Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 11:42 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 46 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Man Feb 23, 2015 1:27 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Takk for link :)

Heller mest mot Traxxas Revo 3,3. Litt dårligere deletilgang til LST2, og det er få av dem til salgs. Ligger et par LST2 på finn som ser veldig shabby ut til 3500kr og 4000kr, noe jeg synes er alt for dyrt i forhold til hvordan de ser ut.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Tor Feb 26, 2015 8:25 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Da har jeg kjøpt meg en lite brukt Traxxas Revo 3,3 nitro, #5309 :D

Fikk startet den etter litt om og men, og kjørt to tanker. Utrolig gøy å kjøre nitro igjen! Må si den dro seg utrolig godt frem i bratte skråninger med grov snø :)

Har byttet enveislageret til EZ-start da den glapp en del. Så har jeg gått over alle skruer, justert bremsene, forsøkt å justere litt på motor. Det var vanskelig da det var kaldt vær, litt feil plugg, så motor ble ikke skikkelig varm så da skrudde jeg lite. Må si den brukte mye fuel, tror jeg kjørte ganske fet blanding og, men en tank ble unnagjort på godt under ti min med rolig kjøring. HSN var 3 og 3/4 ut fra bunn. Fabrikkinnstillinger er 4 runder ut.

Veldig kul bil! Hvis noen har deler, karroserier, hjul 17mm hex osv så gi en lyd :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Tor Feb 26, 2015 9:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Et godt valg :D
Grattis med ny bil :) Du får filme litt/knipse litt bilder og legge ut etterhvert :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Tor Feb 26, 2015 11:44 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Tusen takk! :)

Kjempefornøyd så langt, kjørt 4-5 tanker idag. Rå fremkommelighet :)

Har litt problemer med gearkassen. Når jeg setter den i revers (står selvfølgelig stille og på tomgang), så merker jeg at den bare spinner og turtallet går kjempehøyt (selvom jeg ikke gasser) men bilen står stille. Noen ganger virker det og andre ikke. Tør ikke prøve mer før jeg får sjekket det opp.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Fre Feb 27, 2015 1:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kan være litt treghet i linkene som går fra servo til girkasse. Hvis turtallet til motoren ruser opp uten at du gjør noe, så er det et tegn på mager blanding. Altså litt ut med hovednåla. Er sikkert minimalt det er snakk om.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Fre Feb 27, 2015 1:55 am 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Tror ikke HSN er så gal nå, men vanskelig da jeg har en mediumplug og været er fuktig og rundt null grader.

Den ruser seg ikke opp på turtall med mindre jeg prøver å sette i revers. Da går turtallet kjempehøyt og høres ut som noen tannhjul som slurer. Prøvde bare noen få ganger i frykt for å ødelegge. Får se nøyere på det. Takk for tips :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Fre Feb 27, 2015 5:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Når motor er av, så kan du jo se om det skjer noe med forgassertønna når du setter bilen i revers. Hvis motor ruser seg, så er det ikke så mange ting som kan forårsake det. Mager blanding, at åpningen i forgasseren faktisk øker (ta av luftfilteret og studer nøye), hull i blokka og sånne ting (men da skulle feilen være permanent). Sjekk også skruene på toppen om de er løse eller noe.

Om du ikke ser noe slikt, så ville jeg satt bilen på en bukk, og gjort det samme med motor igang. Bruk gjerne briller når du kikker ned i forgasseråpningen, og bruk lykt om du har.

Hvis du hører sluring i tannhjul, så er det sikkert fordi at girkassen sliter med å komme i gir. Det blir alltid problemer å flytte på drevene når turtallet er høyt, så jeg vil tro at den sluringen faller bort hvis du får ned turtallet.

Tror også du må være litt obs ved justeringer. Noen ganger justerer man seg helt bort, og det blir fort kaos hvis man har skrudd på alt man kommer over av settskruer. En slik bil har mange linker, og endres noe der, så vil det gjøre et annerledes utslag et sted. Les manual, prøv å finn ut hva som er standardstille på alt, og ta det fra scratch. Hvis du ikke finner ut av ting på annen måte altså :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Man Mar 02, 2015 11:27 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Takk for hjelpen så langt. Skal gå over bilen i godt lys og ro så snart jeg har tid :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Søn Mar 08, 2015 1:42 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Fant ut av problemet igår. Bilen var plutselig helt låst en dag jeg skulle ut å kjøre. Da jeg startet motoren stod bilen helt stille selvom jeg ga gass. Skrudde av motor og sjekket at hjulene triller svært kort før jeg møtte motstand.

Diffene, clutch, slipperclutch var bra, så jeg åpnet girkassen. Da jeg splittet hele denne (skummelt) fant jeg ut at reversdrevet i plast helt innerst (som går mot metall) hadde mistet en kvart side med tenner.

Så da må jeg få tak i dette. Har satt sammen kassen igjen og vurderer å prøve og kjøre uten det drevet og låse kassen i forover midlertidig...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Ons Mar 11, 2015 8:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Reversdrevet altså. Det ryker visst innimellom ja. Tror det ofte har litt med høyt turtall under skifte/innslag, og at bilen kanskje er litt i bevegelse når det skjer. Er vel en føler som ikke skal skifte over giret før bilen står helt i ro, men godt mulig at den blir lurt noen ganger, så jeg ville passet ekstra godt på når jeg tenker på å skifte til revers.

Jeg endte forøvrig opp med å bytte til meg Raminatoren det er snakk om lenger oppe her i tråden din. Må legge til at det var etter at du hadde forkastet den og at jeg hadde tenkt litt frem og tilbake på det :) Skal lage en egen tråd på den.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Tor Mar 12, 2015 12:09 am 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Takk for svar :)

Jeg har alltid ventet til tomgang før jeg har byttet gir. Skal sies at jeg har prøvd revers kanskje 5-6 ganger, og det har virket 1-2 av gangene

Byttet det drevet som var ødelagt idag, og startet opp bilen. Turtallet på motor, clutch og slipperclutch økte og snurret rundt, men hjulene gjorde ikke. Turtallet blir unaturlig høyt, trolig fordi det er ikke er noe motstand.

Sjekket at bilen trillet fint etter at nye drevet ble montert, og ingen ulyder. Skjønner ingen ting...


Gratulerer med ny bil :) Gleder meg til å se tråd!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Lør Mar 14, 2015 10:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hmmmm......mulig du har klipt en medbringerpinne som sitter på en aksel i girkassa. Da vil alt spinne rundt uten reaksjon på hjula. Sikkert skjedd i sammenheng med at reversdrevet tok kvelden. Men forutsetter da at det er som du sier, at slipperclutch og akselen den sitter på faktisk går rundt.

Angående turtallet, går det opp like mye hvis du holder bremsen inne på fjernkontrollen?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Søn Mar 15, 2015 1:37 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Det er helt riktig :) Fikk hjelp av noen som har hatt det problemet så jeg sjekket det. Og den pinnen til forovergiret under den halvmånebøylen var helt bøyd og ødelagt, så måtte klippe opp drevet med avbitertang for å få fjernet den. Nytt er i bestilling så håper at alt blir i velstand da! Kommer sannsynligvis til å kjøpe forward only kit etterhvert hvis det fortsetter sånn. Har du vært borti at det drevet og den pinnen ryker?

Om turtallet så gikk det bare opp når jeg gasset, ikke på tomgang :)

Skulle gjerne lagt ut filmene her, men det er ikke bare bare på forum dessverre.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Man Mar 16, 2015 10:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har ikke hatt noe etterspørsel etter det drevet i sjappa mi, men har fått med meg at det ryker hos noen ja. Som du sier, hvis det blir et problem på bilen din, så er forward only en god løsning :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Vurderer å ta opp igjen hobbyen med ny bil, tips til bil
InnleggSkrevet: Søn Mar 22, 2015 12:13 am 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 36
Da er nye drev og splint montert, og det ble bra :) Endelig, deilig følelse å kjøre litt igjen! Har skrudd mye og kjørt 0m siste 3 ukene.

Tuning av motor begynner å komme seg. Hadde det ikke vært for masse grus på asfalten tror jeg at Revoen vil dra opp på bakhjulene :D

Nå skal nye dekk og felg limes ikveld. Håper på å finne en stor plass uten grus så jeg kan få byttet over i 2.gir snart og testet toppfart :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 46 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC