Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 4:00 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 81 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Tir Sep 04, 2012 1:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Startet med problematisk bakdiff igjen i dag. Har slitt med en diffskrue som ikke har villet sitte som den skal. Begynte å lure på om det var andre ting som var galt, men jeg fikk den til å henge til siste løp.

Nå har jeg hatt mesteparten av bilen fra hverandre, tatt ut massevis av sand etter løpet i dag, bakdiffen har vert demontert og smurt opp igjen. Byttet et par kulelager som hadde fått for mye sand i seg. Strammet opp diffen og puttet ekstra låselim på skruen. Ellers har resten av bilen fått en rengjøring og generell smøring. Nå skal bilen få tørke ut og så får vi se hvordan den er. Mulig jeg skal teste et par andre fjører for å endre karakteristikk under bremsing siden den fortsatt hadde litt tendens til å slenge litt på rumpa.

Fant også ut at det var kommet ørlittegranne kondens i mottakeren, så det var vel bare et spørsmål før den hadde begynt å fuske. Den var dynket i PlastiDip, men mulig ikke helt tett rundt kontaktene. Tok ut kontaktene og sprayet godt med elektronikkrens, så skal den få tørke godt ut før neste test.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Tir Sep 04, 2012 1:20 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
En liten tanke rundt diffskruen. Om den blir skrudd til for hardt i utgangspunktet (allerede første gang), så vil det lettere føre til at den begynner å jobbe seg utover, pluss at det blir mer stress på mutter og bolt generelt. Dette vil kunne påvirke gjengene igjen også, og en ender opp med en bolt som hele tiden løsner. Jeg hadde selv problemer med dette på en annen bil, men når jeg byttet til ny bolt og mutter, og strammet den korrekt første gang, så var problemene borte. Det er naturlig å måtte justere den etterhvert som kulene slites til, men å overtighte er ikke bra. Kanskje det er noe som har skjedd hos deg?

Og så lurte jeg litt på det du skrev om mottaker. Du skrev at du hadde fått kondens i den, sikkert grunnet at den ikke var helt tett etter plastidipen? Men kondens kommer vel inn uansett (men ikke ut), så for å unngå det så må mottaker luftes jevnlig. Tror ballong på mottaker er en bedre løsning, for den kan du iallefall åpne enkelt, eller bytte ut. Jeg pleier å legge en fuktpose nedi ballongene også.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Tir Sep 04, 2012 1:33 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Tror nok det bare var et hull. Kondens er jo naturlig, men det er veldig lett å fikse på PlastiDip'en. Kuttet bare rundt kontaktene og tok dem ut, sprayet og tørker. Så smører jeg på ny dip rundt kontaktene neste gang jeg skal bruke den. Er ikke mye verre enn å ta av og på ballong synes jeg.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Tir Sep 04, 2012 2:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Så da har du hatt lekkasje da mener du? hehe, synes iallefall det høres ut som mer arbeid enn ballongen, men ser jo iallefall bedre ut :D Jeg tar forøvrig ikke ballongen av og på, bytter den kun hvis den har blitt dårlig eller skadet. Jeg bare åpner den, og setter på nye strips når det er på tide å tette den igjen. Det positive er jo at en ikke gjør inngripen i selve mottakeren. Hvis du allikevel skal plastidippe mottaker, er det ikke da best å bare plastidippe hele kretskortet istedenfor selve boksen?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Tir Sep 04, 2012 9:43 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Så da har du hatt lekkasje da mener du? hehe, synes iallefall det høres ut som mer arbeid enn ballongen, men ser jo iallefall bedre ut :D Jeg tar forøvrig ikke ballongen av og på, bytter den kun hvis den har blitt dårlig eller skadet. Jeg bare åpner den, og setter på nye strips når det er på tide å tette den igjen. Det positive er jo at en ikke gjør inngripen i selve mottakeren. Hvis du allikevel skal plastidippe mottaker, er det ikke da best å bare plastidippe hele kretskortet istedenfor selve boksen?


Prøvd det også, men kortet blir for stort til at det passer komfortabelt ned i boksen etterpå. Skapte en del andre problemer. Dypper hele boksen med servo etc tilkoblet. Ser ikke helt at det skal være mer arbeid enn en ballong at jeg fikk en liten lekasje? Har nå fått det med ballong før også, kan jo gå hull på den og.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Cup Racer
InnleggSkrevet: Tir Sep 04, 2012 12:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nei, ikke vet jeg. Ville iallefall tro at det ble mer styr med kondens fordi at en ikke har mulighet til å åpne og lukke så enkelt. På samme måte som det går hull på en ballong så hadde vel du også hull denne gangen? :wink:
Neida, plastidip funker som gull det, noen ganger er jo ballongene kranglete også. Bare jeg som synes det er mer styr med påføring, tørking, eventuell fjerning og ny påføring. Ballonger er lette å inspisere, er det hull så ser man det fort, og koster nesten ingenting. Litt tøft er det også, du kan ikke få Kaptein Sabeltann-logo på mottakeren med plastidip :mrgreen:
Jeg er kanskje litt "old-school", men det har funket godt i alle år hos meg :D

Når det gjelder plastidip på kretskort, så er nok Plastidip spray løsningen. Den utgaven du dypper i legger seg nok litt tykt til det bruket. Kan godt skjønne at det blir trangt i boksen etterpå. Trikset er nok å sette noen servokabler i selve kretskortet, spraye det med plastidip, ta bort kablene og monter kretskort i boksen, sette i 5cm servo skjøtekabler på alle inngangene i mottakeren, og dyppe det i plastidip etterpå. Da tror jeg du skal få det godt tett, og kondens vil nok ikke spille noen rolle. Om boksen er helt tett på utsiden, så kommer det uansett kondens inn, og da gjelder det å ha kretskortet beskyttet. Tamiya hadde noe før som heter "switch lubricant", dette brukte jeg alltid på servopinnene for å holde vannet borte fra kontaktflaten der, og det fungerte helt knall. Funker sikkert fint med noe grease istedenfor, eller vaselin for de som liker å bruke det :D

Husk på at en av grunnene til at det ikke lages vanntette mottakere er nettopp kondens. Det er derfor biler med vanntett elektronikk kommer med vanlig mottaker som ligger i en vannsikret boks med pakning. Denne bør åpnes etter bruk for lufting. Alt jeg sier er at dette er lett å få til når en bruker ballong :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 81 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC