Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 4:34 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Håvard sin Tamiya TA06
InnleggSkrevet: Tir Jun 19, 2012 11:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
På møtet vi hadde på Skala1 i går fant vi ut at det var på tide eg fekk meg ein skikkelig touring-bil. Har aldri hatt ein slik bil og har ikkje så mykje peiling på kva som er brukande.

Stressballen hadde ein TA06 ståande i butikken med eit Nissan GT-R deksel. Kort fortalt vart pengane trekt fra kontoen og eg hadde fått meg ny bil :P

Har så vidt starta å sette den saman i kveld og ting ser i grunn enkelt og greit ut, samtidig som det er meir enn nok justeringsmuligheter for ein som meg :oops:

Einaste eg reagerte litt negativt på var diffane på denne. Greit nok at det ikkje er ein TRF, men kjipe plastdiffer syntes eg virka litt pinglete. Godt mulig eg tar feil, men fekk som sagt ikkje eit veldig godt inntrykk av dei.

Har stort sett berre fått satt sammen framdiff og bakdiff samt montert bakdiffen på chassiet.

Men det skal bli moro og teste ein slik bil og sjå korleis den oppfører seg i forhold til Cup-Raceren min som eg er blitt veldig glad i gjennom årene :)

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Håvard sin Tamiya TA06
InnleggSkrevet: Tir Jun 19, 2012 11:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Bakdiff
Bilde

Frontdiff
Bilde

Reimdrift
Bilde

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Tamiya TA06
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 12:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Grattis med ny bil!

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Tamiya TA06
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 12:57 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, pinglete differ sier du? Klart du synes det, som ikke har noe mindre enn 1-meters biler med store bensinmotorer :mrgreen:

Men tenkte du på selve "housingen" til innmaten i diffene, eller selve innmaten? Akslingene ut fra diffene er vel i metall, eller husker jeg feil?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Tamiya TA06
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 1:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Så lenge det kun er huset og tannhjulet som er i plast er det helt normalt. Her er et kjapt bilde fra min XRAY som er i samme klasse som TRF:

Bilde

(Overse støvet, har ikke rengjort etter Svelgen :P)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Tamiya TA06
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 1:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Når du sier tannhjulet så mener du vel reimhjulet? Dette er forøvrig en tannhjulsdiff innvendig, men innmaten er i plast, utenom stikkakslingene (mener jeg å huske). Til og med drevkrysset er i plast tror jeg. Vel og merke forsterket, helt sikkert med karbonfiber eller lignende. Har holdt i dragsteren enn så lenge, men tror at Geir M. klarte å knuse innmaten i diffen på sin TA06. Da skal det også sies at han kjører noe idiotiske børsteløse greier som passerer 10 000kv, og helt sikkert på 3cell hvis jeg kjenner han rett. Så personlig har jeg ingenting å utsette på diffen enda, men det er nok viktig å bruke en passelig tykk olje i den.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Tamiya TA06
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 1:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Aha, da så. Finnes vel og hop-up om det skulle vise seg å bli nødvendig vil jeg tro.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Tamiya TA06
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 1:58 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kanskje noe uoriginalt, men ikke originalt så jeg har sett enda iallefall. Men jeg kan ikke si at jeg deler samme inntrykket som håvard har heller. Jeg syntes diffen virket grei når jeg bygget den, og den har fungert eksemplarisk hos meg. Men klart, en tannhjulsdiff skal alltid gå seg til, og trenger lenger tid på dette enn en kulediff.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Håvard sin Tamiya TA06
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 12:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Det var hus, tannhjul og det krysset tannhjulene henge fast på som var i plast ja.. Er nok som stressballen seier at eg er for godt vandt med dei store bilane :p

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Tamiya TA06
InnleggSkrevet: Ons Jun 20, 2012 2:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Skjønner hva du mener, men tror ikke du skal bekymre deg. Som Thomas sier så er det iallefall helt vanlig med reimhjul i plast, og det meste av tannhjul også. Plast har flere fordeler, som blant annet vekt, pris og støynivå. Akselerasjonshastigheten på alle roterende ting vil også gå ned om vekten på enkeltdelene går opp. Disse bilene har ikke den belastningen som de større utgavene, pluss at diffoljen som SKAL brukes vil fordele ut kraften på alle delene i diffen, noe som vil gjøre at den tåler mer.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Håvard sin Tamiya TA06
InnleggSkrevet: Søn Jul 22, 2012 2:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Spørsmål.. Kva erfaring har folk med ifs (liggande demper) i forhold til standard ståande demper? Fordeler, bakdeler? ;)

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Tamiya TA06
InnleggSkrevet: Søn Jul 22, 2012 3:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Forskjellene er mye mekanisk. Med liggende får man et ekstra mekanisk ledd som gjør at det blir mer motstand i hele mekanismen. Selv med kulelager på dette leddet vil det jo være en viss mekanisk motstand. I løp kjøres det vel utelukkende med stående dempere. Skal du finne tak i ferdige oppsett til bilen vil det nok være stående dempere som gjelder.

Den eneste virkelige erfaringen jeg har med dette er på Cup Raceren, og jeg synes den ble bedre med stående, litt lettere å sette opp i fjor. Ellers har vi en TA-05, men den har bare vert brukt til drift, så den har vi latt stå med liggende dempere.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Håvard sin Tamiya TA06
InnleggSkrevet: Søn Jul 22, 2012 3:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Som Thomas sier så er stående best med tanke på funksjon. MEN, med liggende dempere får en som regel mulighet til å bruke flere karosserier, da med tanke på lav snute. En annen ting er at de ligger mer beskyttet for kræsj og skitt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Håvard sin Tamiya TA06
InnleggSkrevet: Man Jul 23, 2012 12:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Okay.. Takk for tipsa ;) tenker det blir ståande då..

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Håvard sin Tamiya TA06
InnleggSkrevet: Tor Sep 12, 2013 6:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
HJELP!!!

Nokken som har drive belt (short) liggande? Tamiyanummer 16244017..

En stein har tydeligvis kilt seg nedi frontdiff kassa og har gjort at reima har blitt godt raspa opp.. Rekke nok ikkje å få tak i nytt før søndag heller fra nettet :/

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC