Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 11:51 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Elektrobil til guttungen
InnleggSkrevet: Fre Okt 14, 2011 8:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
I de siste ukene har min 3 år gamle sønn begynt å mase ekstra mye om radiostyrte biler, og da har jeg naturlig nok begynt å følge opp litt. Jeg har aldri pushet radiostyrte leketøy på dem, men det har vært tilgjengelig. Har holdt meg til enkle doninger, men ser at det kan jeg bare gå bort fra med en gang. Igår fikk han for første gang prøve en TT01 i butikken, og jeg trodde at dette ville bli mye kræsj, men der tok jeg feil. Det som imponerte mest, var at han kjørte med full throttlekontroll fra første stund. Altså sakte og kontrollert, og han øker også gasspådraget når det passer seg. Idag kjørte han samme bilen igjen, med full kontroll denne gangen også. Da tilbydde jeg han å prøve min fjernkontroll og TXT-1, og den tok han på strak arm. Ganske svær og brutal doning for en liten gutt. Ikke vanskelig å forstå at det er vi foreldre som holder ungene tilbake...

Nå blir det tydeligvis en egen bil og fjernkontroll til guttungen til jul, så da skal jeg få laget en byggetråd på dette. Jeg har et par biler i tankene, men har ikke helt bestemt meg for hvilken jeg skal satse på. Fjernkontroll blir en Spektrum DX3C, da han har laget seg en egen teknikk å holde radioene på. Regner med at jeg må lage dobbelt opp, da jentungen virker mer interessert nå også, helt sikkert på grunn av interessen til guttungen :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Elektrobil til guttungen
InnleggSkrevet: Lør Okt 15, 2011 6:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag var vi ute og kjørte litt bil igjen, og nå er det slik at jeg ikke får brukt radioen min lenger, for guttungen okkuperer den. Jeg må liksom spørre om lov for å få kjørt litt med egne biler :mrgreen:
Dette er tredje dagen han får kjøre med 1/10 biler som har fullverdig fjernkontroll, og her er det bare å mate på, for nå har det tydeligvis begynt. Ser fremgang hver gang, og idag løsnet det skikkelig med det å snu bilen ved hjelp av ryggemanøvrering. Guttungen kjører fra seg selv og mot seg selv med kontroll, og dette har til og med mange voksne problemer med å gjøre. Det er verre enn det høres ut, men nå tror jeg det sitter ganske greit. Vi hadde med Subaru Brat, Midnight Pumpkin og TXT-1, og han mestrer alle sammen til fulle. Altså både i sakte og full fart.

Nå gjelder det å gi næring til denne utviklingen, og se hva som skjer. Hovedmålet mitt er vel egentlig bare at han skal bli noenlunde selvstendig på dette, men først og fremst ha det skikkelig moro med rc :D


Vedlegg:
gard (800 x 600).jpg
gard (800 x 600).jpg [ 169.87 KiB | Vist 13179 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Elektrobil til guttungen
InnleggSkrevet: Lør Okt 15, 2011 7:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
stressballen skrev:
Nå gjelder det å gi næring til denne utviklingen, og se hva som skjer. Hovedmålet mitt er vel egentlig bare at han skal bli noenlunde selvstendig på dette, men først og fremst ha det skikkelig moro med rc :D


Det mangler norske verdensmestre 8)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Elektrobil til guttungen
InnleggSkrevet: Lør Okt 15, 2011 8:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, ja, vi får se :mrgreen:
Kunne vært moro å fått ungene inn i litt konkurranse, vi får se hvordan de utvikler seg. Jeg stresser ikke, men nå skal jeg legge opp til at ungene skal få kjøre rc ofte. Begynner først med bil, og etterhvert begynner vi med noe fly tenker jeg. Enkle helikopter for innendørs bruk får han bruke i butikken, så det skal være gode muligheter for utvikling. Har fått en computerlader opp i stua, og nå har til og med madammen lært seg å sette lipobatteri på lading, nesten på eget initiativ. Så lenge madammen er med på greia, så er det meste mulig :D

Det viktigste er at jeg ikke pusher ungene, men tror det er liten fare for at det blir problemer med motivasjonen. Akkurat nå står guttungen i bare bleia og kjører en Losi 1/24 short course truck i stua. Jeg har 2-cell lipo i denne, og stua er ikke stor, men allikevel går dette bra :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Elektrobil til guttungen
InnleggSkrevet: Lør Des 10, 2011 3:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Igår kveld fikk jeg begynt bygging av bil til guttungen. Dette er jo en julegave, så jeg må gjøre alt i stillhet på kveldstid for å ikke bli oppdaga :mrgreen:

Valget falt på en Tamiya Blitzer Beetle, da denne har karosseri av hardplast, og virker som en generelt sett kjekk bil. Fjernkontroll blir en Spektrum DX3C, og fartsregulator blir byttet ut med en vanntett Mtroniks Storm 19. Jeg kommer til å kjøre NIMH batteri i starten av praktiske grunner, som f.eks passform i bil, og sånn at ungene slipper å tenke på noe når de kjører.

Jeg fikk satt sammen hele chassiset, og nå må jeg bare få begynt på karosseriet en kveld også. Legger ut noen bilder etterhvert.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Elektrobil til guttungen
InnleggSkrevet: Man Des 19, 2011 11:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg kommet dit at begge bilene er ferdig bygget, bare montering av mottaker og ferdigstilling av karosseriene gjenstår. Jeg har bytta ut standardregulatorene med vanntett regulator fra Mtroniks, og skal selvfølgelig montere mottaker i ballong også. Bilene blir bygget for å kunne brukes i all slags vær. Jeg har også montert komplett kulelagersett, det er nesten et must.

Første strøk med lakk ble tatt på bilen til jentungen i dag, og jeg blir forhåpentligvis ferdig med den om en dag eller to. Guttungen sin påbegynner jeg i kveld, så får vi se hvor langt jeg kommer. Dekalene vil nok dessverre ta litt tid.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Elektrobil til guttungen
InnleggSkrevet: Tir Des 27, 2011 12:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Slenger ut et lite bilde av bilen til guttungen og jentungen. Det blir moro å se hvordan dette blir brukt fremover, iallefall første gang de kommer seg ut for å kjøre litt :D


Vedlegg:
beetles (800 x 600).jpg
beetles (800 x 600).jpg [ 88.42 KiB | Vist 13071 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Elektrobil til guttungen
InnleggSkrevet: Ons Des 28, 2011 1:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Hehe Skikkelig fett.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Elektrobil til guttungen
InnleggSkrevet: Fre Apr 06, 2012 10:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag bygget jeg en ny bil til guttungen, en Tamiya Street Rover. Ganske tøff sak, med enkel og solid konstruksjon. Denne har kraftige gatedekk, som helt sikkert vil holde noen år. Litt greit å bruke en slik bil når det blir mye asfaltkjøring, for da forsvinner offroaddekk med pigger veldig fort, slik som guttungen har på Blitzer Beetle. Byggingen tok maks et par timer, men det tok litt lenger tid å male figur og detaljer på karosseriet. Figuren måtte limes sammen og males, men grunnfargen på karosseriet var ferdig fra fabrikk. Detaljer som rattstamme og ratt, girspak, lykter og bøtteseter malte jeg med pensel.

Bilen er forholdsvis bred, og ser nok ut til å kunne ligge godt på veien. Det er jo et veldig enkelt chassis med friksjonsdempere, men det er midt i blinken som en gatebil til guttungen. Jeg kjører standard sølvkanne, men bruker lipobatteri, så det blir egentlig greit med kraft. Bilen er også fullt kulelagret, og har fått en futaba S3305 metallgirservo på styringen. Mtroniks fartsregulator skal også på plass, jeg må bare finne en bil å knabbe ifra først :mrgreen:

Klistermerker er enda ikke påsatt, men det kommer.

Bilde av doningen:


Vedlegg:
tamiya street rover.jpg
tamiya street rover.jpg [ 147.08 KiB | Vist 12987 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC