Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 2:22 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Litt kjip styring på Savagen
InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 3:52 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Heisann,

Jeg var ute og prøvde Savage XSS'en min for første gang i år og merker at den virker "slappere" i forhold til styring enn hva den var i fjor. Bruker kun 4x1.5v standard alkaline batteri til mottaker så lurte meg på om kansje dette ville bli bedre med 6v pakke (dvs en av dei oppladbare som er tiltenkt slik bruk)

Eller tror dere kansje det er servoen som er litt så som så. Styrer helt fint om jeg løfter fronten men skal minimalt med motstand til før den gir seg om hjulene står på bakken.

Bruker en http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=1018&i=0 slik som styre servo, burde kansje hatt noe enda kraftigere ?

Alle forslag mottas med takk :)

--
Rasmus Fauske

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Litt kjip styring på Savagen
InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 4:36 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Det er en ganske kraftig servo du har, men det er store jul du skal flytte på. Det første eg ville prøvd er ett 6V batteri. Servoen blir en del kraftigare pluss litt kjappare. Hvis ikke det holder, så må du kanskje til med en servo til, eller en kraftigare. Det er min mening. Men nå er ikke bil mitt sterkaste felt at det gjer nåke.

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Litt kjip styring på Savagen
InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 5:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
4 x 1.5v = 6v

Er batteriene fulle? det er vanlig at du ikke får full svingradius på større biler uten å være i bevegelse.

Pass på at servo får gå hele veien uten at du stiller ned sluttpunktene på sender. Hvis ikke kan du flytte linken inn på servoarmen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Litt kjip styring på Savagen
InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 6:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
for å si det sånn har aldri kunna styre med hjula særlig mye når dei står i ro på bakken. men når bilen er i fart får eg full sving om eg det vil. har 2 stk savage x

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Litt kjip styring på Savagen
InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 6:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Wulong skrev:
4 x 1.5v = 6v

Er batteriene fulle? det er vanlig at du ikke får full svingradius på større biler uten å være i bevegelse.

Pass på at servo får gå hele veien uten at du stiller ned sluttpunktene på sender. Hvis ikke kan du flytte linken inn på servoarmen.


Eit batteri på 6V er vel ikkje det samme som 4 på 1.5, sjølv om det er samme spenninga. Tror nok det var det Tagbart mente. Du har vel merka forskjellen på 4x 1.5V alkaline batterier kontra en lodda pakke på 5* 1.2?

Ville anbefalt en 5 * 1.2V oppladbar 6V pakke :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Litt kjip styring på Savagen
InnleggSkrevet: Lør Apr 03, 2010 6:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
4 x 1.5v = 6v
Er batteriene fulle? det er vanlig at du ikke får full svingradius på større biler uten å være i bevegelse.
Pass på at servo får gå hele veien uten at du stiller ned sluttpunktene på sender. Hvis ikke kan du flytte linken inn på servoarmen.


Den er grei, men spenningsfallet er mye større enn på en oppladbar 6v mottakerpakke, pluss at en oppladbar pakke har 5 celler, og de er vel 1.44v pr celle når de er oppladet hvis jeg ikke husker feil. I bruk så leverer en slik pakke en mer stabil spenning under belastning. Det blir merkbart bedre, og etter min mening, så burde alle kaste opplegget som bruker 4 stk alkaline batterier.

Det er vanlig at bilene ikke har noe særlig styring når bilen står på bakken, hjulene er for store og tunge, og bevegelsene fra servoen slår ut i slark og servoredder. Det er helt normalt. Men det hender at servoredderen er litt slapp også, og den kan ofte justeres med en strammeskrue som spenner en fjær.

Som de andre skriver, putt i en 6v oppladbar batteripakke og sjekk servoredderen, så er alt i boks. Hvis du i tillegg fjerner den originale av/på bryteren og monterer en som har inngang for ekstern lading, så slipper du å åpne lokket på mottakerboksen for å lade pakken. Jeg har alt dette i butikken, og det er ikke en kostbar oppgradering heller. Kan forklare når du stikker innom neste gang :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Litt kjip styring på Savagen
InnleggSkrevet: Søn Apr 04, 2010 12:14 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Får ta og sjekke servosaveren og skaffe meg en ny batteripakke, takker for all hjelp :)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Litt kjip styring på Savagen
InnleggSkrevet: Ons Apr 07, 2010 12:28 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Tenkte jeg kunne nevne at det var nok strammeskruen på servosaveren som var løsnet, takker for hjelpen med å finne problemet.

--
RF

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Litt kjip styring på Savagen
InnleggSkrevet: Ons Apr 07, 2010 12:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
rfauske skrev:
Tenkte jeg kunne nevne at det var nok strammeskruen på servosaveren som var løsnet, takker for hjelpen med å finne problemet.

--
RF


Selv takk for at du brukte forumet til å dele problemet ditt :D

Flott at du fant en løsning, men uansett vil jeg anbefale deg 6v oppladbar batteripakke/ny bryter m/ladeinngang :D
Glemte å nevne en ting til angående batteriholderene for 4 alkalinebatteri, og det er at et av batteriene kan sprette ut av batteriboksen nok til at det ikke blir kontakt, og da drar bilen avgårde. Dette har skjedd en god del personer, og kan lett skje i en hard smell eller lignende. Du kan jo selvfølgelig unngå dette ved å ta en strips eller noe rundt boksen, men den beste løsningen er 6v uansett :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Litt kjip styring på Savagen
InnleggSkrevet: Ons Apr 07, 2010 2:57 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Av egne erfaring er det en enorm forskjell mellom alkaliske batteri og oppladbare pakker i biler.

Som tidligere sagt er spenningsfallet / strømstyrken på mye mindre på alkaliske batteri. Du vil merke stor forskjell på kraften servoene kan levere, noe som gir raskere respons på styring, gass og ikke minst en enorm forskjell på bremse dersom du har det.

Minuset er jo om du har glemt å lade opp bilen før en finner ut at en skal ha seg en tur, men da har du som regel glemt å kjøpe nye aa batteri :D

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC