende interesse. Jeg har tre barn på 2, 4 og 6 år. Og dem imellom så dreier det meste seg om å konkurrere. Når de begynte å kjøre radiostyrt bil, og knapt klarte å kjøre rett, så var det alltid om å gjøre å bli først, selv om bilene gikk i hytt og gevær. Men de kom seg i mål til sist. Når Gard blir lei av å kjøre fjernstyrt bil frem og tilbake uten mål og mening, så utfordrer jeg han, og da blir han gira med en gang :D Men jeg vet at det er delte meninger om dette, og jeg mener ikke at noen har rett eller feil, det er bare en oppfordring til å prøve seg på litt konkurrering hvis man ikke har gjort det før. Enkelte ting bør bare prøves før man kan danne seg opp en endelig mening.

Når du sier mer stabile formål, hva tenker du på da? Bruke penger på uteområde om 3 år, med 3 medlemmer totalt på fly og heli? Jeg tror iallefall det er lurt å ha noen samlende aktiviteter gjennom året for å opprettholde medlemstallet, og bygge klubbmoral. Noe må iallefall skje med, og hvis et klubbmedlem får en opplevelse gjennom klubben, så er det gjerne den opplevelsen som blir husket når et nytt år kommer og medlemsskap skal fornyes. Hvis man går gjennom et år uten at noe skjer, så har man laget seg et dårlig "valgår", noe vi fikk bevist når klubben sendte ut mail om fornying av medlemsskap.

Sorry for lange skriverier, men thats me :D
Og atter en gang, det meste her er synspunkter, de er ikke urokkelige, og jeg bøyer meg for flertallet :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC