Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 11:06 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 57 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Fre Apr 09, 2010 11:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Hvis det hadde vert dårlige kontakt ville cyclic-servoene oppført seg helt banas. Har du mulighet kan du legge krympestrømpe over kontaktene så de fester seg sammen.

Du har jo flydd "helt" fint tidligere har du fortalt, men så skjedde dette etter du hadde stilt på gain. Jeg såg at halen gikk opp og ned sånn som forrige gang. Du burde nok landet og stilt mer eller lett etter en feil. Når det er sagt så har jeg sett en i Florøhallen med et t-rex 500 som hadde lik haleoppførsel, med flybar.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Lør Apr 10, 2010 12:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Wulong skrev:
Hvis det hadde vert dårlige kontakt ville cyclic-servoene oppført seg helt banas. Har du mulighet kan du legge krympestrømpe over kontaktene så de fester seg sammen.

Du har jo flydd "helt" fint tidligere har du fortalt, men så skjedde dette etter du hadde stilt på gain. Jeg såg at halen gikk opp og ned sånn som forrige gang. Du burde nok landet og stilt mer eller lett etter en feil. Når det er sagt så har jeg sett en i Florøhallen med et t-rex 500 som hadde lik haleoppførsel, med flybar.


Veldig enig i dette, jeg tror også at mer hadde skjedd hvis det var dårlig kontakt. En må liksom se litt logisk på alle "løsninger" på et problem, for ofte henger ikke forklaringene sammen med symptomene. Når det gjelder T-rex 500 med vuggebevegelse, så er lav headspeed en typisk grunn til at halen vugger. Jeg hadde det fenomenet på T-rex 500 engang, og det forsvant når jeg økte headspeed littegrann.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Lør Apr 10, 2010 12:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Vi snakker om vertikal vugging, bare for retthetensskyld.

Første gang jeg såg det virket det nesten som elevator gikk opp og ned og halen fulgte etter. Turtall hadde han nok av, noe som også sier seg når han knakk bladet tvert og ødela holderen.

Hvis det er tvil om 3G systemet kan heliet bygges opp med flybar og sjekke at alt virker perfekt før montering av FBL.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Lør Apr 10, 2010 1:15 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jupp, vertikal vugging jeg snakker om også, er vel det som er vugging tror jeg :mrgreen:
Siden du nevnte det om modellen med flybar, så ville jeg bare si at den vuggingen iallefall er typisk på lav headspeed. Jeg har også sett det på T-rex 450 og Blade 400. Tror ikke den 500'n du har sett i hallen kan sammenlignes i det hele tatt, hvis det er Lammethun sin så er jeg sikker på at han kjører med for lav headspeed.

På min egen T-rex 500 hadde jeg ikke vugging før FBL, og etter fikk jeg vugging, men etter litt justering frem og tilbake så ble dette bra. Jeg er enda ikke helt i mål, men tror nok det skal gå bra. Jeg tror at sensoren blir naturlig mer følsom siden den holder styr på flere akser, og etter min mening så betyr det at ALT må gjøres mye bedre på helikopteret. Med det mener jeg at alt må være i balanse, og vibrasjonspunkter må holdes under kontroll. Mon tro hvor mange som balanserer bladene sine skikkelig? Jeg er iallefall ikke flink nok til å gjøre dette :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Lør Apr 10, 2010 8:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Jeg hadde det fenomenet på T-rex 500 engang, og det forsvant når jeg økte headspeed littegrann.


Jeg har sett dette flere ganger på flere av mine heli som jeg har hatt tidligere. Det kan oppstå etter at en har skifta blad eller paddlere. Hos meg har det ikke vært er fordel å øke headspeed, snarere tvert imot. Det jeg har konkludert med er at det har vært en liten mekanisk treghet i hodet eller noe som har vært for stivt eller slarkete, som f.eks demperene.

En gang jeg skiftet ut demperene i AS50 til noe som var ekstremt stivt (alu-collett :lol: fra KS), så ble helin svært ustabil i pitchaksen så lenge jeg brukte TT grønne paddlere. Menn fy f. så fort den rollet hehehe :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Lør Apr 10, 2010 10:53 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Det var en plass i statene, faktisk Toledo. Der kunne folk komme med 3G systemet sitt, og så få det oppgradert. Så oppgraderinga er komt. Nå er det bare å vente på at resten av verden får muligheten.

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Lør Apr 10, 2010 11:25 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
"Giggen" på elefun sier:

Softwarekabelen er under produksjon nå, men vil nok ikke ankomme oss før nærmere sommeren. Den ligger enda ikke slik at vi kan bestille den fra align.

500'en min oppførte seg forresten helt fint på halen med flybar.

Når eg nå skal sette heliet sammen igjen, ikke det at det er så mye å sette sammen, men halebommen skal skiftast, så skal eg passe på at alt er som det skal etter min kompetanse. Eg syns jo også at swashplata var en smule treig, og det gjer jo igjen at cyclic servoane ikke går helt smooth. Så er jo det også ett problem med geometrien på 500 på halen. Dette har finless gått i sømmene på. Bare å gå inn å se videoane av det han har lagt ut. Men trur ikke det problemet har noe med vugginga å gjere.

Håper eg finner ut av dette til slutt! :)

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Lør Apr 10, 2010 2:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tagbart skrev:
Det var en plass i statene, faktisk Toledo. Der kunne folk komme med 3G systemet sitt, og så få det oppgradert. Så oppgraderinga er komt. Nå er det bare å vente på at resten av verden får muligheten.


Såvidt jeg vet så kom oppgraderinga på grunn av at noen ønsket flere justeringsmuligheter, og ikke for at det enkle systemet som er idag ikke var bra nok. Slik er det hos alle mennesker, mye vil ha mer :mrgreen:

Tror nok at du finner ut av det tilslutt på ditt helikopter iallefall :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Lør Jun 05, 2010 11:04 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Da har eg endeleg begjynt på 500 og har bare hodet og feathering shaft igjen. Denne gangen kommer eg til å stille ned gain til rundt kl 10 - 11. Så prøve meg fram derfra. Men må si eg er dritspent med tanke på at halen skal sleppe. Det er jo helt sykt det som skjedde sist. Eg trur folk får halde seg langt unna eller eg holde meg langt unna folk når eg skal teste 500. Eg kommer til å lime fast kontaktane på undersiden med limpistol. Har lest det flere ganger på forum. Håper det hjelper.

Stressen? Vet du noe mer ang den interfacen og oppdatering til 3G? Og ka erfaringer har du med systemet? Lenge siden eg har hørt noe fra den kanten.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Lør Jun 05, 2010 3:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Mange, mange har hatt problemer med 3G systemet og det er kommet en oppdaterings USB-ting.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Søn Jun 06, 2010 12:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tagbart skrev:
Stressen? Vet du noe mer ang den interfacen og oppdatering til 3G? Og ka erfaringer har du med systemet? Lenge siden eg har hørt noe fra den kanten.


Jeg har ikke hørt noe mer, men skal etterlyse littegrann. Hittil har jeg ingen negative erfaringer med systemet, men jeg har heller ikke fått flydd så mye som jeg kunne tenkt meg. Har ikke fått justert meg ferdig selv, men har foreløpig ingenting å utsette verken på 500'n eller 600'n

Må begynne fra scratch siden jeg flytter alle modellene over til JR PC9X2


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: G3 flybarlessystem for Align T-Rex 500
InnleggSkrevet: Ons Jun 09, 2010 1:29 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Her er litt verdigfull info.

The 3G connectors are really a pain in the butt. They are hard to remove and can be easily damaged. The first heli was no problem but the second had an intermittent connector after the upgrade. I was very careful and only pulled on the body of the connectors each time but one pin pushed out when I reconnected the controller. The ground socket was loose and was not making good contact which caused the 3G system to reset.

I saw the results of this wile at the Vegas fun fly this year when a guy with a new 700 smacked it in into the runway when the 3G reset.

The weak link is the female connector retainer it is very small and any mis-alignment will push out the socket. I modified all my connectors as insurance. I pulled back the rubber boots and glued each wire into the connector. Problems solved.

Anyone flying the 3G should do this since the connectors are so weak.

Go Fly
06-05-2010 05:08 AM
PROFILE PM EMAIL POSTS BUDDY IGNORE GALLERY


Sterling500
Heliman
Location: San Jose, CA 95132

My Posts This: Topic Forum Ok, the result from he first morning of flying with the V2.1 firmware are in:

TREX 700: All I can say is WOW, the upgrade did wonders from taking a major disappointing 3G unit into the real world. The heli flys great. Bounce is 100% fixed, wonder during pirouetting is 100% fixed. Its just fantastic!!!!! The upgrade is a 100% must have.

TREX 600: Before the upgrade it flew great but tended to wonder around during piros, after the upgrade it is much better but not as much as a mind blowing change as the 700. The forward flight pirouetting is just amazing now. Worth upgrading to.

Oh forgot to mention I flew the receiver packs down to where the tail normally kicks and never had it happen with the V2.1. Looks like this is solved as well.

Great Job Align.

Now fix the $*&^$*$&* connectors which totally suck. I expect to see rants about the 3Gs resetting during flight and causing major crashes since so many people will upgrade and the connectors are total junk.

No skal eg på kjøkkenet å åpne pakken med den båten eg har kjøpt meg. Spennande!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 57 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC