Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Litt kjip styring på Savagen
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=2&t=2163
Side 1 av 1

Forfatter:  rfauske [ Lør Apr 03, 2010 3:52 pm ]
Innleggets emne:  Litt kjip styring på Savagen

Heisann,

Jeg var ute og prøvde Savage XSS'en min for første gang i år og merker at den virker "slappere" i forhold til styring enn hva den var i fjor. Bruker kun 4x1.5v standard alkaline batteri til mottaker så lurte meg på om kansje dette ville bli bedre med 6v pakke (dvs en av dei oppladbare som er tiltenkt slik bruk)

Eller tror dere kansje det er servoen som er litt så som så. Styrer helt fint om jeg løfter fronten men skal minimalt med motstand til før den gir seg om hjulene står på bakken.

Bruker en http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=1018&i=0 slik som styre servo, burde kansje hatt noe enda kraftigere ?

Alle forslag mottas med takk :)

--
Rasmus Fauske

Forfatter:  Tagbart [ Lør Apr 03, 2010 4:36 pm ]
Innleggets emne:  Re: Litt kjip styring på Savagen

Det er en ganske kraftig servo du har, men det er store jul du skal flytte på. Det første eg ville prøvd er ett 6V batteri. Servoen blir en del kraftigare pluss litt kjappare. Hvis ikke det holder, så må du kanskje til med en servo til, eller en kraftigare. Det er min mening. Men nå er ikke bil mitt sterkaste felt at det gjer nåke.

Forfatter:  Vegard [ Lør Apr 03, 2010 5:09 pm ]
Innleggets emne:  Re: Litt kjip styring på Savagen

4 x 1.5v = 6v

Er batteriene fulle? det er vanlig at du ikke får full svingradius på større biler uten å være i bevegelse.

Pass på at servo får gå hele veien uten at du stiller ned sluttpunktene på sender. Hvis ikke kan du flytte linken inn på servoarmen.

Forfatter:  Lugerity [ Lør Apr 03, 2010 6:02 pm ]
Innleggets emne:  Re: Litt kjip styring på Savagen

for å si det sånn har aldri kunna styre med hjula særlig mye når dei står i ro på bakken. men når bilen er i fart får eg full sving om eg det vil. har 2 stk savage x

Forfatter:  djupevik [ Lør Apr 03, 2010 6:31 pm ]
Innleggets emne:  Re: Litt kjip styring på Savagen

Wulong skrev:
4 x 1.5v = 6v

Er batteriene fulle? det er vanlig at du ikke får full svingradius på større biler uten å være i bevegelse.

Pass på at servo får gå hele veien uten at du stiller ned sluttpunktene på sender. Hvis ikke kan du flytte linken inn på servoarmen.


Eit batteri på 6V er vel ikkje det samme som 4 på 1.5, sjølv om det er samme spenninga. Tror nok det var det Tagbart mente. Du har vel merka forskjellen på 4x 1.5V alkaline batterier kontra en lodda pakke på 5* 1.2?

Ville anbefalt en 5 * 1.2V oppladbar 6V pakke :)

Forfatter:  stressballen [ Lør Apr 03, 2010 6:35 pm ]
Innleggets emne:  Re: Litt kjip styring på Savagen

Wulong skrev:
4 x 1.5v = 6v
Er batteriene fulle? det er vanlig at du ikke får full svingradius på større biler uten å være i bevegelse.
Pass på at servo får gå hele veien uten at du stiller ned sluttpunktene på sender. Hvis ikke kan du flytte linken inn på servoarmen.


Den er grei, men spenningsfallet er mye større enn på en oppladbar 6v mottakerpakke, pluss at en oppladbar pakke har 5 celler, og de er vel 1.44v pr celle når de er oppladet hvis jeg ikke husker feil. I bruk så leverer en slik pakke en mer stabil spenning under belastning. Det blir merkbart bedre, og etter min mening, så burde alle kaste opplegget som bruker 4 stk alkaline batterier.

Det er vanlig at bilene ikke har noe særlig styring når bilen står på bakken, hjulene er for store og tunge, og bevegelsene fra servoen slår ut i slark og servoredder. Det er helt normalt. Men det hender at servoredderen er litt slapp også, og den kan ofte justeres med en strammeskrue som spenner en fjær.

Som de andre skriver, putt i en 6v oppladbar batteripakke og sjekk servoredderen, så er alt i boks. Hvis du i tillegg fjerner den originale av/på bryteren og monterer en som har inngang for ekstern lading, så slipper du å åpne lokket på mottakerboksen for å lade pakken. Jeg har alt dette i butikken, og det er ikke en kostbar oppgradering heller. Kan forklare når du stikker innom neste gang :D

Forfatter:  rfauske [ Søn Apr 04, 2010 12:14 pm ]
Innleggets emne:  Re: Litt kjip styring på Savagen

Får ta og sjekke servosaveren og skaffe meg en ny batteripakke, takker for all hjelp :)

Forfatter:  rfauske [ Ons Apr 07, 2010 12:28 pm ]
Innleggets emne:  Re: Litt kjip styring på Savagen

Tenkte jeg kunne nevne at det var nok strammeskruen på servosaveren som var løsnet, takker for hjelpen med å finne problemet.

--
RF

Forfatter:  stressballen [ Ons Apr 07, 2010 12:42 pm ]
Innleggets emne:  Re: Litt kjip styring på Savagen

rfauske skrev:
Tenkte jeg kunne nevne at det var nok strammeskruen på servosaveren som var løsnet, takker for hjelpen med å finne problemet.

--
RF


Selv takk for at du brukte forumet til å dele problemet ditt :D

Flott at du fant en løsning, men uansett vil jeg anbefale deg 6v oppladbar batteripakke/ny bryter m/ladeinngang :D
Glemte å nevne en ting til angående batteriholderene for 4 alkalinebatteri, og det er at et av batteriene kan sprette ut av batteriboksen nok til at det ikke blir kontakt, og da drar bilen avgårde. Dette har skjedd en god del personer, og kan lett skje i en hard smell eller lignende. Du kan jo selvfølgelig unngå dette ved å ta en strips eller noe rundt boksen, men den beste løsningen er 6v uansett :wink:

Forfatter:  microsock [ Ons Apr 07, 2010 2:57 pm ]
Innleggets emne:  Re: Litt kjip styring på Savagen

Av egne erfaring er det en enorm forskjell mellom alkaliske batteri og oppladbare pakker i biler.

Som tidligere sagt er spenningsfallet / strømstyrken på mye mindre på alkaliske batteri. Du vil merke stor forskjell på kraften servoene kan levere, noe som gir raskere respons på styring, gass og ikke minst en enorm forskjell på bremse dersom du har det.

Minuset er jo om du har glemt å lade opp bilen før en finner ut at en skal ha seg en tur, men da har du som regel glemt å kjøpe nye aa batteri :D

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/