Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 2:10 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 101 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens Henseleit Rigid
InnleggSkrevet: Lør Nov 03, 2012 12:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er jeg omsider kommet meg dit at jeg prøver første tur med TDR i helga. Jeg kjøpte noen alternative haleblader på 105mm da jeg ikke kunne finne igjen de jeg skal ha på helikopteret som er 110mm. Men de dukker nok opp ved en senere anledning, og dette er ikke så viktig for øyeblikket. Rasmus fikk sendt meg et par fete batteripakker, så da var den biten i boks også. Men så innser jeg at jeg kun hadde 1 stk EC5 plugg igjen i lagerbeholdning. Dette hadde gått meg hus forbi dessverre, men heldigvis fikk jeg hjelp fra en kompis som hadde en liggende. Batteripakkene er koblet som 2 stk 6S lipopakker, og må derfor seriekobles til fartsregulator. Samme karen som kom med en EC5 plugg hadde også en ladekabel, så da holder det akkurat til at jeg får laget meg en serialkabel, og ladet opp batteriene. Imorgen kveld skal jeg ha en siste titt på at alt er som det skal, og krysser fingrene for jomfruløftet :D

Bilder og kanskje film kommer, iallefall hvis testen er vellykket :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Henseleit Rigid
InnleggSkrevet: Lør Nov 03, 2012 12:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Bilder og kanskje film kommer, iallefall hvis testen er vellykket :mrgreen:


Si heller, spesielt hvis turen blir misslykket!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Henseleit Rigid
InnleggSkrevet: Lør Nov 03, 2012 12:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, nettopp derfor jeg spesifiserte. Blir ikke så mye dokumentasjon om det går til helvete :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Henseleit Rigid
InnleggSkrevet: Lør Nov 03, 2012 8:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg starta opp jævelskapet i stua ikveld, og hva kan man si? Skremmende er iallefall et passende ord. Hylende og små børsteløse motorer kan ikke sammenlignes litt engang. Her var det selve kreftene som var skremmende. Hadde selvfølgelig tatt av hovedbladene, men selv om kun halerotoren var aktiv, så flagra gardinene på andre enden av stua med throttle såvidt på. Er faen meg power i dette greiene....

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Henseleit Rigid
InnleggSkrevet: Søn Nov 04, 2012 5:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er jomfruturen overstått, eller kanskje rettere sagt jomfruløftet. På første batteriet testa jeg bare liftoff, og at kontrollene fungerte som de skulle. På neste batteripakke knottet jeg litt throttlekurver, og la inn idleup 1 og 2 for å teste det også. Ingen expo, kun lineære kurver ellers. Helikopteret løftet seg fint av, tracking så ok ut, halen var bra, fin lyd av drivverk med ingen mistenkeligheter. Men følsomhet og gain er det et lite stykke igjen på. På batteripakke nr 2 så eskalerte det med oscillering, og her mistenker jeg mest trege linker som årsak. Jeg tror faktisk jeg kommer til å ta et lite rasp i linkene for å få dem til å gå lettere.

Nå vet jeg at fuglen flyr, og kan konsentrere meg om detaljene. Litt uggent er det med ny radio, dette er første helikopteret jeg løfter av bakken med den nye 11X zero. Har kun flydd noen få batteripakker på en quad med 11X tidligere, så radioen er ukjent for meg enda. Tenker det blir en del knotting av expo og lignende.

Men veldig fornøyd med at helikopteret endelig har vært i lufta :D

Kan også legge til at nervene jeg hadde før jomfruturen kan defineres mer som redsel. Jeg var ikke nervøs for å kræsje, men rett og slett redd for kreftene som bor i et slikt helikopter. 90-size elektro vil jeg nok alltid være litt redd for, men det er nok ikke så dumt, da overlever man kanskje om noe går galt. Et 90-size fuelheli blir noe helt annet, der har jeg ingen redsel eller nerver, for jeg vet mer hva jeg har med å gjøre. Kanskje på grunn av at en får flere tilbakemeldinger fra helikopteret, jeg vet ikke. Skummelt med så mye krefter iallefall, og jeg har en følelse av at jeg kommer til å bruke dette mer til vanlig flyving istedenfor å forsøke meg på noen sprell med det. Speed runs er jo tøft det også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Henseleit Rigid
InnleggSkrevet: Søn Nov 04, 2012 8:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg veide nettopp helikopteret, og med batteri og serialkabel så endte vekta på 4852 gram. Er nok ikke så mye å knipe inn på denne vekta dessverre. Kommer til å lage en serialkabel med kortere ledninger, men ellers er det ikke så mye jeg vil gjøre. Nå må jeg fokusere litt på fartsregulator og sette denne opp skikkelig. Er ikke 100% komfortabel med alle justeringer som er gjort enda.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Henseleit Rigid
InnleggSkrevet: Man Nov 05, 2012 12:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har ikveld fått tatt de justeringene jeg ville, og kan nå faktisk si at mye av redselen for helikopteret er borte. Jeg har gått over hele helikopteret, og shimset litt også, så nå føler jeg at ting er på stell. Det er nok forøvrig en sunn redsel å ha, så jeg vil beholde litt av den :mrgreen:

Jeg vil også anta at siden det har tatt så lang tid fra start til slutt i byggeprosessen, så er mye glemt, og derfor er det kanskje naturlig å ha litt usikkerhet når helikopteret skal i lufta. Har man husket alt? Heldigvis gikk alt bra i dag.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Henseleit Rigid
InnleggSkrevet: Tir Nov 06, 2012 2:20 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg oppdaget en kjempetabbe jeg har gjort på helikopteret. Hovedbladene jeg har flydd med har 5mm bolthull, og TDR har 4mm bolter. Jeg flytta dem bare rett over fra 700'n, og har ikke lagt merke til at det var forskjellig hullstørrelse. Sikkert ingen krise ved hovring på et par batteripakker, men absolutt ikke bra. Tyngdekraften har selvfølgelig sørget for at bladene kom seg ut i posisjonen sin slik at det ikke skjedde noe galt, men uffameg for en tabbe... :roll:

Adapter er iallefall montert nå, så får vi se om det kanskje har vært en medvirkende årsak til den litt rare følelsen jeg hadde ved sist test. Learn by doing... :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Stressballens Henseleit Rigid
InnleggSkrevet: Tir Nov 06, 2012 6:31 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 21
Bosted: Breim
stressballen skrev:
90-size elektro vil jeg nok alltid være litt redd for, men det er nok ikke så dumt, da overlever man kanskje om noe går galt. Et 90-size fuelheli blir noe helt annet, der har jeg ingen redsel eller nerver, for jeg vet mer hva jeg har med å gjøre. Kanskje på grunn av at en får flere tilbakemeldinger fra helikopteret, jeg vet ikke. Skummelt med så mye krefter iallefall, og jeg har en følelse av at jeg kommer til å bruke dette mer til vanlig flyving istedenfor å forsøke meg på noen sprell med det.

Blir det video snart, då? Har aldri flydd 90-size nitro sjølv, men har merka meg at elektroutgåva gir eit heilt anna inntrykk (har ein 700E). Fråvær av nitro-hvining, med dertil mykje tydelegare hovudbladlyd, og det å kjenne vibrasjonane gjennom fotsålane; det er berre heilt ok. Eg kjem til å invitere deg (og sjølvsagt alle andre som vil) til stripa vår på Breim til våren, slik at eg får sett denne fantastiske doningen! Her er i allefall stor nok plass til ultimate "speed runs"! No har vi stifta ny klubb (basert på gamle, inaktive Sandane Modellflyklubb), har fiksa opp stripa, og jobbar med heimeside. Forhåpentlegvis blir dette bra!

_________________
Runar Sandnes

- T-Rex 250 - T-Rex 500CF -T-Rex 700E - Yak54-50EP - Cessna 182 141 EPO - Spektrum DX7 + flygande småtjafs laga av depron og styrodur


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Henseleit Rigid
InnleggSkrevet: Tir Nov 06, 2012 7:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det høres jo veldig spennende ut :D
Vil absolutt ta turen når det blir litt varmere i lufta ja, kunne jo kanskje blitt en liten gjeng herfra. Det hadde vært hyggelig. Jeg har kun flydd 90-size nitro, men liker lydene av disse. Motorlyden kan absolutt ikke sammenlignes med den skranglete lyden av en typisk 50-size, men det er nå min mening :D Med henseleit TDR er det første gang jeg har flydd 90-size elektro.

Henseleiten er forbausende stille, så den er fredfull i lufta. Satser på at jeg får testa den litt mer neste gang, da er jeg kanskje litt tryggere på at alt er som det skal. Skal få lagt ut noe video da, det ble ikke noe fornuftig denne gangen dessverre.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Henseleit Rigid
InnleggSkrevet: Ons Nov 07, 2012 1:36 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
90 elektro er helt passe synes nå jeg :)

Flyr fint og stabilt og har stort sett alltid rikelig med krefter på lur :)

... bare noen dager til min skal sendes nå :p

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Henseleit Rigid
InnleggSkrevet: Ons Nov 07, 2012 1:45 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
90-size er egentlig noe helt for seg selv, og kan ikke sammenlignes med noe annet. Foretrekker å fly 90-size nitro enn så lenge, men 50-sizen blir den mest praktiske i bruk for min del. Kan nok hende det blir endring på den tankegangen når TDR blir innkjørt i familien :D

Hvilken farge på canopy gikk du for rasmus? og hvilken farge på dekalene?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Henseleit Rigid
InnleggSkrevet: Ons Nov 07, 2012 8:42 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Tipper det blir endring for din del, merker selv jeg flyr omtrent 9 av 10 turer med 90 size

Blir orange canopy, gule decals og sølv vindu. Veldig usikker på om det blir seende crap ut men blir mulig å se den i hvertfall :) Laget knall orange canopy til Panteraen med dingleøyne (slike barn bruker i barnehaget til å lage nisser og slikt) og det er den canopyen jeg klarer å holde best orientering med hvertfall :)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Henseleit Rigid
InnleggSkrevet: Ons Nov 07, 2012 5:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, ja det kan du si. Grunnen til at jeg foretrekker 50-size til hverdagslig bruk er jo ikke for at den er best. Synes det er ok å fjerne "rust" med 50-size, pluss å prøve nye ting. Er billigere å fly, mindre å lade, billigere å kræsje og alt det der :D
Er jo klart litt ekstra spesielt å fly noe større :D

Blir nok spreke farger det der ja. Jeg synes rødt er ganske greit å se også, men med TDR så sto valgene mellom rødt, gult og oransje. Men spiller ingen rolle egentlig, etter første kræsj med knust canopy så blir det ny farge :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Henseleit Rigid
InnleggSkrevet: Ons Nov 07, 2012 5:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
WOHOOOO!!! da fant vi omsider de manglende dekalene og halebladene :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 101 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC