Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 4:08 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 81 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Lør Mai 21, 2011 10:56 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Har prøvd å modde de to som har røket hos meg. Ene fikk jeg store problemer med ustabilitet i, den andre prøver jeg meg nå på en mindre mod som jeg håper holder til jeg får den i metall.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Fre Jun 24, 2011 10:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
På tide å tørke støvet av Cup Raceren igjen og sette den sammen i tilfelle det skulle bli et løp i løpet av sommeren.

Ny digital styreservo er montert, og jeg har endret litt på sprutbeskyttelsen rundt servo og motor. Tror måten det er gjort på nå skal holde ute mer drit en tidligere, og samtidig sørge for god nok kjøling.

Testet bilen litt på parkeringsplassen utenfor huset, og det var arti å få testet litt forskjellige oppsett. Utrolig gøy å se hvor store endringer det er i bilens respons bare ved mindre endringer i oppsettet. Testet et par forskjellige fjører bak, samt forskjellige kombinasjoner av swaybar. Swaybar er jo egentlig et enkelt prinsipp, men veldig morro å se hvordan effekten ble av å f.eks ha på enten forran eller bak og se hvordan dette endret grep i sving. Lærte litt der i dag.

Teknisk sett er bilen løpsklar, men må jobbe litt mer med oppsettet for å få med meg mer fart og kontrollerbart grep inn i krappe svinger. Om været holder nå kan jeg ta med meg litt forskjellige fjører og swaybars pluss verktøy ut på veien og sette meg til å teste litt.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Fre Jun 24, 2011 11:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jau, det har vært litt stille fra meg i det siste med tanke på tamiyarally og cuprace. Litt problematisk også når det alltid er noen som ikke kan kjøre på oppsatte datoer, det har muligens blitt en liten pause i kjøringa på grunn av dette. Tiden har rett og slett ikke strukket til for meg på en stund, men jeg begynner å nærme meg en bedre hverdag nå. Mye fritid har gått med til jobb, bilsalg og andre saker som må ordnes, men jeg skal legge meg i selen om ikke så alt for lenge, og da kjører vi noen dobbelrunder tenker jeg. Er en stund siden vi har kjørt nå, så jeg håper at alle har begynt å bli litt sugne på konkurranse igjen :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Lør Jun 25, 2011 10:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Må si det er kjekt med bra vær for en gangs skyld. Så mye mer motiverende å gå ut for å teste småting. Blitt et par endringer i dag også. Funnet noen små feil, og generelt fått bilen til å gå mye bedre. Det finnes nok oppsett som er enda bedre enn det jeg har fått til nå, men bilen begynner å passe min kjørestil, og den er lett å kontrollere samtidig som den holder bra fart i svinger. Nå er det kun småting som gjenstår, og en av dem er å ta for meg fartsmåling og generell følelse med bilen med forskjellige spur og pinion. Dette får bli neste uke en gang på Skala1.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Tir Des 20, 2011 3:01 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fikk endelig Tekin FX-R regulatoren min i dag! Ble bestilt 2 uker før finalen i Cup Race, og var planlagt brukt her, men det gikk ikke som planlagt. Ekstra treg postgang mellom USA og Norge sørget for rekordlang levering.

Så langt har jeg bare loddet på ledningene og kondensator og koblet alt opp. Testet raskt å stille den inn, noe som gikk veldig bra. Denne gir litt mer innstillinger på throttle kurve, drag brake effekt og et par andre småting.

Det mest imponerende er egentlig størrelsen på saken. Den er knøttliten! Alikevel er den beregnet for opp til 10T, så jeg har mye å gå på. Er dessverre ikke vanntett, men har planer for god beskyttelse. Skal hive ut bilde av hvordan den ser ut snart.

Ellers er det bestilt mye deler til bilen. Jeg bygger ikke ny, men skifter problemdeler og oppgraderer litt. Håper alt er på plass litt før første løp så jeg får testet ut litt de nye mulighetene oppgraderingene vil gi.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Tor Des 29, 2011 6:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Og her er bilde av Tekin regulatoren montert på bilen. Den skal vannsikres etter hvert, men gjør ikke det før resten av delene er på plass. Mye som skal skiftes på bilen, og da må alt demonteres igjen.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Tor Jan 12, 2012 9:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Forberedelsene til Cup Race 2012 er i full gang. Nye deler er både bestilt og det meste er montert på. Hele bilen ble demontert tidligere i uken, og det meste er satt sammen igjen. Tar full gjennomgang når alt er klart.

Et par viktige oppgraderinger i år er ny servo og regulator. Dette bør gi meg mindre strømforbruk på styringen, samtidig som jeg beholder hurtighet og presisjon. Regulator er mindre og mer justerbar. Minuset er at den ikke er vanntett, men det blir fikset.

Vektsparingen er gjennomført enda bedre i år enn i fjor, og noen deler blir byttet for å få dette til. Det blir noen kompromiss mellom vekt og stivhet, men satser på at det fungerer. Et mål er å få ting enda stramere enn i fjor, spesielt styringen.

Det er også kjøpt inn et Yeah Racing setup system for å justere bilen til fingerspissen. Så langt har jeg bare satt det sammen og montert det på bilen, og allerede ser det lovende ut. Siden dette er et rimelig sett opp i mot de store spesialistsettene følger ikke alt med. Det mangler tweak måler, og en stor fin stiv plate å ha det på under justeringen. Jakten på en god plate er i gang. Tweak får jeg heller ta litt på feelingen enn så lenge. Skal se om jeg ikke får testet ut setup systemet litt de nærmeste dagene når et par andre ting som er vitalt for oppsettet er på plass.

Bilder og mer detaljer om hva som er gjort kommer senere :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Tor Jan 12, 2012 11:03 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
En liten smakebit på hva som venter :P

Bilde

Bilde

Nye racing dekselene er ikke kommet ennå, men det blir Honda Civic Type R, med påmonterte felger. Fargeskjemaet tror jeg kan bli ganske vilt.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Fre Jan 13, 2012 6:42 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Ser du kjører med mye "bling" på hjuloppheng, får du noe mer ut av det enn lettere å ødelegge og tyngre bil ?

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Fre Jan 13, 2012 11:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Som sagt så er ikke alle endringene gjort :) Lettere å ødelegge ser jeg alle sier, men jeg har sett flere ødelagte plastoppheng, og jeg har aldri hatt problemer med mitt alu. Jeg synes personlig at plastikk opphenget til CR er noe puslete og mykt. Det kjøres absolutt ikke for å være bling. Stivhet var målet, og vekten ble redusert ved å slipe bort unødige lepper og kanter. Fortsatt tyngre, men stivere og mer presist.

Men bildet der dette vises er gammelt og fra forige sesong, får vente å se hva som skjuler seg under dekselet for denne sesongen når alt er klart :)

Kunne forøvrig tenkt meg å prøve en mod av plast armene, men mulig noe vanskelig å få til. Noe jeg må tenke på.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Ons Jan 18, 2012 4:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hvem sier at alu er lettere å ødelegge? Ikke jeg iallefall, med mindre det er av produsent Integy :mrgreen:
Alu flytter bare kraften til nærmeste svake ledd. Og om det ikke knekker, så blir det svake leddet ofte utvidet eller deformert. At du ikke har hatt ødelagte deler kan kanskje være for at du har kræsjet mindre? Du vant jo fjorårets cuprace, ergo kan det bety at du har hatt færrest tidkrevende kræsj gjennom rundene (teoretisk). Jeg sier ikke at du ikke har kræsjet, men kanskje ikke like hardt eller mye som de som har hatt problemer? Egentlig bare tilfeldighetene som rår der.

Bærearmene til CR er stive nok, en kan heller stille spørsmål ved foringene innerst på bærearmene. Disse får juling, og faktisk mer juling når en bruker aluarmer. De fleste kjører med dem til de blir ødelagt, når de faktisk burde blitt byttet oftere. Vi må huske på at det faktisk er en foring :wink:
Om jeg hadde valgt aluarmer på bilen min, så hadde det vært for å unngå bytte av dem (noe som jeg ikke ønsker). Jeg foretrekker oppheng i plast, med mindre det er spesielle deler jeg ikke vil bytte ut. Utover dette så er stive rammeplater veldig viktig i mine øyne iallefall.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Ons Jan 18, 2012 8:20 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 437
Bosted: Førde
Enten flytter du skaden ja, eller bøyer alu delen. Mens plast enten overlever eller knekker og er rimeligere å erstatte.

Men skal vel sies at jeg har mest erfaring fra Savage når det gjelder bil og den har jo litt annen bruk :)

_________________
TDR 2012, Alees Rush 750 @ 14S, Ming Da MD6 @ 7S, Ming Da MD7 @ 14S, Pantera 50 XE/FBL @ 10S og diverse annet :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Man Jan 23, 2012 11:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Bilen er veid, og her er resultatet, uten deksel:

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Tor Jan 26, 2012 2:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Første dekselet er så og si klart. Må si dette er det teknisk dårligste dekselet jeg noen gang har laget. Det er stort sett brukt Pactra lakk, og det var uvant. Jeg har testet fluoriserende dekk maling fra dem før med varierende resultat, og denne gangen ble det denne delen som var ett av de store problemene. Det fine med denne er utrolig god dekkevne, det negative er sen tørketid. Nå etter to dager er det fortsatt ikke 100% herdet. Fargemalingene var også mer tyntflytende enn tilsvarende Tamiya lakker, og dette i lag med lav temperatur og dårlig tape til maskeringen gjorde at jeg fikk rekordmange blødninger. Men men, jeg greide å dekke til noen av dem med klistermerker, og resten får bare være. Ett deksel til på vei, så jeg får heller prøve på nytt der.

Foreløpig har jeg ikke laget til vingen og lysbøttene. Lysbøttene kommer etter hvert som jeg får laget til lyssystemet, men vingen er jeg usikker på om jeg skal ha på. Av erfaring vet jeg at den gjør det mye vanskeligere å ta av og på klipsene bak på bilen, noe jeg ønsker å unngå mellom løp om noe skal gjøres. Enn så lenge blir det som det er, så får jeg tenke mer på vingen.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Tor Jan 26, 2012 1:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, nice one på bakfangeren. Men du må jo først komme deg foran for at folk skal kunne lese det :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 81 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC