Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Kompressor
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=2&t=100
Side 1 av 1

Forfatter:  Bjarne [ Tor Jun 21, 2007 9:47 pm ]
Innleggets emne:  Kompressor

En sånn må du ha deg Kåre :D

http://www.rbinnovations.com/catalog/pr ... 0eeb783859

Forfatter:  FleskepupP [ Tor Jun 21, 2007 10:27 pm ]
Innleggets emne: 

Funker det og? blir ikkje motor øydelagt? eller funker det akkurat samme som på bil?

Det virker så lite fett da :D

Forfatter:  yallaair [ Tor Jun 21, 2007 10:29 pm ]
Innleggets emne: 

Dei j*vla komperssorene er det "teitaste eg ser" på en 2-stroke med eksosport som stenger ETTER innsugsporten!!! De må være fullstendig hjernedøe de som kjøper noe sånt!!!! F*en! Hvordan i hule *elvete kan en bygge opp et positivt ladetrykk med åpen eksosport :?: :?: DET ER EN TING SOM ER RIKTIG, DET ER "Air intake is increased by 50-200%". DVS 50-200% ØKNING I FUELFORBRUK :?: DET ER SMART DET, FOR Å KANSJE FÅ NOE EKSTRA EFFEKT!!

KJØPE EN STØRRE MOTOR ELLER EN HEFTIGERE PIPE, ENN Å LASTE NED KJERRA MED RELEMIKK? :lol:

KAN KANSJE VÆRE TILBØYELIG Å SI AT MULIGENS HADDE VÆRT LURT PÅ EN 4-STROKE :!:

Forfatter:  vector 250 [ Tor Jun 21, 2007 11:00 pm ]
Innleggets emne: 

Har lest en hyllemeter eller så med info på nettet om denne RB blåseren. Det funker IKKE på totaktere, det skjønner alle som kan litt om hvordan en totakter jobber. Dette er mest en "showoff" ting, det ser jo tøfft ut og det er det hele

Forfatter:  djupevik [ Tor Jun 21, 2007 11:14 pm ]
Innleggets emne: 

yallaair skrev:
Dei j*vla komperssorene er det "teitaste eg ser" på en 2-stroke med eksosport som stenger ETTER innsugsporten!!! De må være fullstendig hjernedøe de som kjøper noe sånt!!!! F*en! Hvordan i hule *elvete kan en bygge opp et positivt ladetrykk med åpen eksosport :?: :?: DET ER EN TING SOM ER RIKTIG, DET ER "Air intake is increased by 50-200%". DVS 50-200% ØKNING I FUELFORBRUK :?: DET ER SMART DET, FOR Å KANSJE FÅ NOE EKSTRA EFFEKT!!

KJØPE EN STØRRE MOTOR ELLER EN HEFTIGERE PIPE, ENN Å LASTE NED KJERRA MED RELEMIKK? :lol:

KAN KANSJE VÆRE TILBØYELIG Å SI AT MULIGENS HADDE VÆRT LURT PÅ EN 4-STROKE :!:


Lært av sur erfaring eller? :P Har hørt det ikke gir noen effekt jeg også, bare blingbling.

Forfatter:  vector 250 [ Tor Jun 21, 2007 11:17 pm ]
Innleggets emne: 

Har heldigvis styrt klar av denne dingsen. Hadde det funket hadde jeg garantert hatt den på bilene mine :lol:

Forfatter:  Bjarne [ Fre Jun 22, 2007 10:18 am ]
Innleggets emne: 

Folkens!

Man må jo ta ting for det det er... BLING! :D

Det står jo at det gir en effektøkning rundt 20%. Dette er ikke pga overtrykket kompressoren lager, men heller fordi undertrykket (vacuumet) i en sugemotor blir veldig dominerende på høye turtall. Så spørs det hvor mye av den effekten som når hjulene. Her er jo flere faktorer som "stjeler" effekt. Vekten på enheten har jo en del å si ikke minst på bil der tyngdepunktet blir høyere oppe. Vi vet også at drivingen av en kompressor tar 1/3 av effekten.

I en 4-takter kan en regne med 10% effektøkning pr 0,1 bar overtrykk (generelt), og da sier det seg selv at kompressor på en 2 takt motor ikke har høye overtrykket. Ergo er den der kun for å overvinne undertrykket i innsuget. Resterende overtrykk blåser jo som Yallaen sier rett igjennom maskinen med både fuel og det hele.

At det funker er det liten tvil om. Husker før i gamle dager (på 80 tallet) når vi trimma 100 kubikkere. Da testa vi med trakt og slange rett på gasseren. Det virka bra det når farten blei stor. Problemet i 130 km/t var vindfanget i trakta. Motoren skulle jo ha i seg 20 liter luft i sekundet på 12000 rpm og da ble det jo litt størrelse på den. :roll:

Et annet problem er jo at forgasserene på en sugemotor ikke er konstruert for å trykkes igjennom. Her sørger jo venturien for at fuelen blir sugd ut av dysa, og ved overtrykk vil den faktisk bli pressa tilbake til tanken. Derfor har jo f.eks vector sin 4-takter m/kompressor trykksatt hele fuelsystemet. (Som på en injection motor i bil)

Men det ser bøllete ut :!:

Sitter på jobb og har skrivekløe men ingen jobb å gjøre. Ferie kl 1600 :D :D :D

Forfatter:  yallaair [ Fre Jun 22, 2007 10:42 am ]
Innleggets emne: 

Kansje en skal kjøpe en og sette på 4-takter'n i 3D fly??

Forfatter:  Bjarne [ Fre Jun 22, 2007 11:43 am ]
Innleggets emne: 

Eller kanskje bygge Wankel med turbo, eller NOS, eller jet, eller rakettmotor :twisted:

Billigste løsning er vel rett og slett større volum :idea:

Forfatter:  vector 250 [ Fre Jun 22, 2007 8:03 pm ]
Innleggets emne: 

I USA sier de: There`s no replacement for displacement.

Forfatter:  vector 250 [ Fre Jun 22, 2007 8:07 pm ]
Innleggets emne: 

Jeg så en Savage på nettet en gang med TO stk Sirio 27 motorer med hver sin RB supercharger montert. Det ser kult ut men tipper det ikke er rare kjøreegenskaper på en så tung bil med så høyt tyngdepunkt. Bare se for dere hvordan det ser ut etter et hopp der man lander oppned, to stk knuste kompressorer :cry:

Forfatter:  stressballen [ Fre Jun 22, 2007 10:37 pm ]
Innleggets emne: 

Tøff sak det der ja. Har sett den på andre motorer før, men ikke på motoren til EK-4. Det hadde nok sett litt imponerende ut :D
Kanskje jeg bør få EK-4 til å gå normalt før jeg vurderer en slik? :lol:

Forfatter:  Bjarne [ Lør Jun 23, 2007 2:01 pm ]
Innleggets emne: 

vector 250 skrev:
I USA sier de: There`s no replacement for displacement.


Eller: Nothing beats cubic inches!

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/