Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 4:59 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Savage X SS
InnleggSkrevet: Lør Okt 30, 2010 12:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette er en bil jeg har hatt i rett over 3 år nå, men de siste par årene har bilen blitt stående på grunn av at jeg klarte å knekke veiva på den første motoren. Jeg har ikke fått somla meg til å kjøpe ny motor, og så har jeg jo hatt LST2 som alternativ, så den har blitt litt glemt på en måte. Nå har jeg fått bestilt meg motor, forøvrig ingenting spesielt, bare en standard HPI 4.6cc med snorstart. Rimelig og grei motor som gjør jobben sin i denne bilen.

Litt komisk egentlig, men når bilen har stått uten motor, så har jeg kjøpt litt oppgraderinger for å bytte når tiden er inne. Bilen har nå RPM bærearmer, og jeg har liggende big bore støtdempere, slik at jeg går fra 8 til 4 dempere. Dette fungerer bedre i mine øyne. Når jeg tidligere hadde bilen operativ, så fjernet jeg 4 av demperene, og syntes det gav bilen bedre kjøreegenskaper enn med 8 dempere. Men klart, de mindre demperene jobbet hardere når jeg fjernet halvparten av dem, så det er uansett best å montere kraftigere dempere. Skidplate ble også innkjøpt til bilen, men kun for bruk vinterstid, da den forhindrer at snø pakker seg inn under bilen. Jeg har også et ekstra sett med dekk/felger, mest for show, men så fort jeg har ødelagt originaldekkene så tar jeg de nye i bruk :D

Jeg skal montere et par greie digitalservoer på styring og gass/brems, for de må være i stand til å takle julingen som bilen får. Ellers er bilen utstyrt med original strømspion og 6v oppladbar pakke, så det er en meget praktisk bil i bruk. Det er noen småting som irriterer meg med Savage-konseptet, men i det store og hele er det en veldig bra herjebil som tåler mye.

Gleder meg til å ta den i bruk igjen :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Savage X SS
InnleggSkrevet: Ons Apr 13, 2011 1:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå kjøpt meg en brukt motor, og har også en Futaba S9542 til overs fra en helikopterkræsj, så da begynner puslespillet å passe sammen her. Alt er nå egentlig tilgjengelig for å sette sammen en komplett bil, det er bare montering av alle delene som gjenstår. Nå står sesongen for døra, og da gjelder det å være klar. Jeg skal iallefall ha et mye bedre rc-år enn hva jeg hadde i fjor :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Savage X SS
InnleggSkrevet: Tir Okt 04, 2011 11:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg leser i forrige innlegget mitt at "nå står sesongen for døren, og da gjelder det å være klar". Jaja, sesongen er over, og nå er jeg klar :mrgreen:

Idag fikk jeg montert sammen hele bilen på jobb, og har nå montert en god futaba digitalservo på styringa. På gass brems bruker jeg en HPI SF-4, som er en sprutsikker servo som drar 6.5kg ved 6v. Dette er greit nok, selv om jeg kunne tenkt meg en litt kraftigere. En kraftig sak på bremsene gjør at bilen kan manøvreres bedre i lufta. F.eks ved framlengs salto etter hopp, så er det viktig at servoen klarer å stoppe de store hjulene ganske kjapt for å få nok moment på selve bilen. Denne bilen har også revers, og denne måtte justeres littegrann. Det eneste som gjenstår for at bilen skal være helt kjøreklar er å lime dekkene på felg. Jeg har forøvrig et sett med noen andre traktordekk på felg, godt mulig at jeg bruker disse til å begynne med.

Jeg monterte også en brukt motor, og startet denne når doningen var sammenskrudd. Det trengs nok litt justering på nålene, men den startet som normalt, og alt ser ut til å fungere som det skal. Testtur til helga kanskje? :D

Et nytt karosseri må også på plass, selv om det gamle henger på enda. Jeg har et dritstygt deksel fra min Axial SCX10 som jeg lakkerte gult, og hvis denne passer så skal det kjøres i stykker :twisted:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Savage X SS
InnleggSkrevet: Tor Okt 06, 2011 5:45 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Bra motoren startet :D

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Savage X SS
InnleggSkrevet: Tor Okt 06, 2011 6:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
rfauske skrev:
Bra motoren startet :D


hehe, ja, det er aldri godt å si, spørs jo hva tidligere eier har holdt på med :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Savage X SS
InnleggSkrevet: Tor Okt 06, 2011 7:27 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Skal være relativt snillt behandlet :)

Har forøvrig ett lass med gir til 2 steg kassa + glassfiber bremser osv om det er av interesse. Bygget kassa mi om til flux kasse så har en del ulikt liggende i en pose om du har lyst på :) Kan doneres til trengende, regner ikke med du har noe ekstra liggende i skap og skuffer :p

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Savage X SS
InnleggSkrevet: Fre Okt 07, 2011 12:25 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
rfauske skrev:
Skal være relativt snillt behandlet :)

Har forøvrig ett lass med gir til 2 steg kassa + glassfiber bremser osv om det er av interesse. Bygget kassa mi om til flux kasse så har en del ulikt liggende i en pose om du har lyst på :) Kan doneres til trengende, regner ikke med du har noe ekstra liggende i skap og skuffer :p


Bare send en pm med hva du har og hva du skal ha for det, så ser jeg på det. Reservedeler kommer alltid godt med når jeg skal begynne å bruke den aktivt :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Savage X SS
InnleggSkrevet: Fre Okt 07, 2011 9:39 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Tentke egentlig bare å gi deg posen neste gang jeg var ute, er jo uans bare ting jeg ikke trenger så tar bare plass. Derav ordet donasjon ;)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Savage X SS
InnleggSkrevet: Fre Okt 07, 2011 12:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, det er jo enda bedre :wink:
Funker din Savage bra enda eller? Bruker du den mye?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Savage X SS
InnleggSkrevet: Fre Okt 07, 2011 12:40 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Brukt den 3-4 ganger :p Så mye nei. Har igrunn ikke brukt biler i år. Må få lakka dekselet jeg kjøpte også :D

Men funker bra det gjør den, går passelig fort med 4S som jeg bruker.

Eneste er at jeg trenger ny vifte på ESC, kjører med 150A hobbywing pro v2 sak så er litt større vifte enn en del av dei andre.

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Savage X SS
InnleggSkrevet: Søn Okt 16, 2011 4:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag fikk jeg tatt jomfruturen på bilen etter gjenoppbyggingen, og dette var knall. Bilen er helt rå, og overgangen til 4 bigbore dempere fungerer veldig bra. Bremsen forsvant etter kort tid, så der har det skjedd et eller annet. Bilen ville heller ikke gå helt i revers, men det er bare en justeringssak. Så langt er jeg veldig fornøyd med bilen, og kan helt klart konstatere at det er mye mer moro med forbrenningsmotor :D


Vedlegg:
savage 2 (800 x 600).jpg
savage 2 (800 x 600).jpg [ 189.53 KiB | Vist 21845 ganger ]
savage 1 (800 x 600).jpg
savage 1 (800 x 600).jpg [ 193.48 KiB | Vist 21845 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Savage X SS
InnleggSkrevet: Man Okt 17, 2011 8:30 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Bra motoren funka :)

Har glassfiber bremse sett til den som du kan få ;)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Savage X SS
InnleggSkrevet: Man Okt 17, 2011 9:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har kun fått kjørt 1 tank, men det ser bra ut så langt. Var kjekt å få kjørt den litt igjen :D

Når det gjelder bremsene så tror jeg noe er gått galt i selve mekanismen. Det ligger en liten metallsplint på enden av et stag, som igjen presser bremseskivene sammen, og der har det nok skjedd noe. Under de første 2 minuttene så gjorde bilen "stoppies" ved touch på bremsa. Når jeg hadde litt fart så slo den framlengs salto ved brems. SS-versjonen har doble skivebremser originalt, og det fungerer veldig godt. Men det krever kanskje mer vedlikehold enn glassfiberbremsen, så er muligens uansett en tanke å teste enkel skive.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Savage X SS
InnleggSkrevet: Man Okt 17, 2011 10:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Er ikke glassfiberbremsen to sånne røde disker da?

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Savage X SS
InnleggSkrevet: Man Okt 17, 2011 11:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Er ikke glassfiberbremsen to sånne røde disker da?


Jo, det stemmer. Jeg har nok tenkt litt for langt tilbake, da så de slik ut:
http://www.hpieurope.com/piw.php?lang=en&partNo=87053

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC