Dato/klokkeslett: Lør Apr 20, 2024 5:24 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: T-rex 250 "overhaulin"
InnleggSkrevet: Fre Mai 08, 2009 10:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg prøver å bruke samme ord som de gjør i bilprogrammet med samme navn, det forklarer egentlig godt hva som skal skje her. Jeg har egentlig aldri fått min T-rex 250 til å virke skikkelig, og det skyldes mye at jeg var litt for rask i vendingen når jeg bygget det. Jeg har nå begynt å ribbe helikopteret, og har også kjøpt inn nye linker. Jeg var litt uforsiktig når jeg justerte linkene, og fikk litt slark i dem. I tillegg har jeg også bestilt noen oppgraderinger som skal ta seg av noen babyfeil som har vært på dette helikopteret. Jeg skal også endre utvekslingen, og satser på å ha det med på neste halltreff.

Helikopteret har bare blitt liggende i kofferten sin, og jeg ser flere og flere videoer av dette helikopteret som rett og slett er imponerende. I tillegg er det et par stykker her i Florø som flyr det kjempefint. Så da er det helt på trynet at mitt bare ligger og samler støv. Men det skal vi ha en endring på :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 250 "overhaulin"
InnleggSkrevet: Lør Mai 09, 2009 11:57 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Jeg har lurt litt på hva som har skjedd med dette etter alle trådene på de andre helikoptrene :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 250 "overhaulin"
InnleggSkrevet: Søn Mai 10, 2009 1:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Blir for mange heli og for lite tid til å bruke dem, men det skal endres på :D

Her er noen bilder av T-rex 250 nå

Vedlegg:
250.jpg
250.jpg [ 51.41 KiB | Vist 14394 ganger ]
Vedlegg:
250 1.jpg
250 1.jpg [ 61 KiB | Vist 14394 ganger ]
Vedlegg:
250 2.jpg
250 2.jpg [ 90.82 KiB | Vist 14394 ganger ]
Vedlegg:
250 3.jpg
250 3.jpg [ 90.08 KiB | Vist 14394 ganger ]
Vedlegg:
250 4.jpg
250 4.jpg [ 79.49 KiB | Vist 14394 ganger ]
Vedlegg:
250 5.jpg
250 5.jpg [ 56.69 KiB | Vist 14394 ganger ]
Vedlegg:
250 koffert.jpg
250 koffert.jpg [ 54.65 KiB | Vist 14393 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 250 "overhaulin"
InnleggSkrevet: Søn Mai 10, 2009 3:39 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har fått flydd helikopteret litt i stua idag (hovring), og kjenner at det er mye bedre å fly nå. Jeg byttet ut en linkarm på swash, og har lagt opp ledninger på nytt, og har i tillegg flytta litt på esc. Den har vel en millimeter klaring til motoren nå, men så lenge den ikke berører så går det fint. Det blir alltid små marginer på et så lite helikopter.

Jeg har også slipt ned alle skarpe kanter på karbonramma, iallefall på de viktige stedene. Jeg venter nå på noen metall-oppgraderinger til halen, men kommer ikke til å bytte delene helt enda. Haleservoen er såpass kraftig og rask at jeg ikke har merket de typiske haleproblemene som denne modellen har hatt mye av. Dette blir en modell som jeg har lyst til å herje litt med, så det blir nok brukt billige rotorblader i starten. Regner med at det kommer til å gå litt deler på denne modellen... :)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 250 "overhaulin"
InnleggSkrevet: Lør Mai 30, 2009 12:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Noe nytt å melde her, eller blir det kun tid til de større familiemedlemmene? :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 250 "overhaulin"
InnleggSkrevet: Lør Mai 30, 2009 8:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, det kan man si ja. Det har allerede vært kræsja og reparert igjen. Hadde et uhell med det i steindalen, og ødela hoveddrev, hovedaksel, flybar, og så forsvant motordrevet. Alt er fiksa nå, men justering av hovedbladene gjenstår. Skal ha det med til steindalen i morgen.

Brukte plastblader, og hadde alt for lite vandring i pitch på hovedrotor. Syntes helikopteret virket ustabilt med plastblader, så denne gangen skal det testes med karbonblader igjen. Og bedre justert pitch.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 250 "overhaulin"
InnleggSkrevet: Ons Jun 10, 2009 7:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har ikke fått testa dette helikopteret noe særlig etter overhalingen, og når jeg først fikk tid, så oppsto det velkjente haleproblemet til T-rex 250. Halen begynte å vugge helt uten grunn, og det har aldri skjedd dette helikopteret før. Eneste forskjellen er at det er montert karbonblader istedenfor plastblader på rotoren. Ikke godt å si hvorfor det skjedde.

Jeg prøvde nå å fly litt med det for å se om problemet varierte når jeg ligger i sving, men det gjorde det ikke. Jeg vil utelukke gain og gyro/haleservo, for jeg tror ikke det er der problemet ligger. Når jeg lar rotoren gå sakte rundt når helikopteret står i ro på bakken, så kan jeg se at tail pitch slider'n vugger. Dette er direkte sammenkoblet med vridninga på halebladene, så jeg vil anta at det er der feilen ligger. Jeg skal demontere halen og stramme/shimse opp litt, bare for å se hva som skjer.

Halereima har også blitt flisete på et sted, og den kommer jeg snart til å bytte for å være på den sikre siden. Har også bestilt meg reimhjul i metall både foran og bak. Reimhjul i plast kan skli på akslingen, og kan være et problempunkt som er vanskelig å oppdage.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 250 "overhaulin"
InnleggSkrevet: Ons Jun 10, 2009 11:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg var nettopp nede i butikken og jobba litt, og hadde da med meg T-rex 250 for en liten test også. Jeg har strammet opp tail pitch slider littegrann, og ville bare se om noe ble forandret. Jeg fikk ikke strammet den så mye som jeg ville, for jeg skadet dessverre slider'n litt, men syntes det var forbedringer. Jeg fikk ikke en så kraftig vugging på halen nå, men er fremdeles upresis. Jeg har bestilt meg pitch-arm i metall til halen, og ny slider, og skal prøve å montere denne med så lite slark som mulig. Jeg må nok jukse litt for å få det best mulig, for det virker som at det er forholdsvis mye slark der selv om alt er rett sammensatt. Det er samtidig meget viktig å ikke overdrive oppstrammingen slik at det blir sideveis press på kulelagerene.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 250 "overhaulin"
InnleggSkrevet: Søn Okt 11, 2009 10:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Sliter fremdeles litt med halen på dette helikopteret. Jeg har sittet på gulvet i stua en halvtime og trykket på fjernkontrollen, men jeg får ikke problemene helt bort. I et stille virker det som at gain er for lav, slik at halen henger litt etter. Når jeg gradvis klikker meg et halvt gainpunkt opp om gangen, så går det plutselig over til å bli jagetendenser. Jeg føler at halen har et område på rundt 1cm der det virker som at gyroen ikke klarer å holde halen i ro innenfor, og her "henger halen og slenger", selv om det i tillegg kan bli jagetendenser hvis jeg justerer gain opp for mye (er ikke sikkert jeg får frem poenget her, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det).

Jeg bruker en Hitec HG-5000 gyro med tilhørende Hitec digital HS-5083. Jeg skal nå snart bestille meg en Align GP750/DS420 gyrokombo, bare for å eliminere dette problemet. Jeg bruker også samme Hitec gyrokombo på T-rex 450, og der fungerer den fint, så jeg tror ikke det skal ha med den å gjøre, men en vet jo aldri. Begynner å gå tom for ideer (har prøvd og testet ganske mye), og får jeg det ikke til med gyrobytte, så bygger jeg hele helikopteret på nytt fra scratch. Men da under lupe :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 250 "overhaulin"
InnleggSkrevet: Søn Okt 11, 2009 11:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Prøvd å bytte gyrotape? vibrasjoner har ofte innvirking på gyro, noe du ser godt ved øking av gain.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 250 "overhaulin"
InnleggSkrevet: Søn Okt 11, 2009 11:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
Prøvd å bytte gyrotape? vibrasjoner har ofte innvirking på gyro, noe du ser godt ved øking av gain.


Jupp, har testa to typer. Futaba sin, og Align sin doble med metallplate imellom. Kanskje jeg skal teste den du snakker om fra biltema, men jeg vet ikke helt om det vil løse problemet. Dette er vel faktisk det minst vibrerende helikopteret jeg har, og jeg har ikke inntrykk av at det er et typisk gainproblem når jeg ser hvordan halen er.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 250 "overhaulin"
InnleggSkrevet: Man Okt 12, 2009 12:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Har du prøvd med 100% throttle? halelink og alt det der glir godt?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 250 "overhaulin"
InnleggSkrevet: Man Okt 12, 2009 12:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
Har du prøvd med 100% throttle? halelink og alt det der glir godt?


Hehe, jeg flyr stort sett bare på 100% :mrgreen:
Neida, bare tuller. Jeg bruker dette helikopteret på DX6i nå, og problemet er der på begge kurvene. Halelink glir fint (har testet uten servo)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 250 "overhaulin"
InnleggSkrevet: Man Okt 12, 2009 7:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg kom over en del på hobbyrommet som jeg trodde jeg hadde bytta tidligere, nemlig hubben til halerotoren. 5 minutter etter at jeg fant delen hadde jeg påbegynt demontering av den gamle hubben. Før jeg bytta så testa jeg først med å ta av hovedbladene, poppe av linken til haleservoen, spole opp rotoren og vri halerotoren manuelt med motoren igang. På dette helikopteret har jeg bare testa at linkene glir fritt når motoren ikke går, og nå testa jeg altså med turtall. Syntes den var litt hard å bevege, selv om alt glir helt strøkent når motoren er av. Jeg bytta så til ny hub, og testet igjen. Det ble faktisk en anelse bedre nå. Jeg tok helikopteret ut bak huset og tok en runde, og det var klar fremgang. Når jeg kom inn igjen oppdaget jeg også en løs skrue på festet til selve "slide-armen" eller hva jeg skal kalle det. Dette gjorde til at det ble litt mer slark enn det trenger å være, og allikevel var det altså fremgang. Jeg skal gå over skruene igjen, og teste på nytt i morgen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: T-rex 250 "overhaulin"
InnleggSkrevet: Ons Nov 11, 2009 4:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag fikk jeg flydd et batteri på MSH Protos og T-rex 500esp, pluss en tank på T-rex 600N bak huset med godt resultat (altså ingen kræsj :mrgreen: ). Jeg tok så frem T-rex 250 for å ta en liten runde, og fikk farten godt opp på den lille plassen jeg har tilgjengelig, og deiset rett i et tre bak huset. Jeg hadde selvfølgelig fullt turtall, og var litt sen på throttle hold. Jeg fikk omsider kutta gassen, og klatret en liten meter opp i treet for å nå tak i greina som helikopteret satt fast i. Jeg ristet godt, og helikopteret datt ned til slutt.

Til min store overraskelse var alt mistenkelig helt. Den ene bladholderen hadde vrengt seg over til motsatt side, og tilhørende link var litt knekt. Jeg vrengte bladholderen tilbake og trykte linken på plass, og til min forbauselse ser alt ut til å fungere igjen. Ganske utrolig med tanke på at det er karbonblader og fullt turtall som smeller i mange greiner på en kald dag. Hadde faktisk forventet en del mer ødeleggelse, og helikopteret falt faktisk noen meter også. T-rex 250 er et imponerende lite helikopter. Kan hende feathering shaft er ødelagt, det ser jeg når jeg tar en skikkelig sjekk.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC