Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 10:35 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: I believe I can fly!
InnleggSkrevet: Ons Mai 20, 2009 2:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe, jada. Det nermer seg sommeren igjen, og jeg følger opp tradisjonen med å prøve å få meg litt airtime :P
Denne gangen har jeg faktisk gått til innkjøp av en E-sky V4. Så da spørst det om jeg blir bitt av basillen eller ikke ;)
Er jeg heldig så kan det jo hende jeg får det i tide til hallen førstkommende søndag.

Jeg skal prøve å holde dere oppdatert med bilder fra både ups'n downs, wish me luck! :lol:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I believe I can fly!
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 9:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Ja da var det kanskje på tide med en liten update her.

Jeg hentet helikopteret i Posten Lørdag i forrige uke. Siden da har det blitt flyging av minst et par batteripakker for dagen. Jeg fikk også tatt meg en liten tur i hallen hvor det var god plass å boltre seg på. Jeg følte at jeg hadde utrolig lite kontroll i begynnelsen, men greide i det minste å holde helikopteret greit stabilt i ro forran meg.

Den siste uken har jeg forbrukt ca.20 hovedblader, knekt landingsunderstellet og herpet halen en god del. Men jeg begynner i alle fall å klare å fly helikopteret ganske greit. Jeg klarer nå å styre det dit jeg vil, og så lenge jeg ikke blir for dristig går det meget bra. Jeg kjenner jeg blir mer og mer gira på å få meg et skikkelig helikopter, men foreløbig er dette utfordrende og spennende nok :D


Skal se om jeg gidder å få lagt ut noen bilder etter hvert. Video er vel kanskje mest interessant :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I believe I can fly!
InnleggSkrevet: Fre Mai 29, 2009 9:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er bare å stå på, så får du heller oppgradere til 450-størrelse etterhvert som kravene dine øker :)

Video hadde vært tøft :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I believe I can fly!
InnleggSkrevet: Lør Mai 30, 2009 12:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Hehe. Ja det hadde vert rått med et skikkelig helikopter.

Jeg lurer litt på hvordan overgangen er jeg? Er det sånn at det er vanskeligere å fly et T-rex 450?
Hadde egentlig vert fett med et t-rex 250, så kunne jeg flydd på hybelen :P Men dette er vel kanskje enda verre å ha med å gjøre?

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I believe I can fly!
InnleggSkrevet: Lør Mai 30, 2009 8:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Hehe. Ja det hadde vert rått med et skikkelig helikopter.

Jeg lurer litt på hvordan overgangen er jeg? Er det sånn at det er vanskeligere å fly et T-rex 450?
Hadde egentlig vert fett med et t-rex 250, så kunne jeg flydd på hybelen :P Men dette er vel kanskje enda verre å ha med å gjøre?


450 er nok en større utfordring enn kontraroterende ja. Den størrelsen er ikke så tilgivende på stikkeutslagene. Vil anbefale deg 450-størrelse som et eventuelt heli nr.2. Det finnes jo noen størrelser innimellom også, men en 450-størrelse kan vokse sammen med deg. Er nok delte meninger om T-rex 250, men personlig synes jeg det er et artig helikopter å eie, men ikke som et nybegynnerhelikopter. Alt er kjempeirriterende smått, og det tåler jo heller ikke noe særlig vind. Eksempelvis så har jeg flydd T-rex 450 i ganske sterk vind, og det er mye greiere å skru på.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I believe I can fly!
InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 3:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Ja det kan virke som det er mer fornuftig å få seg et helikopter med litt størrelse på i alle fall.
Men jeg er litt ute etter hvordan jeg vil oppleve overgangen fra et kontraroterende til et vanlig. For kontrollene er jo de samme. Vegard påpekte at en trex 450 ikke har stabilisator, så derfor vil ikke det rette seg opp igjen på samme måte som et kontraroterende. Det er vel det som blir det største utfordringen ved en overgang?

Slenger ut noen bilder jeg. Mest fra skader :P Disse ble vel tatt i begynnelsen av uka, så det er betydelig dårligere stand på nå :lol: Videoklippene jeg har var bare mørke og dårlige, så jeg slenger ikke ut noe helt enda.


Vedlegg:
DSC08812 (Medium).JPG
DSC08812 (Medium).JPG [ 62.06 KiB | Vist 13247 ganger ]
DSC08813 (Medium).JPG
DSC08813 (Medium).JPG [ 60.52 KiB | Vist 13247 ganger ]
DSC08816 (Medium).JPG
DSC08816 (Medium).JPG [ 55.96 KiB | Vist 13248 ganger ]
DSC08817 (Medium).JPG
DSC08817 (Medium).JPG [ 55.19 KiB | Vist 13249 ganger ]
DSC08819 (Medium).JPG
DSC08819 (Medium).JPG [ 42.07 KiB | Vist 13249 ganger ]
DSC08825 (Medium).JPG
DSC08825 (Medium).JPG [ 72.43 KiB | Vist 13249 ganger ]
DSC08826 (Medium).JPG
DSC08826 (Medium).JPG [ 69.73 KiB | Vist 13249 ganger ]

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I believe I can fly!
InnleggSkrevet: Søn Mai 31, 2009 9:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, jeg lo så jeg holdt på å dette av stolen når jeg såg bildet der den henger i noe persiennetråder :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I believe I can fly!
InnleggSkrevet: Lør Okt 10, 2009 11:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Yesyes. Statusrapport!

Forrige uke hadde jeg noen dager der jeg var litt syk og holdt meg hjemme, så da kom jeg plutselig på at jeg skulle ta å fly litt helikopter igjen. Det ble litt bråstopp med flyginga etter jeg var ferdig med eksamenene mine før sommeren. Det siste jeg gjorde før jeg la det fra meg var å skifte ene drevet og rotorakslingen, og etter det var heliet litt rart. Det gikk mer bakover og til siden enn jeg kunne korigere med vanlig trim, så jeg måtte fly litt med stikka på skrå :P

Så, jeg flydde vel 3-4 batteripakker før det sa takk for seg. Plutselig mistet jeg motorkraft, og heliet snurret mye ene veien. Jeg har konkludert for meg selv med at det må vere ene motoren som er "svidd", og nye motorer er på veg. Men er det noen andre som har hatt samme problemet med deres kontraroterende? Håper det ikke er noe gale med regulatoren, og hva annet det kan vere vet jeg ikke. Jeg har forøvrig fått rettet litt på plasseringen av rotorhodet så nå tror jeg det skal fly beint i det minste. Trodde jeg hadde truffet hullene i akslingen første gangen jeg skrudde det sammen, men den gang ei... :oops:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I believe I can fly!
InnleggSkrevet: Søn Okt 11, 2009 12:00 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Du kan jo kryss-sjekke med motorene for å finne ut om en høres annerledes ut enn den andre. En annen ting du kan sjekke er om swash-plata har delt seg litt. Det skjer på disse helikopterene. Noen ganger går det an å trykke den sammen igjen, men det er uansett et tegn på at den har begynt å bli dårlig. Hvis du er i florø med helikopteret engang, så kan du jo stikke innom sjappa, så kan jeg testfly/justere det litt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I believe I can fly!
InnleggSkrevet: Søn Okt 11, 2009 12:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Nå som du håndterer dette heliet bra kan du bevege deg opp i størrelse :P


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I believe I can fly!
InnleggSkrevet: Søn Okt 11, 2009 12:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
stressballen skrev:
Du kan jo kryss-sjekke med motorene for å finne ut om en høres annerledes ut enn den andre. En annen ting du kan sjekke er om swash-plata har delt seg litt. Det skjer på disse helikopterene. Noen ganger går det an å trykke den sammen igjen, men det er uansett et tegn på at den har begynt å bli dårlig. Hvis du er i florø med helikopteret engang, så kan du jo stikke innom sjappa, så kan jeg testfly/justere det litt.


Takker for tips :) Jeg har ikke testet så veldig mye, men jeg har ikke merket noe spesielt forskjell på motorlyden. Men det virker litt som når jeg gir full gass så når det ikke fullt turtall og det virker som det kutter litt, siden den får en liten drop i turtallet som er hørbar. Nye motorer var i alle fall ikke så dyrt, så det var letteste tingen å skifte først. Swash-plata har jeg ikke sjekket grundig, så det skal jeg gjøre, men jeg tror nok det var skruene jeg har skrudd i akslingen som ikke traff noen hull der. Så jeg satser på at det går i orden.

Forøvrig har jeg hatt litt problemer med at halen driver til enten ene eller andre siden. Er ikke noe problem, men er det lett å bli kvitt, eller er det så bra som det blir med denne typen heli? Har ikke begynt å forske på å skru på gyroen, holder meg unna den sålenge det funker greit sånn at jeg ikke skrur meg bort i natta med en gang :P


Vegard: Jada, tolmodig nå :mrgreen:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I believe I can fly!
InnleggSkrevet: Søn Okt 11, 2009 1:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Gyroen er nok stort sett slik på disse helikopterene, den er ikke avansert nok til å gjøre mer. Halen driver littegrann, det er veldig vanlig. Personlig synes jeg at det er en fordel, for da blir jeg tvinget til å korrigere halen umiddelbart, noe du fort får betalt for. Hvis den driver mye, så kan det justeres på elektronikk-enheten i fronten på helikopteret. Lag deg to hull med en body reamer som gjør at du kan skru lett på de to stilleskruene. Den som heter "proportional" justerer hvilken vei halen driver (der kan du være heldig og treffe slik at den står helt i ro, men det kan endre seg neste gang du plugger i batteriet), og den andre heter "gain", det er rett og slett hvor mye gyroen skal hjelpe til. Hvis halen står og rister, så er det som regel for mye gain. Har pleid å funke best på omtrent 70% gain. Når du justerer på elektronikk-enheten, så må du huske å plugge ut batteriet for hver gang du justerer. (fly, land, plugg ut batteri, juster, plugg i batteri, testfly, land, plugg ut batteri, osv...)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I believe I can fly!
InnleggSkrevet: Søn Okt 11, 2009 1:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Droppen du snakker om, det er ikke bare en vanlig glitch da? Da høres det kanskje ut som en dropp i turtall, og helikopteret faller noen få cm. En annen ting du kan sjekke er om det nederste tannhjulet (står på innerakselen) slurer på akselen, det skjer ganske ofte. Det er to flate spor på nederste del av innerakselen som skruene til tannhjulet som ligger nederst skal treffe. Hvis det ikke sitter skikkelig, så slurer det litt der, og motorturtallet kan også høres ut som at det jobber litt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I believe I can fly!
InnleggSkrevet: Søn Okt 11, 2009 2:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Nei drevet skal stå godt på akslingen, det har jeg sjekket. Faktisk kan det minne litt om en glitch når du sier det, men det er ikke power nok i helikopteret til å fly sånn som det er nå, så jeg ville anta at det ikke hadde noe med signalene å gjøre. Skal ta å forske litt på det :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: I believe I can fly!
InnleggSkrevet: Ons Okt 21, 2009 4:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Da var nye motorer på plass og helikopteret er fresht igjen ;) Var noen stygge klikkelyder når jeg snurret på akslingen til den ene motoren :P Det går til og med beint nå etter jeg rettet på swashplaten i forhold til akslingen.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC