Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 6:04 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 54 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 7:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dynamic soaring er drittøft, og FOR en lyd det er av flyene da. Om det er greie nok forhold på fjellet der til å kunne prøve seg på det, så skal iallefall jeg se etter nytt fly. Er nok lurt å holde prisklassen litt nede i starten, for smeller det så blir alt bare glassfiberbiter innblandet med elektroniske komponenter.

Der kunne jeg nok ha tenkt meg en 1.5 meter eller noe tror jeg.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 7:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det har gått greit å fly slike småfly der før, både jeg og Rotor har gjort det, men da blåste det sikkert ikke så ille som i går. Vi går vel opp på ca 25 minutter eller noe sånnt, kommer litt an på hvor mange pauser Yalla trenger :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 7:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, så man kan regne en halvtimes tid iallefall. Ikke så verst det egentlig. Pleier dere å ha med flere enn 1 fly hver eller?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 8:33 pm 
RC m/erfaring
RC m/erfaring
Brukerens avatar
Innlegg: 71
Det går ikkje an at Stressballen må sitte bak en stein når vi andre har det moro! En alternativ måte å måle hastighet på er å legge en datalogger inne i flykroppen, eg har gjort det en del ganger med EasyStar for å se kordan det funker, og det funker! Lufthastighet måles med et pitotrør og bakkehastighet måles med en liten gps. Vel heime er det bare til å laste opp data'ene til pc'en og få fine kurver ut igjen:

Bilde

Rød kurve er AirSpeed og Grønn kurve er GroundSpeed. Ikkje heilt overlapping, men vindretning og vindhastighet spiller inn her. Legg forresten merke til airspeed på slutten av loggen, pitotrøret fullt av mold etter landing førte til trykkøkning tilsvarende 45 m/s eller ca. 150 km/t !


Sist endret av rotor den Man Nov 12, 2012 9:34 pm, endret 2 ganger.

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 8:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Skulle vel tro at det er moro for dere andre at jeg må sitte å gjemme meg bak en stein :mrgreen:
Dette høres jo bra ut, hvordan blir nøyaktigheten her egentlig? Har jo vært mye prat om nøyaktighet til både pitotrør og GPS pga oppdateringsfrekvens?

Jeg har funnet et fint fly jeg kan starte med nå, en motorglider på 2 meter med fin startpris for min del. Glassfiber og karbonkropp får komme som neste fly, dette blir noe tregreier. Har ikke lyst på EPO, men får sikkert lyst på det når jeg planter flyet i fjellveggen :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 8:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, det der holdt yalla på med for flere år siden, så startet vi jakten på en enklere metode som kunne måle flere forskjellige modeller om en annen og gi resultatet med det samme. Men, nå har jeg igrunnen forkastet speedgun for bruk på fly pga at det er vanskelig å få måling på en sikker måte. Kanskje den metoden med pitotrør ikke er så dum likevel, så får man heller nøye seg med at det blir kun målinger av akkurat det flyet som har fått det utstyret installert. Da kan man fly fritt og uhindret og ikke være låst til å måtte fly akkurat rett imot en person med speedgun. Kanskje Yalla skulle gravd frem igjen dette loggeutstyret? :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 9:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Hmmm her var det mye jabb :lol: Kort oppsummert for min del:

At vector har kjøpt seg nytt fly som trolig er fetere enn mitt er helt uakseptabelt :!: Hold deg til noe du kan, næmlig ferdigbygget isopoleker med batteri :lol: Så kan de store guttene fly skarpe leker :mrgreen:

Nå ble jo selvfølgelig inntrykket av at vi flydde passivt underbygget av at jeg ikke hadde motor på flyet mitt. En mosedott kom i rask hastighet mot flyet og akselen knakk :oops: Derfor ble jeg begrenset av å holde meg på lo side av fjellet og jeg ble tvinget til å fly nesten like passivt som vector som hadde motor og greier :( Derfor er det fort gjort å ta dette for å være passive greier :x Vector hadde nok ikke våget å fly uten motor 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 9:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ha ha ha, er du våken enda? Trodde du hadde lagt deg nå :lol: Det kunne jo vært interessant med det eagletree pitot målesystemet ditt montert inn i den lofsa du flyr nå dersom du får spøtet det skikkelig isammen igjen. Får nå håpe det nye flyet blir litt heftigere enn de vi har holdt på med til nå. 2 stk 2-metere burde gå greit i sekken slik at man følger mottoet: "always bring two" :lol: Jeg kjenner at jeg får ikke helt roen i kroppen før jeg har også det flyet som Rotor hadde, det så veldig hendig og bra ut og går sikkert velsåpass som 2-meteren min, muligens bedre. Og så er det klart til bruk rett ut av eska og det er absolutt ikke et minus for en som hater å bygge :P

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 10:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Skal faktisk være enig i at Dynamic-S såg ut som den var ypperlig under slike forhold. At byggekvaliteten var så god var ikke et minus heller. En slik sammen med en skarp hotliner tror jeg vil være gode greier :D Ikke umulig at jeg må ha en slik jeg også :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 10:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg hopper litt ut i det, og bestiller meg en 1.5 meter EPO motorglider og en 2 meter motorglider med trekonstruksjon. Om dette er veldig kult, så må det kjøpes inn en litt fetere sak, uten tvil. Spaserturen for å komme seg på fjellet har en jo uansett bare godt av. Hvis det fremdeles er lov så hiver jeg meg med neste gang dere skal ut, om jeg selv har anledning selvfølgelig.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 10:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Bare skaff noe som er solid, når det blåser der ute så er det om å gjøre å ha noe som tåler strabasene. Blåser det lite, så er det et helt annet "ballgame" :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 11:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hmmm....ja, det var det da. 1.5 meteren er jo en karbonforsterket EPOsak, så den burde være mer enn sterk nok. Styrken i tremodellen aner jeg ikke, men kanskje jeg bare må prøve meg frem. Knuser jeg den fullstendig, så er ikke selve modellen så dyr at det gjør noe. Skal snuse litt til før jeg aktiverer ordren.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 11:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Video'n som viser launch'n av Bixler forteller ganske mye om hvilke krefter modellen må tåle. Landingen kan ikke forventes å bli noe særlig penere heller :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 11:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, ja den fikk et fint møte med moder jord. Knakk vingen akkurat ved vendingen eller? Du skulle vel ikke tilfeldigvis ha data på vingebelastningen på denne?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Seilfly og Hotlinerdag i Rognaldsvåg Lørdag
InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 11:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Alt knakk i lufta, ingen logging av noe som helst :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 54 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC