Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 4:07 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Okt 18, 2010 1:42 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Får se litt på det, tar uansett bare tiden det tar å skru ut clutchen. I hodet mitt burde igrunn ikke det vært så mye belastning på clutchen om en kjører med fast headspeed. Men selvsagt er det jo noe :p (mindre jobb å ta vekk clutchen enn å bytte belegg i den så er uansett ikke noen stor sak å ta den vekk senere om en skulle ønske det ;))


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Okt 18, 2010 5:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Sant nok, men ved 3D flyvning blir det en litt annen sak. Tenk på belastningene i f.eks tic-tocs og kraftige climbouts. Kommer nok an på hvor sterk elektromotoren er, men ofte er det mer momentant styrke i den enn ved en nitromotor. Da tror iallefall jeg at clutchen får svi.... :mrgreen:

Men når en har kommet seg dit at en bedriver krevende øvelser, så er vel kanskje mye av utstyret byttet ut også.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Okt 18, 2010 7:39 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Får jeg till roll, inverted og loop så er jeg happy ;) Så heller sette på XL kit og litt større motor så jeg kan svinge 70cm blader :p

Men ja 3kw effekt svir mer enn hva dei fleste vanlige nitro motorene har.

Ang utstyr så er igrunnen mesteparten av delene jeg har brukt noe jeg kan dytte over i noe annet senere, for eks 600 / 700 el.l. (700 vil dog kreve litt større motor og 600 noe høyere kv men motoren er uansett rimelig)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Okt 18, 2010 8:00 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Ser forresten også andre bruker clutch på EP konverteringer, har dog sett lite tester av det kombinert med 3D ting..
http://model.shinlog.jp/hirobo_fan/


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Okt 18, 2010 8:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
XL kit til Panteraen? Hva er i en slik pakke egentlig? Lenger halebom og slikt?

Nei, jeg tror nok at clutch på elektro duger mest til mer balansert flyvning. Blir artig å se hvordan det fungerer med tanke på muligheten for å putte det i en skalamodell. Tror kanskje jeg har lyst til å gjøre noe slikt når jeg begynner på skalakroppen til T-rex 600E.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Okt 18, 2010 8:17 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
XL kit er lenger bom, belte samt litt sterkere topp på hodet og litt slikt. Orginalt tenkt for kjøring av .91 nitro motor. Hva jeg eventuell skal med det må igrunn gudene vite.

La nå med to bilder av saken med batteriplasseringen. Røde pakken er feil type, ender med 2 stk av den som står bak i den. Passer fint med lengden og ikke alt for tunge.

Merkelig nok så mente dama at plasseringen på hylla der jeg til vanlig har 450en min ble litt feil.....snodigt. (trenger hus så om noen har noe sentrumsnært, god standard og rundt 150kvm som dei skal selge så si ifra :))


Vedlegg:
IMG_20101018_195907.jpg
IMG_20101018_195907.jpg [ 204.31 KiB | Vist 11329 ganger ]
IMG_20101018_200021.jpg
IMG_20101018_200021.jpg [ 119.5 KiB | Vist 11329 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Okt 18, 2010 9:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, slik hylleplassering er nok ikke populært hos damene nei :mrgreen:
Jeg skulle tatt bilde av stua her forleden dag. Da bygget jeg Panteraen, pluss at jeg knottet litt radio på noen andre helikopter. Da sto T-rex 700, Pantera 50, T-rex 500, T-rex 600E og JR airskipper 50 godt spredd på gulv og bord. Godt med tålmodige damer, det er helt sikkert :mrgreen:

Når jeg ser batteriet ditt foran der, så tenker jeg umiddelbart at dette blir et punkt som får gjennomgå ved harde landinger og kræsjer. Plata der er ganske stor, og plasten blir svakere når vi nå går mot kaldere tider. Den av oss som knuser helikopteret i bakken først må huske på å avlegge en god rapport om hva som ryker :D

Jeg har forøvrig gått over til å henge helikopterene mine på veggen med halen ned kontra det å sette dem på hyller. Det tar mindre plass, selv om de gjerne stikker litt mer ut fra veggen. Jeg har bare laget en hyllekant på 2-3cm med en stoppelist på, og så står bakre del av understellet på denne kanten.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Okt 18, 2010 11:05 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Tenkte å lage meg en slik setup selv for å henge ting på, mangler bare hobbyrommet ;)

Ang batterimounten framme så er jeg veldig enig selv og har tenkt litt på den, ved å fjerne litt av veggen som står der (dvs den som du mest trolig skal kjøre luftfilter igjennom så kan jeg trekke det så langt bak at det vil stoppe midt på båndet som holder pakka fast i plata nå. Vil hjelpe litt på sakene. Får se om jeg gjør noe med det før eller etter at jeg graver den ned i jorda første gang :)

Men skal gi beskjed når jeg har krasjet så ser jeg hvordan den eventuellt har overlevd :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Okt 18, 2010 11:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Står det noe om luftfilter til Panteraen i manualen? Da har jeg i tilfelle gått glipp av det, kanskje best å lese litt bedre. Jeg har sett at det finnes forskjellige patenter på luftfilter, men har enda ikke brukt det på noen av helikopterene mine.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Okt 18, 2010 11:52 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Denne: http://www.genesishobby.com/Products/AU ... fault.aspx

Er en av upgrade delene en kan kjøpe, nå har jeg aldri hatt nitro heli men i hodet mitt virker det som en smart ting :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Tir Okt 19, 2010 12:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, det er nok samme type som jeg har sett før. Har aldri vært helt begeistra for å putte noe inn i kjølekanalen som kan hindre luftstrømmen, så det har uteblitt. Varmgang på en helimotor er kritisk. Klart, om en hele tiden letter fra sandfylte områder, så er det sikkert noe å tenke på, men det er mange som flyr uten. Andre eksempler er jo nitromotorer i fly og båter. Jeg hadde en periode der jeg hele tiden letta fra en grusplass, men det har jeg sluttet med, hovedsaklig fordi at hele helikopteret ble tilgrisa. Blir jaggu lei av å rengjøre slikt....

Det hjelper også å være litt oppmerksom på hvordan en har justert pitch i normalkurve før helikopteret letter, det kan redusere mye av turbulensen. Da jeg tidligere lettet fra grus, så hadde jeg sikkert +/- 12 grader pitch i alle kurvene, og det sier seg selv at det ble mye støv da :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Tir Okt 19, 2010 10:15 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter å ha tenkt litt på dette med luftfilter på heliet, så kunne det vært artig med en liten test for å se om motortemperaturen virkelig blir påvirket av silikonslangen. At luftstrømmen blir påvirket er jo bare noe jeg tidligere har gått ut fra, og da er det kanskje best med en "live" test.

Jeg trenger jo ikke selve filteret for å teste dette, det er jo bare å feste noe tilsvarende stort i kanalen, og ta et par turer med telemetri for å måle forskjellene under belastning av motoren.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Tir Okt 19, 2010 3:25 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
En ting er om motstanden i slangen/trakten er nok til å gjøre noe forskjell, men skal jo også sies at du plutselig drar inn luft fra "utsiden" av heliet. (dvs i teorien kaldere luft, som er en god ting)

Men som sagt, aldri testa selv hverken det ene eller det andre. Men er jo en fin måte å bruke telemetrien på DX8en din på kanskje :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Tir Okt 19, 2010 6:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg er litt usikker på hvor varm luften er ved forgasser, innsuget er jo umiddelbart etter vifta, og det er jo ikke slik at canopyen dekker det området. Hovedrotoren gjør jo sitt også. Kanskje litt mer kritisk ved heldekkende kropper, da luften blir mer stillestående i området rundt motor. Da er jeg mer skeptisk til hindring av luftstrøm, dette utgjør f.eks ganske mye på bil.

Kanskje en merker mer effektforskjell når en drar luften inn utenfra vinterstid. Om sommeren kan jo luften ute være varm i utgangspunktet, så om en henter så mye fordeler da gjenstår jo å se. Jeg flyr ikke så mye om vinteren av naturlige årsaker :mrgreen:

Det blir nok bare spekulasjoner, så det kunne vært moro å prøvd med telemetrien ja...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Okt 25, 2010 8:33 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Da har jeg fått testet fuglen min. Mesteparten gikk for å få til blade trackingen men etter det testet jeg litt pitch pump og slikt for å se om halen står der den skal være da. Og må nesten si at det er en helt annen følelse enn 450/500en min. alt står bare helt stille og den går rett opp :)

Ang clutch så er jeg litt usikker på om jeg liker den eller ikke, pga at oppspinningen blir litt rar siden softstarten gjør at den spinner opp så den klarer å time stort sett ferdig oppstart med softstarten og at clutchen tar skikkelig på en gang. Men det er hovedsakelig en justering tror jeg.

Men godt fornøyd så langt, føles noe tung i lufta (er ca. 4 kg fly klar) men kjører med litt lav headspeed enda og uten gov så får se korleis den oppfører seg med dette.

Fikk ca. 13 min ut av 2 stk 4Amp pakker bare med rolig hover og justering, amt dei få pitch pumpene. (teller kun tid med over 10% throttle så var kun fly tid hele tiden) Men da var det også rimelig tomt uheldig vis siden jeg er egentlig i innkjøringa av dei pakkene.

Skal se om jeg får henta ut noen grafer av castelen senere i dag :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC