Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 12:56 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Tamiya TNX 5.2R
InnleggSkrevet: Lør Sep 15, 2012 12:55 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå skaffet en godt brukt TNX 5.2R, da jeg har litt forskjellig liggende til denne fra før, og det er også en grei bil å ha med å gjøre. Bilene mine får nok bein å gå på, nå når min eldste gutt er passert 4 år, og min yngste er over 1.5 år, med en stor interesse for radiostyrte biler. Jentungen skal også ha sitt, hun er ikke noe dårligere enn gutta :mrgreen:

Etter at jeg begynte å se over mine gamle biler for restaurering har jeg fått en økt interesse for disse gamle sakene. Det er ganske så trivelig å kjøre dem, og jeg vil si at det er dem som gir meg størst kjøreglede. Bilene er akkurat passe motorisert, og laget i en era der produsentene forsøkte å være litt nyskapende, noe som igjen merkes ved bruk. De bare går og går, uten at ting går i stykker (så lenge en kjører noenlunde fornuftig da). Det er også noe spesielt med å kunne ta frem en nitrobuggy eller monstertruck når tilstanden ser helt strøken ut. Eiefølelsen er høy da, og bilene presterer bedre når de er tatt vare på også. Denne bilen er intet unntak, den skal bli fin igjen, og vil snart få nye luftige eventyr :D

Det første jeg skal gjøre med denne bilen er å vaske den godt, og så plukker jeg den fra hverandre etterpå. Deretter blir alle kulelager og deler i drivverk sjekket. Elektronikk blir røsket ut, iallefall mottaker og batterikasse for 4xAA. Spektrum mottaker og 6v nimh hump pack eller 2S life blir montert inn istedenfor. Da trenger en ofte ikke oppgradere servoer heller, spesielt hvis det ikke er de svakeste greiene som står der fra før. Litt bedre mottakerbatteri blåser liv i elektronikken. Karosseriet har jeg ikke fra før, og det var litt vel skadet, så jeg må skaffe et eller annet lignende der.

Bilde av modellen:


Vedlegg:
tamiya-tnx-52r.jpg
tamiya-tnx-52r.jpg [ 129.34 KiB | Vist 10467 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TNX 5.2R
InnleggSkrevet: Lør Sep 15, 2012 10:45 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 443
Bosted: breim
hehe,du må snart komme med liste over ka du har liggande å slenge..:)dukka stadig opp etkvart kult her..:)

_________________
hpi baja ss, losi lst2, savage xss,associated tc6.1, durango dex410r, axial wraith, corally f1, slash, kyosho st-rr , scx-10 , tamiya cr-01 savage flux, axial xr-10 pluss en liten haug til..:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TNX 5.2R
InnleggSkrevet: Lør Sep 15, 2012 12:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, det var denne oversikten da... :mrgreen:
Har litt forskjellig liggende godt nedpakka i esker, og så fort serviceverkstedet blir rydd ferdig og oversiktlig nok, så kan jeg påbegynne disse gamle bilene parallellt med at jeg gjør andre jobber. Da skal jeg følge opp med bilder.

En bil jeg gleder meg til å begynne på er denne:


Vedlegg:
kyosho vanning.jpg
kyosho vanning.jpg [ 54.27 KiB | Vist 10452 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TNX 5.2R
InnleggSkrevet: Lør Sep 15, 2012 12:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har også en slik liggende som skal settes i stand. Er kanskje disse jeg tar først når jeg begynner på køen av gamle biler:


Vedlegg:
kyosho rowdy baja.jpg
kyosho rowdy baja.jpg [ 78.01 KiB | Vist 10450 ganger ]
kyosho rowdy baja 2.jpg
kyosho rowdy baja 2.jpg [ 73.26 KiB | Vist 10450 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya TNX 5.2R
InnleggSkrevet: Lør Sep 15, 2012 6:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå stått ute i regnet med høytrykkspyler for å vaske en bil enda en gang, men det er verdt jobben. Det blir så mye greiere å håndtere bilen etterpå. Det er også litt lettere å se hva som eventuelt må gjøres. Jeg har nå fått sett litt på hva jeg hadde liggende selv, og det som jeg har er også det som allerede er helt og fint på denne bilen også. Så jeg mangler det som er ødelagt :mrgreen:

Foreløpig ser det ut som at jeg trenger ny kjøletopp, den har knekt et par hele ribber på toppen, og det ser også veldig stygt ut da. Det neste er at støtfanger foran og bak er knekt, så de må jeg også ha nye. Utover dette har jeg lyst til å bytte begge skidplatene, men det er ikke viktig, de gamle fungerer enda. Og så var det greia med karosseriet, men det er heller ingenting å stresse med enda.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC