Sunnfjordrc.no http://www.sunnfjordrc.no/ |
|
P-51D bluenose mustang http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=11&t=2382 |
Side 1 av 1 |
Forfatter: | Lugerity [ Lør Sep 11, 2010 2:13 am ] |
Innleggets emne: | Re: P-51D bluenose mustang |
Steikje flott fly det herre. Håper det varer ei god stund. |
Forfatter: | Kurt-Inge [ Lør Sep 11, 2010 11:51 pm ] |
Innleggets emne: | Re: P-51D bluenose mustang |
jepp har sett det har stått i butikken og at eigeren har ivrig vert innom og sjekka progressen ![]() |
Forfatter: | stressballen [ Søn Sep 12, 2010 12:01 am ] |
Innleggets emne: | Re: P-51D bluenose mustang |
Forfatter: | hiTmanhiT [ Søn Sep 12, 2010 2:04 am ] |
Innleggets emne: | Re: P-51D bluenose mustang |
Antar at første tur vil bli tatt på Skaflestad ![]() Med trainer-kabel og trening vil nok dette gå av seg selv til slutt ![]() |
Forfatter: | stressballen [ Man Sep 13, 2010 12:34 am ] |
Innleggets emne: | Re: P-51D bluenose mustang |
Ja, det regner jeg med også. Jeg håper noen filmer jomfruturen på denne, for det kunne jeg tenkt meg å sett ![]() |
Forfatter: | Lugerity [ Man Sep 13, 2010 11:13 am ] |
Innleggets emne: | Re: P-51D bluenose mustang |
samme her. |
Forfatter: | BGH [ Man Sep 13, 2010 11:16 pm ] |
Innleggets emne: | Re: P-51D bluenose mustang |
Nå er det slik at jeg har flydd med trainerkabel med vedkommende som eier denne mustangen. Han har spurt meg om å fly dette flyet også men jeg kvir meg på det og har lite lyst å fly det. For det første så er jeg slett ikke vant med slike "flikkemaskiner" og for det andre så ser jeg at dette ikke er noen billig modell. Jeg har snakket med Jonny som er en mye mer erfaren pilot for denne type fly, og kjenner unotene til dem og spesielt mustang som han har hatt flere av. Men, han kvir seg han også selvfølgelig, det er slett ikke noen morsom opplevelse dersom det skulle gå galt selv om ansvaret ligger hos eier i dette tilfellet. Han som flyr "master" radioen vil uansett føle seg medskyldig om noe går galt. Å knuse en modell til 1000-1500 kr. er jo ikke til å miste nattesøvnen av, litt verre med denne. |
Forfatter: | stressballen [ Tir Sep 14, 2010 12:51 am ] |
Innleggets emne: | Re: P-51D bluenose mustang |
hehe, ja tro meg, jeg skjønner godt hva du mener. Jeg føler samme ubehaget siden jeg har bygget flyet, men satser på at det skal duge nå. Jeg har festet alle servoskjøter med krympestrømpe, og noen ganger også med elektrotape i tillegg for å feste og beskytte. Den eneste plassen jeg er litt bekymret for er de pluggene eieren må plugge i selv. Jeg har fargemerket kabler for flaps, understell og balanseror, og gjort det slik at det kun er 3 enkle plugger for eieren å tenke på. Jeg kunne tenkt meg at de blir brettet over seg selv og sikret med borrelås etter at de har blitt plugget i slik at de ikke kan riste fra hverandre. Det ble jo en solid klase med ledninger ut fra vingen, men den vil nok ikke bevege seg så mye hvis den blir lagt slik jeg viste eieren. Ledninger er loddet skikkelig etter min mening, og jeg har unngått gnissekanter så langt jeg har sett. Locktite er påført på strategiske plasser. Det er forøvrig litt resonans i motorcowlingen, den hadde kanskje gått an å stivet litt på innsiden. Men ellers kan jo den som flyr gjerne komme med ønsker om økning/redusering i rorutslag, så skal jeg få endret det etter ønske. Tyngdepunktet er sånn omtrentlig, og skal ifølge manual være 124mm fra leading edge inntil flykroppen. Dette skal nå kunne justeres med batteriet. Jeg håper iallefall at bakkesjekken blir skikkelig gjennomført slik at alle føler seg trygge, spesielt med tanke på at trainersystemet må fungere. Det er litt viktig å huske på at flaps-bryter på elevradioen er et potmeter, det gikk ikke an å tilegne den kanalen til en vippebryter på den radioen. Jeg har justert den slik at den går til minimum og maksimum samme lengde som lærerradioen, men det viktigste er at den står i null, slik at han ikke går rett inn i full flaps ved overgang fra lærer til elev. En annen sak er at selve spinneren skal gå inn i et eget spor på spinnerplata, den er fort gjort å bomme på hvis en ikke følger med, og da vil en få mer vibrasjoner. Men ring gjerne hvis det er spørsmål i forkant av jomfruturen ![]() Jeg tror forøvrig ikke at den trenger så lang strekke for å komme seg i lufta, jeg får inntrykk av at den har godt med krefter. Men det er nok ikke så dumt å begrense første tur til noen få minutter (ta gjerne tiden), slik at f.eks jeg kan lade opp pakken og se hvor mye jeg får inn på f.eks 4 minutters bruk. |
Side 1 av 1 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |