Dato/klokkeslett: Tor Mar 28, 2024 1:41 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Lør Des 08, 2012 6:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
I dag kom endelig rallybilen. Begynt å montere, men ble avbrutt av et julebord... Diffene og motorfeste satt sammen. Skal putte ut litt bilder senere. Får se om den blir bygd ferdig i natt :-)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Lør Des 08, 2012 8:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehehe, jau jau :mrgreen:
Kom gjerne med litt inntrykk og slikt når du bygger, dette er jo et forholdsvist nytt og ukjent chassis. Er litt spent på løsninger og konstruksjon.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Søn Des 09, 2012 5:45 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ok, bygget det meste. Gjenstår dempere, elektronikk, lime dekk, og sette på sprutbeskyttelse.

Litt om byggingen. Litt blandede følelser på kvalitetsnivået. Det virker som om det er brukt 3-4 typer plast på forskjellige steder. Dette går alt fra veldig myk til noe som virker som karbonforsterket. Litt frustrerende på noen steder der det er lett å strippe gjengene når man skrur til, selv om man prøver å være forsiktig. Difftannhjulene er også av plast, men av en egen semigjennomsiktig type. Litt spent på å se hvordan de holder seg. Vil tro at det enten er eller kommer hop-up i metall til dette.

Støpingen av delene er stort sett grei, men noen plater hadde rester av støpekanter som måtte fjernes. Tegningene var også greie, men litt dårlig vinkel et par steder som gjorde det litt vanskelig å se retning på deler. Var et par ganger jeg gjorde feil og måtte ta av og sette på igjen.

Front diff og motor satt sammen:
Bilde

Bilde

Bilde

Bakdiff satt sammen:
Bilde

Bilde

Styring:
Bilde

Bilde

Front diff og motor festet på bilen:
Bilde

Bilde

Bakdiff på bilen:
Bilde

Beskyttelse for belte på plass:
Bilde

Bilde

Dekk satt på:
Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Søn Des 09, 2012 2:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ser fin ut ja. Synes det er utrolig bra at motor ligger fremst, tenk på hvor stor forskjell det er på mengden av dritt som blir slengt inn i endbell på motor. Blir spennende å se i levende live :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Søn Des 09, 2012 6:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nå er bilen så godt som ferdig. Gjenstår liming av dekk, innkjøring av motor, samt justeringer av div vinkler om det viser seg å bli nødvendig. Tok en rask runde på veien i snøen for å se hvordan det fungerte, og det så veldig bra ut. Bruker Tekin regulatoren fra Cup Raceren, og jeg må justere ned automatbremsen på den litt merket jeg. Ellers gikk det bra, samlet seg litt snø her og der :)

Bilde

Jeg har foresten tatt ut ledningene til batteri i toppen i steden for rett inn i siden i regulatorrommet. Måtte borre hull her og der, men tror dette blir den beste løsningen. Da kan jeg kjøre med 5000 mAh batteriene, noe det var veldig god plass til i batterirommet. Alternativt kan jeg gå ned til 4000 mAh og bruke den originalt tiltenkte løsningen. Ikke verre enn å putte en liten bit hatch tape over hullene om jeg gjør det en gang i blant.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Søn Des 09, 2012 7:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tøft. Ser ut som at hjulbuene gjør jobben sin også. Ser forøvrig veldig fint ut ved motoren, tipper dette blir en knall bil til konkurransen. Smart løsning med batteriene, det skader jo ikke med alternativer.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Man Des 10, 2012 9:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ny testtur i dag. Motoren litt bedre innkjørt, så jeg turte å kjøre litt hardere. Som dere ser var det ikke noe spesielt problem med overoppheting :P

Bilen oppførte seg veldig fint på nedkjørt snø. Var rimelig hardt underlag med et tynt lag løsere snø på toppen. Tyngepunktet var flott i svingene, driftet rundt som en 1:1 rallybil, veldig kontrollerbart. Svinger man mye merker man at motoren ligger framme. Fronten fester seg mer og mer jo mer man svinger, og til slutt kan man nesten snurra rompa rundt senter. Bilen tåler veldig godt større motor, føltes litt puslete med Dirt Tuned motoren.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Man Des 10, 2012 9:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Sikkert drit fett å drifte på glatta med den. Har prøvd med DF03Ra før. Mega gøy.

Jeg bare lurer, hva er det som må "kjøres inn" i motoren og hvorfor?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Man Des 10, 2012 9:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
En må kjøre inn børstemotorene på grunn av børstenes kontakt med kommutatoren. De må "sette" seg, og da er det ønskelig med lav spenning uten belastning over en kort periode. Om en gjør dette så får en bedre kontaktflate før en begynner å bruke motoren hardere. Eller noe i den dur. Sikkert best å google, da finner du nok noen bedre svar :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Man Des 10, 2012 9:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Børstene leveres med en form på enden som gir dårlig kontakt. Det jeg har sett av ymse byttebørster har ofte et rillemønster, som gir kanskje mindre enn 50% kontaktflate mot en innkjørt børste. Ser dette veldig godt om man kan se inn på børstene når man har en uinnkjørt motor. Gnistene står langs kommutatoren. Jeg kjørte på lav spenning uten pinion gear en stund til gnistene gav seg. Mindre varmgang, mer krefter, mindre skade på børster og kommutator.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Man Des 10, 2012 10:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det skal også sies at det finnes mange forskjellige børster som gir forskjellige egenskaper. Jeg husker fra gamle dager at det fantes et utvalg børster med forskjellige typer kontaktflater, der børsten kunne være formet som en "L" eller "U", da med toppen av L'n og toppene av U'n i kontakt med kommutator. En får også tuningssett til fjærene som presser børstene mot kommutator. Alt dette skulle gi forskjeller i torque og speed, men jeg har selv aldri prøvd noe slikt. Jeg har lest en del reportasjer fra folk som bedrev konkurranse på 80 og 90-tallet, og der så nesten aldri børstene normale ut. Levetiden var ikke noe særlig, men det var konkurranse, og da er det vel greit. Tipper at dagens børster er som de er for enkelhetens og varighetens skyld, iallefall på slike enkle motorer vi holder på med. Jeg kjenner bare til stående og liggende standardbørster, pluss runde børster i dagens børstemotorer.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Ons Des 12, 2012 1:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har gått gjennom tråden for rally til neste år, og er litt i stuss angående karosseriet ditt. Har ikke tenkt på dette før nå dessverre. Gikk inn på linken din i rallytråden, og ser at du der linker til et BTCC karosseri. Kan ikke se at dette er et rallykarosseri, noe vi tidligere har satt som et krav. Det er ikke for å være vanskelig, men vi må forsøke å holde standarden oppe.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Ons Des 12, 2012 1:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Brukes til begge deler, det er vel laget sine farger: http://www.youtube.com/watch?v=p68xI646phQ

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Ons Des 12, 2012 1:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Flottings, bra at du hadde det under kontroll. Dette er et godt eksempel på hva som er nødvendig av dokumentasjon. Så lenge du får bilen til å se ut som denne er det helt ok. Vi setter ikke de strengeste kravene til hvilke sponsordekaler som er på, men hovedfarger og et utvalg sponsorer må det være. Kjekt å se denne videoen, siden du allerede hadde tilpasset karosseriet :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya XV–01
InnleggSkrevet: Ons Des 12, 2012 1:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Flottings, bra at du hadde det under kontroll. Dette er et godt eksempel på hva som er nødvendig av dokumentasjon. Så lenge du får bilen til å se ut som denne er det helt ok. Vi setter ikke de strengeste kravene til hvilke sponsordekaler som er på, men hovedfarger og et utvalg sponsorer må det være. Kjekt å se denne videoen, siden du allerede hadde tilpasset karosseriet :D


Om du ser på dekselet ferdig malt er det satt opp med disse fargene og dekalene. Det er ymse variasjoner av hvordan de har sortert og formet det grå og røde, men det er endringer som kommer hvert år. Det på videoen er ikke i bruk lenger, nå er det rundere former på det røde og grå, og før det igjen var det større felt av samme farger.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC