Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 6:48 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Microsock's DF03Ra
InnleggSkrevet: Lør Jan 08, 2011 11:52 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Jeg må nesten lage en bygge tråd på min Tamiya DF03ra som allered er under bygging.
Bilde

Dette blir en bil som blir bygget etter instruksjonsboken, med stock motor frem til reglene for rally'et som vi skal ha blir laget.
Det ser ut som en moro bil, med god markhøyde, lange, seige dempere som forhåpentligvis spiser litt røfft underlag.

Etter å ha prøvd Zombi-solheim's-bror sin ble jeg virkelig forelsket i saken. Kvaliteten er TB02 og kanskje over.

Jeg fikk valget mellom Lancer EVO V og Lancer Evo V, og da var det ganske lett å velge hvilket deksel jeg skulle ha. Har planlagt å lage den i box-art, men ser allerede nå at det blir nok noen små detaljer som blir egenkomponerte.

Dekalene til denne bilen er helt syke, kan ikke akkurat si jeg gleder meg til å skjære de ut, da det er to hele ark med dekaler som skal klistres på bilen, men jeg skal nok få det til også.

Har bygget bilen ferdig, montering av elektronikk gjenstår, og lakkering av deksel.

Akkurat nå sitter jeg å maskerer dekselet så godt jeg kan, men er redd for at det kan bli vanskelig da jeg bare hadde noe gammel maskeringsteip liggende. Men jeg har håp om at med god varme så skal det gå uten alt for masse søl. Siden fruen er på jobb frem til i kveld, har jeg tenkt å ta meg den frihet å varme opp boden vår, og lakke innendørs. Får nok juling når hun kommer hjem, men tror at dersom jeg tar litt intensiv lufting etter lakkering så går det nesten bra.

Og ja Stressballen, det skulle være PS-34, ikke PS-2, men jeg går for den siste, likte fargen, dyp og ren rød farge

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Microsock's DF03Ra
InnleggSkrevet: Lør Jan 08, 2011 1:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg er imponert sokken :D

Plagsomt med disse solheim-gutta, de har hevet standarden på bilene, så jeg må også ta meg i nakken når dekalene skal på. Anbefaler deg å være jævla forsiktig med gammel maskeringstape, det blir fort katastrofe. Et tips er faktisk at når du er ferdig å maskere, så kan du la dekselet ligge (gjerne til neste dag), og etterhvert vil en da se hvor tapen strammer seg (slipper taket) i kurver eller lignende. Da er løsningen å snitte opp tapen i kurven og legge på en liten bit til.

hehe, håpløst å gjette seg frem uten manualen, jeg blingsa selv på hotshot. Men da kan jo neste mann som har denne bilen bruke de opprinnelige fargene da, så skiller bilene seg ut litt :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Microsock's DF03Ra
InnleggSkrevet: Lør Jan 08, 2011 6:33 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Siden dette er en bil som skal få gjennomgå til de grader, så var jeg ikke helt perfeksjonist.

Jeg sleit fælt med teipen, den slapp i nesten alle hjørner, men på sett og vis ble ikke resultatet alt for gale. Endel blødninger ble det selvfølgelig. Dekalene var moro å skjære ut faktisk, og virkelig utfordrene å sette på :)

Men jeg ble fornøyd!
Vedlegg:
df03ra.jpg
df03ra.jpg [ 72.11 KiB | Vist 18703 ganger ]

Vedlegg:
df03ra-2.jpg
df03ra-2.jpg [ 65.74 KiB | Vist 18703 ganger ]

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Microsock's DF03Ra
InnleggSkrevet: Lør Jan 08, 2011 6:34 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Må legge til at mens jeg nå er i siget, så blir elektronikk montert også.

Så bilen min blir klar i kveld, mangler bare nummer på siden og taket :)

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Microsock's DF03Ra
InnleggSkrevet: Søn Jan 09, 2011 6:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Fer bil. Ser meget bra ut. Synd å herpe sånne karosserier i løp, men enda mer synd å ikke få brukt bilene slik som de skal også :-). Forresten, er diffene samme som i tb02? :-P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Microsock's DF03Ra
InnleggSkrevet: Søn Jan 09, 2011 7:30 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Diffene er av ypperste kvalitet, samme som tb02. Det er ingen ting å klage på.

Diffen fremme er ganske så lik tb02 sin, mens det er annet gir bak. Men det er kulediffer begge to.

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Microsock's DF03Ra
InnleggSkrevet: Søn Jan 09, 2011 7:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Steikje ta, denne ser jo imponerende bra ut :D
Disse bilene blir noe for seg selv når en lager dem med alle dekalene, det er helt sikkert. Meget fet var den iallefall.

Diffene er vel ikke helt like, er de? Mener å huske at de var av metall? Men jeg synes også å huske at det er samme systemet som TB02, med tanke på midtbolten, thrustlager, låsemutter osv.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Microsock's DF03Ra
InnleggSkrevet: Søn Jan 09, 2011 7:47 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Ja det har du helt rett i Stressballen. Hubbene til diffen er av metall, ikke plast slik som på tb02.

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Microsock's DF03Ra
InnleggSkrevet: Søn Jan 23, 2011 3:19 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Har nettopp testet min DF03ra utendørs på singel og gruset asfalt.

Konklusjon er at dette var MORO! Bilen er bygget etter bruksanvisning med stock motor, Viper ECO20 esc, og dette fungerte utrolig bra. Langt over min forventning!! Det var utrolig moro å kjøre. Små hissig og spiste underlaget som det skulle vært frukost.

Men jeg merket fort at underdeksel burde være standard, kilte fort en stein av grovt kaliber mellom styre armene, easy fiks, men kan jo være katastrofalt i kampens hete.

Det burde kanskje være enveisdiff bak eller fremme da den bremset med alle fire hjulene, og dermed ingen styring, det gikk rett frem. Les : Rett til skogs.. Men med litt omlegging av kjørestil kan dette fint kompenseres for.

Så, DF03Ra og Tamiya Rally 2011 er noe jeg virkelig gleder meg til nå, JEG ER KLAR!!!

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Microsock's DF03Ra
InnleggSkrevet: Søn Jan 23, 2011 3:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tøft :D
Enveisdiff bak er nok ingen god løsning. Etter å ha sett bilene på snøføre fant jeg ut at jeg ville ha enveisdiff foran, og jeg kunne også ha tenkt meg å montert slipperclutch. Jeg skal også sørge for å få tak i nok underdeksel, dette er nok meget praktisk ja.

Har også samme inntrykk som deg med tanke på at understellet gjør jobben sin, og jeg synes at bilen er godt konstruert. Virker solid, praktisk og manøvrerbar. Gleder meg stort til å konkurrere jeg også :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Microsock's DF03Ra
InnleggSkrevet: Søn Jan 23, 2011 3:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Blir spennandes å følge med på Tamiya rally 2011. Måtte den beste Vinne.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Microsock's DF03Ra
InnleggSkrevet: Søn Jan 23, 2011 4:33 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Tror du slipper clutch er nødvendig med den pinglemotoren vi skal kjøre ? Drivverket er jo solid bygget som du sier, og jeg tror heller motor vil gi opp før drivverket.

Men med en 10900 kv børsteløs sak vil jeg tro slipper clutch er et must dersom du ønsker helt drivverk etter litt røff kjøring.

Mulig å få tak i enveis diff ? Er enig i å sette den fremme, da får du litt mer sladd på bilen :)
Da ville jeg også flyttet diffen fremme bak, slik at du har bulletproof diff bak og enveisdiff fremme.

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Microsock's DF03Ra
InnleggSkrevet: Søn Jan 23, 2011 5:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, jeg vil ikke ha slipperclutch på grunn av å skåne drivverk, men for å kunne få bedre kontroll på hjulspinn :wink:

Enveisdiff finnes til denne, men den kan du ikke sette bak, da får du ikke fremdrift bak siden du snur diffen når den flyttes bak. Og om du hadde jukset til enveisdiff bak ved å snudd selve enveislageret, så hadde du heller ikke hatt drift på bakhjula om du skulle rygget.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Microsock's DF03Ra
InnleggSkrevet: Søn Jan 23, 2011 8:47 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
sant nok, men det gjør vel ikke noe. Alle vet jo at det eneste forhjulstrekkere er best til er å rygge...

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Microsock's DF03Ra
InnleggSkrevet: Søn Jan 23, 2011 10:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
microsock skrev:
Mulig å få tak i enveis diff ? Er enig i å sette den fremme, da får du litt mer sladd på bilen :)
Da ville jeg også flyttet diffen fremme bak, slik at du har bulletproof diff bak og enveisdiff fremme.


Hva er forskjellen på diffen fremme og bak?

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC