Sunnfjordrc.no
http://www.sunnfjordrc.no/

Stressballens BMW 2002 cupracer
http://www.sunnfjordrc.no/viewtopic.php?f=4&t=2864
Side 1 av 1

Forfatter:  stressballen [ Man Des 05, 2011 12:14 am ]
Innleggets emne:  Stressballens BMW 2002 cupracer

Neste års cuprace er bare halvannen måned unna, så det er viktig å begynne forberedelsene allerede nå. Nå er det min Datsun 510 som skal overhales, og få påmontert nytt karosseri med nytt liv. På denne bilen skal det også gjøres en del nytt, da et års erfaring med Porschen har bringet opp noen nye tanker om forbedring. Igjen blir driftssikkerhet et tema for meg, for hvis ikke bilen henger sammen, så kommer en ikke i mål. På alle mine biler som brukes i disse konkurransene bruker jeg meget god elektronikk. Dette viser seg gang på gang å lønne seg, da de tåler det de blir utsatt for, og bilen kommer seg til målstreken uten nevneverdige problemer hver gang. På denne bilen blir det brukt Futaba S9252 som styreservo, spektrum SR3100 mottaker, og mest sannsynlig Mtroniks Viper ECO20.

Når det gjelder belysning, så blir det av den enklere typen på denne bilen. Det er ingen tvil om at lys hjelper førerene å holde kontroll på bilen, da vi får en ekstra indikasjon på retningen til bilen. Det er rett og slett dumt å ikke montere lys. Jeg går for enkle (muligens doble) frontlys, og enkle baklys.

Og på samme måte som med tamiyarally, så gleder jeg meg fælt til neste års konkurranse. Blir veldig spennende å se hvilke doninger resten av deltakerene stiller opp med :D

Forfatter:  stressballen [ Lør Jan 28, 2012 4:12 am ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens BMW 2002 cupracer

Jeg har nå såvidt påbegynt maskering på karosseriet til årets cupracer, og synes dette kan bli et tema etter min smak. Ingenting avansert, bare enkelt og praktisk all the way. Har bestemt meg for å kjøre enkle hovedlys og baklys på denne, men legger åpning for å kunne ettermontere et ekstra sett med baklys.

Skal montere motor og mottaker i løpet av helga. Blir nok tenkt en del på hvilken utveksling som skal brukes også, men regner med at det må prøves litt i praktisk bruk, gjerne i sammenheng med stoppeklokke.

Forfatter:  stressballen [ Lør Feb 04, 2012 2:47 am ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens BMW 2002 cupracer

Ikveld pillet jeg bilen fra hverandre, rengjorde og monterte den sammen igjen. Den modifiserte kloa holder sammen enda, og blir brukt videre. Diffkulene i bakdiffen burde bli byttet, men der må jeg vente til jeg får nye. Den går noe ujevnt, og det er enkelt å kjenne at kulene er noe ovale. Blir heller ikke gjort noe med støtdemperene nå, da jeg har oppgradering på vei. Første løpet kjører jeg med de gamle demperene, og tar det derfra. Bilen står nå som et rullende chassis, og skal nå få påmontert stabstag for første gang. Styreservo fungerer upåklagelig, og er meget rask og presis, ingen endringer blir gjort der. Fartsregulator er av type Mtroniks RVmax, men jeg vurderer å bytte til RV11. Skal se litt på hvordan det blir med ledningene.

Innkjøring av motor står for tur, og da er det bare feste av elektronikken som gjenstår før første prøvetur. Jeg har dessverre ikke kommet meg igang med karosseriet enda, da jeg febrilsk leter etter dekalsaksa mi. Når en først venner seg til denne, så er det vanskelig å klare seg uten. Men det ser ut som at jeg må bite i det sure eplet, og bare komme meg igang.

Forfatter:  stressballen [ Søn Feb 05, 2012 11:20 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens BMW 2002 cupracer

Idag fikk jeg maskert og lakkert mesteparten av karosseriet, og tror nok at jeg skal kunne bli ferdig før kvelden er omme. Jeg satt i stresslessen i stua når jeg maskerte, og med meget dårlig belysning, pluss 3 unger som titt og ofte var bortom for å forstyrre, så nøyaktigheten ble som den ble. Dette var jeg selvfølgelig innforstått med før jeg påbegynte maskeringa, og basert på hvor mye fred og ro jeg fikk til jobben så er jeg godt fornøyd så langt. Jeg maskerte også karosseriet til rallybilen min samtidig, så den lider av samme sjuka med blødninger her og der.

Jeg skal nå ned i kjelleren for å ta de siste strøkene, og så regner jeg med at jeg klipper dekselet ut imorgen eller deromkring.

Forfatter:  stressballen [ Man Apr 16, 2012 1:22 am ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens BMW 2002 cupracer

Ikveld ble det litt tid til klargjøring av cupracer til morgendagens konkurranse. De to første løpene ble kjørt innendørs, men nå blir det andre forhold som gjelder fremover, og da må noen småting på plass. Jeg har nå limt på de nye dekkene, og påbegynt litt forbedring på karosseriet. Det vil si liming av lyskabler på innsiden. Ser forøvrig at en lysdiode i den ene baklykta har tatt kvelden, får ikke håpe det smitter over på de andre :mrgreen:

Resterende klargjøring må jeg ta på jobben imorgen.

Forfatter:  stressballen [ Man Sep 03, 2012 10:23 pm ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens BMW 2002 cupracer

Før dagens løp måtte jeg lodde på bryteren til fartsregulatoren. Denne røk under sist kjøring, og forårsaket litt krøll. Nå er ledningene kortet inn, og overgangen mellom ledning og bryter er forsterket med 2 steg krympestrømper. Dette gjør ledningen stivere i overgangen, og sjansen for brudd minker. Jeg må også få laget til en JST plugg direkte fra pluggen som går til kjørebatteriet. Baklysene er LEDs som får litt for lav spenning fra mottaker, og glødelampene foran tåler også litt mer spenning. Dette vil også minimere risikoen for at mottaker konker ut på grunn av spenningsfall.

Under løpstreningen før konkurransen idag så klarte jeg å knotte nok på fartsregulatoren til at jeg fjernet reversen. Dette er selvfølgelig en ulempe om bilen skulle havne i en situasjon der revers er nødvendig, men i ettertid gav det mersmak å få en "tvungen" test av å kjøre løp uten revers. Følte egentlig at jeg fikk mer kontroll over bilen, og det var lettere å bremse. For uansett hva man gjør så kommer man ikke borti revers, så derfor trenger man heller ikke ha det i tankene. Fokuset blir kun gass, brems og sving. Revers vil da ikke eksistere i tankegangen. Jeg forstår nå litt mer at det å kjøre uten revers på fartsregulatoren kalles "race-mode". Jeg skal gjøre et valg, og la bilen bli som den er til neste løp også, altså med revers utkoblet. Blir moro å prøve dette ut litt.

Forfatter:  stressballen [ Søn Okt 28, 2012 12:00 am ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens BMW 2002 cupracer

Da er bilen klargjort for årets siste runder i Cuprace 2012, så da får vi se om bilen holder sammen til mål :D
Jeg har byttet regulator til Mtroniks viper RV11, for jeg fikk behov for RVmax i min TA05MS siden den tåler litt færre turns. Fremdeles er det overkill med RV11 på sølvkanne, men jeg safer litt på elektronikken. Bytter nok regulatoren ut når vi er ferdig med løpene. Siden jeg har montert på en annen regulator, så krevde det selvfølgelig litt justering. Revers er fjernet, og brems er justert inn til 10%, så tar vi det derfra. Vi møtes imorgen guttaboys :twisted:

Forfatter:  stressballen [ Man Okt 29, 2012 1:58 am ]
Innleggets emne:  Re: Stressballens BMW 2002 cupracer

Da har bilen vært gjennom et år med bilkjøring under varierende forhold, og skal nå få en velfortjent pause. Tanken min er nå å ribbe bilen for fartsregulator og styreservo, og heller montere inn litt rimeligere standardutstyr. Begge mine cupracere fortjener nå hylleplassering for lang og tro tjeneste, men jeg vil at de skal være funksjonable hvis jeg får et anfall av nostalgi. Jeg har et par nye karosserier på lager, og vil nok lage til et nytt på en av cupracerene, men vet ikke helt hvordan jeg skal fordele karosseriene. Skulle nesten hatt en cupracer til :D

BMW'n skal iallefall permanent i hylla med pokalen ved siden av :D

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/