Dato/klokkeslett: Fre Mar 29, 2024 3:58 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens Traxxas Slash 4x4 VXL
InnleggSkrevet: Søn Mai 27, 2012 7:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk testa bilen litt mer idag, og er litt usikker på hvilken måling vi endte opp med her, mener å huske at det var 86km/t eller 96km/t. Igjen var det mer å gå på, og ikke maksimale målinger. Jeg tror nok at tallene fra Traxxas stemmer godt, at bilen skal gjøre ca 97 km/t +

Hadde flere tilfeller av at bilen lå på 2 hjul i svingene, med enorme pizzahjul, uten at det skjedde noen når de traff bakken igjen. Bilen river løst på 3S lipo, og det er nok en stor belastning, men so far so good. Uten tvil en god bil.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Traxxas Slash 4x4 VXL
InnleggSkrevet: Tir Jan 08, 2013 3:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg nærmer meg nå et år på denne bilen, og så langt holder den helt utrolig godt sammen. Jeg har så langt knekt 1 bærearm, 1 skliplate foran, 1 ledd som kommer ut fra bakdiff, og 1 styrestag. Thats it. Jeg har kun kjørt 3S lipo, og bilen har vært brukt på asfalt, snø, grus og saltvann :mrgreen:

Dekselet har selvfølgelig blitt knærta en del, og dekka er nedslitt, men dette anser jeg som helt normalt. Det blir en del ruller og kast når bilen går airborne i høye hastigheter :D

Jeg er veldig overbevist om at det å slippe gassen i rett tidspunkt er en sterk medvirkende faktor til lavt deleforbruk, noe som vises godt på denne bilen. Iallefall så ødelegger jeg deler fortere og lettere når jeg er uforsiktig på throttle, enn hva jeg ødelegger når jeg slipper throttle så fort bilen er i problemer.

Jeg er også godt fornøyd med utvekslinga nå, akselerasjon er bra, og topphastighet akkurat passende uten at motor jobber for tungt.

Hvis det etterhvert er litt 4x4 slasher ute å går, så kunne vi jo ha lagt ut noen kjegler et sted, og kjørt et løp der alle bruker 2S lipo? :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Traxxas Slash 4x4 VXL
InnleggSkrevet: Tir Jul 30, 2013 11:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
For en uke eller to siden så demonstrerte jeg Slash 4x4 for noen kunder, og etter litt kjøring så begynte bilen å harke litt. Jeg antok da at dette var cut-off som slo inn, da symptomene opplevdes på samme måten. Men når jeg bærte bilen inn, så la jeg merke til at hjulene ikke ville rotere litt engang. Når jeg var ferdig å betjene kundene, så kikket jeg litt mer på bilen, og kunne konstatere en enorm treghet i drivverk. Jeg skrudde av dekselet for spurgearet, og sjekket tilstanden der. Jeg oppdaget fort at det hadde oppstått litt slingringsmonn på motoraksel, og mistanken ble da umiddelbart rettet mot kulelagerene. Uten å sjekke videre bestilte jeg renoveringskit til motoren, og idag kom det. Jeg tok da ut motor, og åpnet denne. Det ene kulelageret hadde gått helt i oppløsning, så denne sjekken var ikke et sekund for tidlig. Jeg er veldig glad for at jeg gav meg når jeg gjorde når jeg sist kjørte bilen, for hvis jeg hadde tynt litt mer på gassen, så hadde jeg garantert brent et eller annet, enten motor eller regulator.

Jeg pirket bort alle løse deler av motoren, avfettet og flushet kannen og rotoren, monterte renoveringskitet og satt alt sammen igjen. Renoveringskitet består av 2 kulelager beregnet for turtallet til denne motoren, og flere pakker avstandsringer, alt etter hvilken versjon av motoren man har. Litt av tanken til at jeg skriver dette er at dere andre som har Traxxas Velineon bør sørge for å montere et slikt renoveringssett innimellom. Motorsettet til Traxxas er forholdsvis kostbart, og verdt en overhaling innimellom. Jeg har nå hatt bilen min i ca 2 år, og jeg har hatt godt vedlikehold på bilen. Det vil si rengjøring med avfetting og spyling, og deretter innsmøring med oljer etter hver rengjøring. Til tross for dette vil jeg nok legge inn et intervall på å montere renoveringskit i motor 1 gang i året. Kanskje totalt kulelagerbytte 1 gang annethvert år også, for Slash blir brukt i det våte element, noe som gir konsekvenser for kulelagerene. Man hører ofte at lagerene begynner å hyle litt, så da er det ikke vanskelig å forstå at noe er i gjære, selv om de er lukkede. Så jeg anbefaler alle å ta en sjekk over tilstanden på kulelagerene. Anbefaler spesielt å sjekke kulelagerene som spurgear er opplagret i, jeg har opplevd at plast har smeltet rundt disse lagerene når jeg har tatt servicer på biler til kunder. Kulelager som ikke får fungere skikkelig kan gi store konsekvenser, og husk at de kulelagerene som er mest bortgjemt er dem som får ligge i fred og ødelegge andre deler.

Her er et bilde av kulelageret fra motoren min, man kan jo lure på hvordan motoren klarte seg siden jeg kun kjører på 3S...


Vedlegg:
kulelager.JPG
kulelager.JPG [ 179.83 KiB | Vist 10386 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Traxxas Slash 4x4 VXL
InnleggSkrevet: Ons Jul 31, 2013 10:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Skulle teste bilen litt idag for å se om renoveringskitet gjorde susen, men det kan se ut som at motoren har tatt skade. Effekten var vesentlig mindre enn før, så noe har sannsynligvis skjedd. Kanskje jeg gav meg noen sekunder for sent, jeg vet ikke. Skal plukke ut motor og sjekke enda en gang, pluss å sjekke at programmene på fartsregulatoren ikke har forandra seg. Det hadde vært for dumt hvis det hadde vært fartsregulator som av en eller annen grunn hadde kommet seg over på trainermodus :)

Lærdommen jeg tar med meg herfra er å stoppe ved første tegn til feil, ikke ved andre eller tredje tegn. Men dette visste jeg jo egentlig fra før, så nå gjelder det bare å faktisk gjøre de tingene man allerede vet... :roll:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Traxxas Slash 4x4 VXL
InnleggSkrevet: Fre Aug 09, 2013 9:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Nei hvorfor stoppe? Drive it like you hate it :mrgreen:

Litt interessant å lese dette. En kamerat av meg ødela nettopp sin motor i sin 4x4 VXL slash. Der var det motorakslingen som knakk av. Vet ikke om han har åpnet motoren, men dette kan jo også komme av lagerhavari og at motoren har kilt seg i fart.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Traxxas Slash 4x4 VXL
InnleggSkrevet: Fre Aug 09, 2013 12:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehehe, godt poeng :mrgreen:
Neida, mottoet burde kanskje vært "drive it like you hate it, men hold alt i teknisk god stand før kjøring" :lol:

Det var iallefall en liten aha-opplevelse for meg. Tydelig at traxxas har tenkt på dette også, siden de selger renoveringskit. Kan godt forstå at akslingen knekker hvis det lageret ryker ja.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Traxxas Slash 4x4 VXL
InnleggSkrevet: Tor Aug 15, 2013 9:42 am 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 155
Bosted: Florø
Regna med at dinna skal til bunns på lørdag? Fikk ikkje sett den sist, bare røyken fra regulatoren.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Traxxas Slash 4x4 VXL
InnleggSkrevet: Tor Aug 15, 2013 12:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jau, om forholdene ligger til rette for det, så skal den til pers. Har fått fiksa motorsettet i bilen nå, så den er klar til dyst. Skal gjøre en litt bedre jobb med flyteelement denne gangen, for ikke å snakke om bedre vannsikring av mottakerboksen :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 38 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC