Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 7:10 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Kyosho Mad Force
InnleggSkrevet: Tor Aug 30, 2012 9:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har lenge hatt lyst på en bil fra Kyosho som heter Mad Force/Mad Armor. Karosseriene er ikke noe spesielt, men bilen har stive akslinger, og er enkelt konstruert ellers. Bilen har også 3-trinns girkasse med kjededrift, og er en morsom bil. Jeg kom over en brukt, og klarte ikke å dy meg, selv om jeg egentlig ikke har råd. Det var forøvrig ikke så mange kronene det var snakk om. Pakken er på vei, og kommer sikkert rett over helga. En slik bil med stive akslinger er jo ikke avanserte greier, men det er slik en monstertruck skal være konstruert :D

Jeg satser på en full demontering med skikkelig vask, rengjøring og gjenoppbygging. Regner med å måtte slenge på et nytt karosseri, så der får jeg bare finne noe som passer. Dette skal bli en kosebil som kjøres mildt, altså på asfalt, sand og lignende. Ikke noe å herje noe jævlig med i et grustak, det har jeg Savage og LST2 til :D

Et bilde av modellen:


Vedlegg:
mad force.jpg
mad force.jpg [ 81.14 KiB | Vist 8974 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Stressballens Kyosho Mad Force
InnleggSkrevet: Tor Aug 30, 2012 11:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Husker eg gikk forbi hobbybutikken i Sandnes for mange år sidan og sikla på ein slik som stod utstilt ;)

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Mad Force
InnleggSkrevet: Fre Aug 31, 2012 12:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hvis du spør pent så skal du få prøve min når den er ferdig :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Kyosho Mad Force
InnleggSkrevet: Lør Sep 01, 2012 9:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag kom bilen i posten, og jeg kunne først og fremst konstatere at den var inngrodd med gammal dritt. Jeg gjør det enkelt med rengjøring på slikt, så her ble det bare å skru av dekkene, og sprøyte alt inn med avfetting. Deretter ble det en god runde med høytrykkspyler. Det var kjekt å se at bilen var veldig mottakelig for vask, for den ble ganske så fin etterpå. Ingen store skader eller merker etter hard bruk, tannhjul og slikt så bra ut, så foreløpig tror jeg nok at dette var et godt kjøp. Det er lett å komme borti noe skikkelig dritt når bilene er i 10-års alder. Etter at jeg hadde fått rista bort det meste av vannet, så tok jeg ut glødepluggen og dro motoren rundt for å få ut vannet. Deretter spraya jeg litt WD40 i pluggåpning og forgasser, og dro motor rundt igjen noen ganger. Jeg koblet så til fueltank med litt drivstoff, for det var jo litt av interesse å se om motoren gikk som den skulle. Også litt viktig å la motoren gå seg varm siden motoren hadde vært full av vann.

Fikk etterhvert start på motoren, og etter litt justering gikk den ganske greit. Jeg kunne se svak bobling rett under kjøletoppen, så jeg tipper at boltene i toppen er litt løse. Dette ordner seg nok med tilstramming, så jeg er ikke bekymra. Snorstart er slitt, og det tar nok ikke lang tid før denne er ferdig, så den bestiller jeg ny.

Det neste jeg la merke til var at bilen var oppgradert med CVA drivaksler ut fra girkasse til diff, og siden denne bilen ikke har dogbones fremme eller bak så betyr det igjen at jeg aldri kommer til å miste akslinger her. Men knekke dem derimot.... :mrgreen:
Styreservo var også ganske grei, der står det en Hitec HS5645MG, ikke alltid folk koster på seg noe særlig der, så det var kjekt å se. Gass/brems derimot var en standard HS322 eller deromkring, så jeg ser for meg å sette i noe litt bedre der. Det er store hjul som skal stoppes. 6v oppladbart mottakerbatteri skal såklart på plass, da får servoene litt ekstra liv i forhold til den vanlige crappy batteripakken for 4xAA batterier.

To karosserier var inkludert, begge originale, men det ene var sprukket her og der, så det kastet jeg. Det andre var egentlig helt strøkent, men lakkjobben var ikke så veldig spennende. Jeg har lyst på et nytt karosseri, helst noe med en Hemi, det gjør seg på en monstertruck 8)

For moro skyld gikk jeg i arkivet og fant fra RC Car Action fra August 2002 for å lese omtalen av bilen når den kom på markedet. Litt moro lesning er det jo, og bilen kom fra reportasjen i god behold. Topphastighet ble der oppgitt til 43mph, noe som tilsvarer 70km/t. Ikke så verst det egentlig, og da har bilen godt med bunndrag også, grunnet 3-trinns girkasse. Blir moro å prøve :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC