Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 4:22 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS touring
InnleggSkrevet: Fre Nov 23, 2012 4:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har omsider fått påbegynt lakkering nå, karosseriet ble dessverre liggende en stund i posen sin etter vask. Utrolig enkel maskering på denne heldigvis, men til gjengjeld blir det mye dekaler. Håper resultatet blir bra :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Tir Nov 27, 2012 1:45 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Mesteparten av dekalene er nå påført, men litt problemer ble det dessverre. Noen av dekalene har faktisk krympet, og det skapte igjen litt problemer med tilpassingen, siden det er store dekaler som skal passe sammen med hverandre. Det var lett å se når dekalene sto på plassen sin på dekalarket at noe ikke var som det skulle med størrelsene. Jeg har forsåvidt gjort hva jeg kunne, og resultatet blir nok ikke så aller verst, iallefall ikke om en ser bilen litt på avstand :mrgreen:

Bilen har et tøft fargeskjema, og det hjelper jo litt på.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Søn Des 02, 2012 4:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg er nå ferdig med karosseriet, kun montering av lys gjenstår. Har litt lyst til å bruke en lysmodul fra tamiya, men må tenke litt på det. På litt avstand ser bilen grei ut, da legger man ikke merke til dekalene som ikke hadde rett passform. Det eneste kjipe med dette karosseriet er at jeg må gå litt ned i offset på felgene. Jeg hadde allerede kjøpt inn felger til det forrige karosseriet, +3 foran, og +6 bak. Nå kan jeg bruke max +3 bak også, så jeg må ta en ny tenkerunde på felgene.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Ons Des 05, 2012 11:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da har jeg fått montert lyskit fra Tamiya i denne også, men ser at jeg er litt i manko på Tamiya LEDs. Om noen har 1 pakke med Tamiya 5mm gul, 1 pakke med 3mm hvit, og 1 pakke med 3mm rød som kan byttes i noe annet, så hadde det vært flott :D
Foreløpig har jeg kun 1 sett med gule 5mm og 1 sett med røde 5mm påmontert. Kunne tenkt meg å fylt opp litt mer.

Her er et par bilder av bilen, uten lys.


Vedlegg:
cusco1 (800 x 600).jpg
cusco1 (800 x 600).jpg [ 83.44 KiB | Vist 12606 ganger ]
cusco2 (800 x 600).jpg
cusco2 (800 x 600).jpg [ 88.2 KiB | Vist 12606 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Fre Feb 08, 2013 1:02 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har fått på litt flere lys på denne bilen ikveld også, nå har den 4 x gule 5mm og 2 x blå 3mm LEDs foran, og 2 x røde 5mm og 2 x røde 3mm LEDs bak. Er enda plass til 4 LEDs bak, men foreløpig lar jeg dem være. Får vente til jeg ser bilen kjøre på asfalt før jeg avgjør den biten. Også på denne bilen har jeg tatt en god runde med Tec7 rundt lyktebøttene for å sørge for at disse henger godt. Jeg har sett mer enn en gang tilfeller av at lyktebøttene løsner og henger etter ledningene når man kjører for fullt. Er ikke så kjekt å utsette utstyret for slikt, og ledningene kan også kortslutte elektronikken eller surre seg fast. Er viktig å holde orden på ledningene og sørge for at de er festet godt nok.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS
InnleggSkrevet: Lør Mar 02, 2013 7:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk testet bilen litt innendørs i florahallen idag. Nå begynner jakta på gummidekk som henger på dette underlaget, og det kan bli en utfordring. Men umulig er det nok ikke.

Bilen fungerer bra iallefall, og det var veldig kjekt å kjøre den igjen. Nå skal det limes litt dekk som skal testes på neste treff :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS touring
InnleggSkrevet: Fre Jul 19, 2013 1:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Siden sjansen nå er stor for at det blir en flott premie i årets touringkonkurranse, så risikerer jeg ikke å kjøre børstemotor som opprinnelig planlagt. Ikke på grunn av manglende effekt, den motoren jeg har brukt fungerer utmerket effektmessig. Men jeg er litt bekymret for at børstene skal ta kvelden halvveis i et løp, og man har ikke råd til å tape så veldig mye siden vi kun har planlagt å kjøre 3 dobbelrunder.

Et lite forbehold har jeg på grunn av at systemet jeg skal prøve er av type sensorless. Om jeg ikke liker oppløsningen der, så er det godt mulig at det blir børstemotor allikevel, men vi får se hvilke resultater testkjøringen vil gi. Planen er å teste tidtakingssystemet på førstkommende søndag, men det blir også en anledning til å få litt inntrykk av bilen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS touring
InnleggSkrevet: Tir Aug 06, 2013 9:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg er nå i gang med de siste detaljene på bilen, her gjelder det å ikke overlate noe til tilfeldighetene :D
En av ledningene til frontlysene er slitt av, og en annen leder mangler litt isolasjon, mest sannsynlig har denne kommet borti det ene framdekket. Så det gjenstår litt jobb der.

Utover dette er det bare liming av dekk som gjenstår, så er jeg klar for litt action :twisted:

Edit: Dekk er nå limt, forhåpentligvis har jeg gjort det rette valget på innleggene også. Håper virkelig at dere andre deltakerene også har husket å preppe hjulene skikkelig. Blir for dumt å dukke opp med ulimte dekk på løpsdagen :wink:

Forøvrig så kommer jeg til å starte med børstemotor, som opprinnelig planlagt, og ikke med børsteløst som jeg nevner i tidligere innlegg. Zombie-Solheim syntes det var litt pinglete å gå over til børsteløst, spesielt siden han faktisk skal kjøre med børstemotor selv. Da kan jo ikke jeg være noe dårligere :D Stiller med min nå 17 år gamle 13 turn Tamiya Dyna Run, så får jeg bare krysse fingrene for at den holder koken :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS touring
InnleggSkrevet: Lør Aug 10, 2013 2:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Blæh......nå er det pinadø på tide å køye. Har hatt mye styr med bilen i kveld. Hadde laget meg en liste med ting som skulle gjøres, men kom rett og slett ikke i mål.
Det begynte med at jeg skulle bytte fremre reim. Jeg regner med at jeg har vært litt for hissig på låselimen sist gang jeg monterte alt, for nå røk skrue etter skrue når jeg skulle demontere bilen for å få byttet drivreimen. Godt mulig at de forskjellige 2mm umbrakotrekkerene mine har begynt å bli litt dårlige også, jeg vet ikke. Blir nok en del dremling på bilen utover lørdagskvelden for å få løsnet skruene iallefall.

Utover dette så hadde jeg tenkt å bytte lavprofilservoen fra Savox med en Futaba S9551 lavprofil, som er min absolutte favorittservo til alt innen touring. Men det skulle vise seg at jeg hadde klippet bort et festeøre fra servohuset, for å få den til å passe i en annen bil. Dette festeøret er kritisk å ha i min TA05MS, så nå blir det bestilling av nytt servohus istedenfor å bytte denne gangen. Får ta det til neste løp.

Jeg hadde også en avslitt leder på ene framlyset, denne er nå loddet og montert på nytt. Har festet ledningene litt annerledes, får håpe det går bedre med ledningene fremover.

Kulelagerene ved høyre framhjul var dårlige, så jeg har nå byttet disse på begge sider foran. Jeg har også bøffa opp kablene på fartsregulator og motor littegrann, de er nå byttet til 12awg med 3.5mm bulletplugger til motorer istedenfor de typiske dårlige bulletpluggene som er standard på eksempelvis vanlig sølvkanne. Jeg har også laget til 2 reservemotorer i tilfelle min gamle Tamiya Dyna-Run velger å ta kvelden. Reservemotorene har også fått 3.5mm bulletplugger. Jeg vet forøvrig ikke om alternativene holder noe lenger, den ene er en Tamiya Acto-Power, som jeg faktisk tror er eldre enn min 17 år gamle Dyna-Run :mrgreen: Den siste motoren jeg har laget klar som reserve er ikke så veldig mange år gammel, det er en Reedy Flash. Jeg er forøvrig litt bekymra for varigheten på børstene, etter å ha kjørt motorene litt, så ser det ut som at alle motorene er fryktelig glade i å spise børster, og det er aldri noe godt tegn. Blir jævla kjipt å måtte bryte løpet grunnet oppbrukte børster, så jeg skal følge godt med på dette under trening. Jeg kommer til å ta med et par motorer til i kofferten, bare for sikkerhets skyld. Det blir en standard sølvkanne, og en Tamiya GT-tuned.

Lørdagen skal bli brukt til å bytte den ene drivreimen, overhale kulediffen, tilpasse hjulene, og lete etter flere mulige feilkilder. Litt av en jobb dette her...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS touring
InnleggSkrevet: Søn Aug 11, 2013 8:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da var første dobbelrunde i årets touringrace over, og da gjelder det å få notert ned inntrykkene så fort som mulig. Det er veldig greit å ha en tråd på bilen sin, da har man god oversikt over hva som er gjort.

Dagen gikk veldig greit for min del plasseringsmessig, men det var allikevel flere punkter som jeg vil få ordnet. Savnet litt trykk ut av svingene, så jeg bytter muligens til en annen børstemotor av nyere dato. Kunne ha endret utvekslingen, men da tar jeg nok litt av topphastigheten, og det er uaktuelt. Bilen kunne gjerne gått litt fortere enn den gjorde i dag, det var problematisk å ta igjen andre deltakere. Skal tenke litt på det, må nok evaluere dagens løp først. Bilen understyrte ganske mye, så det må jeg også se litt på. Karosseriet har allerede fått seg noen revner, men heldigvis skal det ikke holde mer enn 6 løp, så det går nok bra :D

Utover dette, så holdt bilen godt sammen, men den skal uansett overhales til neste løp igjen. Ligger sikkert mye skjult rusk her og der, jeg plukket bort metallspon fra motoren et par ganger mellom løpene, så det er nok lurt å sjekke over igjen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS touring
InnleggSkrevet: Man Aug 12, 2013 7:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå vurdert litt frem og tilbake på hvilke endringer jeg vil gjøre før neste løp, og det ene er å forbedre hvordan bilen er å styre. Kulediffer funker vel og bra, men trenger en del vedlikehold for å fungere optimalt. Jeg har veldig lyst til å utstyre bilen med tannhjulsdiffer, men er faktisk litt usikker på hvilke som passer til min bil. Det finnes noen å velge mellom, og jeg er litt usikker på hva forskjellene er. Jeg har en TA05MS, og hvis jeg ikke husker feil, så er denne utstyrt med 36T reimhjul foran og bak. Dere som har kjøpt tannhjulsdiffer løst, hvor stort reimhjul har dere på diffene?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS touring
InnleggSkrevet: Lør Sep 14, 2013 8:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Da sier jeg meg ferdig med alle de større endringene som skulle gjøres på bilen, så nå har jeg bytta motor, montert enveisdiff foran, og fått på plass min trofaste Futaba S9551 på styringa. Ingen stor grunn til motorbytte egentlig, jeg vil bare se om den gir litt mer sprut. Er litt nervøs for børsteforbruket på den nye motoren, jeg tok den ut av drift for et par år siden nettopp av den grunn at den spiste børster. Jeg skal følge godt med under testkjøringa, og tar med alternative motorer just in case. Jeg er veldig usikker på om jeg gjør det rette med tanke på enveisdiff foran, men det må prøves igjen, det er flere år siden jeg testet den. På forrige dobbelrunde merket jeg at farten måtte kraftig ned på de tekniske partiene grunnet låst diff foran, så nå skal ikke det være et tema lenger. Men enveisdiff har den bakdelen at det blir absolutt null bremseeffekt på framhjula, noe som gjør at bilen kan snurre fort når man bremser. Jeg tar med den låste diffen for hurtig bytte hvis det skulle vise seg å fungere dårlig med enveisdiff. Det beste hadde vært hvis jeg kunne fått på plass en tannhjulsdiff, der jeg kunne regulert effekten med forskjellige oljetykkelser, men jeg sliter litt med å finne ut hvilken som eventuelt passer TA05MS.

En annen upgrade jeg SKAL ha er de dobbelledda akslingene foran, jeg fikk se bilen til Håvard med disse påmontert, og fy flate hvor smooooth drivverket går ved full sving der. Mitt drivverk høres ut som et steinknuseri med full sving, som i tillegg gir mindre utslag enn hva Håvard hadde på sin. Disse akslingene koster noen kroner, men de var helt råbra :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS touring
InnleggSkrevet: Søn Sep 15, 2013 6:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Etter dagens dobbelrunde så har jeg noen ting å ta tak i på bilen. Jeg testet ut noen treningsrunder med enveisdiff foran, men var ikke begeistret for det, så jeg satte den låste diffen tilbake. Ulempen med den er jo at den gir elendig sving, og man får ikke kjørt de tekniske partiene så effektivt at det gjør noe. Jeg må få tak i en tannhjulsdiff som passer, men er litt usikker på reimhjulstørrelsene. Jeg skal også ha på plass akslingene med doble ledd, de ser ut til å fungere helt fantastisk bra. Med disse to endringene så blir nok bilen totalt annerledes vil jeg tro. Om jeg finner tannhjulsdiffer som passer, så skal jeg montere det bak også.

Når det gjelder motorisering til siste dobbelrunde, så har jeg en liten utfordring der. Jeg begynte dagens kjøring med en Reedy Flash børstemotor, og denne ser ut til å fullstendig ha tatt kvelden nå. Kommutator ser tydelig preget ut, rett og slett skadet. Børstene så ut til å bli oppbrukt på noen treningsrunder og et løp, så det holdt såvidt :D

Jeg byttet så motor tilbake til den 17 år gamle Tamiyamotoren jeg kjørte med i første dobbelrunde, selv om den også så litt "kjørt" ut. Etter x-antall runder så begynte farten å gå betraktelig ned, så de 2-3 siste rundene gikk det i sneglefart helt til bilen stoppet fullstendig. Men da var heldigvis de 25 oppsatte rundene gjennomført, så det holdt akkurat. Men ingen av disse motorene skal brukes neste gang. Jeg er nå litt i tvil om hva jeg skal gjøre, men det er godt mulig at jeg bytter til børsteløst på siste dobbelrunde. Jeg har ingen nye børstemotorer på rundt 11T-13T, det nærmeste jeg kommer er en GT-tuned, men jeg kunne tenkt meg litt mer sprut. Savner å kunne dra til på strekkene, og føler at nåværende motorisering hemmer meg litt i forhold til de raskeste bilene. Spennende blir det iallefall, idag var det få tekniske problemer på bilene, og det var vanskeligere å få gode plasseringer.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS touring
InnleggSkrevet: Tir Okt 01, 2013 9:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
RZ-tuned børstemotor fra Tamiya er bestilt, jeg synes det blir litt feil å gå fra børstemotor til børsteløst på siste dobbelrunde. Jeg kunne tenkt meg å ha litt mer krefter i bakhånd, men vi får se hvordan det går. Får håpe det holder helt til mål :)

Håper også å få riktig type tannhjulsdiffer, slik at jeg kan tilpasse diffene med silikonolje for best mulig resultat. Dette blir fryktelig viktig i forhold til hvordan bilen fungerer i sving og under oppbremsing. En siste ting jeg håper å få på plass er drivakslinger foran med doble ledd. Om alt dette blir som det skal, så antar jeg at bilen vil oppføre seg ganske så annerledes på banen.

Time will show :twisted:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens TA05MS touring
InnleggSkrevet: Fre Nov 01, 2013 12:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nå påbegynt montering av planlagte endringer, slik at bilen forhåpentligvis blir litt forbedret til den siste og avgjørende dobbelrunden. Dessverre ser det ikke ut til at de nye drivakslingene foran (doble ledd) vil passe, noe som er jævla kjipt. Dette var kanskje den upgraden jeg hadde mest lyst å få til. Den vil nok passe etterhvert, men jeg må bytte til noen andre deler for å få det til. Så akkurat denne endringen blir ikke ferdig til siste dobbelrunde.

Det ser forøvrig ut som at jeg får tannhjulsdiffene til å passe, men jeg liker ikke at jeg ikke har muligheten til å få testet dette noe særlig før konkurransen. De settes jo opp med silikonolje, så her prøver jeg meg litt frem i blinde, og fyller på oljetykkelse etter hva jeg tror vil funke best. Blir spennende å prøve iallefall.

Motor er enda ikke montert, denne skal jeg få på plass i løpet av morgendagen. Godt mulig jeg endrer oljen i alle demperene også, må se litt på det.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 31 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC