Dato/klokkeslett: Ons Apr 24, 2024 12:49 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Aug 30, 2010 8:45 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Heisann,

Er det noen her som har prøvd Pantera 50, enten i Nitro utgave eller ombygget til elektro ?
http://www.genesishobby.com/Products/AU ... fault.aspx

Ser ikke så ille ut og ser veldig fleksibel og enkel ut og jobbe på om en leser litt om den rundt om så lurte bare på om noen her hadde prøvd den ?

--
Rasmus F


Sist endret av rfauske den Fre Okt 08, 2010 12:17 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50
InnleggSkrevet: Man Sep 20, 2010 1:51 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Hei,

Da begynner vist planen min å ta form :)

Tenker å bygge en P50 m/XE kit samt Stage 2 kit (dvs at du kjører med clutch selv om du har elektrisk, så får en fin lyd når en spinner opp og slikt :))

Fine lyden på det: http://www.youtube.com/watch?v=vxwTedHQ6gU

Så da er tanken å bygge det med
Scorpion 4025 550kv + nye lager
Phoenix Ice HV 120 ESC
CC BEC pro
DSW613MG på Cyclic
MKS BLS 980 på Rudder
Futaba GY520 til Gyro (plukkern fra 450en også setter jeg noe rimeligere på den)
600mm CF blader, Z wave el.l.

Noen som har noen forslag til endringer jeg burde gjort ? Tenkte evnt på å bruke DS 610 og 650 til servoer men morro å testa børsteløse :)
Oppdatering: Da har jeg endret til det jeg klarte å bestemme meg for :)

Da burde jeg få noe som jeg kan bruke sammen med samma batteriene som jeg har på en 500en (bare 2 i serie seff). I hvertfall fram til jeg evnt finner meg noen litt større :)

Tenker dette blir siste helien i heimen på en stund, begynner å bli manko på plass :p


Sist endret av rfauske den Tir Sep 21, 2010 10:47 am, endret 2 ganger.

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50
InnleggSkrevet: Man Sep 20, 2010 2:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
rfauske skrev:
Tenker dette blir siste helien i heimen på en stund, begynner å bli manko på plass :p


hehe, den har jeg (og madammen min) hørt før.... :mrgreen:

Funker sikkert bra dette, men jeg kjenner ikke komponentene så godt. Når det gjelder servoer, så tror jeg ikke at du kommer til å merke så mye forskjell på servoene før du begynner å sprelle litt med helikopteret. Er det skalakropp du skal ha på det eller?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50
InnleggSkrevet: Tir Sep 21, 2010 12:03 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Nee, tenkte ikke scala kropp. Men likte scala lyden ;)

Blir noen små endringer her og der tenker jeg på komponentene men hoved sakene blir noe alla det :) Blir vel en Castle HV 120 ESC samt Scorpion 4025-550kv ellerno.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Fre Okt 08, 2010 12:21 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Da etter litt venting var alt i hus :)

Er en smule større en hva en forestiller seg når en er vant med 450 / 500 og slikt.

Fått sammen det meste av hoved framen men må gjøre ett par små tilpassinger siden jeg skal ha på elektrisk motor, clutch og litt slikt :) Men byggekvaliteten så langt virker veldig bra og gjennomtenkt, dog ikke helt guide på Align måten der alle steg i byggingen er beskrevet.

Canopyen og slikt er rimelig enkel men det er jo slikt en kan bytte senere :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Ons Okt 13, 2010 10:45 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Da var jeg faktisk klar til maiden i dag men hvem tror du ikke hadde byttet om alv og pitch servoene :p men men resulterte heldigvis bare i litt opphakkede blader siden jeg heldigvis aldri tok av (og heller ikke hadde rare headspeeden) siden alt gikk motsatt vei av det som det burde.

Men ny frisk i morgen kansje :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Søn Okt 17, 2010 11:00 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Var det slik at du bruker clutchen på dette helikopteret? Jeg holder jo selv på med Pantera 50 (nitro), og mangler noen deler der. Hvis du har liggende som du kunne tenkt deg å selge, så kjøper jeg. Skal først sjekke med noen deler fra andre heli jeg har liggende, men trenger i utgangspunktet alt som er festet på motoren, altså følgende:

PH0036 - cooling fan
PH5013 - engine nut/engine collet
PH0038 - clutch shoe

Er også interessert i PH0008 - tail drive belt. Send gjerne en pm om du skulle ha noe du ikke kommer til å bruke.

Har du hatt det i lufta nå da?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Søn Okt 17, 2010 7:09 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Bruker clutchen ja, men cooling fan (m/center hub) har jeg liggende samt tanken og motor mounten samt alle feste skruene for å hekte clutchen på motoren. Mao så har jeg vel igrunnen det du trenger utenom clutch shoe.
Det jeg har er:
http://www.genesishobby.com/Products/AU ... fault.aspx
http://www.genesishobby.com/Products/AU ... fault.aspx
http://www.genesishobby.com/Products/AU ... fault.aspx
http://www.genesishobby.com/Products/AU ... fault.aspx
http://www.genesishobby.com/Products/AU ... fault.aspx

Men ser du bruker Twister Pantera nummerene, er det denne varianten du har (er samma fugl men under annet merke) ? Finner det meste på til den, bestilte spindel der selv som jeg håper kommer tidlig til uka. http://www.galaxymodels.co.uk/detail.as ... 7|561#lift

Har ikke hatt i lufta nei, venter på ny spindel da den gamle ble bøyd når jeg sneia nedi asfalten. Gidder ikke prøve å lette uten at den er helt bein :)

Ang svakheter i framen som du kommenterte, er det rundt tanken og den delen du tenker på ? Tenkte litt på det selv også men har montert ekstra plate der for å plassere batteri for min del så regner med det skal gå bra :) (en frame koster uansett bare 30 USD) Ellers angående tregheter er det eneste jeg har merket der er at bussingene til elevator var litt treg før den fikk litt silicon spray på seg.

Skulle bare lært meg å male ting nå så jeg kunne fått meg noe alla han her sin Pantera, Standard canopyen ser jo rimelig plain ut.: http://blizzarddesigns.com/Cali/Boat/pa ... ction.html


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Søn Okt 17, 2010 7:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har twisterversjonen ja. Har sett at den har litt forskjellig til felles med noen andre modeller, men jeg brukte bare delenummerene siden det er de jeg har i manualen. Ser at et eller to andre heli bruker samme delenummer, men med en annen startbetegnelse.

Har sett innom litt forskjellige steder, og det ser ut som at det skal gå greit å skaffe deler, men jeg får ikke akkurat inntrykk av at det flommer over :|

Jeg trenger forsåvidt ikke alt du nevner, tank og motorfeste har jeg selv. Hva skal du ha for resten?

Den mest iøynefallende svakheten er nok rundt tankområdet, men jeg synes det ser tvilsomt ut et par andre steder også. Kommer selvfølgelig an på hvordan en treffer bakken :mrgreen:
At ramma koster 30$ spiller ingen rolle for min del, den er like irriterende å bytte uansett pris, så jeg er mest glad i rammer som tåler en skikkelig smell. Synes personlig at T-rex 600 er helt rå på å tåle smeller. Dette er nok ikke en modell jeg vil herje så mye med, men heller bedrive litt sportslig flyvning med. Treghetene jeg tenker på virker mer som dårlige passformer, for mangel på smøring er det ikke, men regner med at dette vil gå seg til littegrann også. Jeg skal gå over alt dette igjen når jeg har hatt en del tanker igjennom det. Får heller ta nødvendige justeringer da.

Bøyde du hovedakselen ved å touche bakken med bladene? Synes du at smellen virket hard nok til at dette kunne skje? Bør jeg kanskje se etter en sterkere hovedaksel også?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Søn Okt 17, 2010 8:18 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Ikke hoved aksel nei, kun spindelen (feather shaft). Forøvrig skal det være samma som på Raptor 50 v2 dele messig, hoved masten også forøvrig (bare litt justering på lengden på stagene med den) så vanligste delene har en lokalt, resten blir .us stort sett for å finne deler.

Touche er ett relativt begrep siden det var nok til å splitte bladene :p

Ang styrke på ramma så har jeg sett lite klager på det så regner ikke med at det er noe stort problem, med selvsagt er det avhengig av hvordan man lander ;) ( 450en min drepte jeg for eks en haug gir i bare ved å treffe en tøffel, skal dog sies at jeg hovret inne i stua dagen derpå men det er jo en helt annen sak:) )

Betaling for delene ja, kom med forslag men par hundre ellerno ? :p (men kom bare med bud også siden jeg egentlig ikke liker å sette priser på slike ting ;))


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Søn Okt 17, 2010 9:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er det så mange som har dette helikopteret da? Har liksom ikke sett noe særlig av dette med tanke på hard flyvning, så da er det vel naturlig færre tilfeller av svakheter som dukker opp. Ser egentlig for meg at ganske mye kommer til å knekke i en litt hard smell. Blir spennende å teste selv, men jeg ser at jeg ikke har lyst til å skru for mye på denne, så jeg vil nok "safe" littegrann bare for å ha noe å fly når jeg er på besøk hos slekta :)

Jeg skal se litt på delene for å se hva jeg virkelig trenger først. Har litt forskjellig liggende selv, og jeg vil bare sjekke om noe kan brukes.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Søn Okt 17, 2010 9:22 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Mye fine bilder og filmer via http://www.helifreak.com/forumdisplay.php?f=149

Så tydeligvis er det noen som bruker det ;) Men tror det er mer vanlig over there enn hva det har blitt andre steder.

Men ja mye mindre publikum enn hva dei fleste andre merkene har.

Men hadde jeg fått til noe slikt en gang så hadde jeg vært happy: http://www.youtube.com/watch?v=C0pKP4Vy9mk


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Søn Okt 17, 2010 11:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, for all del, jeg sier ikke at det ikke blir brukt, jeg sier bare at tilbakemeldinger fra brukere på et "lite" brukt produkt ikke alltid trenger å være så veldig statistisk rette (pga lavt volum i omløp, og i dette tilfellet at heliet ikke er så utsatt for risikoflyvning som de mer populære modellene) at det gjør noe. Det er vel en grunn til at visse helikopter ikke når helt opp. Selvfølgelig har jo prisen en sammenheng, dette er jo en rimelig sak, og en kan jo ikke forvente all verden. Men klart, jeg kan nok være for tidlig ute til å dømme helikopteret mitt før jeg får testet det, alt vil jo vise seg hvis jeg smeller det i bakken. Jeg kommer nok til å sammenligne det meste med T-rex 600 fremover, det har jeg jo en viss kræsj-erfaring med :mrgreen:

Forhåpentligvis flyr det fint, og sikkert mer enn bra nok til det jeg skal bruke det til. Du får slenge ut en video eller noe av ditt etterhvert, det hadde vært tøft å se. Artig patent med bruk av clutch på elektromotoren iallefall, det kunne gjort seg i skalakroppen jeg har liggende.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Okt 18, 2010 1:12 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Jepps, får se om jeg får laget noe når jeg får testet den litt. Burde igrunn få gjort det til uken men veit jo aldri :p

Men clutch opplegget likte jeg igrunnen selv også men også litt pga det å ha noe mellom gir og motor, om så bare for å kunne faktisk stoppe rotoren om den starter å spinne opp ved ett uhell siden du har noen sec på deg da før det faktisk er full fart på ting.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Okt 18, 2010 12:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Sikkerheten er jo et godt poeng ja, selv om det sikkert går rimelig kjapt å spinne opp rotoren hvis du starter med full spiker. Men det kan være et verdifullt sekund å ha. Der er vel soft start en fin sak også, men en kombo hadde jo vært flott. Men jeg ville nok ikke hatt den patenten på et elektroheli jeg skulle brukt til 3D. Tror momentet i elektromotoren hadde gjort at clutchbelegget hadde hatt det tøft, for ikke å snakke om varmgang :mrgreen:

Blir artig å få se ditt helikopter en gang når du har fått litt dreisen på det, en clutch i et elektro skalahelikopter frister.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC