Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 7:51 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens MSH protos
InnleggSkrevet: Ons Okt 28, 2009 10:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag fikk jeg bygget ferdig godsaken (justering og test gjenstår), men måtte jukse litt underveis. Det manglet et par kulelager og en bolt. Det skulle være dobbelt opp i en pose, men det var dessverre bare et enkelt sett. Jeg hadde ikke de rette kulelagerene selv, men jeg fant et par lager som var litt mindre i høyden, så jeg brukte dem og et par shims. De skulle stå i bladholderene til halerotoren, og det ser ut til at løsningen fungerte. Jeg bestiller selvfølgelig nye lager og monterer det inn på et senere tidspunkt, men fuglen skal i lufta så fort jeg får tid, og da holder det fint med nødløsninger :D

Jeg er ikke helt sikker på hvor godt jeg likte løsningen for å feste batteriene. Dette helikopteret bruker store o-ringer som strekkes over batteriet, men jeg tror nok at jeg havner på en borrelås, iallefall som en tilleggsløsning. Må teste litt i praksis før jeg bestemmer meg. Jeg har også fått en godt inntrykk av reimstramminga, den er veldig enkel. En ting å huske på her er at denne reima må strammes på 2 plasser. Bak hovedreimhjulet (main gear) ved halebommen, og foran hovedreimhjulet ved motoren. Om reima er slakk på den ene plassen så kan den være stram på den andre.

Her er noen bilder:


Vedlegg:
13.jpg
13.jpg [ 66.85 KiB | Vist 9024 ganger ]
12.jpg
12.jpg [ 73.58 KiB | Vist 9024 ganger ]
11.jpg
11.jpg [ 75.82 KiB | Vist 9024 ganger ]
10.jpg
10.jpg [ 71.09 KiB | Vist 9023 ganger ]
8.jpg
8.jpg [ 66.15 KiB | Vist 9024 ganger ]
7.jpg
7.jpg [ 54.33 KiB | Vist 9024 ganger ]
5.jpg
5.jpg [ 59.25 KiB | Vist 9024 ganger ]
4.jpg
4.jpg [ 83.17 KiB | Vist 9024 ganger ]
3.jpg
3.jpg [ 52.24 KiB | Vist 9024 ganger ]
2.jpg
2.jpg [ 75.29 KiB | Vist 9024 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens MSH protos
InnleggSkrevet: Ons Okt 28, 2009 10:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg er forøvrig litt på avveie med tanke på totalvekt. Helikopteret veier over ca 1680 gram med batteri, og jeg har veldig lyst til å komme meg under 1600 gram. Tror nok det skyldes haleservoen og batteriet.

Et bilde til:

Vedlegg:
14.jpg
14.jpg [ 98.85 KiB | Vist 9021 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens MSH protos
InnleggSkrevet: Tor Okt 29, 2009 12:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har sett litt rundt nå, og jeg skal nok kunne spare inn 50-60 gram på å bruke andre batteri, men det blir nok ikke med det første. Så jeg må rett og slett bite i det sure eplet og slå meg foreløpig til ro med vekta slik som den er idag. Tror nok uansett at denne vil flytte på seg. Med et godt batteri snakker vi om headspeed på oppmot 3000 rpm :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens MSH protos
InnleggSkrevet: Fre Okt 30, 2009 1:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg veide Protosen i butikken idag, og den havnet på 1655 gram. T-rex 500 havnet på 1866 gram, altså 211 gram mer. Går ut fra at Protosen vil virke en del sprekere i lufta. Kan også konstatere at det er mulighet for syk pitchvandring på dette helikopteret. Har vel 50% utslag på kontrollen nå, og tipper jeg ligger på +/- 13 grader.

Jeg tok også jomfruløftet i butikken idag, og det funket bra. Nå har jeg lineær kurve på alt, men det var ingen problem å hovre. Grei tracking, men jeg må teste det på en større plass for å se om det er noe trimming nødvendig. Syntes den virket fin i lufta, så jeg er foreløpig fornøyd.

Det skjedde en liten sak når jeg hovret, og det var at halen rykket skikkelig til. Jeg skvatt noe jævlig innvendig når det skjedde, for rykket var ganske brutalt i styrke. Halen flyttet seg vel 10-15cm, men det var selve hurtigheten som skremte meg. Det skjedde så fort at jeg ikke fikk reagert før det var over. Jeg satt helikopteret ned igjen og samlet tankene. Jeg koblet alt til litt senere og prøvde på nytt, og fikk et lignende rykk igjen. Men nå er det ingen overraskelse lenger, og jeg var forberedt på at det kunne skje. Ellers virket alt flott.

Jeg skal nå montere på en liten ledning som jordes i halebommen og ramma/motorfestet, i tilfelle dette er statisk støy. Driften på dette helikopteret går via en eneste stor reim, så det kan jo tenkes. En annen ting er at det er teppe i butikken.

Tester det sikkert litt mer på lørdag etter jobb (før jeg skal på fylla), og da får jeg se hvor sprekt det er :twisted:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens MSH protos
InnleggSkrevet: Tir Nov 03, 2009 5:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter å ha hatt noen vellykkede løft i butikken, og etter å ha gjort en liten modd for å minske statisk elektrisitet (fikk noen solide slag med halen) så var tiden inne for å teste det litt mer. Jeg ladet opp batteriet, justerte full peis på throttelkurven, og fyrte det opp i 5 minutter utenfor huset her hjemme etter jobb. Det første som slår meg er hvordan den øker turtallet i idle-up, det skjedde veldig kontrollert og sakte. Ingen overraskelser der.

Når dette er sagt så kan jeg si at dette er den absolutt råeste reaksjonen jeg har sett i et helikopter noensinne. Det er så hurtig at bladene ikke får skikkelig tak i lufta, og enda så har ikke jeg gitt fullt utslag på pitch. Det er nesten som at jeg føler at jeg har tatt meg vann over hodet, for det tar nok en stund før jeg får utnytta noe av det som bor i dette helikopteret. T-rex 500 er ikke i nærheten av å ha denne responsen (med samme batteri), og jeg må rett og slett skaffe meg et råere batteri til dette helikopteret for å se hva det kan klare. At reima holder skjønner jeg ikke....

For folk som vurderer å kjøpe seg dette helikopteret vil jeg bare si følgende: Med mindre du har tenkt å bedrive hard 3D, så trenger en ikke dette helikopteret. Det er ikke laget for å fly pent, dette er laget for å flytte på seg. Jeg endrer kanskje mening etterhvert som jeg får justert expo og lignende, men førsteinntrykket er at dette er rett og slett helt sykt... :shock:

Skal få madammen til å filme noe en dag.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens MSH protos
InnleggSkrevet: Tir Nov 10, 2009 9:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå byttet om på bladene mellom T-rex 500 og MSH protos, slik at Protosen får blader av høyere kvalitet. Det var med skikkelige karbonblader i settet sammen med Protosen, men de var så flotte at jeg ikke vil "ofre" dem helt enda. Så jeg kjøpte et sett med billige karbonblader til å teste med, men når det er sagt så er det nok en grunn til at de er billige.

Billige karbonblader fungerer helt greit til sportsflyvning og enkel 3D, men når kravene øker så duger de faktisk ikke. Jeg ser eksempelvis at billige karbonblader ikke har så god finish/presisjon at det gjør noe, men det er slikt som en godtar når en kjøper rimelige blader. Skal en ha bedre finish og presisjon, så må en opp i pris, enkelt og greit. Jeg er rimelig overbevist at jeg får et annet resultat av Protosen med bedre blader, og det skal bli spennende å se.

Litt skummelt å bli sugd inn i prisjag på enkelte deler, noen ganger må en bare velge kvalitet for at ting skal fungere, og med tanke på at headspeed på Protosen ligger opp mot 3000rpm, så burde jeg nok ha valgt gode blader helt fra starten av.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens MSH protos
InnleggSkrevet: Ons Nov 11, 2009 4:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg testet en batteripakke på Protosen bak huset idag for å se om det er noe særlig forskjell på billige karbonblader og mer kostbare blader, og svaret er at det er ganske stor forskjell. Bladene hørtes annerledes ut, og tok mye mer tak i lufta denne gangen. Følte at hele helikopteret ble mer presist også. Tracking var bra på begge typer blader, så forskjellene ligger nok kun i bladene. T-rex 500'n fungerte bedre med billigbladene enn MSH Protosen, men kvaliteten på bladene har nok mye å si ja....

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens MSH protos
InnleggSkrevet: Ons Nov 18, 2009 6:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg skal nå justere ned pitchen litt, da det virker som at helikopteret ikke liker for mye pitch. Reima raper over reimhjulet på halen når det blir for heftig, forståelig nok :mrgreen:

Jeg tenkte jeg skulle teste med 11/11, mener å huske at jeg har 13/13 på nå. Forøvrig så er pitchvandringen helt syk på dette helikopteret, jeg måtte justere ned en god del for å få 13/13 :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens MSH protos
InnleggSkrevet: Ons Nov 18, 2009 8:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå gjenstår det bare å få testet med det nye oppsettet, blir spennende å se hvordan det vil gjøre utslag. Nå ligger pitch på omtrent 11/11, kanskje en anelse over, men jeg begynner iallefall her. Det viste seg at jeg hadde litt skjev fordeling på positiv og negativ pitch, så det ble litt justering der også. Nå er det iallefall likt begge veier, og vesentlig mindre utslag. Tidligere utslag på kontrollen låg på 50%, og nå er jeg nede i 37%, så det er ikke noe å si på vandringen nei :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens MSH protos
InnleggSkrevet: Søn Mai 02, 2010 5:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Plukker opp igjen tråden her littegrann. Kan begynne med å si at det nye oppsettet jeg snakket om fungerte bra :D

Idag testet jeg å løfte helikopteret med et DV-kamera montert i et lite kameraunderstell. Kameraet veier 630gram, og stativet veier rundt 180 gram hvis jeg ikke husker helt feil. Det tilsvarer en ekstravekt på over 800 gram, og det er igjen faktisk halve vekta av helikopteret. Tenkte ikke så nøye på det da siden ikke visst hva dette veide, men jeg synes det er litt imponerende nå i ettertid.

Jeg testet både i normalkurve og i idleup, og resultatet ble faktisk veldig brukbart. Med fullt turtall på rotoren ble det mest stabilt. Jeg merket selvfølgelig den ekstra tyngden på helikopteret, og dette kameraet blir nok heller brukt på et 50-size istedenfor. Men jeg skal teste med et lite og lett HD-kamera, da blir nok vekten mer fornuftig.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC