Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 5:29 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: NRK : Ulovlig å filme med lekehelikopter
InnleggSkrevet: Ons Sep 25, 2013 1:36 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Brukerens avatar
Innlegg: 36
Bosted: Florø
Ulovlig å filme med lekehelikopter
http://www.nrk.no/trondelag/ulovlig-a-filme-med-lekehelikopter-1.11259618
For tre hundre kroner kan du kjøpe deg et uskyldig lekehelikopter. Men har det integrert kamera, kan leketøyet være ulovlig å bruke.
Bilde
Helikopteret har et kamera montert under buken. Foto: Tariq Alisubh / NRK

Publisert i 25/sept-2013
Teknologiutviklingen har det gjort enklere å skaffe seg avansert utstyr. For rundt tre hundre kroner kan du gå i en helt alminnelig leketøysbutikk og kjøpe deg et fjernstyrt lekehelikopter, med integrert kamera.

Må ha tillatelse
Men det finnes en regel når du skal filme fra luften. Du må nemlig ha tillatelse fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM), selv om det er med et lekehelikopter.

Tillatelsen gjelder uansett hva du filmer. Din by, din skole, din nabo, eller din egen hage.

– Vi prøver selvsagt å vise skjønn når folk ber om tillatelse. Vi sikkerhetsklarerer neppe en sjuåring som vil fly et lekehelikopter. Men i teorien er det ulovlig, ja, sier Kjetil Berg Veire, informasjonssjef ved NSM.

Hovedgrunnen for å kreve tillatelse er for å skjerme detaljer fra militære områder. Den teknologiske utviklingen har gjort det vanskeligere for NSM å holde seg oppdatert på hvem som filmer hva.

Berg Veire opplyser til NRK at de skal prøve å legge seg på et nivå som ikke er til unødig hinder for publikum, og at de nå går gjennom regelverket for å se hvordan de kan tilpasse det ny teknologi.

Ulovlig spionasje
Filming fra et lekehelikopter kan være en uskyldig hobby. Men faren er der for at leketøyet kan bli brukt til mer alvorlige gjøremål, hvor privatliv kan bli invadert.

– Personer kan fly i hverandres hager, og lekespionere på hverandre eller spionere på andre måter. Det kan være en utfordring, sier informasjonsdirektør i Datatilsynet, Ove Skåra.

Slik spionasje kan være ulovlig og straffbar.

Påtaleleder ved Nord-Trøndelag politidistrikt Sigbjørn Bjerkem, sier til NRK at en kan true med å publisere for å oppnå fordeler og goder, og at strafferammen vil variere fra bøter til fengselsstraff.

Ute på nett
Et annet problem er når filmmateriale kommer på avveie, og ut på nett. Det vil kunne oppfattes som en krenkelse for den enkelte person.

– Det finnes en begrensning på hva du publiserer. Man kan ikke fritt frem publisere fra hagen til naboen ved svømmebassenget, uttaler Skåra i Datatilsynet.

Skulle enkeltpersoner oppleve å bli utsatt for dette, kan de anmelde det til politiet.

– Vi er avhengige av at noen anmelder dette til oss, slik at vi blir klar over situasjonen som har oppstått, og at fornærmede ønsker at saken blir tatt opp til etterforskning, forklarer Bjerkem.

Fremtidlig utfordring
I likhet med lekehelikoptre, finnes det annen type utstyr en kan bruke til spionasje, og som er enkelt å få tak i.

Datatilsynet mener eksempler som lekehelikoptre er en utvikling vi må forholde oss til.

– Framover vil en også se utfordringen med at folk har kamera på håndleddet på klokka si. Noen vil også ha flyvende teknologi som kan ta bilder fra lufta. Det vil gi noen utfordringer, sier Skåra.



Kode:
[reg]Kan hende vi som klubb bør sende en felles forespørsel til NSM ?[/reg]

A

_________________
AR Drone 2.0 modifisert med Quadmod, slik at den kan styres av Spectrum DX8

Asbjørn Aamot
Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: NRK : Ulovlig å filme med lekehelikopter
InnleggSkrevet: Ons Sep 25, 2013 1:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette har jeg fortalt i butikken ganske lenge nå, men de aller fleste durer på med FPV og så videre uansett (noe jeg har full forståelse for så lenge man gjør det under trygge forhold og kun til privat bruk). Jeg tviler på at dette er noe som klubben vil søke på, det er en omstendelig prosess. Og dessuten, når folk bryter grenser, som da alltid skjer, så vil det slå tilbake på klubben. Dette blir nok et regelverk som blir helt opptil hver enkelt å følge, og eventuelt sørge for å ha tillatelser for om de ønsker det. Det er kun min mening, jeg tror nok at styreleder og andre skal få komme med input her :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: NRK : Ulovlig å filme med lekehelikopter
InnleggSkrevet: Ons Sep 25, 2013 7:48 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Brukerens avatar
Innlegg: 36
Bosted: Florø
Jeg sendte faktisk en søknad i januar i år, - til NSM om dette.
Har ikke fått tilbakemelding fra de, - annet enn en lesebekreftelse.

Har purret NSM på dette nå, med bakgrunn i artikkelen i Dagbladet, og samtidig fortalt at jeg er medlem i en RC klubb.
Har og spurt om det kan utstedes en mer generell PDF eller noe for privat hobbybruk av flyvende kamera ( ikke med de orda, men samme mening).

Altså enslags generell flyvende kamera - tillatelse for hobbybruk, hvor objekter av nasjonal sikkerhetsbetydning unntaes, og også at det taes hensyn til personvern, ref norske lover/regler.

Så får vi se ;)

A

_________________
AR Drone 2.0 modifisert med Quadmod, slik at den kan styres av Spectrum DX8

Asbjørn Aamot
Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: NRK : Ulovlig å filme med lekehelikopter
InnleggSkrevet: Ons Sep 25, 2013 7:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ok, det vil kanskje hjelpe ja. Spørs hvor bra de er på å svare nå da, de er sikkert nedlessa i saker :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: NRK : Ulovlig å filme med lekehelikopter
InnleggSkrevet: Ons Sep 25, 2013 9:48 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Brukerens avatar
Innlegg: 36
Bosted: Florø
Ja, regner med at de er det ;)

Kan forsåvidt legge ut kopi av dagens epost, slik at dere vet om det skulle dukke opp spørsmål :

Sitat:
Ref tidligere sendt epost :
Meldingen Til: Postmottak NSM
Emne: Spørsmål om "Søknad om fotografering og filming fra luften"
Sendt: 19. januar 2013 00:03:22 (UTC+01.00)
ble lest 21. januar 2013 09:10:08 (UTC+01.00)

Jeg har ikke fått tilbakemelding på denne søknaden.

Siden følgende artikkel stod i Dagbladet idag :
http://www.nrk.no/trondelag/ulovlig-a-filme-med-lekehelikopter-1.11259618
Sitat :
Må ha tillatelse
Men det finnes en regel når du skal filme fra luften. Du må nemlig ha tillatelse fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM), selv om det er med et lekehelikopter.

Tillatelsen gjelder uansett hva du filmer. Din by, din skole, din nabo, eller din egen hage.

– Vi prøver selvsagt å vise skjønn når folk ber om tillatelse. Vi sikkerhetsklarerer neppe en sjuåring som vil fly et lekehelikopter. Men i teorien er det ulovlig, ja, sier Kjetil Berg Veire, informasjonssjef ved NSM.


Siden jeg sendte søknaden, er quadkopteret modifisert, slik at det kan flyves med en vanlig radio fjernstyringskontroll, og kan nå fjernstyres slik at den har rekkevidde på anslagsvis 1,5 Km.

Eksempler på video opptak tatt med AR-Drone samt annet opptak ( kamera) :
http://www.youtube.com/watch?v=wbHBKFyBvqs
og fra Eikefjorddagane :
http://www.youtube.com/watch?v=gDV_G316XOw

Jeg antar at "stilltiende samtykke" antageligvis ikke eksisterer i slike saker, og jeg føler meg forpliktet til å igjen hente opp denne saken.

Jeg ønsker ikke å gjøre noe ulovlig, og ønsker derfor en eller annen dokumentasjon på at dette kan tillates, såfremst man tar hensyn til personvern, og nasjonal sikkerhet ( militære anlegg).

Jeg er også nå med i en RadioControll klubb ( Sunndfjord RC klubb ), og en ovenfor nevnt dokumentasjon kan gjerne gies en viss generell utforming, slik at den kan passe både privatpersoner og klubber...
Om så, eventuelt en webside med PDF for egen utskrift ?

Som kjent er slike flyvende kamera idag en omfattende "farsott", - og det kan være greit at man har en standard for hva som kan tillates for privatpersoner/klubber sett fra NSM sitt sted.

Personvern etc dekkes inn av personvernlovgivning, og datatilsynet, vil jeg tro.

Ber herved om en tilbakemelding utover en lesebekreftelse.

mvh

Asbjørn Aamot,
P.b. 1002 - Krokane,
6909 Florø

_________________
AR Drone 2.0 modifisert med Quadmod, slik at den kan styres av Spectrum DX8

Asbjørn Aamot
Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: NRK : Ulovlig å filme med lekehelikopter
InnleggSkrevet: Ons Sep 25, 2013 10:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Du bør nok kanskje spesifisere hvor langt bort du ønsker å fly med quaden. Siden du skriver rekkevidde 1.5km, så blir det gjerne naturlig for dem å tro at du vanligvis flyr et godt stykke unna, for ellers er det ingen hensikt med å opplyse potensiell rekkevidde. Tipper du opererer på max 100-200 meter unna deg selv, noe som sikkert styrker din sak. Det blir liksom en helt annen sak om NSM tror du opererer over lengre avstander. Men blir spennende å høre hva de svarer :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: NRK : Ulovlig å filme med lekehelikopter
InnleggSkrevet: Ons Sep 25, 2013 11:05 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Brukerens avatar
Innlegg: 36
Bosted: Florø
Som du så la jeg ved link til de to youtube-vidoiene som er lagt ut med denne...
Den viser jo litt om hvaslags flyving vi gjør med det flyvende kamera ;)

A

_________________
AR Drone 2.0 modifisert med Quadmod, slik at den kan styres av Spectrum DX8

Asbjørn Aamot
Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: NRK : Ulovlig å filme med lekehelikopter
InnleggSkrevet: Ons Sep 25, 2013 11:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Helt sant, men du må regne med at NSM muligens vil rette et fokus på at du nevner 1.5km rekkevidde i den teksten. Mine søknader til NSM og Luftfartsverket er under behandling, og jeg gjorde det slik at jeg spesifiserte bruken. Altså med fokus på blant annet hvor langt fra meg selv jeg kommer til å bruke modellene i forskjellige settinger, og nøyaktig hva jeg har tenkt å bruke modellene til. Ganske detaljert faktisk.

Jeg bare sier at man kan gjøre det vanskeligere for seg selv hvis man trekker frem hva modellene potensielt er i stand til, istedenfor å spesifisere nøyaktig hva man skal bruke modellene til. Du skriver i søknaden at modellen er modifisert siden sist søknad, og har nå mulig rekkevidde på 1.5km, så da blir det kanskje naturlig for dem å tenke "hvorfor er dette gjort, om ikke fordi at modellen skal flyves langt bort"? Høres ikke ulogisk ut at en av grunnene til modifiseringen er at du vil fly lenger bort. Slikt vil nok gjøre det vanskeligere å få tillatelser vil jeg tro. Jeg antar forøvrig at NSM er godt klar over rekkevidden på radioutstyr, så det er ikke sikkert det betyr noe.

Håper ingen tar innspillene mine som kverulering eller noe, det er bare tanker jeg dannet meg, er absolutt ikke sikkert at det er hold i noe av det jeg skriver :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: NRK : Ulovlig å filme med lekehelikopter
InnleggSkrevet: Tor Sep 26, 2013 2:38 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Brukerens avatar
Innlegg: 36
Bosted: Florø
Har sendt tillegg via epost :
( blir vel snart arrestert for masing :P )

Sitat:
Bare en liten tilleggsinfo :
Sitat :

Siden jeg sendte søknaden, er quadkopteret modifisert, slik at det kan flyves med en vanlig radio fjernstyringskontroll, og kan nå fjernstyres slik at den har rekkevidde på anslagsvis 1,5 Km.
I praksis, vil den nok ikke bli flydd så langt av gårde, - ikke minst fordi jeg ønsker å se den for å holde kontroll med den.
Jeg regner med at flydistanser over etpar hundre meter blir maksimal distanse i praksis.

_________________
AR Drone 2.0 modifisert med Quadmod, slik at den kan styres av Spectrum DX8

Asbjørn Aamot
Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: NRK : Ulovlig å filme med lekehelikopter
InnleggSkrevet: Tor Sep 26, 2013 3:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehehe, ikke meningen å kverulere :D
Men tror nok de setter pris på å få bruksområdet spesifisert, blir lettere for dem å plukke frem "godkjent" stempelet da :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: NRK : Ulovlig å filme med lekehelikopter
InnleggSkrevet: Tor Sep 26, 2013 5:10 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Brukerens avatar
Innlegg: 36
Bosted: Florø
Vel, nå er det bare å vente å se om en får respons....
Men kan og hende det blir lagt i ventehyllen:
Saker som skal sjekkes når verdensfred er oppnådd...

:roll:

_________________
AR Drone 2.0 modifisert med Quadmod, slik at den kan styres av Spectrum DX8

Asbjørn Aamot
Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: NRK : Ulovlig å filme med lekehelikopter
InnleggSkrevet: Man Sep 30, 2013 4:28 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Brukerens avatar
Innlegg: 36
Bosted: Florø
Da er iallfall saka lest :
Sitat:
Til: Postmottak NSM
Emne: Re: Spørsmål om "Søknad om fotografering og filming fra luften"
Sendt: 26. september 2013 14:36:58 (UTC+01.00)
ble lest 30. september 2013 14:38:51


A

_________________
AR Drone 2.0 modifisert med Quadmod, slik at den kan styres av Spectrum DX8

Asbjørn Aamot
Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC