Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 10:43 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Søn Nov 20, 2011 12:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld tok jeg en liten økt på cupraceren, siden vi skal kjøre de 3 siste løpene innendørs. Foamdekkene vi nå skal bruke er litt mindre enn de originale dekkene, så da skal en egentlig fjerne en plate som står under hver diff. Dette er veldig enkelt å gjøre, bare å sette bilen på hodet og løsne alle skruene på bunnplata. Da er det bare å løfte av bunnplata, fjerne de to platene, og skru på bunnplata igjen.

En annen ting jeg måtte fikse var akseltappen i framdiffen. Denne er av plast, og går inn i et metall tannhjul i diffen. Inngrepet mellom de to delene skjer ved 3 tapper som går inn i 3 spor på tannhjulet. Noen ganger blir disse tappene klippet rett av, og da blir drifta på framhjulene redusert. En kan fint minske risikoen for at denne delen blir ødelagt, ved å sørge for at selve differensialen går lett, og at de to delene er skrudd skikkelig sammen. Hvis ting er litt løst sammenskrudd så får delene bevege seg for mye i rykk og napp, noe som sliter på tappene det er snakk om. Jeg knekte en på fjorårets bil også, på slutten av året, på samme måte som med denne. Men jeg modifiserte den knekte delen på fjorårets bil, og har gjort det samme på denne ikveld, så nå regner jeg med at alt er som det skal. Det finnes en slik del i metall, og jeg hadde bestilt 10 stk, men de kom aldri. Har ikke fått somlet meg til å følge opp den saken, skal ta en økt på det etter jul. For de som vil prøve å fikse delen selv, så er det ganske enkelt å gjøre dette hvis en har en dremel for hånden. Tror jeg brukte 15-20 minutter eller deromkring, så det er ikke all verdens arbeid å fikse.

Her er et bilde av delen som var ødelagt. Der går det an å se metallbitene jeg har lagt inn istedenfor de 3 tappene. Jeg dremla ut tre spor i plastdelen, og klippet så til noen biter (ca 4mm lange) av en aluminium støtstang (brukte pianotråd på fjorårets bil), og la disse i de utfreste sporene. Jeg kjører så midtskruen på plass, slik at de to delene holdes sammen, og så legger jeg på litt tynn superlim over stavene. Dette vil mest trolig holde seg sammen i all framtid, da midtskruen vil holde press innvendig, og på utsiden av de innlimte stavene vil det stå to kulelager og holde alt presset sammen. Stavene har altså ingen vei å gå, og de blir neppe klippet på samme måte som plasten.
Vedlegg:
akselmod (800 x 600).jpg
akselmod (800 x 600).jpg [ 80.05 KiB | Vist 5382 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Porsche 911 Cupracer
InnleggSkrevet: Ons Nov 23, 2011 1:16 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg må korrigere meg selv i forrige innlegg, der jeg skriver at to plater oppå nedre chassisplate skal fjernes når en bruker foamdekkene. Dette gjelder kun for dekk mindre enn 54mm, og foamdekkene vi kjører med er 56mm. Så jeg monterte de på igjen idag, og gjorde noen nye justeringer. Uten platene vil en hemme støtdemperene litt, så det er iallefall viktig at en bruker litt tid for å få disse som en vil uavhengig om en kjører med eller uten disse to platene. Beklager hvis jeg har misledet noen med dette tåkepratet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC