Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 1:41 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Kyosho Beetle QRC
InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2012 5:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har gravd frem en nitrobil jeg kjøpte i 96 eller deromkring, for å ta en overhaling på denne. Sist gang den ble brukt så ble den bare pakket ned i en eske, og der har den ligget siden, full i grus og dritt. At den har ligget i ca 12 år er mest sannsynlig, så da fortjener den en skikkelig rengjøring, ingen tvil om det. Og det hadde vært moro å kjørt den igjen også :mrgreen:

Den var ganske revolusjonerende da den kom, for den hadde en såkalt QRC girkasse. Tror det betyr "Quick Reverse Change" eller noe i den dur. Greia er at ved bruk av en vanlig 2-kanals radio så kunne du også velge om bilen skulle kjøre fremover eller bakover. Throttleservo hadde altså 2 funksjoner, først sette kassen i ønsket gir, og så gi gass. Ganske artig sak egentlig. Bilen er også 4WD. Ulempen med dette girsystemet er at hvis man skal ha revers på bilen, så må man klare seg uten bremser. Det gikk egentlig helt greit, men noen ganger savner en selvfølgelig bremser.

Jeg kjøpte første utgaven av denne bilen, den hadde bare 1-trinns girkasse og snorstart. Modellene i ettertid kom med 2-trinns girkasse, og elektro startmotor av lignende type som er på nitrobiler fra traxxas. Men selvfølgelig, jeg har oppgradert min modell, både med 2-trinns girkasse, og til den HELT UTROLIG HEFTIGE 2.5cc gull-topp motoren til Kyosho :mrgreen:
Alle plastdelene på denne er hele, så her gjelder det bare å få rengjort alt sammen, og så sette sammen bit for bit igjen. Jeg har fått tatt det groveste på motoren idag, den var så innsausa av gammel olje og drit at ingenting ville bevege seg. Så jeg har sprayet den gjentatte ganger med nitrorens, og fylt den opp med WD40 og olje. Dette har jeg gjentatt flere ganger, så nå går den fint rundt.

Her er et bilde av originalesken (ikke min)


Vedlegg:
kyosho field baja beetle QRC.jpg
kyosho field baja beetle QRC.jpg [ 168.37 KiB | Vist 19367 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Beetle QRC
InnleggSkrevet: Ons Mar 14, 2012 5:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Prøvde nettopp noe veldig morsomt. Jeg så at jeg hadde en dråpe fuel igjen på ei fylleflaske, og at gløderen også lå tilgjengelig. Så da skrudde jeg pluggen på motoren igjen, dryppet den verdifulle dråpen ned i forgasseren, og dro i snora. Eksospotten var heller ikke på motoren, men den starta på andre draget. Litt morsomt å holde motoren i hånda, det var som å holde et vepsebol :mrgreen: Uansett kjekt å se at den startet så utrolig lett :D

Her er et bilde av motoren


Vedlegg:
kyosho GS15 gold.jpg
kyosho GS15 gold.jpg [ 15.2 KiB | Vist 19365 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Beetle QRC
InnleggSkrevet: Tor Mar 15, 2012 9:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Jeg trodde jeg hadde mange RC biler, men her dukker det jo opp nye og gamle til stadigheter. Virker som en artig sak. Må slenge ut noen bilder av din egen også om du får gløden over deg :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Beetle QRC
InnleggSkrevet: Tor Mar 15, 2012 9:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, denne er skikkelig morsom. Sitter på jobb nå og duller med rengjøringen, skal også se om jeg får tatt noen bilder av doningen :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Beetle QRC
InnleggSkrevet: Fre Mar 16, 2012 12:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ble ingen bilder i kveld dessverre. Alt ligger nå bare i en haug med deler, så det ble ingen vits i å knipse. Venter til delene er rengjort og har tørket, og skal da dokumentere sammensettingen. Tar pinadø tid å vaske alle delene på en hel bil :mrgreen:

Nå gjenstår demontering av selve girkassen og vasking av denne, og til slutt skal alle delene avfettes og tørkes en gang før alt blir montert sammen igjen. Jeg tenker å få på plass et nytt karosseri også, vi får se hva jeg finner. Inntil da bruker jeg bare det gamle. Etterhvert som jeg har dullet med bilen nå så kjenner jeg hvor mye jeg gleder meg til å prøve den igjen. Dette blir nok en skikkelig kosebil, og når jeg er ferdig med denne, så skal den samme operasjonen gjøres med Kyosho USA-1 nitro crusher :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Beetle QRC
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 12:38 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har kommet godt igang med denne nå. Jeg kasta alle delene i dusjen idag, sprøyta på avfetting, og skyllet bort de siste restene av fettbelegg. Tørket så alle delene, og påbegynte montering tidligere ikveld. Det var absolutt ingen behov for å dra frem brukermanual, her dukket alt opp igjen i knollen når jeg først begynte å skru. Bilen er nå sammensatt, men jeg har ikke montert elektronikk enda. Dekk og felger må også rengjøres, og noen skruer skal byttes ut her og der.

Her er noen bilder:


Vedlegg:
oversikt chassis.jpg
oversikt chassis.jpg [ 121.98 KiB | Vist 19312 ganger ]
chassis foran.jpg
chassis foran.jpg [ 113.11 KiB | Vist 19312 ganger ]
underside chassis.jpg
underside chassis.jpg [ 102.13 KiB | Vist 19312 ganger ]
hoveddeler montert.jpg
hoveddeler montert.jpg [ 116.39 KiB | Vist 19312 ganger ]
gass og girskifte.jpg
gass og girskifte.jpg [ 107.31 KiB | Vist 19312 ganger ]
viftereim.jpg
viftereim.jpg [ 116.01 KiB | Vist 19312 ganger ]
radioboks.jpg
radioboks.jpg [ 113.19 KiB | Vist 19312 ganger ]
bakre beskyttelse.jpg
bakre beskyttelse.jpg [ 115.25 KiB | Vist 19312 ganger ]
demper 2.jpg
demper 2.jpg [ 79.93 KiB | Vist 19312 ganger ]
deler.jpg
deler.jpg [ 131.31 KiB | Vist 19312 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Beetle QRC
InnleggSkrevet: Man Mar 19, 2012 12:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her går det sakte men sikkert fremover. Støtdemperene ble vasket sammen med de andre delene, men innholdet i dem sto det dårlig til med. Etter 12 år uten bruk er kanskje ikke det så rart. To av demperene var helt tørre, istedenfor olje lå det størkna sand i dem. De andre to var halvfulle med svart demperolje. Så jeg demonterte dem og rengjorde dem innvendig, så nå er de godkjent av biltilsynet :mrgreen:
De har forøvrig en fin patent på justering av fjæra, istedenfor mutter eller klips for å stramme fjæren på støtdemperen, så har de en spacer med spor i forskjellige lengder. Ved å sette denne spaceren i forskjellige spor, så kan en justere fjærstyrken i 6 trinn. Ganske fin patent egentlig, siden det er mulig å ta veldig hurtige justeringer. En slipper å skru seg i hel på en mutter, og en slipper å drasse på støtdemperklips. Har inntrykk av at Kyosho prøvde å få til en morsom bil med smarte løsninger og enkel oppbygging, og det har de fått til.

Skal montere på luftfilterinnsats og nye fuelslanger imorgen, og sannsynligvis servoene også. Da nærmer jeg meg test, mangler kun mottaker, noe som mest sannsynlig blir knabba fra en annen bil :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Beetle QRC
InnleggSkrevet: Tir Mar 20, 2012 1:12 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tidligere skrev jeg at QRC betydde Quick Revers Change, men det skal visst være Quick Reverse Clutch istedenfor. Det sto på et klistermerke på karosseriet :mrgreen:

Rengjort og oljet luftfilter er på plass, nye fuelslanger er montert, og det samme gjelder servoene. Mottakerbatteri ligger på lading i skrivende stund, så da mangler bare mottaker før jeg kan prøve bilen igjen. Ikveld fylte jeg fueltanken opp 1/3, og startet motoren. Den startet umiddelbart, og putret og gikk hele tanken. Jeg var litt spent på om tetningen mellom eksospotte og motor ville holde, noe som den ikke gjorde. Normalt sett bruker jeg ikke pakninger mellom eksos og motor, eller det vil si, jeg bruker låselim som pakning. Det har fungert i alle år på motorer større enn 2.5cc, spesielt på helimotorer, da anleggsflaten mellom motor og potte er litt større. Men her ble det en liten lekkasje, så nå er vanlig pakning montert. Denne begynner nok også å lekke etterhvert, så da får jeg prøve på nytt med en annen type locktite, eller bare fortsette å bruke vanlige pakninger. Det blir litt viktig for meg å unngå for mye lekkasjer på denne bilen, da den ikke skal brukes like hardt som før, og fordi den skal holdes i god stand fremover. Jeg oppdaget også en liten sprekke i chassiset der motor festes, men det er kun ved en motorskrue, og vil ikke bety noe.

Karosseriet og felgene er ikke rengjort enda, så det ser ikke så bra ut, men dette kommer seg. Nytt deksel må til, og jeg har kommet frem til at jeg må prøve å få tak i et boblekarosseri som ligner så mye som mulig. Blir liksom feil å bruke noe annet.

Her er noen bilder:


Vedlegg:
Bug.jpg
Bug.jpg [ 118.78 KiB | Vist 19277 ganger ]
Snart klar.jpg
Snart klar.jpg [ 119.77 KiB | Vist 19277 ganger ]
nye fuelslanger.jpg
nye fuelslanger.jpg [ 109.22 KiB | Vist 19277 ganger ]
styreservo.jpg
styreservo.jpg [ 88.01 KiB | Vist 19277 ganger ]
throttle og girmekanisme.jpg
throttle og girmekanisme.jpg [ 100.06 KiB | Vist 19277 ganger ]
sprekke i chassis.jpg
sprekke i chassis.jpg [ 93.41 KiB | Vist 19277 ganger ]
Gulltopp.jpg
Gulltopp.jpg [ 104.97 KiB | Vist 19277 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Beetle QRC
InnleggSkrevet: Tir Mar 20, 2012 8:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Så lenge karosseriet ikke er fullt i revner og sprekker så må du jo nesten beholde det. I nøden finne et orginalt et! Er jo i karosseriet all "historikken" og minnene ligger ;)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Beetle QRC
InnleggSkrevet: Ons Mar 21, 2012 1:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er enig i det. Skal beholde karosseriet en stund til, så får vi se hva som skjer med det. Det har en stor revne på andre siden enn den som blir vist på bildet, så jeg har ikke lyst til å bruke det. Noen harde landinger vil nok ikke gjøre seg nå, selv om karosseriet er veldig mykt fremdeles. Men jeg gidder ikke legge ut masse penger på et originalt karosseri, selv om det hadde vært aldri så kult. På akkurat denne bilen klarer jeg meg med noe som ligner, og jeg hadde faktisk et godt alternativ liggende i butikken. Jeg har et proline baja bug karosseri som stemmer størrelsesmessig, og jeg skal nok få det til å passe ganske greit. Skal heller lakke det på samme måten som jeg hadde malt (boksmaling og pensel) den originale.

Jeg hadde meg noen runder med bilen inne i butikken ikveld for å se om alt funker, og det gjør det. Den trengte litt justering, så etter jeg stengte sjappa så tok jeg noen nye runder innendørs for å justere litt, og da ble det etterhvert fart på sakene. Bilen funker fint den, og etter å ha kjørt en halv tank innendørs, så var det ingen tegn til oljesøl eller lekkasjer noen steder på motoren. Er veldig fornøyd så langt, og gleder meg til å ha fått lakkert et nytt karosseri :D

Moro å kjøre nitrobil innendørs iallefall :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Beetle QRC
InnleggSkrevet: Ons Mar 21, 2012 1:53 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er et par bilder av karosseriet jeg har tilgjengelig. Ikke så veldig langt fra det originale.


Vedlegg:
proline herbie.jpg
proline herbie.jpg [ 309.52 KiB | Vist 19250 ganger ]
proline baja bug clear.jpg
proline baja bug clear.jpg [ 18.75 KiB | Vist 19250 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Beetle QRC
InnleggSkrevet: Tor Mar 22, 2012 10:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Ja det bør funke bra det der! Er jo tross alt bare en kyosho også ;) :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Beetle QRC
InnleggSkrevet: Fre Mar 23, 2012 12:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, sant nok :mrgreen:
Ikveld fikk jeg kjørt en halv tank utenfor butikken (bruker ikke så mye drivstoff denne her), og ting har helt klart begynt å løsne litt. Fikk til og med tatt en wheelie :mrgreen:
Men jeg må si at jeg ikke liker motorer som kun har hovednåla å justere på. Føler at det er litt greiere å justere en motor som både har LSN og HSN, men det får bli som det blir på denne bilen, her får en ikke i pose og sekk.

Jeg synes også at bilen girer til andregir ørlite for tidlig, så det er godt mulig jeg justerer denne litt. På den andre side er det mer belastning på sentrifugalclutchen i automatgiren når den må gire med høyere turtall, så jeg vil nok vurdere dette litt. QRC-enheten trenger også litt justering da den fusker litt innimellom, så jeg skal plukke girkassen fra hverandre for en ny titt nå etter at jeg har kjørt bilen litt. Forøvrig så ser eksospakningen helt fin ut fremdeles, men det har begynt å svette litt rundt snorstarten, noe som nok blir vanskelig å unngå.

Må få lakket et nytt karosseri til denne innen rimelig kort tid, for da kan jeg anse bilen som ferdig :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Beetle QRC
InnleggSkrevet: Tir Des 11, 2012 11:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jaja, her har karosseriet blitt liggende ulakkert i en pose, med maskering på vinduene og alt. Jeg tok fornuften fatt, og påbegynte resten av maskeringen ikveld. Har bestemt meg for å gjøre det enkelt, så det blir litt juksing i henhold til hva som er boxart. Jeg har uansett ikke originalt karosseri, så da tar jeg ikke det så tungt :mrgreen:

Lakkeringen er iallefall påbegynt, og blir sikkert avsluttet imorgen tenker jeg, og da kan jeg anse bilen som ferdig også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Beetle QRC
InnleggSkrevet: Tor Des 13, 2012 4:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg fylte opp en tank og gikk utenfor huset for å teste bilen litt i snøen, og det var rett og slett veldig moro. Bilen lager nesten ikke lyd, og går ikke fort i det hele tatt, men den er allikevel morsom å kjøre. Hjulhexen er noe spesiell på denne bilen, vanligvis står den på en krysspinne i hjulakselen, men her er hjulakselen konet, og hexen er selvfølgeligvis konet innvendig også, slik at denne kommer i press mot hjulaksel når en strammer til hjulmutteren. Ulempen var at når akslingene ble kalde, så mister hexen inngrepet med konen, og jeg hadde plutselig bare trekk på 1 hjul. Da er det frem med hjulkrysset og stramme hjulmutterene littegrann, så er alt i orden igjen :D

Denne bilen er fra 1996, og fremdeles er den i god stand, helt sikkert på grunn av den lave hastigheten bilen opererer med. Etter at bilen nå har tørket, så skal jeg montere på litt låselim for sylindrisk feste mellom hjulakselen og hexen, så satser jeg på at det blir litt jevnere trekk på hjula neste gang :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC