Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 12:25 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Kyosho USA-1 nitro crusher
InnleggSkrevet: Lør Jun 09, 2012 12:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jau, da kan jeg omsider starte en tråd på denne bilen også. Jeg skal gjøre med denne som min andre Kyosho (baja beetle), nemlig å restaurere den. Bilen er i utgangspunktet hel og fin, men karosseriet er helt sprøtt og knekt, og chassiset trenger en god vask, pluss montering av noenlunde elektronikk. Jeg husker ikke helt når jeg kjøpte den, men det kommer jeg tilbake til, for jeg tror jeg har kvitteringen liggende et sted :mrgreen:

Dette var min første "seriøse" nitro monstertruck, og den var ansett som en sværing i sin tid. Mener å huske at den var basert på det velkjente Inferno buggychassiset til Kyosho, som da var banebrytende. Noen problemer ble det jo med å basere en monstertruck på et buggychassis. Jeg husker blant annet at der det vanligvis står et clutchklokke mot et spurgear, så var det montert et ekstra tannhjul, sikkert for å endre utvekslinga litt grunnet de store hjulene. Så her var det alltid litt pirk med å justere mellomgiret til å få riktig tannklaring mot både spur og clutchklokke, og dette mellomgiret røk jevnt og trutt. Andre deler jeg byttet ofte var diffene (ikke innmaten), og sist men ikke minst, body postene. Felgene var også utsatt, jeg husker at jeg på en eneste økt klarte å knuse felgkantene på alle felgene, slik at dekka ikke ville sitte skikkelig lenger. Det var helt utrolig irriterende, og jeg kan tenke meg at dette var et problem som ble tatt tak i av produsentene på disse tider. I ettertid kan man se at dekkene til de fleste monstertrucker har fått en god gummikant for å unngå at felgkantene knuses.

Før jeg satte bilen på hylla, så sørget jeg for å kjøpe noen få reservedeler til den, så bilen skal kunne settes i topp teknisk stand igjen. Problemet er nå bare at felgkantene ikke er strøkne, og at karosseriet er ødelagt. Jeg har det, men det er ikke brukende, så jeg kommer nok til å kaste det. Men jeg fant noe som lignet godt, og for noen dager siden fikk jeg et lexankarosseri fra Parma, som egentlig er ment for Tamiya Clodbuster. Dette lignet veldig utseendemessig, og så ut til å passe i størrelsen også, så jeg satset på det. Tror det skal bli bra, og denne gangen kommer jeg til å lakkere bilen boxart. Motoren er en 3.5cc, ikke stort etter dagens målestokk, men stor nok til å ødelegge diffene. Når jeg får litt tid til overs, så påbegynner jeg demonteringen av hele bilen, for så å følge opp med rengjøring, før jeg tilslutt monterer alt sammen igjen. Gleder meg til å ta noen rånerunder i nabolaget med denne :D


Vedlegg:
USA-1 nitro crusher.jpg
USA-1 nitro crusher.jpg [ 171.05 KiB | Vist 11171 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho USA-1 nitro crusher
InnleggSkrevet: Lør Jun 09, 2012 2:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Denne lignet veldig på en jeg og hadde. Ingen anelse hva som skjedde med den. Hadde og en Kyosho nitro rtr båt som jeg heller aldri fant igjen. Har dekselet til denne liggende i garasjen et sted, originalt, umalt, men puttet bare dekalene på. Var litt morro å kjøre med gjennomsiktig deksel. Fant og en eller annen del til båten en gang, mulig det var krybba. Lurer på om begge ble lånt bort og aldri kom tilbake, fant aldri ut av det. Hadde mye morro med bilen på hytta, mener å huske at den klatret ganske greit opp over bergene på fjellet der.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho USA-1 nitro crusher
InnleggSkrevet: Lør Jun 09, 2012 8:45 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 443
Bosted: breim
denne e fin veit du..:) Tøffe bila detta..:) Rekna me du legge ut masse bilde..:)

_________________
hpi baja ss, losi lst2, savage xss,associated tc6.1, durango dex410r, axial wraith, corally f1, slash, kyosho st-rr , scx-10 , tamiya cr-01 savage flux, axial xr-10 pluss en liten haug til..:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho USA-1 nitro crusher
InnleggSkrevet: Søn Jul 01, 2012 11:12 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Uorginalt deksel igjen? Det blir jo som å restaurere en ferrari med deler fra biltema :mrgreen:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho USA-1 nitro crusher
InnleggSkrevet: Søn Jul 01, 2012 12:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Uorginalt deksel igjen? Det blir jo som å restaurere en ferrari med deler fra biltema :mrgreen:


hehe, morsom sammenligning. Personlig synes jeg mer at det blir som å restaurere en ford med deler fra en VW :wink:
Forøvrig så er clod såpass likt at det har ingen betydning for meg. Og helt sikkert mye rimeligere med bedre kvalitet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho USA-1 nitro crusher
InnleggSkrevet: Tir Jul 24, 2012 4:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Å restaurere en ford med deler fra VW er sikkert billigere og bedre kvalitet ja, men vet ikke hvor godt der går ihop likevel :mrgreen:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho USA-1 nitro crusher
InnleggSkrevet: Ons Jul 25, 2012 12:52 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kommer an på hvor flink man er til å sette delene sammen :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC