Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 5:19 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Test av JBA .56F med Jettmuffler effektpotte
InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 1:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Fikk kjørt litt motor i dag og testet noen APC propeller.
Fuel er 15/15 Jero

11-7 13400
11-6 14400
10-6 15450
12-4 14900

Dette er mongolid power fra en "50 size" motor. Denne effektpotta ga på det jevne fra 500 til nesten 1000 rpm (avhengig av prop str.) mer enn Tower potta som jeg har brukt før.
Den ga også vesentlig renere og kjappere throttelrespons.

Har sammenlignet med en annen som har lagt ut måling på OS 55 AX med samme potte på RCU og han ligger langt etter (eks APC 12-4 klarer han 14200 rpm)

Det ser ut til at denne dritbillige JBA`n muligens kan være tidenes kjøp av motor i denne størrelsen. Selv med kostnaden på den spesielle potta koster den mindre enn en OS 46 AX.

Jeg legger dette ut her, men kanskje burde vi gjort som de fleste andre forum og hatt en kategori for "motor" der en kan skrive om tester, trimming, problemer, mods, erfaringer ol som går konkret på den dingsen som driver flyet, bilen, båten eller heliet?

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Test av JBA .56F med Jettmuffler effektpotte
InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 3:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Imponert som jeg var av JBA`n så grov jeg frem min noe ombyggde ASP 52 XLS for å sammenligne målinger tatt samme dag (det kan variere utrolig mye fra dag til dag pga forskjellig fuktighet, temp osv...). Jeg kjørte de samme propellene, samme fuel og til og med samme plugg tatt ut fra JBA`n for å få vekk så mange variabler som mulig.

Vel, ikke ofte jeg blir misfornøyd med å få høyere målinger, men det er hardt å si det men jaggu dyttet ikke den gamle grisetrimmede ASP`n min nye stolte JBA ned til andreplass :shock:

11-7 14000 rpm
11-6 14700 rpm
10-6 16000 rpm :shock:
12-4 15200 rpm :shock: :shock: (denne var oppe i 15400, men holdt det ikke stabilt)
15800 rpm er kritisk grense for en 12" APC. formelen er 190 000 / diameter i tommer= max turtall man bør havne på

ASP`n var altså 300 til 600 rpm sterkere på alle propellene, men den er mye moddet, har blant annet heli kjøletopp fra OS 50 Hyper.

Jaja, kanskje må jeg spekulere ut en måte å tyne litt mer utav JBA`n da :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Test av JBA .56F med Jettmuffler effektpotte
InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 7:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Veldig interessant å lese, og kjekt at du la ut litt data også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Test av JBA .56F med Jettmuffler effektpotte
InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 8:36 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Meget interessant ja, har du ikke gjort noe modding på JBA motoren i det hele tatt bortsett fra potta.?

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Test av JBA .56F med Jettmuffler effektpotte
InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 9:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Joda, jeg har pellet ut begge topp-pakningene og frest litt med dremmel på portene i foringen på JBA`n, samme operasjon som jeg gjør på alle mine to-taktere :)

ASP`n har i tillegg helitopp som ga 3-400 rpm mer enn original toppen. Uten denne på ASP`n så hadde de vært temmelig like i power.

Skal sjekke i morra om helikoptertoppen passer også på JBA`n 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Test av JBA .56F med Jettmuffler effektpotte
InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 9:34 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
vector 250 skrev:
ASP`n har i tillegg helitopp som ga 3-400 rpm mer enn original toppen

Er dette på grunn av at den er kaldere, eller andre faktorer.? :roll:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Test av JBA .56F med Jettmuffler effektpotte
InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 10:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Har sammenlignet med en annen som har lagt ut måling på OS 55 AX med samme potte på RCU og han ligger langt etter (eks APC 12-4 klarer han 14200 rpm)


Jeg går ut fra at .55 Ax er bygget på samme lest som OS 55 heli. Jeg antar da at ASP 52 i heliutgave er da det mest blodige en kan ha i et 50 size heli. Ikke rart jeg synst Novarossi 90 heli virket dau :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Test av JBA .56F med Jettmuffler effektpotte
InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 11:31 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Stresballen, skal vi trimme .55 ax'ene våre, se om vi klarer å overgå de andre nevnte motorene her... :wink:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Test av JBA .56F med Jettmuffler effektpotte
InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 11:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Stresballen, skal vi trimme .55 ax'ene våre, se om vi klarer å overgå de andre nevnte motorene her... :wink:


Kanskje det ja, hadde jo vært moro å sette dem på plass :mrgreen:
Neida, men det hadde vært moro å se hva en standard urørt motor yter i forhold til modifisert :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Test av JBA .56F med Jettmuffler effektpotte
InnleggSkrevet: Tor Mar 10, 2011 11:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Bare for å summere opp litt her da, så har du kjøpt en helt ny motor (+ kødda med leverandøren), + spesialbestilt en grisedyr handlaget tuned-muffler (jett engineering) og alikevel få dårligere resultat enn den gamle ASP'n med en gammel sprayboks som lyddemper?? :lol: :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Test av JBA .56F med Jettmuffler effektpotte
InnleggSkrevet: Fre Mar 11, 2011 12:27 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
BGH skrev:
Neida, men det hadde vært moro å se hva en standard urørt motor yter i forhold til modifisert

Ok, da trimmer du din så beholder jeg min som den er til sammenligning. :mrgreen: Jeg har dessuten ikke peiling på hvordan/hvor en skal frese vekk fra foringen.
Å spørre rivaler etter hjelp er vel ingen vits. :lol:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Test av JBA .56F med Jettmuffler effektpotte
InnleggSkrevet: Fre Mar 11, 2011 5:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
En urørt ASP 52 yter 13900 RPM på en APC 12x4, Wilcat 15/18, +4 grader og overskyet vær. Det er ca 1500 RPM minder enn med max tuning.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Test av JBA .56F med Jettmuffler effektpotte
InnleggSkrevet: Fre Mar 11, 2011 8:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Bare for å summere opp litt her da, så har du kjøpt en helt ny motor (+ kødda med leverandøren), + spesialbestilt en grisedyr handlaget tuned-muffler (jett engineering) og alikevel få dårligere resultat enn den gamle ASP'n med en gammel sprayboks som lyddemper?? :lol: :lol:




Så det du egentlig sier her, om enn litt kamuflert er at jeg virkelig visste hva jeg drev med da jeg lagde den trimpotta av en trankapselflaske i alu og trimmet den gamle ASP`n??

Jo, takker og bukker Yalla, jeg tar imot det noe skjulte komplimentet 8) Alltids kjekt å få en bekreftelse av andre på at man har peiling :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Test av JBA .56F med Jettmuffler effektpotte
InnleggSkrevet: Fre Mar 11, 2011 9:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Glimrende, ser at vi nå har fått en avdeling for motorer.

Moderatorer, flytt gjerne denne tråden i sin helhet dit :)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Test av JBA .56F med Jettmuffler effektpotte
InnleggSkrevet: Lør Mar 12, 2011 1:58 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Glimrende, ser at vi nå har fått en avdeling for motorer


Vi vurderte å kalle den "yalla og vector-tråden" :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC