Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Thomas sin Cup Racer
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=4&t=2619
Side 2 av 6

Forfatter:  Lugerity [ Ons Apr 13, 2011 9:38 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Cup Racer

stiligt deksel.

Forfatter:  Thomas [ Lør Apr 16, 2011 9:11 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Cup Racer

Da var Cup Raceren klargjort og testet for utendørskjøring med regn. Godt med vann ute i veien her, og etter å ha testet et par ganger og justert litt begynner bilen å få både grep og kjøreegenskaper som burde holde for banekjøring. Arti hvilke forandringer i hjulstillingen som måtte gjøres for å endre fra teppe til våt asfalt.

Forfatter:  Thomas [ Tir Apr 19, 2011 12:27 am ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Cup Racer

Noen kjappe bilder av støv/vann beskyttelsen jeg har laget til på bilen. Etter dagens kjøring var bilen så og si helt ren utenom litt støv. Plasten som er brukt er stort sett av den tynneste typen som er på diverse embalasje og rester av deksel. Noe Tek-7 og Revell plastlim er brukt + et par skruer på kritiske punkt. Det legger til litt vekt, men med riktig bruk er det nok verdt det for å holde bilen i gang runde etter runde.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Forfatter:  Thomas [ Ons Apr 27, 2011 11:09 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Cup Racer

Trimmet av diverse overflødig plastik, gummi, fikset lendningslengder, justert balansepunkt. Kjørevekt med løpsdeksel 1336 gram. Flyttet på mottaker og fartsregulator for å få bedre sentrert balansepunkt.

Forfatter:  stressballen [ Tor Apr 28, 2011 12:02 am ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Cup Racer

Thomas skrev:
Kjørevekt med løpsdeksel 1336 gram


Dette var fin info, her kan jo deltakere begynne å sammeligne litt med egne biler, og se om det kan slå ut resultatmessig :D

Forfatter:  Thomas [ Tor Apr 28, 2011 12:50 am ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Cup Racer

1334 nå :P Tror ikke jeg får ned stort mer uten å fjerne sprut beskyttelsen, bytte til mindre batteri, eller bytte til CRX karbon platene. Ser det er litt forskjell på dekselene også. Honda Civic dekselet er litt lettere enn Datsun 240Z dekselet, men det er jo litt mindre også.

Forfatter:  stressballen [ Tor Apr 28, 2011 12:57 am ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Cup Racer

Jeg skal se om jeg husker å veie bilen min imorgen, kan være moro for sammeligning. Regner med at du har batteri med også siden du skriver kjøreklar vekt. Kanskje lurt å oppgi vekt uten batteri i tillegg, siden de fleste deltakere har forskjellige kjørebatterier med forskjellig vekt.

Forfatter:  Thomas [ Tor Apr 28, 2011 1:15 am ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Cup Racer

Bil uten deksel og batteri: 948 gram
Bil med deksel uten batteri: 1096 gram
Bil med deksel med batteri: 1334 gram

Forfatter:  stressballen [ Tor Apr 28, 2011 1:15 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Cup Racer

Jeg har følgende info:

Bil med deksel og batteri: 1260 gram
Bil med deksel uten batteri: 1049 gram
Bil uten deksel og batteri: 928 gram

Skal se om jeg får fjerna litt dødvekt jeg også. Moro å se hva det vil utgjøre.

Forfatter:  Thomas [ Tor Apr 28, 2011 7:13 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Cup Racer

Laget til treningsdekselet mitt til å ha samme vekt som race dekselet slik at jeg har noe å ødelegge under trening men samtidig kunne stole på at oppsett blir det samme :P

Også fått vekk 4 gram til på bilen. Er egentlig ganske mye overflødig plastik på diverse deler som ikke har noe med stivhet og kjøreegenskaper å gjøre.

Forfatter:  Thomas [ Tor Apr 28, 2011 11:16 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Cup Racer

Etter å ha kjørt litt i dag bestemte jeg meg for å gjøre det jeg kan for å få opp farten. Første steg er å gå over diffene for å fjerne all motstand. Begynte på bakdiffen og fant raskt ut at tannhjulet var bøyd!

Bilde

Så det må skaffes nytt. Minst ett kulelager er ødelagt av sand, og jaggu er ene børsten på motoren snart gåen igjen! Går et sett børster i måneden ser det ut til med kjøring på teppet på Skala1.

Forfatter:  djupevik [ Tor Apr 28, 2011 11:20 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Cup Racer

Har du bøyd det drevet der altså? Merket noe på bilen ved kjøring? Virker som bilene får kjørt seg litt mer når man har en fast plass man kan kjøre jevnlig :mrgreen:
Ser ut som du tar dette skikkelig seriøst. Interessant å lese selv om jeg ikke kjører cup-racer, og jeg vil tro det kanskje går opp et lys hos et par andre også når man ser hvilke skjulte skader som dukker opp på din bil. Det gir i alle fall meg noe å tenke på med tanke på vedlikehold av mine biler :)

Forfatter:  Thomas [ Tor Apr 28, 2011 11:30 pm ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Cup Racer

djupevik skrev:
Har du bøyd det drevet der altså? Merket noe på bilen ved kjøring? Virker som bilene får kjørt seg litt mer når man har en fast plass man kan kjøre jevnlig :mrgreen:
Ser ut som du tar dette skikkelig seriøst. Interessant å lese selv om jeg ikke kjører cup-racer, og jeg vil tro det kanskje går opp et lys hos et par andre også når man ser hvilke skjulte skader som dukker opp på din bil. Det gir i alle fall meg noe å tenke på med tanke på vedlikehold av mine biler :)


Vet ikke om jeg skal kalle det bøyd eller om det er mer en bulk på en mindre del av drevet. Tror nok det har kommet av å gli sidelengs inn i noe slik at bare en del av drevet har fått seg en støyt. Usikker på hvor mye det faktisk merkes, men det gir jo ujevn motstand mot drivaksler, og alt slikt skal bort så godt som mulig. Jeg sliter med å få opp toppfarten på nivå med noen av de andre bilene, og jeg sliter med å finne synderen, så alt skal testes.

Midtre drivaksel er også bøyd, men det var den da jeg fikk den i pakken. Dette har resultert i at den har subbet borti en støtte midt inne i bilen, og det er vel slipt av vel en halv millimeter på deler av den. Ny er kjøpt og puttes på når drev og lager er på plass.

Ellers er vel stort sett det meste av Hop-Up deler på bilen nå utenom hub carriere og topp og bunnplate.

Forfatter:  stressballen [ Fre Apr 29, 2011 12:19 am ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Cup Racer

djupevik skrev:
Har du bøyd det drevet der altså? Merket noe på bilen ved kjøring? Virker som bilene får kjørt seg litt mer når man har en fast plass man kan kjøre jevnlig :mrgreen:


Det stemmer det Djupevik. Jeg har også fått et større forbruk på børster, men kanskje det er normalt, jeg kjører jo MYE mer nå enn før. En annen ting som kanskje må sjekkes ut er om noen form for statisk elektrisitet kan føre til ekstra spising av børster, men det tviler jeg på.

Forøvrig så tviler jeg på at disse drevene er helt rette, de er ikke maskinerte, men presset. Jeg husker at jeg fikk inntrykk av at mitt også var ujevnt når jeg bygget bilen, men jeg håpte dette ville gå seg litt til. Er ikke sikkert at det løser seg om en bytter drev, men da heller får et nytt drev som må kjøres inn. Kan hende det er litt lettere å prøve å rette det gamle? Eller en liten jobb med dremel på "kulen"?

Forfatter:  Thomas [ Fre Apr 29, 2011 12:26 am ]
Innleggets emne:  Re: Thomas sin Cup Racer

Tar det med ned i morgen når jeg skal handle kulelager. Bare å legge klar 11 10x15x4 lager om du har på lager :P Håper ikke prisen er 179 kr som det står på hjemmesiden!

Side 2 av 6 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/