Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 11:16 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 450 Pro
InnleggSkrevet: Lør Sep 04, 2010 1:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld fikk jeg påbegynt og bygget ferdig 450'n. Det som gjenstår er å montere mottaker og justere inn rotorhodet. Regner med få testa det på lørdag eller søndag om været holder seg. Skal få lagt ut noen bilder når jeg er helt ferdig.

Syntes bygginga gikk veldig bra, det var absolutt ingen overraskelser som dukket opp. Det er mye endringer på denne modellen i forhold til T-rex 450 V2, men jeg er usikker på om jeg liker denne versjonen bedre. Føler liksom at den forrige utgaven er mer "helikopter". Den nye versjonen ser ut til å være forenklet mye, f.eks så er hele understellet i en del og festet med 2 skruer. Jeg likte forøvrig veldig godt konstruksjonen rundt cyclic-servoene, den er meget praktisk. Det virker som at hele trenden i helikopteret er at det skal være færre skruer og mindre antall deler, noe som selvfølgelig ikke er dumt, men jeg føler at jeg hadde mer eierglede av T-rex 450 V2, til dels grunnet en mer kompleks konstruksjon. Men til syvende og sist så betyr ikke det så mye i denne sammenhengen, jeg kjøpte denne størrelsen helikopter for å få fly mer, og den jobben klarer nok det nye helikopteret å gjøre. Mest sannsynlig blir det nok noen kræsj også, og da er det jo ikke så dumt at det går kortere tid på bytte av deler.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 450 Pro
InnleggSkrevet: Lør Sep 04, 2010 6:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg fikk tatt jomfrutur med 450'n idag, og det gikk rett opp uten noe tull. Jeg brukte Hyperion 11.1v 2200mah 35C, og det er et flott batteri til dette helikopteret. Jeg måtte trimme det bittelitt til høyre, men ellers var det meste spot on. Må justere litt gain for å få den slik jeg vil ha den, men det tar jeg når jeg flyr på en litt større plass. Testet også responsen i idleup, og det var bra sprekt. Jomfruturen ble tatt uten expo og lineære kurver på alt, men det ble justert litt etterhvert. Jeg justerte pitchkurve og throttlekurve i normalmode, og idleup kjøres med justert throttlekurve og lineær pitchkurve. Jeg har enda ikke justert eller sjekket pitch, der ble alt tatt på feelingen, men denne skal justeres nøye.

Jeg er nå veldig fornøyd med plassering av komponenter, alt er lett utbyttbart og tilgjengelig samtidig som det er godt beskyttet. Helt klart et helikopter jeg skal kose meg med fremover :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 450 Pro
InnleggSkrevet: Lør Sep 04, 2010 7:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er noen bilder fra jomfruturen:


Vedlegg:
exilim 493.jpg
exilim 493.jpg [ 198.55 KiB | Vist 11199 ganger ]
exilim 492.jpg
exilim 492.jpg [ 43.65 KiB | Vist 11199 ganger ]
exilim 489.jpg
exilim 489.jpg [ 55.45 KiB | Vist 11199 ganger ]
exilim 488.jpg
exilim 488.jpg [ 115.08 KiB | Vist 11199 ganger ]
exilim 485.jpg
exilim 485.jpg [ 67.39 KiB | Vist 11199 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 450 Pro
InnleggSkrevet: Lør Sep 04, 2010 8:13 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
Fine bilder, brukte dere det kamera du byttet med meg?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 450 Pro
InnleggSkrevet: Lør Sep 04, 2010 8:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, vi brukte Casioen. Bildene blir helt ok, men vi har ikke lest manualen til kameraet, så vi kan egentlig ikke bruke det skikkelig enda. Men det jo uansett alltid slik at det bare er noen som blir dugende, jeg må alltid slette en god del bilder som ikke er brukende i det hele tatt :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 450 Pro
InnleggSkrevet: Søn Sep 05, 2010 1:25 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Her er noen bilder som viser plassering av komponentene. Bildene er tatt med et gammelt kamera, så de er ikke så bra at det gjør noe.


Vedlegg:
450 pro 010.jpg
450 pro 010.jpg [ 67.95 KiB | Vist 11189 ganger ]
450 pro 009.jpg
450 pro 009.jpg [ 91.54 KiB | Vist 11189 ganger ]
450 pro 008.jpg
450 pro 008.jpg [ 94.3 KiB | Vist 11189 ganger ]
450 pro 007.jpg
450 pro 007.jpg [ 94.67 KiB | Vist 11189 ganger ]
450 pro 006.jpg
450 pro 006.jpg [ 78.48 KiB | Vist 11189 ganger ]
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 450 Pro
InnleggSkrevet: Lør Sep 11, 2010 12:33 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå bytta ut pitcharmen og kulelagerholderen til slideren i halen til metall, da overlever halen stort sett de fleste kræsj den blir utsatt for. Satser på at kræsjene kun vil gå ut over halefinne og haleaksel, så slipper jeg å tenke så mye på mekanismen i halen ellers. Jeg har også shimset bittelitt, og bestilt meg en ny sliderhylse til halen for å gjøre et lite eksperiment når jeg får tid.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 450 Pro
InnleggSkrevet: Søn Sep 12, 2010 8:10 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Du dreper girene på halen rimelig fort også i krasj, dvs girene i TT systemet så enten i halen el. framme eller begge deler :) Sparer dei dog noe ved å bruke dei TT shaftene til align som tåler ekstra lite.

Selv drepte jeg girene bare på litt landing og letting på gress :p


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 450 Pro
InnleggSkrevet: Søn Sep 12, 2010 12:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Drevene har allerede kommet i min private delehylle, de bestilte jeg sammen med helikopteret. Helikopteret ble originalt levert med TT som tåler mer, så jeg har liggende TT som tåler mindre utenom. I tillegg har jeg shimset litt i halen, det kan hende at det gir drevene litt mer holdbarhet i en smell da tannhjulene vil være i bedre inngrep. Men de tåler nok ikke så mye, så jeg blir ikke overrasket når de engang ryker. Det blir en naturlig følge av så små TT'er og drev.

Forøvrig så har jeg vært i bakken med halen bak huset her (før jeg shimset), det er ofte et problem siden understellet jobber seg ned i underlaget ganske fort, men allikevel har halen holdt. Da snakker vi om at halen tar nedi stein rett før takeoff uten at de ryker. Jeg har aldri brydd meg med det på tidligere helikopter, spesielt ikke når jeg har haleblader i plast, de tåler det. Passer litt bedre på når jeg har haleblader i karbon. Hadde heller ingen problem med å ta av fra gress når jeg flydde utenfor storhallen. Det var ikke nedklippet, så halerotoren min er helt grønn, men fremdeles har det ikke skjedd noe. Er det klonedrevene som røk? Hvor stramme har du forøvrig halebladene dine?

Hvis jeg derimot allerede har godt turtall (airborne) og så tar nedi bakken så vil jeg nok forvente at drevene ryker.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 450 Pro
InnleggSkrevet: Søn Sep 12, 2010 7:24 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Var orginaldrevene bak, dvs align gir. Men tail bladene satt rimelig hardt på den gangen samt at det ikke var montert noen shims på dei da.

Men skal sies at det er lenge siden jeg har drept dei nå så kan ha vært litt uheldig :) Carbon bladene på 500en derimot har jeg drept på singel :p


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 450 Pro
InnleggSkrevet: Søn Sep 12, 2010 7:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg tror nok at hardt tilskrudde haleblader gjør til at drevene ryker lettere, så det kan jo ha vært det som var en medvirkende årsak. Karbon hovedblader og haleblader funker dårlig med grus :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 450 Pro
InnleggSkrevet: Tir Sep 14, 2010 10:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Merker du noen fordeler med TT fremfor reim? har vurdert å bytte til TT på mitt, men når jeg tenker på de gangene jeg har vert nedi med halen med 600 har det vert en sabla jobb å bytte girene.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 450 Pro
InnleggSkrevet: Ons Sep 15, 2010 12:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
høh? Hva synes du er problematisk da? Jeg har også tatt drevene på 600'n, men synes ikke det var noen stor jobb. Jeg deler jo ikke ramma, men tar noen skruer helt ut og løsner noen andre. Etter det bender jeg ramma slik at jeg får ut halekassa. Hvis jeg nå ikke husker helt på trynet feil da, er en stund siden jeg bytta :mrgreen:

Egentlig så er vel begge deler enkelt å bytte, men jeg liker renheten med TT bedre. Det er smikk, smokk ferdig arbeid. Jeg er ikke så begeistra for å stramme/slakke skruene på halebommen for å justere reimen hele tiden. Synes at det er en mekanisk dårlig løsning, på lignende måte som en scart-kontakt. Just not a fan of it :wink:

Jeg føler meg kanskje litt tryggere på driftsikkerheten med TT også.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 450 Pro
InnleggSkrevet: Ons Sep 15, 2010 2:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Må løsne 26skruer hvor halvparten har loctite. Gyroenheten står oppå så den må fjernes og festes. Tapen er ikke alltid like lett å få vekk heller. Meget kjedelig og mye jobb bare for å bytte to gir. Best å ikke slå halen nedi 8)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens T-rex 450 Pro
InnleggSkrevet: Ons Sep 15, 2010 3:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, sant nok. Men jeg har flytta gyroen frem for lenge siden, så den slipper jeg å gjøre noe med. Men må du virkelig løsne alle? Eller er det fordi at du ikke liker å bende på rammen? Husker ikke helt hvordan ESP'n er konstruert.

Forøvrig så slutter jeg som oftest å bruke locktite på et punkt når jeg føler at skruene går tregt nok. Dette vurderer jeg selvfølgelig på hver eneste skrue jeg er borti.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC