Dato/klokkeslett: Lør Apr 20, 2024 8:53 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Førstegangs Helipilot. Ustabil E-Sky Hunter
InnleggSkrevet: Søn Mai 16, 2010 4:18 pm 
Nikko-Stadiet
Nikko-Stadiet
Innlegg: 2
Hei, jeg og en annen kjøpte hver vår E-Sky hunter til å begynne Helikopterpilot karrieren :)

Går greit å få det i luften å kontrollere det, men det virker som mitt er noe mer ustabilt en det andre.
Halepartiet rister ekstremt mye, og er noe mer ustabilt i luften.

Merker det spesielt godt ved takeoff, da er det noen merkelige lyder fra systemet.
Har byttet rotorbladene, og stangen til den øverste rotoren.

Har forsøkt å feste kåpen bedre, og sjekke alle skruer uten hell.

Det er ikke det største problemet i verden, men er litt kjekt å skru litt på disse småtassene, så om noen har noen råd gjerne kom med de.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Førstegangs Helipilot. Ustabil E-Sky Hunter
InnleggSkrevet: Søn Mai 16, 2010 9:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Høres ut som det er noe muffins med gyro'n din. Snakk med forhandler om mulige årsaker og hva som kan byttes.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Førstegangs Helipilot. Ustabil E-Sky Hunter
InnleggSkrevet: Søn Mai 16, 2010 9:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Velkommen til forumet :D

Godt å høre at dere er kommet i gang. Det hender at en skader tannhjulene i kræsj, men det merker du hvis du snurrer hver rotor med håndmakt. De skal gå fritt, og hvis de ikke gjør det så er det et tegn på et tannhjul som har fått seg en smell, og det lager ulyd. Vibrasjoner kan også tyde på skjeve aksler eller skjev balansestang. Det er her den rette timingen med å få gasspådraget av tidsnok kommer inn. Hvis rotoren blir stoppet og det fremdeles er rotasjon i motorene, så hender det at tannhjulene blir raspet, og kanskje at midtakselen blir knekt i toppen. Men som oftest går det fint an å fly dem, til tross for små skader.

Gyrogain kan også være litt høy, da vil hale "jage", men dette er ikke typisk vibrasjon.

Når du har aktivert fjernkontroll og helikopter, så kan du prøve å ta venstre stikke helt mot venstre og gi bittelitt gass til du ser at kun den ene rotoren går sakte rundt. Da kan du lettere se om det er skjevhet i akslinger. Og så gjør du det samme en gang til, men da med venstre stikke mot høyre, og på samme måte gi litt gass til den ene rotoren går sakte rundt.

Det går an å justere litt på elektronikkenheten i selve helikopteret, men det har ingenting med vibrasjoner å gjøre.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Førstegangs Helipilot. Ustabil E-Sky Hunter
InnleggSkrevet: Søn Mai 16, 2010 9:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Høres ut som det er noe muffins med gyro'n din. Snakk med forhandler om mulige årsaker og hva som kan byttes.


Greit å få frem at dette er et kontraroterende helikopter. Det hender at halepartiene rister mye, men alle ganger jeg har sett dette, så har det da vært noe som er skjevt eller løst. Tror ikke det du beskriver har noe med gyro å gjøre, men selvfølgelig, gain kan være litt høy. Gjør gjerne som Yallaair skriver, bare ta helikopteret innom sjappa igjen, så tar jeg noen runder i butikken og sjekker det. Veldig greit at helikopteret er flybart når du kommer med det, så prøv å unngå store kræsj det neste døgnet (er tom for inneraksler) :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Førstegangs Helipilot. Ustabil E-Sky Hunter
InnleggSkrevet: Søn Mai 16, 2010 10:13 pm 
Nikko-Stadiet
Nikko-Stadiet
Innlegg: 2
Hei Stressball. Var vel deg jeg kjøpte det av ja :)
Takk for hyggelig handel.

Jeg får nok dessverre ikke tid å komme innom butikken, er kommet meg til Førde, og reiser til Bergen i morgen.
Uansett, jeg har byttet DENNE. Og selvfølgelig bladene etter noen få mindre chrash. Men helikopteret ser ikke ut til å tatt noen form for skader under kåpen.

Tannhjulene på begge motorene ser greie ut, de drar fint i sporene på hjulene de fører rundt.

Uansett, jeg får helikopteret opp i luften og får flydd det, jeg skal nok klare å leve med litt ulumskheter frem til jeg oppgraderer til noe nytt.
Det ser ikke ut til å ha noe påvirkning for at ting skal ryke, heller det at noen deler kan bli slitt osv. Men slikt kan jo bare byttes.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Førstegangs Helipilot. Ustabil E-Sky Hunter
InnleggSkrevet: Søn Mai 16, 2010 10:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hmmmm.....der står det jo at jeg har den på lager....det skal endres asap, dere stakk av med de 2 siste jeg hadde. Får dem selvfølgelig inn igjen om ikke så alt for lenge :)

En ting angående justering på elektronikkboksen som ligger foran på helikopteret, alle justeringer der må gjøres når batteriet er koblet av, ellers vil ikke justeringene ha effekt. Det blir mye enklere hvis du borrer deg et par hull i canopy slik at du kommer til med en liten skrutrekker gjennom hullene. Det er ikke så enkelt å borre i disse, så hvis du bruker en forsenker i en drill, så er det litt lettere. Men selvfølgelig, en vanlig bor går også. Blir kanskje et renere hull hvis du legger en bit maskeringstape på utsiden og innsiden, borren hugger lett tak i plasten og river kanskje litt opp om en bare borrer i vei på vanlig måte. Men men, spiller vel egentlig liten rolle.

Uansett, potmeteret det står GAIN på har med hvor mye gyroen skal være med, normalt sett så funker dette greit på ca 70%, men dette er ikke en så avansert gyro at det gjør noe, så der er det godt med slingringsmonn. Da skrur du bare skruen forsiktig begge veier slik at du vet hvor minimum og maksimum er (max er til høyre), og så setter du den ca på 70%. Den andre tror jeg heter PROPORTIONAL, og hvis helikopteret snurrer veldig mye en vei, så kan det justeres her. Normalt sett står den på ca 50%, altså i midtpunkt. Igjen, dette er ikke en så avansert gyro at den klarer å holde halen helt i ro, det er normalt at den dreier sakte til høyre eller venstre, dette kan også endre seg litt etterhvert som batteriet blir tappet. Men er det helt på avveie, så kan du altså justere litt der.

Hvis det går for mye til høyre, venstre, fram eller bak, så kan dette justeres på trimmene på fjernkontrollen (på høyre side). Hvis det ikke går å justere nok der, så kan det også justeres manuelt på helikopteret. Det er 2 justerbare linker som sitter i bunnen av rotorhodet som kan justeres, men om dette blir nødvendig så er det kanskje greit å spørre på nytt :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC