Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Hvor lean kan en justere motorn?
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=2&t=83
Side 1 av 2

Forfatter:  yallaair [ Lør Jun 16, 2007 4:20 pm ]
Innleggets emne:  Hvor lean kan en justere motorn?

Skaffer med en temp sensor for montering på sylindertoppen. Dermed blir tempen på motorn logget under hele turen. Laster etterpå dataene ned på en laptop. (logger turtall, spenning og syl.temp). Ser derfor hvor "lean" jeg kan sette nåla. Er det noen som vet hvor smertegrensen går på bil og helimotorer?

Ser de kjører på normalt 105-130 grader på O.S hyper 50 size, mens 180 grader førte til havari i et tilfelle.

Og bare for å nevne det, det er vel litt avhengi av fueltype...... :?:

(Når jeg skal kjøre fra Vector må forspranget ligge i teknikken :!: )

Forfatter:  FleskepupP [ Lør Jun 16, 2007 5:21 pm ]
Innleggets emne: 

Har du slik temp måler? evnt. kor kjøpt du han ? kva ligger prisen på ein slik?

Forfatter:  djupevik [ Lør Jun 16, 2007 6:02 pm ]
Innleggets emne: 

Med min Tempgun har jeg fått opp 206 Celsius på en kompis sin 21buggy motor. Min gatebil har jeg kjørt opp til 150-160 og kjørt på det en stund. Dette er på en stor parkeringsplass, så det blir lange strekker med mye tyning på topp.

Jeg har forstått det slik at det ideelle er på rundt 110-130 grader for de fleste fuelmotorer.

Forfatter:  FleskepupP [ Lør Jun 16, 2007 6:56 pm ]
Innleggets emne: 

eg og har ein tempgun, kor setter du laseren?

Forfatter:  djupevik [ Lør Jun 16, 2007 6:59 pm ]
Innleggets emne: 

Toppen av Glødepluggen.

Forfatter:  yallaair [ Lør Jun 16, 2007 8:52 pm ]
Innleggets emne: 

Dette systemet er med sensor montert rundt kjøleribbe mellom blokka og toppen. Dermed får en langt bedre nøyaktighet enn med IR-måling.

Jeg kjøper først ett komplett system som heter E-logger.

http://www.eagletreesystems.com/

Forfatter:  djupevik [ Lør Jun 16, 2007 9:01 pm ]
Innleggets emne: 

Ja man får nok mer nøyaktighet i sakene. Er jo ikke alltid man treffer riktig/samme punkt med IR. Dessuten er det jo under drift det er interessant med temp, ikke når du har stoppet den forran deg og fått av kaross. Men det gir i det minste en mer nøyaktig pekepinn på temperatur enn spytt metoden :)

Forfatter:  vector 250 [ Lør Jun 16, 2007 9:32 pm ]
Innleggets emne: 

Etter at jeg knallet tempmåleren min i asfalten så bitene haglet (den viste feil verdier) har jeg kun tunet motoren etter hvordan den oppfører seg og ikke ofret tempen en eneste tanke (det er visst slik de store gutta gjør det :wink: ) funker fett 8)

Forfatter:  yallaair [ Lør Jun 16, 2007 10:22 pm ]
Innleggets emne: 

Nå er det sånn Vector, at jeg kommer til å logge turtallet ca 10 ganger pr. sek. Det samme med tempen. Dermed kan jeg finne den deriverte av turtallet som = akselrasjonen. Dermed kan jeg tune motoren for maks aks. og eller maks fart. Toppfarten finner jeg ut fra gearingsforholdet og diameter på hjulene.

Tempen blir barefor å være sikker på at jeg ikke går "To lean". Vi da også få målbare data på de ulike typene fuel. Tipper jeg får ulik temp og aks med ulike typer fuel. Blir intressant å se forskjell på Synth olje vs Castor.

Igjen blir dette et priiiiima istrument der jeg kan måle airspeed på flyet, altitude, ampertrekk på motor etc. DERMED FÅR JEG HARDE FAKTA PÅ HVOR MYE FORTER OG HØYERE JEG KJØRER ENN VECTOR :!:

Forfatter:  Kurt-Inge [ Lør Jun 16, 2007 10:36 pm ]
Innleggets emne: 

høyres bra ut proffesor yallaair

Forfatter:  vector 250 [ Søn Jun 17, 2007 12:00 am ]
Innleggets emne: 

Den deriverte, hmmm... Det fikk meg til å gå tilbake en del år i tid, til mattetimene jeg ikke likte. Du får regne og kalkulere til krampa tar deg, bare pass på så ikke du får stein og støv fra bakdekkene mine i måleinstrumentene dine når du ligger bak bilen min :lol:

Forfatter:  yallaair [ Søn Jun 17, 2007 8:24 am ]
Innleggets emne: 

oooohhhh så redd jeg ble!!!! :mrgreen:

Men har du noen data på maks head temp? Jeg vet du har noen universites-vekttall i nettsurfing på RC-produkter :mrgreen: Eller kansje jeg ikke bør ta dei talla du gir for god fisk! ender vel bare med å lunke rundt på tomgang med en headtemp på 35 grader :oops:

Men det skal bli gøy å se forholdene mellom ampertrekk, turtall og static thust på EP-modellene. For å ikke snakke om å avlive / bekrefte myten om at propellen får mer belastning i "climbout" fra en manøver i forhold til "static". Det har vært mange diskusjoner "prop myth" RC-universe.com...... 8) Skal også logge litt på fuelflyene for å se turtallsøkning i stup og forskjellig manøvere. Dette naturligvis for å optimalisere propellvalg 8)

Forfatter:  vector 250 [ Søn Jun 17, 2007 10:40 am ]
Innleggets emne: 

dette kan bli interessant det. Tempen på glowmotorer skal optimalt ligge på alt fra 220-280 Fahrenheit. Det varierer fra motor til motor, men generellt er alt fra 200 og nedover for kalt og over 300 for varmt, så et sted midt i mellom pleier å være optimalt. Jeg hadde hyper 21 motoren min oppe i 375 Fahrenheit en gang uten at den tok skade av det, den går som en kule fremdeles, men det anbefales ikke likevel

Forfatter:  stressballen [ Søn Jun 17, 2007 12:09 pm ]
Innleggets emne: 

Jeg hadde motoren til LST2 oppi ca 230 grader engang (ca 2min etter at motoren var av, regner med at tempen var litt høyere ved stopp)
12 kubikkeren til EK-4 var engang oppe i godt over 200 grader. Regner iallefall med det siden o-ringene i motoren ble forkullet.....
Og når vi snakker om temp, hvor varm er en clutch-klokke når den gløder som smeltet metall? :D
Men ellers så er vel alt mellom 110 og 150 grader greit?

Forfatter:  Thomas [ Man Jun 18, 2007 12:35 am ]
Innleggets emne: 


Side 1 av 2 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/