Dato/klokkeslett: Tor Apr 18, 2024 5:56 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Ons Des 12, 2012 1:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har all tro på at du har full kontroll og vet hva du snakker om, jeg er sterkt beroliget :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Fre Des 14, 2012 11:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nå skal det bli fart på malingen av deksel til denne. Kjøpte meg airbrush med kompressor i dag, samt noen basisfarger. Gleder meg til å teste airbrush, hatt lyst på det lenge. Kjøpte og et dekal ark med tonnebis av sponsor merker i ymse størrelser. Egentlig laget for driftedeksel, men det meste er bare merkenavn som kan brukes på det meste innen racing.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Man Des 17, 2012 10:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Da var dekselet malt og dekorert. Begynt å feste lys, men mangler et par diodetyper som nå er i bestilling. Får se om det kommer før jul.

Brukte nye airbrushen for første gang, og det var deilig å kunne sitte inne på kontoret og male uten å stinke ned huset. Veldig raskt støvtørr, og fin å jobbe med. Trenger litt mer trening på mekanikken med selve airbrushen, og fant et par ting å være obs på når man skal male større flater over lengre tid. Uansett gir dette mange nye muligheter. Dette dekselet brukte jeg liquid masking ala Fasmask, noe som fungerte fint. Tar litt lengre tid å maskere siden det trengs tre lag med Fasmask som må tørke skikkelig mellom lagene og før man begynner å kutte, men eliminerer blødninger.

Trenger noen nye hjulmutre nå, enten røde eller svarte.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Man Des 17, 2012 10:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ble veldig bra dette Thomas :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Tir Des 18, 2012 1:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Bare en liten smakebit på hvordan bilen min ser ut in-action:



Her er forøvrig hjemmesiden til laget jeg har tatt fargene fra: http://www.jasmotorsport.com

Mulig jeg kommer til å gå den retningen på touring også. De kjører Accord Type R der.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Tor Des 20, 2012 11:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Den der ble fet! Hvilken airbrush du har brukt? Må lakken blandes, og hvilken lakk du har brukt?

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Tor Des 20, 2012 12:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Sparmax DH-3 airbrush med samme merke kompressor #1A. Vallejo maling. Blandes ikke, men kan tynnes. Tynnet ikke denne gang, men vil nok gjøre det for detaljarbeid senere.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Tor Des 20, 2012 5:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Jeg har en billig airbrush sak fra Clas-Ohlsson som jeg har vurdert å bruke i RC sammenheng, men har ikke noen prosjekter for øyeblikket. Du får lage en tråd med bilder og forklaring på hvordan du bruker airbrushen om du får gløden til det en gang :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Tor Des 20, 2012 5:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Hehe, er ikke så mye å vise egentlig. Koble til, sett på trykk, fyll maling, spray på. Dette var jo kun helfarger med maskering, så ingen ting fancy. Må nok mye eksperimentering til før jeg får til noe mer spennende. Er andre her på forumet som er mye bedre med airbrush enn meg!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Tor Des 20, 2012 5:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg synes denne bilen er mer enn spennende nok, for det er flere av oss som mangler erfaring på paintbrush, og resultatet ditt på denne bilen ser veldig bra ut. Hadde vært kjekt å sett litt bilder fra prosessen ja, kanskje vi andre plukker opp noen tips fra deg :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Ons Feb 20, 2013 7:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Motorbytte før første løp. Første motor kastet gnister langt ut av bilen selv ved innkjøring. Tok en ekstra innkjøring og det endte til slutt opp med en liten røyksky ut av motoren når jeg skulle teste den i går kveld. Kjøpte ny motor i dag, ny innkjøring, montering og nettopp prøvekjørt på veien. Ikke antydning til gnister fra kommutatoren, så første motor var nok en mandagsmotor. Ser bra ut nå hvertfall, men tror giring kanskje må gjøres noe med. Prøver første løp med originalt oppsett, så får vi se. Er nok toppfart som mangler. Batteriet var kun på lagringsspenning, så det kan være en del av årsaken til litt slapp fart. Var bedre når forige motor fungerte i vinter.

Har også montert ekstra sprutskjerming på de eksisterende skjermene. Skal få ut et bilde av det senere.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Fre Feb 22, 2013 11:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Etter første løp var det klart at noe måtte gjøres med beskyttelsen rundt styremekanismen da den er veldig utsatt for steiner. Googlet litt rundt og fant ut at dette er et vanlig problem ved kjøring på en viss størrelse grus. De vanlige hjulskjermene gjør noe av jobben, men det er fortsatt åpent inn i mekanismen. Jeg hadde utvidet hjulskjermene før første løp, og nå har jeg tettet åpningen fra hjulene og inn i mekanismen også. Har ikke tettet hullene i bunnen av chassisplaten slik at det som eventuelt kommer inn også kan komme ut.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Laget siste del av skjerming av tynn gummi slik at styringen og fjøringen kan fortsette å jobbe uhindret. Det meste av hullene er tettet. Så får jeg håpe at dette blir nok.

Hadde også problemer med strøm som forsvant i første løp. Tror dette må ha vert batteriledning som holdt på å dette ut av batteriet, eller av/på bryteren som var på vei mot av. Hadde ikke problem med med de siste løpene, og jeg finner ingen løse ledninger. Prøve litt mer her. Er også en liten mulighet at regulatoren ble varm, men finner det usannsynlig siden bilen hadde stått i ro lenge før løpet, og jeg kjørte mye hardere og lengre under oppvarmingen tidligere. Vil uansett vurdere å montere vifte i hullet som er beregnet på dette.

Har også sett på muligheten for mer bakkeklaring. Det er mulig med litt modifisering. Kan få rundt 7-8 mm mer klaring om nødvendig. Må tenke litt mer på dette og se om det er nødvendig. Kommer til å skaffe et par sett dekk til for forskjellige underlag.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Lør Feb 23, 2013 1:05 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Se der ja, dette burde vel gjøre susen. Gummien oppå vil vel kunne ta bort faren for de store steinene, og de eventuelle små som kommer inn burde vel også komme seg ut gjennom de allerede eksisterende åpningene. Ser bra ut :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Lør Feb 23, 2013 1:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja håper toppen bare stopper det som kan komme inn den veien og kile seg mellom servoarmen og ramma. Mest effekt er det nok rundt styrearmene. Får se hvordan det går, burde nå stoppe en god del mer.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Lør Feb 23, 2013 2:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Var ute og testa bilen på asfalt med strøsand samt grusområde. Ingen styrelås i det hele tatt! Kjørte ekstra hardt for å framprovosere steinsprut, svinget for å presse det inn mot mekanismen, men ingen ting bet på. Håper det varer og løser problemet permanent. La på litt ekstra rundt innsiden av bakhjulene slik at de ikke har mulighet til å kaste stein framover også. Overaskende lite grus i bilen når jeg var ferdig å kjøre.

Har lest litt rundt om bilen nå mens jeg søkte etter måter å løse styreproblematikken på og kom over noen svake punkter som folk sliter med at knekker. Kommer til å se på å oppgradere et par utsatte punkter. Er nok uansett ikke så stor risiko med de små motorene vi kjører. De som sliter kjører børsteløse oppsett.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC