Dato/klokkeslett: Fre Apr 26, 2024 12:03 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Nov 01, 2010 3:28 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Mellom to byger i går klarte jeg jammen å ta en test tur med fuglen, har tidligere hatt en der jeg stort sett har kun fått tålelig orden på blade trackingen men har enda litt igjen her også.

Ellers så har jeg lekt minimalt med expo og d/r oppsett på radio, noen som har forslag til hva en bør begynne med her ? Føles rimelig tung ut i luften, men dette er den jo også egentlig siden den er ca. 4kg som den står nå med batterier og alt.

Kjørte i går også kun i normal mode og uten governor så neste blir igrunn å få testet dette, noen som har noe erfaring med å sette opp Castle controllerene så tar jeg gjerne imot tips :) Tenkte å sette den til å gå en plass mellom 2000-2200 rpm (noe som blir rundt 80% throttle)

Men sitter og lurer litt på hvor mye strøm jeg kan dytte igjennom HK 4025en i peak, skal jo klare ca. 2800watt kontinuerlig men merket at ved den peaken i grafen under der jeg bikket ca. 4000watt så begynte den å fuske litt (men kan ha veldig mangen andre årsaker også det da)

Kjørte kun rolig fra side til side + ett par pitch pumper for å få litt peaker på grafen for å se hva strømforbruk jeg klarer å dytte igjennom systemet.

Første 5 min med flyging, brukte ca. 1.5Amp fra 4Amp pakkene jeg bruker så nesten så jeg kan teste litt med mindre pakker også for å se om vekten har mye å si på følelsen.
Vedlegg:
maiden.png
maiden.png [ 135.87 KiB | Vist 11525 ganger ]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Nov 01, 2010 6:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Når det gjelder expo, så er det nok greit å føle seg litt frem tror jeg. Her er nok smaken som baken. Selv kjørte jeg lineær kurve på alle helikopterene mine veeeeeldig lenge.

Jeg kjenner ikke oppsettet på CC, så der må nok de som har erfaring der trå til. Når det gjelder vekt, så høres fuglen noe overvektig ut ja. Hvis du får vekta ned 600-700 gram, så vil det nok begynne å ligne noe :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Nov 01, 2010 7:22 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
hmms, 6-700g er totalt umulig (siden det er det samma som en hel batteripakke) men skal dog teste med 2600mAh pakkene jeg bruker i 500en. Da burde jeg spare ca. 400g sånn omtrentlig. også kan jeg jo drepe clutchen også og spare litt der samt få mer direkte kraft på girene ;)

Ellers så får jeg teste litt med bare rein justering av headspeeden også, bruker tross alt bare 800W nå ved hover så slik sett burde jeg ha noe å kunne gi på med der effekt messig. korleis påvirker forresten størrelsen på blader og slikt ting ? Dvs om en setter den opp til å kjøre med 70cm blader (har 60 cm nå). Vekten er tross alt den samme sånn ca. må bare kjøpe ett hakk større motor og tail bom :)

Rimelig fristet til å teste FBL også på denne, korleis påvirker slikt feelingen på ting ? Aldri testet det på noe som helst for min del.

Men men, får prøve igjen neste gang det er sol + helg :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Nov 01, 2010 9:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Du kan jo ha 600-700 gram som et mål å jobbe mot, men om du fjerner 400 gram så vil du nok merke det godt. Større blader vil nok gi mer punch, men samtidig regner jeg med at det vil gi økt belastning også, har ikke testet dette selv.

Jeg har et Outrage Velocity 50 som jeg har 600mm blader på nå, og skal etterhvert fly den med 630mm, på det helikopteret skal iallefall den lille økningen i bladstørrelse føles bra.

Om du har god nok effekt til å svinge/håndtere den større rotoren, så vil nok den gjøre en mye bedre jobb på et heli som veier 4-5kg.

For min del dreier flybarless seg stort sett om effektøkning, men selvfølgelig er det også andre momenter som gjelder. Ellers så ser det jo bedre ut, og mindre deler er det også å bytte ved kræsj. Men ting blir mer elektronisk og mindre mekanisk om du skjønner hva jeg mener :mrgreen:
Jeg har tidligere gått fra flybar til flybarless på min T-rex 500esp, og der var det iallefall ingen tvil om bra økning i effekten. Tipper 10-15% økning. Har også byttet på T-rex 600N, og det fungerte også fint. Holder på med bytte til flybarless på T-rex 700N for tiden også, blir spennende å teste der.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Nov 01, 2010 10:42 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Ble anbefalt å teste 620 - 630 blader av han som har laget heliet nu så får teste det også litt, kan også senge celle tallet til 10S noe som også gjør litt med vekten (men ikke så mye). Ang power så skal jeg ha nok til å svinge det, har nesten 700 size power messig. I teorien er jo motoren 3.8 hk om en regner watt til hk. (evnt blir det å bytte til HK 4035 el.l. om jeg vil gå enda litt lenger blad messig)

Du har ikke noen 620-630 blader i butikken din som du anbefaler vel ? Stort sett eneste 620 bladene jeg har sett er SAB blader og dei virker ikke for lette å finne her i norge men nå har jo jeg lite erfaring med å lete etter det :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Man Nov 01, 2010 10:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Siden du "nesten" har en 700 powermessig, så spørs det jo om det holder hvis du putter på 700mm blader :wink:
Men jeg tviler ikke på at du har nok power, men personlig hadde jeg nok ikke stolt på selve heliet til såpass mye power. Jeg sliter når jeg ikke føler meg trygg på utstyret, da trives jeg rett og slett ikke i lufta.

Tror ikke det er så dumt å teste 620-630mm blader først, dette har nok helt sikkert en god effekt. Jeg har dessverre ikke det i butikken, kun 600mm foreløpig. Hvis leverandørene mine har 620 eller 630 til en fornuftig pris, så skal det bestilles.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Tir Nov 02, 2010 1:39 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Ang blader, du er vel forhandler hos smallsize ?
http://shop.smallsize.no/product_info.p ... s_id=10282

Veit ikke om du kan selge den for ca. 700 ?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Tir Nov 02, 2010 3:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg skal sjekke om jeg får kjøpt dem. Hvis jeg får lov til det, så selger jeg dem for 698,- minus eventuell medlemsrabatt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Ons Nov 10, 2010 9:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
rfauske skrev:
Ang blader, du er vel forhandler hos smallsize ?
http://shop.smallsize.no/product_info.p ... s_id=10282

Veit ikke om du kan selge den for ca. 700 ?


Jeg fikk omsider svar fra leverandør angående bladene, og dette var dessverre noe de ikke videreselger til butikk, så jeg får ikke kjøpe dem. Slik er det dessverre av og til, men jeg får følge litt med hos de andre leverandørene mine.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Fre Nov 12, 2010 4:23 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Takker for svar, får sende inn en bestilling selv tenker jeg :)

Testa forøvrig med 2x2600mAh pakker her en dag og funka igrunnen bra men er himla uvant for føles veldig forskjellig fra rex'ene mine i lufta. Dvs er dønn stabil og alt slikt men føles bare litt anderledes og mindre spretten, men får se om jeg tørr meg på litt myk flyging en dag. Har bare kvite canopyen på den så er litt så som så sikt når det er snø i bakgrunnen :p


--
RF


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Fre Nov 12, 2010 7:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kunne tenkt meg slike blader selv, men jeg venter heller litt og ser hva som dukker opp. Trenger det uansett ikke før jeg skal teste Velocity med større blader, pr dags dato står det 600mm påmontert.

Jeg synes forresten at rød er en fin farge å bruke på heli. Ikke for mørk, men litt frisk. Har inntrykk av at den fargen synes ganske greit på himmelen. Kontrasten til hvit er bra også.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Tir Des 14, 2010 12:10 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Lenge siden jeg har oppdatert nå men på tiden med liten oppdatering :)

Nye SAB 620 bladene gjør at helien føles veldig mye mer i live (les helt avsindig raskt å kjøre i forhold til før, samt at gir du mye pitch så forsvinner det i himmelen :p), har også endret til 3300mAh 40C pakker som gjør litt på vekten :)

Nå skulle vi bare fått litt ok vær når jeg var ute så jeg slipper at den kvite canopyen (har ikke gjort noe med den enda) ikke går i ett med himmelen (og bakken) :)

Men begynnt å bli relativt happy med ting nå, bare få justert beltet litt siden jeg har klart å få det til å slippe ved pådrag. Teite kulda som får ting til å utvide og trekke seg sammen igjen ....


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Tir Des 14, 2010 12:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg må få somlet meg til å kjøpe lignende blader jeg også, tror det blir knall på Velocity'n
Dritt med kulde og reimdrift ja. En av grunnene til at de fleste av mine helier har akseldrift er for å slippe sjekk og justering av reimen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Tir Des 14, 2010 1:00 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Veit du forresten om det er stor forskjell på CF og Stål bommer i forhold til temperatur? I teorien tror jeg at 600 sin CF bom kan passe på med litt tilpassinger.

Du har jo forresten samma canopy som meg liggende, har du noe maling du tror vil passe på den ? tenker noe litt knash så den skiller seg fra grå himmel/snø ;)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Pantera 50 (XE)
InnleggSkrevet: Tir Des 14, 2010 1:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har ikke testa selv, og tror nok det er et mindre problem med CF når det gjelder kulde. Det er forøvrig heller ikke dumt å jorde halen uansett type halebom grunnet støy.
Personlig er jeg glad i spreke rødfarger på canopy med tanke på synlighet, men det er sikkert litt blandede følelser hos folk på dette.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 70 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC