Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 4:28 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Team Associated RC10 GT - Fikse for kamerat(Ny motor)
InnleggSkrevet: Ons Sep 30, 2009 11:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Heisann,

Jeg tenkte jeg skulle mekke en liten tråd på en bil jeg har fått hit for å se over for en kamerat. Bilen kjøpte han i 1997 vistnok, men det var vist mye skruing og lite kjøring den gang(jero). Motoren har på et tidspunkt skjært seg helt, og råden har knekt, så etter det var det naturlig nok bom stopp. Etter vi hadde pratet litt om RC så ble han så gira igjen at han ville prøve å få i gang bilen igjen og få den helt på stell. Jeg sa at det ikke skulle by på noen store problemer sålenge han fikk tak i en (billig) motor, så da var vi i gang...

Så nå i helga som var så hentet han bilen hjemme i Førde og kom med den til meg her på hybelen i Bergen. Bilen ser hel og pen ut, og selv om det er en gammel bil som sikkert ikke hadde kostet så mye ny i dag, så burde det vere nok bil igjen til å spandere noen hundrelapper på den. Selv har jeg en ekstra ny .15 motor liggende fra en HPI RS4. Motoren som stod i var en OS MAX .12 CZ. Men vist vi ikk finner billig setup så tror jeg vi prøver å montere i motoren jeg har liggende.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Noen som har noen erfaringer med samme typen bil? :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Team Asscosiated RC10 GT - Fikse for kamerat
InnleggSkrevet: Ons Sep 30, 2009 11:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette ser jo veldig bra ut. Mener å huske at RC10 var en veldig populær bil på den tiden, og tror ikke dere skal ha alt for mye problem med å få den sammen igjen. Artig å se :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Team Associated RC10 GT - Fikse for kamerat
InnleggSkrevet: Tor Okt 01, 2009 3:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe, ja det virker i alle fall som den finnes i ganske mange versjoner, og at det ikke skal by på store problemer å få tak i deler. Det eneste som kan bli dyrt er jo ny motor, men dette er vel ikke en bil som er verd å spandere så mye mer enn en tusenlapp for å få i gang? Om min HPI motor passer i så er jo ikke prisen på motor noe problem lenger.

Bilen er hel i seg selv, men om man skal kjøpe inn litt sånne "kjekt å ha" ting som bærearmer, glødeplugger, dekk bak, karosseriklips, ny batteripakke, luftfilter, fuelfilter osv., så blir det fort noen kroner.

EDIT: Har nå funnet en ny HPI .15 motor, samme som fra RS4 til litt over 400kr på nettet. Han vil ha ting skikkelig når han først fikser det, og derfor er en helt ny motor å foretrekke. Jeg har også sett litt på ny setup og råde til OS motoren. Det kunne jo vert litt artig å fått i gang motoren som stod i, men det kommer til å koste oppmot 400kr det også. Da er det vel mer safe å gå for en helt ubrukt og nyere type motor?

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Team Associated RC10 GT - Fikse for kamerat
InnleggSkrevet: Ons Okt 14, 2009 8:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
En liten update. Vi har ikke fått gjort noe mer med bilen, annet enn at vi fekk skrudd ut motoren fra bilen min og testet å montere i bilen til kameraten min. Det første "problemet" er at svinghjulet fra motoren min ikke passer med bunnplaten, og at vi må bruke det som var på gamlemotoren hans. Er det noen som vet om dette går fint eller kan skape problemer? Vi har ikke brevvekt sånn av vi får veid de, om det er samme vekt så skal det vel ikke vere noe problem.

Ellers så har motoren fra RS4 en litt spesiell motorblokk som har motorfestene integrert i bunnen. Motoren skrus fast i chassisplata på RS4 med skruer opp i blokka, men på andre biler må vi bruke de vanlige motorfestene på siden av blokka. I bilen til kameraten min gjør dette at motoren ikke kommer like lavt som den andre motoren, og for å bruke denne motoren må motorfestene shimses opp en god del, eller man må få skjært av det overflødige metallet i bunnen av blokka. Så hva sier dere som har greie på motor? :)

Her ser dere motoren med den noe spesielle bunnen:
Bilde


Et annet alternativ er en annen .15 motor fra HPI Firestorm og nye RS4+.
Denne er litt forskjellig på de to bilene, der den som står i RS4 har sånn bunn som motoren over, men den versjonen som står i Firestorm har vanlig bunn.

Bilde
Bilde

Utenom bunnen/blokka så ser jeg bare en viktig forskjell, og det er akslingen. Akslingen på den med vanlig bunn er ikke gjenget helt ytterst. Gjengene er ikke noe problem for akslingen må kuttes ca. like mye som det området som ikke er gjenget, men jeg er litt usikker på om det er samme dimensjon på denne typen aksling som den helgjengede akslingen. Mye spørsmål her, og sikkert litt uoversiktlig forklart, men jeg er glad for all hjelp :D

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Team Associated RC10 GT - Fikse for kamerat(Ny motor)
InnleggSkrevet: Man Okt 26, 2009 12:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hvis dette var min bil og jeg ville ha den igang for en billig penge så hadde jeg bestillt en av disse .15 motorene: http://www.himodel.com/sort.php?sub1=BR
De som har samme type aksling som originalen burde være "drop in fit" i bilen.

Nytt set-up til OS motoren hadde jeg gitt bængen i fordi delepriser på OS gjør det lite interessangt å spøte opp igjen en slitt motor, kjøp heller ny av annet fabrikat :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Team Associated RC10 GT - Fikse for kamerat(Ny motor)
InnleggSkrevet: Man Okt 26, 2009 11:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Takker :)

http://www.himodel.com/engines/ASP_15CX ... _Head.html

Denne var jo billig. Har du hørt noe fra folk som har prøvd disse motorene? Er det greie å ha med å gjøre?
Så lenge den funker så er det forsåvidt godt nok :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Team Associated RC10 GT - Fikse for kamerat(Ny motor)
InnleggSkrevet: Tir Okt 27, 2009 9:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Vet ikke noe om denne spesifikk, men alt jeg har vært borti av ASP motorer har vært bra. Regner med at denne ikke er noe annerledes, kjør inn, still forgasser og tut og kjør :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Team Associated RC10 GT - Fikse for kamerat(Ny motor)
InnleggSkrevet: Ons Okt 28, 2009 12:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Takker for hjelpa :) I går kveld bestilte vi motor og deler til bilen. Nå trenger han bare å finne fjernkontrollen :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Team Associated RC10 GT - Fikse for kamerat(Ny motor)
InnleggSkrevet: Tor Nov 12, 2009 4:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Kameraten min har fått alt av deler som han har bestilt. Han har hentet bilen for montering nå, så jeg regner med den er klar om ikke så altfor lenge. Nå mangler kun fjernkontrollen, så blir det forhåpentligvis testing av den gamle bilen en passende anledning :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Team Associated RC10 GT - Fikse for kamerat(Ny motor)
InnleggSkrevet: Tor Jan 28, 2010 2:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Lite oppdatering her nå, men siste nytt er at bilen er ferdig montert og har fått sin jomfrutur. Motoren som Vector anbefalte ser ut til å virke bra. Grunnet dårlig vær har vi/kameraten min kun fått testet den innendørs på et lager.

Skal se om jeg får noen actionshots av bilen senere ;)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC