Dato/klokkeslett: Fre Apr 19, 2024 8:12 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Montering av tenning på ASP 180 Fs
InnleggSkrevet: Ons Feb 29, 2012 11:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Skal prøve noe nytt. Hadde et tenningsanlegg liggende. Dette har jeg montert på en ASP 180 Fs. Det er litt spesielt å kjøre en glowmotor med tenning. Blir artig å se fordeler og ulemper :mrgreen:


Vedlegg:
bilde 3.jpg
bilde 3.jpg [ 404.38 KiB | Vist 10667 ganger ]

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Montering av tenning på ASP 180 Fs
InnleggSkrevet: Ons Feb 29, 2012 11:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tøft. Men har du ikke gjort dette før?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Montering av tenning på ASP 180 Fs
InnleggSkrevet: Tor Mar 01, 2012 10:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Si fra når du er klar for test da 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Montering av tenning på ASP 180 Fs
InnleggSkrevet: Tor Mar 01, 2012 8:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Ble en vellykket test dette her. Mer stabil tomgang og en bra aks. I tillegg ble motor'n mindre følsom på nålene. Generelt kunne jeg strupe nålene en del, noe som gir redusert behov for medbrakt fuel. Trolig yter motor'n noen hundre RPM mer på topp også, men dette fikk jeg ikke bekreftet.

Tidligere har jeg prøvd tenningsanlegg på en 20cc 2t og kjørt denne på bensin, men dette er første gang jeg prøver en 4t på glowfuel. Tror jeg bestiller tenning til ASP 160 også :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Montering av tenning på ASP 180 Fs
InnleggSkrevet: Fre Mar 02, 2012 12:49 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Det var et vanlig tenningsanlegg som dette beregnet for 2t bensin eg tenkte på i inlegget mitt i tråden om twin motoren du kjøpte.
Eg leste en tråd om dette på et forum for ikkje så veldig lenge siden (sannsynlegvis MFN) men finner den ikkje igjen.

Husker en del som sto der blant anna at en reduserer drivstoff forbruket betydelig (glowfuel), meir power også hvis eg ikkje husker feil. Dette stemmer overens i inlegget ditt.
Det sto også at når en justerer en glowmotor med vanlig glow plugg så er det (eller kan vere.?) tennings tidspunkt en justerer og ikkje nødvendigvis rett blandingsforhold.?
Er ingen motormann så dette veit "dere to" der ute mye bedre enn meg, kanskje fått litt meir fakta om dette. Ser ut som dette er vellykket sålangt, og blir spennende å sjå kor 180'n oppfører seg i lufta på mellomregisteret :)

Yalla, på twin motoren, går stemplene likt og tenner annenhver gang.?

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Montering av tenning på ASP 180 Fs
InnleggSkrevet: Fre Mar 02, 2012 9:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det er helt riktig som du skriver Bjørn, tenningen gir mulighet til å strupe inn en god del på nåla uten at det blir feiltenning siden gnisten alltid kommer på rett tidspunkt, dette gir mer power med mindre forbruk. En glowmotor sløser nok mer med fuel fordi den går rikere enn hva som er optimalt siden tenningstidspunktet blir påvirket av blandingsforholdet. I dette store flyet som motoren til Yalla nå står i spiller vekten på tenningsanlegget keine kasserolle og gir bare fordeler, enkel start uten tilleggsutstyr, stødigere og lavere tomgang, power, lite forbruk, pluss at motoren går mye smootere siden tenning skjer på et annet tidspunkt enn ved glow som "banker" mer spesiellt på tomgang

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Montering av tenning på ASP 180 Fs
InnleggSkrevet: Fre Mar 02, 2012 12:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
I dette store flyet som motoren til Yalla nå står i spiller vekten på tenningsanlegget keine kasserolle og gir bare fordeler, enkel start uten tilleggsutstyr, stødigere og lavere tomgang, power, lite forbruk, pluss at motoren går mye smootere siden tenning skjer på et annet tidspunkt enn ved glow som "banker" mer spesiellt på tomgang


Med andre ord, det jeg har gjort er laaaaangt smartere enn det du noen gang har funnet på :lol: :lol: :lol: :lol: 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Montering av tenning på ASP 180 Fs
InnleggSkrevet: Lør Mar 03, 2012 12:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
På Asp 160 så går stempelene likt, men tenning skjer annehver gang. Dermed kommer kompresjon på hver omdreining.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC