Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 1:52 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Varm eksos
InnleggSkrevet: Lør Mar 26, 2011 10:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Det er ikke ofte at jeg har kjørt motorene så hardt at eksosbenda smelter og sprekker. Legger ved et bilde av et MVVS-bend som stod montert på en O.S AX 120 etter at jeg hadda krusa rundt i 240 km/t i 10 minutter :lol:


Vedlegg:
IMG_5341.jpg
IMG_5341.jpg [ 74.69 KiB | Vist 10116 ganger ]

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Varm eksos
InnleggSkrevet: Lør Mar 26, 2011 11:41 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Hmm, merkelig. Ifølge wikipedia så har aluminium smeltepunkt på 660 grader. Vet at alu bend som regel ikke holder på bensin totaktere, men det er
vel stort sett vibrasjoner som gjør at de ryker tror jeg.

Mener å ha lest at det er ca. 200 grader ved eksosporten på 2t bensinere, men dette er vel relativt, det er vel mye som spiller inn her.
Trodde også at eksostemperaturen på 2t glow var en god del lavere en på 2t bensin, men det ser ikke slik ut i dette tilfellet.? :roll:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Varm eksos
InnleggSkrevet: Søn Mar 27, 2011 12:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Svært vanskelig å si hva temperaturen har vært i de ulike delene på eksosanlegget. Jeg går ut fra at fysikkens regler gjelder her som andre plasser og tempen vil stige etterhvert som eksosgassene bremses opp. Når en ser nøye etter på alu-bendet så er det tydelige strukturendringer på overflaten pga høy temp. Silicone-slangen var nesten helt utbrent på innsiden :lol:

Jeg antar at årsaken til dette var litt kort header, noe som kan ha resultert i høyt trykk rett etter at eksosporten har blitt stengt av stempelet. Dersom dette har skjedd vil den kinetiske energien i eksosgass-pulsen bli omdannet trykk og temperatur på utsiden av sylinder.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Varm eksos
InnleggSkrevet: Søn Mar 27, 2011 2:04 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
yallaair skrev:
Silicone-slangen var nesten helt utbrent på innsiden

Teflonskjøt som må til her, den holder forhåpentlgvis. Eller kanskje isolere litt med hvit gjengeteip mellom silikonslange og bend. Ser gjengeteipen på biltema tåler +450 grader, hot stuff som trengs ser det ut som :lol:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Varm eksos
InnleggSkrevet: Søn Mar 27, 2011 10:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Bra tips! Jeg får se å skaffe noen teflongreier på eksosen. Må også se om jeg finner meg et bend som er brukandes. AX'n er litt spesiell med hele 47 mm boltavstand. I tillegg må jeg ha et bend for "high temp service" :lol: Muligens er det bare justengines i UK som han skaffe slikt :shock:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Varm eksos
InnleggSkrevet: Søn Mar 27, 2011 11:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Dette skyldes nok brukerfeil, for magert justert motor fører til for høy temperatur, heldig som ikke brant opp motoren :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Varm eksos
InnleggSkrevet: Søn Mar 27, 2011 1:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Brukerfeil?? Kan du ikke lese gutt?? Nei, tenkte meg det, dette ble for høyt nivå for enkelte... for noen som kjøper "buy and bolt on" løsninger finnes det et enkelt grunnprinsipp: :P

Rikt justert motor=kald motor
Magert justert motor= ødelagt motor :lol:

Jeg skal prøve å forklare, bare for å sitete meg selv:
Sitat:
høyt trykk rett etter at eksosporten har blitt stengt av stempelet


Her har det oppstått en tilnærmet adiabatisk kompresjon av allrede svært varme eksosgasser!! Å NEI!!! der gjorde jeg det igjen, brukte et uttrykk som vektor ikke skjønner :oops:

Ta med deg en notisblokk og kom opp i kjeller'n min og jeg kan forklare deg grunnprinsippene med en tuned pipe :lol: :lol:

Kansje bildene forklarer for seg selv at temperaturøkningen har skjedd UTENFOR motor'n :mrgreen:


Vedlegg:
IMG_5342.jpg
IMG_5342.jpg [ 111.16 KiB | Vist 10083 ganger ]
IMG_5343.jpg
IMG_5343.jpg [ 83.67 KiB | Vist 10083 ganger ]

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Varm eksos
InnleggSkrevet: Søn Mar 27, 2011 1:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Når det gjelder brukerfeil, hvem var det som fyrte opp en Rossi 53 på 15% Nitro som ikke var bygget for mer enn 0-5% og fekk en overopphetet motor og misfarget topp som resultat?? :lol: 8) En trenger litt kompetanse av og til... Er det noe du lurer på så er vi her for å hjelpe :lol: 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC