Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 2:03 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Stressballens Tamiya M05RA
InnleggSkrevet: Søn Des 04, 2011 11:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, da er det snart på tide å starte bygging av neste års rallybil. For utfordringen sin del så valgte jeg forhjulsdrift i år, og det blir spennende å måle styrke med firehjulstrekkerene, men det blir også litt moro for variasjonens skyld. Jeg blir nok heller ikke alene om dette.

Jeg har lært meg litt forskjellig gjennom årets tamiyarally, og skal lage bilen så driftssikker som overhodet mulig. Underveis i byggingen skal jeg ha inn noen upgrades, men også noen egne triks. Vi skal jo kjøre litt forskjellige typer løp til neste år, og noen av løpene vil nok bli meget problematiske for denne bilen (snørally, heftig terreng osv), men jeg vil si at den kan bli en hard konkurrent på innebanen i butikken, pluss på hastighetsetapper. Forhjulstrekkerene går som regel fortere på samme motorisering, og er mulige å kjøre bra på tekniske baner. Akselerasjon og fremkommelighet er dessverre litt verre, men da gjelder det å bruke knollen under kjøringa, og det er slikt som jeg liker.

Jeg jobber sterkt ut mot belysning og driftsikkerhet denne gangen, og putter i top of the line elektronikk. Det vil si futaba S9551 på styring og spektrum SR3100 mottaker. Fartsregulator blir av type Mtroniks Storm 14, da denne falt i smak på DF03RA. Dette er en kombo jeg er vant med, og denne fungerer helt supert for min del iallefall. Jeg har ikke hatt et feilslag på noen av dem i alle rundene med cuprace og tamiyarally, bortsett fra en knust bryter på DF03RA, men der blir det også tatt forhåndsregler denne gangen. Når det gjelder belysning, så putter jeg 8 hvite LEDs i front (4 ekstralys), og 4 røde LEDs bak. Jeg gjør dette kun for at bilen skal klare seg så godt som mulig på mørke partier, og for at jeg skal kunne se hva jeg holder på med.

Jeg ser veldig frem til å måle styrke med resten av deltakerene i tamiyarally 2012 :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya M05RA
InnleggSkrevet: Fre Des 09, 2011 1:45 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har såvidt fått påbegynt bygging av denne nå, og prøver å integrere litt mods og triks underveis. Så langt har jeg laget 3 differ, og skal etterhvert få på plass en fjerde også, men jeg gikk tom for differ, så det får holde med 3 foreløpig :mrgreen:
Siden denne bilen er av type forhjulstrekk, så er det nok kritisk at diffen fungerer som den skal til forskjellige underlag, og derfor velger jeg å ha flere tilgjengelig. Det tar tid å justere inn en diff, så dette vil faktisk spare meg for tid, da det er enkelt å bare bytte hele diff-enheten. Jeg kommer til å bruke både tannhjulsdiff og kulediff, med forskjellige små justeringer gjort av meg selv.

Jeg har også begynt å jobbe med karosseriet. Er litt problematisk med lyktebrønnene på denne, da jeg må lage dem selv. Lys skal jeg ha, og satser på at dette skal bli effektivt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya M05RA
InnleggSkrevet: Tir Jan 10, 2012 1:57 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk mye snop inn på sjappa igår, så nå har jeg kommet meg litt videre i bygginga. Har fått montert alu motorplate og alu styring, og sammen med en sterk og rask metallgirservo så gir ikke styringa etter. Motorplata vil nå avlede varme godt også, så her skal vi holde effektiviteten oppe. Nå skal jeg få på plass fartsregulator, slik at jeg snart kan få testa bilen på banen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya M05RA
InnleggSkrevet: Tor Jan 12, 2012 2:03 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fartsregulatoren må visst vente litt, trodde jeg hadde den jeg ville bruke liggende et sted, men neida. Har fundert litt på hva jeg skal gjøre med dekka, og jeg kommer til å kjøre 2 forskjellige sett. Et med gatedekk for bruk på asfalt og innendørs, og de originale dekkene på ujevnt underlag. Det vil bli gjort endringer i bilens oppheng når det skiftes dekk, slik at jeg får tilpasset bilen så godt som mulig til underlaget. Det trengs når en skal konkurrere med firehjulstrekkere.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya M05RA
InnleggSkrevet: Tor Jan 19, 2012 1:51 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Går ikke så fort her for tiden, men jeg har nå fått plassert fartsregulator slik jeg vil ha den. Nå må jeg plukke ut dirt tuned motoren fra DF03RA, og få tatt en liten sjekk på denne. Skulle egentlig kjøpe en ny, men fikk ikke inn nok motorer denne gangen, så da får det bli nye børster i den gamle. Liker denne motoren godt i DF03RA også, så jeg ender nok uansett opp med å skaffe en motor til. Så fort jeg får byttet motoren over i M05RA så blir det testkjøring i butikken. Etter dette lakkerer jeg karosseriet, og ser frem til å få bilen ferdig.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya M05RA
InnleggSkrevet: Man Jan 23, 2012 1:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå flyttet over motoren som sto i fjorårets rallybil, og det kan se ut som at de gamle børstene vil holde litt til enda. Rengjorte motoren litt først, og jeg blir like imponert hver gang over hvor mye dritt en slik motor kan inneholde. Helt utrolig at de i det hele tatt fungerer, så det må være snakk om god kvalitet iallefall :mrgreen:

Jeg er nå ganske fornøyd med grovutkastet på bilen, og neste stopp blir å teste den i butikken. Uten karosseri vel å merke. Må få påbegynt det nå snart. En av mine største prioriteter blir å tune denne bra inn til bruk på asfalt og teppeunderlag, og jeg har lagt ned litt jobb i å tweake bilen til dette. I konkurranse mot firehjulstrekkere blir det viktig å prøve å stjele poeng der, da det kan bli verre ved kjøring i terreng.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya M05RA
InnleggSkrevet: Man Jan 23, 2012 4:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da er bilen testet litt innendørs her i butikken, og jeg er veldig fornøyd med prestasjonen på teppeunderlag. Utendørs ble derimot en helt annen sak. Nå ligger det et tynt lag med snø utenfor butikken, og jeg fikk prøvd bilen litt på dette underlaget. Det er ingen tvil om at det blir vanskelig å henge med på løst underlag. Jeg ser på dette som en stor utfordring, og må nok planlegge kjøringen godt når bilen skal brukes i terreng. Kald asfalt blir nok også vanskelig.

Dette er en bil som må kjøres på en helt bestemt måte, og brytes reglene der, så gir det store utslag på hvor langt jeg blir liggende etter. Jeg har begynt å legge opp en strategi for kjøringen, så får vi se hva som skjer :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya M05RA
InnleggSkrevet: Man Jan 23, 2012 4:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Det blir spennende å se når dere begynner løpskjøringen hvor godt du klarer å henge med ;)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya M05RA
InnleggSkrevet: Man Jan 23, 2012 4:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, jeg er minst like spent. Til min trøst er det en til som kjører M05RA, og det er zombie-solheims bror. Han vant fjorårets rally om jeg ikke husker helt feil. Om det går dårlig mot 4WD-gutta, så får jeg heller satse på å ta Vegard :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya M05RA
InnleggSkrevet: Ons Jan 25, 2012 2:48 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag fikk jeg testet bilen litt mer i butikken, og er mer overbevist om at bilen kan henge med noenlunde så lenge det er på jevnt underlag med passelig grep. Jeg fikk Zombie-Solheim til å ta tiden når jeg kjørte 3 sammenhengende runder på bilbana i butikken, først med DF03RA, og deretter med M05RA. Rundene var ikke 100%, men ikke langt unna heller, så jeg kan gå ut fra at alle rundene var ganske greie tidsmessig. Jeg tok bare en test med DF03RA, og fikk der ca 20.6 sekunder på 3 runder. Da hadde jeg kjørt noen runder med bilen fra før, og var noenlunde varm i trøya på denne, pluss at jeg kjenner bilen fra før. Jeg tok så 5 løp med M05RA på 3 runder hver, og begynte da med en tid på ca 21.6 sekunder. De fire neste løpene gikk alle gradvis bedre på klokken, og det femte løpet endte opp på ca 20.8 sekunder. Kjøringen gikk egentlig veldig jevnt for seg, da de fire første løpene lå mellom 21.1 og 21.6 sekunder på 3 runder. Gjennomsnittlig rundetid på ca 7 sekunder. Jeg sier meg fornøyd med prestasjonen innendørs med M05RA, da jeg ikke har kjørt bilen en batteripakke enda. Tror absolutt det gjenstår litt justering, og håper å kunne knipe inn noen hundredeler til.

Igjen testet jeg bilen littegrann utendørs, og nå blir neste steg å prøve meg litt frem med diffene. Skal nå få byttet diff en dag, og prøve utendørs med den jeg tror vil hjelpe på løst underlag i sammenheng med litt justering av oppheng og balansepunkt. Blir spennende å prøve.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya M05RA
InnleggSkrevet: Man Jan 30, 2012 1:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg tok med rallybilen når jeg dro på nesjane for å kjøre større biler, bare for å teste den litt på grusunderlag, og der kan jeg bare si Gud bedre meg, dette blir vanskelig å komme seg noen vei med. Fremkommeligheten er sikkert redusert med 80-90% eller deromkring, så dette er en god sjanse for gutta som kjører firehjulstrekk. Å ta sikte på førsteplass er rett og slett ikke en realistisk målsetting, så jeg må heller bare ta sikte på å gjøre så godt jeg kan, og være fornøyd med det. Det hersker ingen tvil om at jeg må kjøre med bortimot låst diff når vi kjører på løst underlag, og fjæringen må jobbes mye med også. En ting er å sette opp bilen for innendørs bruk, men utendørs blir noe HELT annet. Jeg vet iallefall at jeg ikke kan overlate så mye til tilfeldighetene her, og en god strategi vil bety alt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya M05RA
InnleggSkrevet: Søn Feb 05, 2012 11:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag fikk jeg maskert karosseriet på rallybilen, og er snart ferdig med lakkeringen. Har glemt igjen hårføneren på jobben, noe som forsinker tørkeprosessen litt, men det får bare gå. Jeg setter da heller dekselene over veggovner, slik at luftstrømmen der hjelper på litt. Ulempen er at jeg ikke får stoppet eventuell renning like fort som jeg får gjort med en vanlig hårtørker. Men det ser ut til å gå bra så langt iallefall.

Jeg lakkerer denne i boxart, noe som får meg til å savne dekalsaksa mi enda mer. Det blir en del maskering, og da er det veldig greit med en god saks som klipper helt ut til tuppen uten å skade maskeringen. Dekalsaksa fra Tamiya er eksepsjonell på dette.

Bilen har jeg også fått gjort noen endringer på, men som tidligere fortalt blir nok dette et mareritt utendørs på løst underlag. Vi får se hvordan det går når vi faktisk kommer igang med kjøringa.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya M05RA
InnleggSkrevet: Man Feb 06, 2012 5:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag testet jeg bilen litt på innebanen med endringene som var gjort. En av dem var å prøve med låst diff, og det blir iallefall ikke gjort ved kjøring på teppe eller asfalt. En ting er å holde høy hastighet å svinge, da blir det lagt nok press på ytterhjulet til at bilen klarer å tracke igjennom hele svingen, men når hastigheten faller, og løypa blir teknisk, da blir det vanskelig å kjøre stabilt.

Jeg har enda ikke testa sperra diff på noe underlag som den fungerer på, men det må nok bli over stokk og stein i tilfelle, altså groveste type terreng vi kommer til å kjøre på. Når det gjelder teppe, asfalt og mellomhardt underlag blir det nok funksjonabel diff som gjelder, selvfølgelig noe justert.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya M05RA
InnleggSkrevet: Man Feb 06, 2012 7:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå begynt å tilpasse dekselet til chassiset, og jeg vet ikke helt hvor fornøyd jeg blir med dette her. Det er ikke utseendet til karosseriet det går på, men heller offset på bakhjula. Renault 5 turbo har noen saftige fiskekasser som bakskjermer, og jeg er ikke happy med at Tamiya da legger ved vanlige Mini Cooper felger. Her trengs det felger med saftig offset, gjerne +9 eller deromkring. Jeg skal lete litt og se hva jeg finner. Vi kan jo også ta en avklaring på om M05RA kan bruke samme dekk og felger som DF03RA. Personlig mener jeg at dette er ok, siden det ligger litt valgfritt på hvilken type rallydekk og felg en skal kunne bruke til DF03RA. Vi kan ta en liten avstemning på dette. Om det i det hele tatt vil funke på M05RA vet jeg ikke, men det er iallefall lettere å montere felger med offset da.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Tamiya M05RA
InnleggSkrevet: Man Feb 06, 2012 8:11 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 443
Bosted: breim
for meg e det jalfall greit..:) still med paddles du om du vil..:)

_________________
hpi baja ss, losi lst2, savage xss,associated tc6.1, durango dex410r, axial wraith, corally f1, slash, kyosho st-rr , scx-10 , tamiya cr-01 savage flux, axial xr-10 pluss en liten haug til..:)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 25 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC